معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








خرداد 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  نظارت وکنترل سازمانی از دیدگاه قرآن وسنت ...

چکیده پایان نامه

چکیده پایان نامه سطح 3 موسسه آموزش عالی حوزوی  الزهرا(س) گرگان

محقق : زکیه مزیدی

استاد راهنما : غلامرضا گلچین راد

در جامعه ی ما حلقه ی مفقوده ای در فرآیند توسعه ی جامعه ی دینی به نام نظارت به چشم می خورد. نظارت و کنترل دقیق بر اهداف و برنامه ها با ماهیتی بلند مدت از مؤلفه های اجتناب ناپذیر است که از همه مهم تر شیوه های نظارت و کنترل در مدیریت اسلامی در تحقق اهداف جامعه و نظارت و کنترل از کار مجریان و کارگزاران جامعه ی اسلامی امری است که باید دغده ی اصلی مسؤولان باشد. اگرچه انسان با ایمان همواره نظارت خداوند را بر اعمال و رفتار خود احساس می کند و خداوند را بر فعالیت هایش ناظر می داند با این حال کلیه افراد جامعه به ویژه کارکنان و اعضای سازمان موظفند تا بر اساس وظیفه ی شرعی بر اعمال و رفتار و عملکرد افراد و کارکنان سازمان و حتی عملکرد مدیران و مسؤولان سازمان نظارت و کنترل داشته باشند ، تحقق خود کنترلی و نظارت همگان در سازمان به عنوان ابزاری برای افزایش کارآیی سازمان و در سطح ملّی موجب افزایش کارآیی نظام می شود همچنین موجب افزایش اعتماد افکار عمومی که بخشی از سرمایه ی ملّی است می شود.

نظارت از حیاتی ترین ارکان یک مدیریت سالم و کارآمد است که علاوه بر پیشرفت افراد موجب پیشرفت سازمان نیز می باشد و اگر این ویژگی در نظام سازمانی نباشد سیستم دوام چندانی نخواهد داشت.

واژگان کلیدی: کنترل ، نظارت، سازمان، خودکنترلی ،اصلاحات.

موضوعات: تفسیر و علوم قرآنی
[چهارشنبه 1396-03-10] [ 11:52:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان (راهنمای عملی) ...

معرفی کتاب

«آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان» عنوان کتابی است که دکتر مسعود جان بزرگی، ناهید نوری و مژگان آگاه هریس آن را در 291 صفحه نوشته اند.  کتاب بر آنست تا مخاطب را به روشی آگاه سازد تا به وسیله آن زمینه تربیت موفق فراهم شود. آنچه کتاب ارائه می کند، که بخشی از چارچوب های عملی نیز در آن لحاظ شده، اگر بخواهیم احترام به قانون و یا مفاهیم اخلاقی در کودکان مان درونی شود، باید مهارت لازم را به آن ها آموزش دهیم و آمادگی روانی را در آن ها ایجاد کرد.

در اثر حاضر، نگارنده ها ابتدا مخاطب را با مدل تربیتی اخلاقی کودکان که زمینه را برای درونی سازی مفاهیم اجتماعی و اخلاقی فراهم می کند آماده می کند، آشنا می سازند و پس از آن چند مجموعه آموزشی شامل یک مدل بازی درمانی، آموزش قانون به کودکان، آموزش شیوه های همدلی و آموزش خود مهارگری به مخاطبان ارائه می شود.

مطالب کتاب در سه بخش اصلی و ضمائم ارائه می شود. بخش اول کتاب به تبیین اصول نظری می پردازد که شامل دو بحث می شود و هر موضوع در فصلی جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. آموزش اخلاق به کودکان و فرزند پروری دو موضوعی است که در بخش اول کتاب به آن پرداخته می شود. انواع فرزند پروری از مباحث مهمی است که در فصل فرزند پروری مطرح می شود و چهار نوع فرزند پروری (سخت گیرانه، مقتدرانه، اغماض گرانه و سهل گیرانه) به مخاطب معرفی می شود که شیوه مقتدرانه مورد پسند است و مهارت هایی برای این منظور به والدین آموزش داده می شود.

در بخش بعدی کتاب به روش های عملی خود مهارگری، همدلی، قانون، صلح و اعتماد به نفس به کودکان آموزش داده شود و در ادامه مسأله بازی درمانی گروهی برای تقویت رفتار اجتماعی کودکان مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش اصول نظری بازی درمانی گروهی مطرح می شود و سپس برنامه تقویت مهارت های اجتماعی به صورت کاملا کاربردی معرفی می شود.

 

موضوعات: معرفی کتاب
 [ 11:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش مفاهیم دینی ...

معرفی کتاب

برای آموزش دین به کودکان، اولین چیزی که باید مدنظر قرار دهیم و درباره آن آگاهی پیدا کنیم، شناخت روحیات و ویژگی‌های کودکان و همچنین شناخت مراحل رشد آن‌هاست. باید توجه کنیم که وجود گرایش دینی در کودکان انکارناپذیر است. آن‌ها سرشت خداجوی دارند و مفاهیم اساسی دین اسلام نیز موضوعاتی هستند که با سرشت کودک سازگارند و اکتسابی نیستند و وظیفه تعلیم و تربیت، شکوفا کردن این گرایش‌های فطری است.

این کتاب را آقای ناصر باهنر نوشته و انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل آن را منتشر کرده است. کتاب در ۵ فصل نگاشته شده است و نویسنده تلاش می‌کند تا با تکیه‌بر روان‌شناسی رشد، به بررسی مراحل رشد و تکامل درک دینی بپردازد و بامطالعه چگونگی درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی، شیوه‌های مناسب آموزش معارف اسلامی در این دوره‌های سنی را پیشنهاد کند.

موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته‌شده است، عبارت‌اند از:

کودک کیست؟ (دوره کودکی در سیر رشد و تکامل آدمی) مراحل رشد و تکامل درک دینی درک کودکان و نوجوانان از مفاهیم دینی کلیاتی در آموزش دینی شیوه‌های آموزش معارف اسلامی به کودکان. نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب به بیان سمت‌وسوی نگارش این کتاب می‌پردازد و می‌گوید: «این کتاب تلاش دارد تا به دو سؤال مهم که در طول یکدیگر واقع‌شده‌اند، پاسخ گوید: کودک در رشد و تکامل درک دینی از چه دوره‌هایی عبور می‌کند و ویژگی‌های آن‌ها چیست؟ باتوجه‌به ویژگی‌های این دوره‌ها و درک او از مفاهیم دینی، آموزش مفاهیم دینی چگونه باید صورت گیرد؟»

موضوعات: معرفی کتاب
 [ 11:41:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت