معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آبان 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  ضمان عاقله از منظر فقه و حقوق ...

 استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سعید شهواری

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مجتبی ارشاد

پژوهشگر: زینب کریمی

در حقوق كيفري اسلام، قاعده اي وجود دارد؛ مبني بر اينكه هر گاه جنايت خطاي محض و در برخي موارد در حكم خطاي محض صورت گيرد، با وجود شرايطي، عاقله مشمول پرداخت ديه است، كه از آن به عنوان ضمان عاقله ياد مي شود. اين قاعده يكي از احكام امضايي اسلام و مورد اجماع همه فقهاء شيعه و سني است اين حكم، مربوط به ساختار قبيله اي نيست و ملاك در مسئوليت عاقله رابطه توراث بالفعل نيست بلكه شامل افراد خاصي از وارثان است. همچنين اين قاعده مي تواند بستر ساز و فراهم كننده پيوند و انسجام روابط اجتماعي و خانوادگي باشد اما اين حكم، يك حكم فقهي و حقوقي است نه اخلاقي و نیز داراي ضمانت اجرايي است. عاقله با اصل شخصي بودن مجازات هيچ تغايري ندارد زيرا در واقع عاقله وزر و مجازات خود را تحمل مي كند نه مجازات و گناه قاتل را، همچنين مسئوليت آن قهري است نه قراردادي و ضمانت پرداخت ديه توسط عاقله وضعي است و بر عهده عاقله است و حق رجوع به قاتل را ندارد و همچنين در صورت توانايي عاقله و استنكاف از پرداخت ديه بر اساس نظر قانون و علماي فقه مي توان او را بازداشت نمود. به هر حال اسلام با تشريع نهاد عاقله ضامن حفظ و احترام خون مسلمين است، و مي كوشد تا مبادا خون كسي به هدر رود، و حق كسي پايمال شود، بر خلاف سيستم هاي حقوقي دنيا كه در مواردي مانند فرار قاتل و عدم دسترسي به او و يا اعسار و نادار بودن ولي، حكمي نداشته و شاهد پايمال شدن خون انسانهاست.

واژگان كليدي: ضمان، عاقله، عصبه، قتل محض

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[سه شنبه 1396-08-30] [ 12:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تاثیر شادی و نشاط در انجام فرایض دینی و عوامل آن ...

استاد راهنما: حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای غلامرضا گلچین راد

پژوهشگر: زهرا ترابیان

در این رساله شادی و نشاط در انجام فرایض دینی وعوامل آن که ممدوح و واقعی است مورد بررسی قرار گرفته. این پایان نامه از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و روش به کار رفته در آن اسنادی و کتابخانه ای بوده و داده ها با ابزار فیش جمع آوری شده و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. شادی و نشاط همواره در دین جریان داشته و از خصایص روحی مومنان و مسلمانان بوده که باعث ارتقای زندگانی انسان گردیده، تحرک، پویایی و نشاط را در انسان و جامعه موجب   می گردد.اسلام با توجه به نیازهای اساسی انسان، شادی و نشاط را تحسین و تایید کرده است چرا که شادی و نشاط یک ضرورت انکار ناپذیر برای انسان و مطابق با طبیعت آدمی است و طبق کلام خدا و معصومین (علیهم السلام) هر چه که در زندگی گناه نباشد یا کمتر باشد زندگی شیرین تر و شادی در آن بیشتر جریان دارد و انجام فرایض الهی به نحو صحیح ومقبول در انسان آرامشی به وجودمی آورد که این آرامشی الهی است که شادی آور می باشد. آنچه از بطن آموزه های دینی برآمده است تاکید بر این مقوله است که این نوع از شادی و نشاط در انجام فرائض دینی انسان را در مسیر کمال مقصود و سعادت ابدی قرار می دهد. و این شادی که واقعی است که همواره با تفکر غالب بشر مادی نگر که پیوسته برداشتش از شادی ونشاط صرفا شادی های لحظه ای و زود گذر و ناپیدار است در تعارض بوده. این شادی ظاهری و غیر واقعی چه بسا ممکن است که ناراحتی، افسردی و یاس و پشیمانی ای را در پی داشته باشد.

کلید واژه: تاثیرشادی، نشاط، فرایض دین

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
 [ 12:16:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پیامبر رحمت ...

کتاب «پیامبر رحمت» خلاصه ای از مباحث گفتاری و نوشتاری است که از آثار آیت الله جوادی آملی در سال پیامبر اعظم جمع آوری گردیده است که طی سه بخش و فصول متعدد ، به مباحثی چون ضرورت نبوت، سیره و صفات مشترک پیامبران، عصمت، پیامبر افضل، منزلت پیامبر اعظم، اعجاز پیامبر، سیره پیامبر و … می پردازد.

توضیح کاملتر اینکه:

این کتاب خلاصه ای از مجموعه مباحث گفتاری و نوشتاری حضرت استاد آیت الله عبدالله جوادی آملی است در پیرامون شخصیت گرانقدر نبی اکرم و سیره آن حضرت. نام کتاب برگرفته از آیه «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین؛ و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم» (انبیاء/ 107) و پیامبر رحمت است. این کتاب طی سه بخش و فصول متعدد به مسئله ضرورت نبوت و پیامبر فاضل و سیره پیامبر اکرم (ص) پرداخته است.

ساختاربندی کتاب:

این کتاب از سه بخش و فصول متعدد به شرح زیر تشکیل شده:

1- بخش اول: ویژگی های مشترک پیامبران

فصل اول: پیامبران اصول ثابت هستی

فصل دوم: سیره و صفات مشترک پیامبران (شامل 15 اصل)

فصل سوم: عصمت

2- بخش دوم: پیامبر افضل

فصل اول: پیامبر افضل

فصل دوم: منزلت رسول اعظم (ص)

فصل سوم: اعجاز پیامبر

3- بخش سوم: سیره پیامبر

فصل اول: سیره توحیدی پیامبر

فصل دوم: سیره پیامبر در یاد معاد

فصل سوم: سیره احتجاجی رسول اعظم (ص)

⚫️⚫️⚫️⚫️ کانال ملکوت ⚫️⚫️⚫️⚫️

موضوعات: معرفی کتاب
[شنبه 1396-08-27] [ 10:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته کتاب ...

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است .   «مقام معظم رهبری»

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[پنجشنبه 1396-08-25] [ 08:45:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته کتاب ...

زندگی زیر چتر علم و آگاهی آن قدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته ها آن قدر خاطره آفرین و پایدار است که همه تلخی ها و ناکامی های دیگر را از بین می برد. (امام خمینی (رحمه الله علیه))

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:43:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته کتاب ...

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:41:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عقد مضاربه در نظام بانكي از منظر فقهي حقوقي ...

 

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مجتبی ارشاد

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حجت الله قربانی

پژوهشگر: زهرا کوهسار دیلمی

عقد مضاربه يکي از عقود معيني است؛ که در قانون مدني ايران به پيروي از فقه اماميه مورد توجه قانونگذاران قرار گرفته است و پيش از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل دور بودن حکومت از فقه اسلامي، مضاربه مانند ديگر عقود شرعي در حيات اقتصادي و تجاري جامعه در سطح کلان، نقش چنداني ايفاء نمي کرد بويژه اينکه نظام بانکداري آن زمان بر مبناي نظام بانکداري ربوي بود . اما با تحول نظام سياسي ودر نتيجه تحول نظام اعتبار، اهداف نظام بانکي معين شد. بدين ترتيب تخصيص منابع که در نظام بانکداري ربوي مبتني بر اعطاي وام واعتبار بود دگرگون شد و در نظام جديد جاي خود را به تسهيلات اعطايي بر پايه معاملات و عقود اسلامي داد و اينگونه شد که عقود اسلامي از جمله مضاربه نقش مؤثر وبرجسته خود را در نظام اقتصادي کشور پيداکرد . بنابراين جايگاه قابل توجه اين عقود در حيات اقتصادي – تجاري و نظام بانکداري و اهميت آنها در نظام حقوقي اقتضا مي کند که از چشم انداز فقه و حقوق زواياي مختلف اين عقود اسلامي و قانوني (مضاربه ) را مورد تحليل وبررسي قرار گیرد.

هدف از انجام این تحقیق، تبیین کارآمدی نظام اقتصادی مبتنی بر مضاربه و کارآیی آن به جای نظام مبتنی بر رباست و این نوع تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که پایه و اساس مضاربه بر مبنای فقهی و حقوقی چیست؟ روش به کار رفته در تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و داده ها با استفاده از روش فیش جمع آوری شده است

از مهمترین یافته های تحقیق این است که از منظر فقهی حقوقی ماهیت مضاربه عقد مستقلی نیست، بلکه از عقود مستقلی تشکیل شده است و مضاربه به عنوان یکی از فعالیت های مثبت اقتصادی می تواند عامل کم نمودن فاصله طبقاتی بین قوی و ضعیف تأثیرگذار باشد. در مضاربه می توان تجازت خاصی را مقرر کرد و یا انجام تجارت مناسب را به تشخیص عامل واگذار کرد. عامل نمی تواند با سرمایه ی مالک اقدام به مضاربه با دیگری نماید مگر با اجازه مالک، همچنین وی باید اعمال متعارف و معمول زمان و مکان را برای مضاربه انجام دهد.

 واژگان کليدي : عقدمضاربه، نظام بانکي، شرط ، ضمان، فسخ

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[دوشنبه 1396-08-22] [ 11:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  زمینه‎های دروغ‎گویی در کودکان و راه‎های راست آموزی آن ها از نگاه قرآن و روایات ...

استاد راهنما:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید معصوم حسینی

استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اکبر محمدی مهر

پژوهشگر: زهرا بسطامی گرپی

دروغ‎گویی از عادات زشت و ناپسندی است که در آیات قرآن و روایات زیادی از آن نکوهش شده است. در روایات، دروغ کلید گناهان، خوانده شده است. به طوری‎که با ارتکاب دروغ گناهان دیگری هم به دنبال آن می‌آیند. دروغ دارای انواع گوناگونی است از جمله دروغ قولی (گفتاری) ودروغ عملی (رفتاری). هم‎چنین دروغ دارای مراتب گوناگون و هر مرتبه دارای حکم خاصی است. علل و عوامل گوناگونی موجب دروغ‎گویی کودکان می‎شود؛ از نظر درونی عواملی چون ضعف ایمان، حسد، خشم،… واز لحاظ اجتماعی وجود الگوهای بدآموز و ناسالم، خودنمایی، ترس، عادت و … .

از آن‎جا که دوران کودکی در تربیت افراد، نقش بسیار مهمی دارد، عواملی چون خانواده، محیط مدرسه، دوستان و … نقش بسزایی در تشکیل شخصیت کودک دارند. شناخت واصلاح هر کدام از این عوامل اهمیت ویژه‎ای در راست‎گویی کودکان دارد.

از مهمترین علل دروغگودی در کودکان ترس از تنبیه توسط والدین می باشد و هم چنین عواملی مانند توقع بیش از اندازه از کودک داشتن، بوجود آمدن کمبودها، حسادت و رقابت، فشار در برابر بازجوئی والدین، تشویق غلط، الگوبرداری از رفتارهای پدر و مادر و هم چنین محیط اطراف کودک، الگوهای نامناسب، عوامل رسانه ای می تواند موجب بروز دروغگوئی در کودکان شود که می توان با پند و اندرز، تفهیم زشتی دورغ به فرزندان، تحقیر نکردن، کم کردن حسادت کودک راه های راست آموزی را به او یاد داد.

کلیدواژه‎ها: کذب، صدق، کودک، عوامل دروغ‎گویی، زمینه‎های دروغ‎گویی، آثار دروغ‎گویی.

 

 

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
 [ 10:56:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آسیب شناسی فضای مجازی ...

 معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان، نشستی با عنوان آسیب شناسی فضای مجازی  در تاريخ 96/7/24 و96/7/26برگزار نمودد. در این نشست خانم احمدی به بیان آسیب های فضای مجازی پرداخته و گفت : یکی از معضلاتی که امروزه بشر با آن روبروست، مسئله شبکه های اجتماعی است. حدود 21 شبکه وجود دارد که می توانیم از آن اطلاعات بدست آوریم مانند اینترنت، تلگرام، اینستاگرام، ایمو، توئیتر، لاین و وبلاگ که بیشتر افراد از تلگرام استفاده می کنند.
ایشان در ادامه افزودند: ما باید به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. ایشان در این رابطه استناد به این کلام مقام معظم رهبری کردند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی می شدم.
ایشان در ادامه افزودند:یک طلبه موفق باید با علوم روز و وسایل ارتباط جمعی آشنا باشد که بهترین مصداق آن فضای مجازی است. باید روش استفاده درست از فضای مجازی را بدانیم. در صورت علم به فضای مجازی می توان دیگران را نیز ارشاد و راهنمائی کرد.
ایشان در ادامه گفتند: سعی کنیم از شبکه های مجازی ایرانی مانند تلگرام ایرانی، سروش، پیام رسان وب استفاد ه کنیم. فضای مجازی، مورد رصد دشمنان اسلام است؛ هر صفحه ای که باز می شود برای آنها نمایش داده می شود و تمام افکارمان توسط این صفحات قابل بازخوانی است؛ حتی نخبگان توسط این صفحات تحت نظر هستند. ایشان در ادامه فرمودند: یکی از مسائلی که باید رعایت کنیم توجه به مدیریت زمان است. چون استفاده از فضای مجازی به گونه ای است که انسان را ساعت ها به خود مشغول می کند بدون این که متوجه گذر زمان شود. بنابراین سعی کنیم برای خود و فرزندانمان برنامه ریزی کنیم. برای استفاده درست فرزندانمان از فضای مجازی به آنها بباورانیم که عالم محضر خداست. اگر او به این باور برسد که خدا همه جا حضور دارد ، درست از فضای مجازی استفاده می کند. ایشان در پایان نکاتی را به عنوان ضرورت توجه به شبکه های مجازی بیان کرده و فرمودند:

1. به اینترنت به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و آن را تهدید نپنداریم.

2. اگر در تلگرام پیامی آمد و من به آن مطمئن نبودم برای کسی نفرستم.

3. یکی از حربه های دشمن این است که پیام هایی با عنوان “"برای دیگران بفرستید تا حاجت بگیرید"” می گذارند تا اعتقادات مردم را سست کنند.

4.می توان از فضای مجازی به عنوان ظرفیت بی سابقه برای تبلیغ معارف الهی استفاده کرد.

5. یکی از تهدیدات فضای مجازی این است که بار علمی من زیاد می شود اما از عمل چیزی ندارم.

6. برای بدست آوردن مطالب خوب و مستند از سایت های معتبر مانند سایت راسخون، تبیان، اسلام کوئیست، پاسخ به شبهات دینی استفاده کنیم.

 


موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی
 [ 10:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معناداری زندگی در ساحت علم و دین ...

معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان، نشستی با عنوان معناداری زندگی در ساحت علم و دین  در تاريخ 14/8/96 در این موسسه برگزار نمود. آقای حکیمی در ابتدای بحث به هدف از خلقت اشاره کرده و فرمودند: مقصد و مبدأ ما خداست. ماهیت انسان و جهان از اوئی و به سوی اوست؛ این است که به زندگی معنا می دهد. کاروان طبیعت به سوی معاد در حال حرکت است و هر لحظه این کاروان عوض می شود. انسان نیز باید مانند طبیعت در خود حرکت و تحول ایجاد کند.
ایشان در ادامه گفتند: هدف از خلقت در قرآن 2 نوع است: هدف نهائی که همان قرب خداست و هدف متوسط که به 3 دسته تقسیم می شود. اولین هدف از اهداف متوسط، آزمایش انسان است که خداوند در سوره ملک آیه 2 به آنم اشاره می کند. هدف دوم از خلقت، عبادت پروردگار است. که  در سوره ذاریات آیه 56 به آن اشاره شده است. منظور از عبادت در این آیه فقط نماز و روزه نیست بلکه هر کاری که برای رضای خدا انجام شود یا ترک شود عبادت محسوب می شود. سومین هدف از اهداف متوسط خلقت، این است که او انسان را آفریده تا معرفت الله انسان نسبت به خدا افزایش یابد. اما هدف نهایی از خلقت انسان، قرب به خداست.
ایشان در ادامه به بیان معنی قرب پرداخته و فرمودند:  فاصله مادی بین دو موجود مادی است. دوری انسان از خدا دوری قلبی و فاصله حجابی است.
ایشان از گناه به عنوان عاملی که موجب دوری انسان از خدا می شود پرداخته و فرمودند: گناه دو نوع است، گناه بدنی مانند دزدی و… و گناه قلبی مانند ریا، تکبر، حسادت و ….این دو نوع گناه هر دو کبیره اند، اما گناه قلبی فاصله ما را از خدا بیشتر می کند.
 استاد حوزه در ادامه فرمودند: انسان همه نعمت ها را ازفضل پرودگار بداند تا بتواند حضور خدا را در قلبش حس کند و مشمول رحمت خدا بشود.
ایشان در پایان فرمودند: همه قرآن در سوره حمد و همه ی سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم است. عالم تجلی بسم الله الرحمن الرحیم است. علت آفرینش دنیا از طرف خود خدا، رحمانیت اوست. مقصد خلقت خدا، رحیمیت خداست. جهان از رحمانیت شروع می شود و به رحیمیت ختم می شود. خدا نسبت به افراد مومن رحیم است و نسبت به همه انسان ها رحمان. او انسان را آفرید تا با اختیار خود به رحیمیت خدا برسد.

هدف از خلقت در قرآن 2 نوع است: هدف نهائی که همان قرب خداست و اهداف متوسط که شامل آزمایش انسان توسط خدا،

 

نتيجه نشست:

عبادت پروردگار و معرفت الله می شود. خدا به انسان نزدیک است، این انسان است که موجب دوری خود از خدا می شود. از جمله عواملی که موجب دوری انسان از خدا می شود گناهان  است. انسانها اگر همه نعمت ها را ازخدا بدانند حضور خدا را در قلب خود حس کنند و مشمول رحمت الهی شوند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 10:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معناداری زندگی در ساحت علم و دین ...

معاونت پژوهش موسسه اموزش عالی الزهراء(سلام الله علیها) نشستی با عنوان معناداری زندگی در ساحت علم و دین در تاريخ 8/8/96 برگزار نمود. در این نشست آقای حکیمی به بیان هدف زندگی پرداخت و گفت: زندگی دو مرتبه دارد. یک مرتبه زیستن است، یعنی همان بعد مادی. در این تفکر می خوریم و می خوابیم تا کار کنیم و کار می کنیم تا بخوریم و بخوابیم. زندگی حیوانات بر همین اساس است. مرتبه دیگر، زندگی کردن که همان حرکت عمودی و بالا رفتن است. یعنی انسان در زندگی خود، هدفی ماورای زیستن برای خود کشف کرده است.
 ایشان در ادامه به علت تفاوت های اقتصادی که بین انسان ها وجود دارد پرداخته و گفت: بعضی می گویند چرا خداوند بین انسان ها تبعیض قائل شده و نعمت ها را این گونه تقسیم کرده است؟ استاد حوزه در جواب این شبهه گفت: طبیعت گرایان می گویند معنای زندگی در خود زندگی است. در دین بودا، فرقه مهایانا (حلقه بزرگ) معتقد به این دیدگاه هستند. این فرقه معتقدند انسان برای این که راحت باشد باید دنیا را کنار بگذارد و زاهد باشد. آنها هیچ اعتقادی به ماورای طبیعت ندارند. گروه دیگر می گویند: هدف را باید جعل کرد، هر کس برای خودش معنائی را جعل می کند و همین حقیقت نهائی، هدف در زندگی می شود.
ایشان در ادامه فرمودند: مسلمانان فراتر از طبیعت هدف و معنای زندگی را می بینند. آنان معنای زندگی را در توحید و معاد خلاصه می کنند و معتقدند توحید و معاد به زندگی معنا می دهد. آنها معنای زندگی را در دنیا نمی دانند بلکه دنیا را مقدمه ای برای آخرت می دانند. ا
یشان در ادامه فرمودند: چون خداوند حکیم است، کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد و کارش معلل به اغراض و هدفمند است. پس فقر و غنا فعل خداست و هدف دار است. ما اگر بخواهیم معنای زندگی را بدانیم یا باید هدف خدا را از خلقت انسان بدانیم و دنبال دین برویم یا باید پوچ گرا و لذت گرا شویم. ایشان در پایان گفتند: ما واقع گرا هستیم و معتقدیم زندگی هدف بزرگی دارد و آن هدف هم تقرب خداست.

 

نتيجه اين نشست :

زندگی دو بعد دارد، بعد مادی (زندگی حیوانات)، بعد معنوی (حرکت عمودی و بالا رفتن). در مورد هدف از زندگی  چند نظر وجود دارد. طبیعت گرایان معتقدند معنای زندگی  در خود زندگی است؛ گروه دیگر می گویند: هرکس باید برای خودش هدف جعل کند. دیدگاه دیگر معتقدند هدف را باید فراتر از طبیعت قرار داد، آنان معنای زندگی را در توحید و معاد خلاصه می کنند و دنیا را مقدمه ای برای آخرت می دانند.
برای دانستن معنای زندگی باید هدف خدا را از خلقت بدانیم. یا باید دنبال دین برویم یا پوچ گرا و لذت گرا شویم. ما واقع گرائیم و معتقدیم زندگی هدف بزرگی دارد و آن هم تقرب به خداست.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 10:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  سیره علمی وعملی سیدمصطفی خمینی ...

معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا (س)گرگان نشست علمی باعنوان(نگاهی به سیره علمی وعملی سیدمصطفی خمینی )در تاریخ 4/8/ 96 در این مدرسه برگزار نمود.در این نشست “” که با حضور تعدادی از دانش آموختگان برگزار شد خانم سیده نفیسه حسینی واعظ تصریح کرد :آیت الله سید مصطفی خمینی در دوران خفقان و بیداد آن روز نقش موثری درپیشرفت انقلاب اسلامی داشتند که واقعیت این چهره پنهان ماند و مسئولیت ما امروز آشنایی با سیره عملی و علمی ایشان است ؛ بهترین شناخت را می توان از امام راحل دریافت نمود که پس از شهادت ایشان فرمودند : آقا مصطفی امید آینده اسلام بود.

استاد این مدرسه بیان کرد : ازویژگی مهم ایشان جامعیت علمی ایشان بود.وآثاری که ازایشان به جای ماند البته درایران باحمله ساواک تمام آثارایشان ازبین بردندولی فعالیت های علمی ایشان تا زمانیکه در نجف بودند نوشتن حدود 30 جلد کتاب ، تربیت شاگردان زیاد ، تدریس دوره کامل خارج علم اصول ، تفسیر سوره بقره و تدریس فقه ، فلسفه و کلام را می توان به شمار آورد .
استاد حوزه از ویژگی های شهید مصطفی خمینی را کسب تقوی و پرهیز از هوای نفس دانست و افزود : با افزایش فعالیت انسان ، شیطان از راه هاو ترفندهای مختلف بر انسان غلبه می کند لذا طبق فرمایش حضرت رسول (ص) انسان موظف به جهاد با نفس است و رسیدن به مقام جهاد اکبر در صورت رهایی از تیرگی های نفس حاصل می شود .
وی در بعد زهد و ساده زیستی ایشان به نقل از کلام مقام معظم رهبری خاطر نشان کرد : ایشان ذره ای روحیه آقازادگی نداشت بلکه به صورت یک طلبه واقعی زندگی کرد و هیچگاه از موقعیت پدرش که مرجع زبانزد بود استفاده نکرد و تحت هیچ شرایطی زهد و تقوی خود را از دست نداد .
خانم حسینی واعظ به نقل از کلام حضرت امام خمینی (ره) شهادت سید مصطفی را از الطاف الهی دانست .
وی در پایان به کلام آیة الله بهاءالدینی اشاره کرد که در مورد شهید مصطفی خمینی فرمودند : ایشان دانش های عقلی ، نقلی و سیاست دینی را فراگرفته بود به گونه ای که از نخبگان زمان خود بود و دارای هوشیاری و کیاست خاصی بود. مثل امام خمینی چون پدری مثل امام داشتند .

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 09:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  علم كشتي آرزوها ...

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[یکشنبه 1396-08-21] [ 01:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب ...

1. کتاب و کتاب­خوانی در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377، 364 ص.

 این کتاب، مشتمل بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، اعم از بیانات، پیام­ها و احکام، نامه­ها و مصاحبه­هاست که درباره کتاب و کتاب­خوانی ایراد شده است. کتاب حاضر، دستمایه بسیار خوبی برای اندیشیدن و برانگیختن درباره این موضوع است. این کتاب در هشت محور به ترتیب زیر تهیه و تدوین شده است که عبارتند از: کتاب و کتاب­خوانی؛ کتاب و فرهنگ اسلامی؛ تولید و نشر کتاب؛ نظارت و ممیزی کتاب؛ کتاب و نویسندگان؛ ترجمه کتاب؛ کتاب، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ قصه و رمان نویسی در ایران و جهان؛ نمایشگاه کتاب.

 

2. گارثون، آلوارو، سیاست ملی کتاب: راهنمای توسعه کتاب و کتاب­خوانی، ترجمه: محمدجعفر پوینده، تهران، نشر کارنامه، 1377، 93 ص.

 موضوع بحث این کتاب، حوزه نشر، کتاب و کتاب­خوانی است. این کتاب، راه کاربرد عملی سیاست توسعه کتاب را نشان می­دهد. نویسنده، «انقلاب کتاب» را پیشنهاد می­کند. به توصیه او تمام کشورها باید یک «قانون کتاب» تدوین و تصویب کنند تا به پیشرفت و تفاهم­های بین­المللی کمک­ کند.

 

 

 

3.  قاسمی، سیدفرید، جُنگ کتاب: مقاله­ها، گزارش­ها و نکته­هایی درباره کتاب به انضمام کتاب­شناسی کتاب، تهران، خانه کتاب، 1382، 1008 ص.

 این مجموعه، دربردارنده شماری از مقاله­ها، گزارش­ها، نکته­ها، شعرها، حکایت­ها و روایت­های مرتبط با کتاب است که طی چهار دهه پیش به طور پراکنده، در نشریات فارسی­زبان کشور به چاپ رسیده است.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[شنبه 1396-08-20] [ 08:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  لطیفه ...

گویند: داروفروشی وارد دکان کتاب­فروشی همسایه خود شد و کتابی را که تازه از چاپ بیرون آمده بود برداشت و نگاهی کرد و پرسید: آیا این کتاب خوبی است؟ کتاب فروش گفت: نمی­دانم! من آن را نخوانده­ام، داروفروش گفت: من تعجب می­کنم که شما چطور کتاب­هایی را می­فروشید که خودتان آنها را نخوانده­اید؟ کتاب­فروش در پاسخ او گفت: همان­طور که شما داروهایی را به فروش می­رسانید، که خودتان نخورده­اید!

 

(شعبان­علی لامعی، حکایت­ها و لطیفه­های فرهنگی، تهران، بلاغت، 1372، ص31)

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  لطیفه ...

گویند: در یکی از شهرهای دور از مرکز، کتاب­فروشی بود، که کمتر مشتری برای خریدن کتاب به وی مراجعه می­کرد! به ناچار نیمی از مغازه خود را به فروش شلغم و چغندر اختصاص داد! روزی مردی شیک­پوش داخل مغازه شد و مقدار زیادی کتاب از او خرید و هفت روز متوالی به این کار خود ادامه داد، روز هشتم وقتی مراجعه کرد به کتاب­فروش گفت: آقا شما یک کتاب چهل سانتی ندارید؟ کتاب­فروش با تعجب پرسید: چرا چهل سانتی، مرد شیک­پوش گفت: چون جای چهل سانت از کتاب­خانه­ام خالی است!

 

(شعبان­علی لامعی، حکایت­ها و لطیفه­ های فرهنگی، تهران، بلاغت، 1372، ص44)

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:37:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آیین کتابخوانی ...

برای استمرار و دوام کتاب­خوانی به عنوان یک ارزش، نخست باید فرهنگ آن را آموخت. این کار نیز مستلزم رعایت آداب و اصولی است که اگر رعایت شود، به نتیجه مطلوب خواهد رسید. اولین موضوع مهم در کتاب­خوانی، داشتن هدف­های روشن و مشخص و برنامه از پیش تعیین شده است. منظور از داشتن برنامه این است که بدانیم کدام کتاب پایه و اصلی را اول بخوانیم و کدام کتاب فرعی را بعد مطالعه کنیم.

یکی دیگر از آیین های خواندن کتاب، مطالعه منظم، مستمر و پی گیر است؛ یعنی هر روز وقت معینی را به این کار اختصاص دهیم. از نکات مهم دیگر، یادداشتبرداری است که باعث تمرکز حواس و یادگیری و اثربخشی بیشتر می­شود. برای این منظور باید محیط اطراف، کاملاً آرام و بدون سروصدا باشد که مطالعه در یک محل خاص، به ایجاد آمادگی ذهنی کمک می­کند.

نکته درخور توجه دیگر این است که ابتدا پیش­گفتار، مقدمه و فهرست کتاب موردنظر را مطالعه کنیم که می­تواند شناختی همه­جانبه و برداشتی کلی نسبت به کل کتاب را به ما بدهد. مطالعه و تفکر، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. مطالعه، وسیله یادگیری معرفت و تفکر، عامل ملکه ساختن آن در ذهن است و مطالعه اگر همراه با تفکر نباشد ثمری ندارد. به قول نظامی گنجوی

می کوش به هر ورق که خوانی      تا معنی آن تمام دانی

بنابراین بهتر است دقایقی به طرح سؤال­های گوناگون و اندیشیدن درباره موضوع مورد مطالعه اختصاص دهیم و سپس سعی کنیم جواب آن را از کتاب پیدا کنیم. خط کشیدن زیر مطالب مهم، و بازگو کردن مطالب مطالعه شده برای دیگران است که به بهتر در حافظه ماندن کمک می­کند. همچنین برای انتخاب یک کتاب می­توان از راهنمایی و کمک افراد متعهد و کتاب­شناس بهره برد.

(احمد به­پژوه، خانواده، کتاب و فرهنگ کتاب خوانی، پیوند، ش72، ص61)

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انواع کتاب ...

 

نحوه برخورد با کتاب­ها به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق می­کند. برخی از نویسندگان، کتاب­ها را به سه نوع تقسیم کرده­اند: 1) چشیدنی 2) بلعیدنی 3) هضم­کردنی. کتاب­های چشیدنی را باید نگاهی اجمالی و گذرا کرد و در همین حد فهمید که چیست و درباره چیست؟ کتاب­های بلعیدنی نکات مفید دارد و باید خوانده شود ولی چندان نیازی به تعقل و تأمل ندارد و به صرفِ خواندن سریع هم مقصود حاصل می­شود مانند کتاب­های تاریخی، قصّه، رمان، فکاهیات و مجلات و روزنامه­ها. کتاب­های هضم­کردنی، نیاز به دقت و تأمل دارد تا مطالبش فهمیده شود و به خاطر سپرده شود مانند کتاب­های علمی و تحقیقی و فنّی.

 

(جواد محدثی، روش­ها، نشر معروف، 1373، چ 2، فصل «سروش مطالعه».)

 

 

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 08:34:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل و آثار تفاخر از منظر قرآن و حديث ...

عوامل و آثار تفاخر از منظر قرآن و حديث

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای غلامرضا گلچین راد

پژوهشگر: خدیجه الازمنی

هدف از نگارش اين پژوهش بررسي عوامل وآثار تفاخراز منظر قرآن و حديث مي باشد. تحقيق از نوع تحقيقات توصيفي و روش بكار رفته در اين مطالعه اسنادي است داده هاي مورد نياز متناسب با اهداف و سوالات تحقيق جمع آوری مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند.در اين رابطه مي توان گفت كه تمامي علماي علم اخلاق و مفسران در باب رذايل اخلاقي نظرات مشابهه اي دارند. اكثرآنان تفاخر را امري مذموم و به معناي خودستايي آورده اند. اين حالت آن قدر خطرناك است كه در دعاهاي معصومين ـ عليهم السلام ـ از آن به خدا پناه برده شده تا انسان را از ابتلاي به آن حفظ كند. محروميت از محبت خدا ، همراهي و دوستي شيطان ، رعايت نكردن حقوق دوستان ، ممانعت از احسان ، ممانعت از پذيرش دعوت انبياء ،گرايش به لعب و هواپرستي … از جمله آثار و نتايج اين رذيله اخلاقي است. عوامل و آثاري كه باعث بروز تفاخر در انسان مي گردد در دو جنبه فردي و اجتماعي با استفاده از آيات و روايات مورد بررسي قرار گرفت. از يافته هاي اين تحقيق مي توان به اين امور اشاره كرد كه تفاخر؛ باعث نابودي اعمال نيك ، گرايش به صفات زشت اخلاقي و غفلت از ياد خدا و قيامت و فراموش كردن اصل آفرينش و دچار شدن به كفر و گمراهي از راه الهي شده همچنين تفاخر باعث مي شود كه انسان از واقع بيني غافل شود و از مسير حقيقت منحرف گردد و مردم را به چشم حقارت بنگرد ، آنها را پست ببيند ، و خود را بزرگ و عظيم بپندارد. در حالی که در واقع او در ديد مردم حقير مي شود و عزت خود را از دست مي دهد . در نهایت بايد گفت : اسلام افتخار به ارزش ها را در راستاي توسعه و ترويج ارزشها اجازه داده نه تفاخر به امور واهي و بي اساس را.

واژگان كليدي: تفاخر ، فخرفروشي ، كبر ، عجب ، حسد و تكاثر

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1396-08-13] [ 01:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اخباریگری و تأثیرات آن بر فقه شیعه ...

اخباریگری و تأثیرات آن بر فقه شیعه

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حجه الله قربانی

استاد مشاور:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مجتبی ارشاد

پژوهشگر: آمنه منصوری رضی

چکیده

هدف این تحقیق بررسی تأثیرات اخباریگری فقه شیعه می باشد که ضمن روشن کردن مفهوم اخباریگری وعوامل صعود و سقوط آن به مبانی مورد وثوق این مکتب اشاره شده وموارد افتراق این مبانی را با اصول­گرایی بر شمرده و ضمن تحلیل و پاسخ­های نقضی و حلی مقابل آن، نگاهی به روند تأثیرگذاری این مکتب بر فقه در دو جنبه مثبت و منفی داشته و تا حد امکان به بررسی آنها می­پردازد.

اهمیت پرداختن به این موضوع تا آنجاست که بررسی تطور اجتهاد در میان تشیع به اخباریگری و تأثیرات آن گره خورده است چرا که اخباریگری بیش از هر چیز، روش اجتهادی رایج در حوزه­های علمیه شیعه را به باد انتقاد گرفت و هواداران پرشمار شیوه­ی اجتهاد را کم کم به حاشیه راند، در همین راستادر این تحقیق به این مسأله می پردازیم که آیا اخباری­گری سبب بروز تأثیراتی در عرصه فقه گردیده است؟ در صورت پاسخ مثبت به این پرسش، تأثیرات آن بر روی فقه شامل چه مواردی خواهد بود؟

برای رسیدن به پاسخ سوالات فوق، با استفاده از روش کتابخانه­ای نسبت به جمع آوری مطالب و داده ها اقدام شده و منابع مرتبط با اهداف و سوالات تحقیق مورد مطالعه و نقد و بررسی قرار گرفت و سپس متناسب با موضوع تحقیق جمع بندی منطقی و تحلیل آنها صورت پذیرفته است. با توجه به مطالب مذکور، از جمله نتایج بدست آمده در این تحقیق می­توان به این موارد اشاره داشت:

1ـ با وجود حاکمیت بیش از دو قرن اخباری­گری، تأثیرات چشم­گیر آن در حوزه فقاهت و سایر عرصه­ها نظیر تدوین جوامع تفسیری و روایی و کتب اصولی غیرقابل اغماض است.

2ـ تأثیرات اخباری­گری با تکیه بر مبانی مورد وثوق آنها و طرد عقل و روی آوردن به نقل اتفاق افتاد.

واژگان کلیدی: اخباری– اصولی- عقل- اجتهاد

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
 [ 01:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نظارت و كنترل سازماني از ديدگاه قرآن و سنت ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای غلامرضا گلچین راد

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

زکیه مزیدی

در جامعه ي ما حلقه ي مفقوده اي در فرآيند توسعه ي جامعه ي ديني به نام نظارت به چشم مي خورد. نظارت و كنترل دقيق بر اهداف و برنامه ها با ماهيتي بلند مدت از مؤلفه هاي اجتناب ناپذير است و از آن مهم تر شيوه هاي نظارت و كنترل در مديريت اسلامي در تحقق اهداف جامعه است و نظارت و كنترل از كار مجريان و كارگزاران جامعه ي اسلامي امري است كه بايد دغده ي اصلي مسؤولان باشد. اگرچه انسان با ايمان همواره نظارت خداوند را بر اعمال و رفتار خود احساس مي كند و خداوند را بر فعاليت هايش ناظر مي داند با اين حال كليه افراد جامعه به ويژه كاركنان و اعضاي سازمان موظفند تا بر اساس وظيفه ي شرعي بر اعمال و رفتار و عملكرد افراد و كاركنان سازمان و حتي عملكرد مديران و مسؤولان سازمان نظارت و كنترل داشته باشند ، تحقق خود كنترلي و نظارت همگان در سازمان به عنوان ابزاري براي افزايش كارآيي سازمان و در سطح ملّي موجب افزايش كارآيي نظام مي شود همچنين موجب افزايش اعتماد افكار عمومي كه بخشي از سرمايه ي ملّي است مي شود. نظارت از حياتي ترين اركان يك مديريت سالم و كارآمد است كه علاوه بر پيشرفت افراد موجب پيشرفت سازمان نيز مي باشد و اگر اين ويژگي در نظام سازماني نباشد سيستم دوام چنداني نخواهد داشت.

كليد واژه ها: كنترل و نظارت، سازمان، خودكنترلي ،اصلاحات.

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1396-08-06] [ 11:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ماهیت مرگ مغزی و آثار فقهی و حقوقی آن ...

ماهیت مرگ مغزی و آثار فقهی و حقوقی آن

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد مهاجر مازندرانی

مهناز بزی

ازآنجا كه در فقه اسلامي، واقعيت مرگ وحيات، موضوع حكم شرعي قلمداد شده است، احراز مرگ مغزي به مثابه مرزمرگ، بسيار اهميت دارد. در اين پژوهش سعي برآن است كه ابتدا مرگ وزندگي براساس اعتقاد وپذيرش روح تعريف، سپس به بررسي حيات مستقر وغير مستقر در فقه اسلامي پرداخته شود وضمن بيان علايم آن درمتون فقهي، باتعاريف موجود براي مرگ مغزي مقايسه گردد. ازمطالعه معيارهاي حيات مستقر وغير مستقر ومقايسه آن باعلايم مرگ مغزي چنين به دست مي آيد كه تفاوتي ماهوي ميان آنها وجود دارد، ازآن جهت كه در حيات ناپايدار قابليت بدن براي تعلق روح ازبين رفته، ولي درمرگ مغزي باوجود از كارافتادگي قشرو ساقه مغز به دليل گردش خون وتنفس به دوصورت طبيعي و مصنوعي، اين قابليت باقي است. تفاوت ميان اين دوواقعه خود منشأ تفاوت درآثار فقهي وحقوقي است .كسي كه دچارمرگ مغزي شده ازحيث احكام ارث، وصيت، دين ، زوجيت وجنايت ملحق به افراد زنده است درحالي كه شخص داراي حيات غيرمستقر در اين گونه احكام درحكم مرده تلقي مي شود.

واژگان كليدي: ماهيت مرگ مغزي، آثارفقهي وحقوقي، قطع اعضاي رئيسه، حيات غيرمستقر، حيات مستقر

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
 [ 10:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آسیب شناسی فضای مجازی ...

معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان، نشستی با عنوان آْسیب شناسی فضای مجازی برگزار نمود. در این نشست خانم احمدی به بیان آسیب های فضای مجازی پرداخته و گفت : یکی از معضلاتی که امروزه بشر با آن روبروست، مسئله شبکه های اجتماعی است. حدود 21 شبکه وجود دارد که می توانیم از آن اطلاعات بدست آوریم مانند اینترنت، تلگرام، اینستاگرام، ایمو، توئیتر، لاین و وبلاگ که بیشتر افراد از تلگرام استفاده می کنند.
ایشان در ادامه افزودند: ما باید به فضای مجازی به عنوان یک فرصت نگاه کنیم. ایشان در این رابطه استناد به این کلام مقام معظم رهبری کردند: اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتما رئیس فضای مجازی می شدم.
ایشان در ادامه افزودند:یک طلبه موفق باید با علوم روز و وسایل ارتباط جمعی آشنا باشد که بهترین مصداق آن فضای مجازی است. باید روش استفاده درست از فضای مجازی را بدانیم. در صورت علم به فضای مجازی می توان دیگران را نیز ارشاد و راهنمائی کرد.
ایشان در ادامه گفتند: سعی کنیم از شبکه های مجازی ایرانی مانند تلگرام ایرانی، سروش، پیام رسان وب استفاد ه کنیم. فضای مجازی، مورد رصد دشمنان اسلام است؛ هر صفحه ای که باز می شود برای آنها نمایش داده می شود و تمام افکارمان توسط این صفحات قابل بازخوانی است؛ حتی نخبگان توسط این صفحات تحت نظر هستند. ایشان در ادامه فرمودند: یکی از مسائلی که باید رعایت کنیم توجه به مدیریت زمان است. چون استفاده از فضای مجازی به گونه ای است که انسان را ساعت ها به خود مشغول می کند بدون این که متوجه گذر زمان شود. بنابراین سعی کنیم برای خود و فرزندانمان برنامه ریزی کنیم. برای استفاده درست فرزندانمان از فضای مجازی به آنها بباورانیم که عالم محضر خداست. اگر او به این باور برسد که خدا همه جا حضور دارد ، درست از فضای مجازی استفاده می کند. ایشان در پایان نکاتی را به عنوان ضرورت توجه به شبکه های مجازی بیان کرده و فرمودند: 1. به اینترنت به عنوان یک فرصت نگاه کنیم و آن را تهدید نپنداریم.2. اگر در تلگرام پیامی آمد و من به آن مطمئن نبودم برای کسی نفرستم.3. یکی از حربه های دشمن این است که پیام هایی با عنوان “برای دیگران بفرستید تا حاجت بگیرید” می گذارند تا اعتقادات مردم را سست کنند.4.می توان از فضای مجازی به عنوان ظرفیت بی سابقه برای تبلیغ معارف الهی استفاده کرد.5. یکی از تهدیدات فضای مجازی این است که بار علمی من زیاد می شود اما از عمل چیزی ندارم. 6. برای بدست آوردن مطالب خوب و مستند از سایت های معتبر مانند سایت راسخون، تبیان، اسلام کوئیست، پاسخ به شبهات دینی استفاده کنیم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست پژوهشي
[دوشنبه 1396-08-01] [ 11:03:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هم اندیشی اعضای انجمن تفسیر و علوم قرآنی ...

جلسه هم اندیشی اعضای انجمن تفسیر و علوم قرآنی با حضور معاون پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها)  و خانم حسینی واعظ کارشناس ارشد رشته تفسیر و فعال در مسائل قرآنی در تاریخ96/7/17 در محل موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان برگزار گردید.
این جلسه با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف نشریه انجمن تفسیر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء سطح علمی آن تشکیل گردید و بر تقویت بعد پژوهشی مطالب نشریه تأکید گردید و در ادامه خانم حسینی واعظ به بحث پیرامون ضرورت گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه و از جمله انتشار نشریات قرآنی پرداختند و نکاتی درجهت تقویت بعد علمی نشریه قرآنی بیان نمودند و در پایان اعضای انجمن نظرات و سوالات خود را مطرح نمودند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست پژوهشي
 [ 10:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مهارت افزائی پژوهشی ...

معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان، اولین دوره مهارت افزائی پژوهشی طلاب سطح 3 موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) با موضوع آشنائی با منابع کتابشناختی در تاریخ 17/7/96 و20/7/96 برگزار نمود. در این دوره سرکار خانم ربابه کابوسی کتابدار این موسسه، طلاب را با نحوه جستجو کتاب در سایت کتابخانه ملی(opac)، پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران (lib.ir) و سامانه جامع کتابداری و اطلاع رسانی فراکاوش (lib.whc.ir) آشنا کرد.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست پژوهشي
 [ 10:49:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت