معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








بهمن 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  بررسی تطبیقی شرایط قاضی از دیدگاه فقه شیعه و اهل سنّت ...

استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مجتبی ارشاد

استاد مشاور:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سعید شهواری

پژوهشگر: صدیقه نادری

قضاء تركيبي است از اعمال ولايت شرعي در طريق حكم بين مردم براي رفع خصومات. هدف اصلي از قضاوت اسلامي، گسترش عدل، احقاق حق و رفع تجاوز است و به تعبير روايات احياء و تزكيه ارض است. قضاوت بالاصالة و ذاتاً حق خداوند است و اصل اوّلي نفوذ حكم و حكومت الله است و هيچكس بر ديگري تسلط و حق حكم ندارد مگر به اذن پروردگار متعال. نفوذ حكم و حكومت انبياء و اوصياء با اذن حق تعالي و از مواهب اوست چنانكه قضات جامع الشرايط نيز نفوذ حكمشان با فرمان و اذن انبياء و اوصياء است. زيرا قضاوت به نحوي ولايت بر جان، مال و عِرض افراد است؛ هدف از تحقیق پیش رو بررسی دیدگاه اهل تشیع و اهل تسنن درباره قاضی و قضاوت و در نهایت مقایسه نظریات آنان نسبت به یکدیگر است. در مورد شرایط قاضی برداشت های متفاوتی وجود دارد. اکثر فقهای شیعه برآنند که قاضی بایستی متصف به اوصاف مفتی (فتوا دهنده) باشد. در مقابل غالب حقوق دانان اهل سنت شرایط شاهد (بینه) را از ویژگی های لازم برای تصدی قضاء دانسته اند و در حقیقت مقام دادرسی را با شهادت مقایسه نموده اند.

  واژگان کلیدی: قضاوت(دادرسی)، قاضی(دادرس)، اجتهاد قاضی، قضاوت زنان، قاضی تحکیم، بلوغ، عقل.

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[شنبه 1396-11-28] [ 08:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آثار توسل به ائمه در زندگي فردي و اجتماعي ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد مهاجر مازندرانی

پژوهشگر:زهرا جمالی بهاء آبادی  

هدف از نگارش این پژوهش بررسی آثار توسل در زندگی فردی و اجتماعی می باشد. این نوع پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و داده ها به روش کتابخانه ای و اسنادی متناسب با اهداف و سوالات تحقیق و با استفاده از فیش جمع آوری و در تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. آنچه با دقت نظر در آیات و روایات بدست آمده این است که موضوع توسل به عنوان یک طریق مسلم و روشن برای نیل به قرب خدا که عالی ترین شرف و شریف ترین کمال ممکن برای انسان در مسیر عبودیت و بندگی می باشد قرار داده شده است. توسل اسباب متفاوتی دارد که توسل به اسماء و صفات خدا و قرآن کریم، عمل پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)و اولیاء الهی راه گشا می باشد. توسل دارای آثار فردی و اجتماعی زیادی می باشد: مانند شکوفایی استعداده، دوری از گناه، دارا بودن روحی خاضع در برابر خدا، بهره مندی از علم و حکمت، عدم سلطه شیطان، تغییر دادن آجال، دفع بلاهای اجتماعی. انسان می تواند با توسل، در تمامی عرصه های زندگی مشکلات را پشت سر گذاشته و طریق سعادت و نیل به کمال الهی را طی کند.

کلید واژه: توسل، ائمه، زندگی فردی، زندگی اجتماعی

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
 [ 08:27:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معناشناسی واژه «خَطیئَة» در قرآن ...

فصاحت و بلاغت قرآن، نظم چينش آيات، ما را وا مي دارد تا در محضر وحي الهي نشسته و حكمت چنين كلامي را در يابيم. يكي از مهمترين امور براي رسيدن به فهم صحيح اين كلام، معنا شناسي واژگان است كه از مقدمات فهم در قرآن كريم به حساب مي آيد. لغويون در هر زباني به تشريح معاني واژ ه ها پرداخته اند. در زبان عربي هر واژه با توجه به ريشه ي اصلي خود و ذيل آن مورد بررسي قرار مي گيرد.یکی از واژگان حوزه گناه در قرآن کریم واژه « الخطيئة » است .در برخی از کتاب­های لغت ، توضیحات بیشتری در  این باره ارائه شده است که به برخی از آنها پرداخته می­شود:

فراهیدی درتوضیح واژه­ی« الخطيئة » می­نویسد؛« الخَطِيئَةُ: أرض يخطؤها المطر و يصيب غيرها »زمینی که باران به آن اصابت نمی­نماید و بر غیر آن زمین(معیّن) می­بارد و در ادامه بر این نظر است که « أَخْطَأَ إذا لم يصب الصواب »خطا هنگامی است که کاری به صواب ( نتیجه ) نمی رسد . «و الخَطَأُ: ما لم يتعمد و لكن يُخْطَأُ خطأ و خَطَّأْتُهُ تَخْطِئَةً » و عدم ارادی بودن در خطا مطرح است(فراهيدى، خليل بن احمد، کتاب العین، ج  4  . قم – ايران:نشر هجرت، دوم، 1410 ه‍ ق ، ص 292).ابن فارس در بررسی ریشه این واژه می نویسد  «الخاء والطاء والحرف المعتلّ والمهموز، يدلُّ على تعدّي الشيء، والذَّهاب عنه »خطا بر زیاده روی برچیزی و رد شدن از آن دلالت دارد. «والخَطَاءُ من هذا؛ لأنّه مجاوزة حدِّ الصواب. يقال أخطأ إذا تعدّى الصَّواب. وخَطِئ يخطأُ، إذا أذْنب، وهو قياسُ الباب؛ لأنه يترك الوجه الخَيْرَ » و خطارا به همین علت نام گذاشتند که از اندازه صواب (نیت فاعل ) تجاوز می نماید و خطا کردن را گناه نامیدند از باب قیاس چون در آن کارجهت خیر ترک شده است (ابو الحسين، احمد بن فارس بن زكريا.معجم مقاییس اللغه، ج  2 . قم- ایران :انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، اول، 1404 ه‍ ق ، ص 198).جوهری در باره این واژه می گوید : «الخطأ: نقيض الصواب، و قد يُمَدُّ  » خطا ضد صواب است . «الْخِطْءُ: الذنْبُ، فى قوله تعالى: إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً، أى إثْمًا » الخِطء به معنی گناه است مانند آیه که قتل را خطا یی بزرگ می­نامد.اودوواژه­ی« المخطئ» و« الخاطئ» راموردبررسی قرارمی­دهد؛« المخطئ من أراد الصواب، فصار إلى غيره؛ و الخاطئ: من تعمَّد لما لا ينبغى» اولی کسی راگویندکه قصدکاری راداردولی به آن نیت نمی­رسد اما دومی کسی است که به طورعمد،عملی را آنگونه که شایسته نیست انجام می­دهد(جوهرى، اسماعيل بن حماد،تاج اللغه و صحاح العربیه،  جلد1. بيروت – لبنان: دار العلم للملايين، اول، 1410 ه‍ ق ، ص 47).راغب اصفهانی بحث مفصل­تری در باره­ی ریشه­ی این واژه دارد و می­نویسد : «الخَطَأ: العدول عن الجهة»خطا را انحراف از جهت حرکت می­داند. آن را به سه قسم تقسیم می­نماید :

1 - «أحدها: أن تريد غير ما تحسن إرادته فتفعله، و هذا هو الخطأ التامّ المأخوذ به الإنسان » کسی اراده ی غیر نیک کند و همان را اجرا نماید و این خطا ی عمومی است که انسان با آن بازخواست می­شود .مانند آیه : «إِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْأً كَبِيراً؛ الاسرا / 31»

2 -« الثاني: أن يريد ما يحسن فعله، و لكن يقع منه خلاف ما يريد» : شخص با حسن نیت بخواهد کاری انجام دهد اما کار برخلاف نیت ، نتیجه دهد . مانند روایت :« من اجتهد فأخطأ فله أجر   و   وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ »

3 - «و الثّالث: أن يريد ما لا يحسن فعله و يتّفق منه خلافه »شخص در انجام کار ، حسن نیت نداشته باشد اما برحسب اتفاق ،نتیجه کار خلاف آن انجام گیرد. این نوع سوم در قرآن نیامده­است.راغب خطای غیرعمد رانیز بامثال به دودسته تقسیم می نماید؛« من يرمي صيدا فأصاب إنسانا، أو شرب مسكرا فجنى جناية في سكره، و السبب سببان: سبب محظور فعله، كشرب المسكر و ما يتولّد عنه من الخطإ غير متجاف عنه، و سبب غير محظور، كرمي الصّيد»؛ دسته اول مانند؛کسی که برای شکار،تیری پرتاب می­نمایدولی به انسانی اصابت می نمایدودسته دوم مانند کسی که مسکرات نوشیده وجنایتی رامرتکب شده است،دردسته­ی اول خطارخ داده وفعل اصلی که منجربه خطاشده، کاری مباح است که راغب به آن«خطيئة» می­گوید امادر دسته­ی دوم فعلی که منجر به خطاشده،کاری غیرمشروع(شرب خمر) بوده­است که راغب به آن « سَیِّئة» می­گوید (اصفهانى، حسين بن محمد راغب، مفردات الفاظ القران، لبنان – سوريه: دار العلم - الدار الشامية، اول، 1412 ه‍ ق ، ص 287).ابن­منظور هم مانند لغویون ماقبل خود نسبت به ریشه­ی این واژه نظر دارد اما توضیحاتی داده که به قسمت­هایی از آن دقت می­نماییم ؛او می نویسد : «الخَطَأُ و الخَطاءُ: ضدُّ الصواب  »خطا ضد صواب است . «في التنزيل: [وَ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ فِيما أَخْطَأْتُمْ بِهِ] عدَّاه بالباء لأَنه في معنى عَثَرْتُم أَو غَلِطْتُم  »اگر خطا با (ب )  متعدی گردد به معنی اشتباه کردن به کار می رود.ابن ­منظور ازریشه­ی خطا دو واژه­ی شبیه هم می­آورد؛ « الخَطَأُ: ما لم يُتَعَمَّدْ، و الخِطْءُ: ما تُعُمِّدَ »که معنایی متفاوت دارند،واژه­ی؛« الخَطَأُ » به فعلی اطلاق می­گرددکه به غیرعمد صورت گیردو واژه­ی؛« الخِطْءُ » به فعلی گفته می­شودکه باقصدوعمدانجام شود وانجام دهنده­ی کار را اینگونه تقسیم می­نماید؛« المُخْطِئُ: من أَراد الصواب، فصار إلى غيره، و الخاطِئُ: من تعمَّد لما لا ينبغي  »  مُخطی به کسی گویند که نیت خیر دارد ولی نتیجه کارش چیز دیگری می شود اما خاطی کسی است که نیت خیر ندارد.« و الخَطِيئةُ: الذَّنْبُ على عَمْدٍ. و الخِطْءُ: الذَّنْبُ  » و خطیئه به معنی گناه عمدی است و خِطء به معنی گناه است. « قال تعالى: إِنّا كُنّا خاطِئِينَ، أي آثِمِينَ »خاطئین در قرآن کریم به معنای گناهکاران است .واژه­ی « خَطَّاءٌ» صفت برای کسی است که به ­طور مستمر مبتلابه خطاست و آن را ترک نمی­نماید(ابن منظور، ابو الفضل، جمال الدين، محمد بن مكرم. لسان العرب ، ج 1 . بيروت - لبنان: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع - دار صادر، سوم، 1414 ه‍ ق ،ص 65).

در بررسی لغوی واژه­ی « خطيئة» به این نتیجه می رسیم که منشا اصلی واژه از خطا و اشتباه است همچنین که در قرآن هم گاهی مشتقاتی از آن با همین مضمون یعنی سهو  نیزبه کار رفته است که خدای تعالی این دسته اعمال راموردعقاب قرار نمی­دهد، اما در واژه « خطيئة » خطا به معنای سهو دیگر جایگاهی ندارد بلکه در اینجا بحث از خطا، خطایی است که گناهکار با اراده ی فعل خَطيئة به آن مبتلا می گردد و با انجام و به هدف رسیدن آن ، مرتکب گناه می شودودرمحضرخدای­تعالی موردعقاب است.پس وجه تسمیه ی برخی گناهان به خَطيئة برای این است که هرگناه ، یک خطا در مقابل خدای متعال است.

منبع:

حسيني امين، سيد مرتضي، معنا شناسي گناه در قرآن، گرگان، انتشارات نوروزي، 1395، ص.26

 

موضوعات: تفسیر و علوم قرآنی, مقالات
 [ 08:20:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  كتاب جامع الاحادیث الشیعه ...

كتاب جامع الاحادیث ، نوشته سید حسین طباطبائی بروجردی (متوفای ۱۳۸۳ ق) دربردارنده همه روایات فقهی شیعه است و تلفیق اسناد، متون، رتبه‌بندی و نظم خاص از ویژگی‌های آن است.


انگیزه تألیف:

وجود برخی از کاستی‌ها و مشکلات در کتب معتبر حدیثی نظیر وسائل الشیعه، موجب شد آیت الله بروجردی که همواره به اهمیت علم رجال و شناخت اسناد و جایگاه آن در استنباط فقهی تأکید داشت، تألیف اثری را پی گیرد که دربردارنده تمام احادیث فقهی و دارای باب‌بندی مناسب و بدون تکرار و تقطیع باشد. برخی از این کاستی‌ها از دیدگاه وی عبارت بودند از:

1.      تقطیع احادیث که موجب می‌شود مجتهد در مقام استنباط به درستی متوجه فضای صدور حدیث و قرائن موجود در متن نشود.

2.      عدم ذکر آیات مربوط به احکام در ابتدای ابواب
   
3. آمیخته شدن احادیث آداب و سنن با احادیث احکام فقهی

4. نقل نکردن دقیق برخی از احادیث کتب اربعه به طوری که گاه معنای احادیث نقل شده در وسائل الشیعه با احادیث اصلی تفاوت می‌کند.

5. استفاده از ارجاعات مبهمی همچون «تقدّم» و «یأتی» بدون تعیین نشانی دقیق حدیث مورد اشاره.

مهمترین ویژگی‌های جامع الاحادیث:

1.      تقطیع نشدن روایات، مگر در برخی احادیث طولانی مانند وصیت پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) و حدیث اربعمائه. هر حدیث با سند و متن کامل در یک جا و در مناسب‌ترین باب ذکر شده است.

2.      گردآوری همه روایات یک فرع فقهی در کنار هم. در صورتی که بخشی از احادیث ابواب دیگر بر موضوع یک باب دلالت می‌کرده، آن بخش از حدیث یا مفاد آن با تعیین شماره باب و حدیث در ذیل باب آمده است.

3.      تلفیق اسناد و متون: در صورت اشتراک سند حدیث با حدیث پیشین، بخش‌های مشترک سند تکرار نشده و با عبارت «بهذا الإسناد» مشخص شده است.

4. ذکر شدن آیات مربوط به موضوع هر باب در ابتدای باب به ترتیب قرآنی.

4.      ابتدا احادیثی که بر طبق مضمون آنها فتوا داده شده و سپس احادیث معارض آورده شده، و روایات عام پیش از روایات خاص و روایات مطلق قبل از احادیث مقید آمده است.

5.      جدا شدن روایات سنن، آداب و ادعیه از احادیث مربوط به احکام فقهی، و آوردن آنها در مجلدی جداگانه‌.

6.      تمامی احادیث منقول از کتب اربعه، از مصادر اصلی خود نقل و مکررا با نسخ خطی معتبر مقابله شده‌اند.

7.      این کتاب تمام ابواب و کتاب‌های مرسوم فقهی شیعه، از باب طهارت تا کتاب دیات را پوشش داده و در هر باب، فصول و مباحث فرعی و مفصلی گشوده شده و در ذیل این مباحث باز فروعات فقهی گسترده‌ای آمده و متناسب با هر مبحث و فرع فقهی، احادیث و اخبار مستند بسیاری نقل شده و به این ترتیب یک دوره فقه استدلالی حدیثی شیعه بر مبنای نظریات و اخبار اهل بیت(ع) تدوین و تنظیم شده است


تعداد روایات:

جامع احادیث الشیعه، طبق شمارشی که در چاپ ۳۱ جلدی آن صورت گرفته، ۴۸,۳۴۲ حدیث دارد.

موضوعات: معرفی کتاب
[چهارشنبه 1396-11-25] [ 10:50:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) ...

 معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشستی با عنوان تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) برگزار نمود.
در این نشست خانم رجب زاده به بیان رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) پرداخته و گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) با دیدن مصائب و گرفتاری های بسیار مانند دیدن سر بریده برادر، راندن اسب ها بر تن ایشان، بریدن انگشت برای گرفتن انگشتر، ربودن لباس های امام(علیه السلام)، کشیدن گوشواره از گوش کودکان و آتش گرفتن لباس آنها و … صبر پیشه می کند، که این علامت شکرگذاری و رضایت ایشان به مقدرات الهی است.
استاد حوزه در ادامه گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) دارای القاب بسیاری است، او را نائب الزهراء می خوانند یعنی نائب و جانشین حضرت زهرا (سلام الله علیها)، او را صدیقه الصغری یعنی بسیار بسیار راستگو و عقیله النساء و مفسرالقرآن و سر أبیها می خوانند.
ایشان در ادامه به بیان دو جمله از حضرت زینب (سلام الله علیها) که نشان دهنده ی مقام رضا و شکر در سیره عملی آن حضرت (علیه السلام) می باشد پرداخته و گفت: یکی از آن دو جمله را حضرت زینب (سلام الله علیها) زمانی می گویند که پیکر بی سر برادر را دیدند و گفتند: خدایا این قربانی قلیل و کوچک را از ما قبول کن. و فرموده دیگر ایشان بعد از واقعه عاشوراست که فرمودند: (ما رأیت إلا جمیلا)
خانم رجب زاده به نقل ازعلامه جوادی آملی فرمودند: حضرت زینب این سخنان را در دیدن صحنه هایی به زبان می راند که تاریخ به تلخی آنها نه صحنه ای دیده و نه صحنه ای خواهد دید. حضرت زینب (سلام الله علیها) با شهود ملکوتی خود پروردگار هستی را می بیند و زمام عالم را در دست خدا می بیند چون آثار جمیل محض را با جمال وجودی خودش می بیند.
ایشان علت زیبابینی حضرت زینب (سلام الله علیها) را تفاوت در جهان بینی او دانست.
استاد حوزه گفت: بعضی برای رسیدن به پاداش الهی صبر پیشه می کنند، بعضی چاره ای جز صبر ندارند، بعضی برای رضای الهی صبر می کنند؛ که حضرت زینب (سلام الله علیها) جزء دسته آخر بود.
ایشان در ادامه به بیان احادیثی از امام علی (علیه السلام) برای رسیدن به مقام رضا و شکر پرداخته و گفت: امام علی (علیه السلام) می فرماید: هیچ کس از ما مزه ایمان را نچشد تا آن که بداند آن چه به او رسیده ممکن نبود از بگذرد و آنچه از او گذشته ممکن نبود به او برسد. و کسی که اطمینان دارد به این که آن چه خدا برایش مقدر کرده به او حتما می رسد آن وقت قلبش آرام می گیرد.
ایشان در پایان فرمودند: برای این که بتوانیم زینب گونه فکر کنیم باید جهان بینی خود را عوض کنیم و در عمق وجود خود به خدا معتقد شویم و به یقین برسیم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1396-11-21] [ 09:29:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی ابعاد اخلاقی عرفانی و اجتماعی امام خمینی(ره) ...

 معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، در راستای آشنایی طلاب با سیره و ابعاد والای امام خمینی(ره) و تاسی طلاب به ایشان برای پیمودن مسیر و انجام رسالت خطیر طلبگی، نشست علمی با عنوان«بررسی ابعاد اخلاقی عرفانی و اجتماعی امام خمینی(ره) » برگزار نمود.
در ابتدای این نشست«آقای دکتر حکیمی» استاد حوزه و دانشگاه به بحث پیرامون«ابعاد اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) پرداخت و بیان نمود:انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دستاورد برای جامعه مسلمانهاست که به رهبری امام خمینی(ره) بدست آمد و دارای ماهیت فرهنگی معنوی است.
وی ادامه داد: از مهمترین اهداف این انقلاب، می توان به هدف اخلاقی عرفانی الهی آن اشاره نمود. هرچند دارای بعد اجتماعی و سیاسی نیز بوده است ولی اصل و زیربنای آن، اسلام و حکومت الهی است.
استاد حوزه افزود:در یک تعریف کلی امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت جامع، هم شاعر بود، هم متکلم و هم اهل عرفان. «عرفان»در لغت به معنای«شناختن» است و در اصطلاح عبارت از: شناختن خداو حقایق هستی از راه تجربه های باطنی است. به تعبیر دیگر، کشف و شهود قلبی شناخت خدا از راه دل و همراه با بندگی عاشقانه است.
دکتر حکیمی تصریح کرد: عرفان دارای دوبُعد است، یکی عرفان نظری و دیگری عرفان عملی که امام خمینی در هر دو زمینه متخصص بود.
وی افزود: عرفان نظری به معنای تفسیر عالم هستی براساس تجربه های عارفانه و مکاشفات قلبی است که سالک الی الله دارد.عرفان نظری تفسیر می کند که این عالم از نقطه وحدت کثرات آمده است.امام خمینی(ره) متخصص عرفان نظری بود.وی مدرس« فصوص الحکم» بود ودر عین حال در مَدرس درس«آیت الله شاه آبادی» تلمذ می نمود.
استاد دانشگاه یادآور شد: عرفان عملی به معنای سیر و سلوک الی الله و طی کردن منازلی برای رسیدن به مقصد فناست. در این مقام سالک به جایی خواهد رسید که فقط خدا را درون خود خواهد دید که امام راحل مصداق بارز یک عارف الی الله بود.
حکیمی ادامه داد: تمایل امام(ره) به بینش عرفانی بیش از بینش فلسفی بود. در عرصه تفسیر نیز، تفسیر ایشان تفسیر عرفانی بود. در حقیقت عرفان امام(ره) مستند به قرآن است.
در بخش دیگری از این نشست«حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت» مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان به بحث پیرامون« ابعاد اجتماعی امام خمینی(ره)» پرد اخت و بیان داشت: از دیدگاه اندیشمندان داخلی و خارجی امام خمینی(ره) یک شخصیت کامل و خودساخته بود.ایشان به لحاظ بنیان های فکری و تربیتی ریشه در«ثقلین» دارد.
وی افزود: رفتار امام(ره) ریشه در قرآن و اهل بیت(ع) دارد. سیره ایشان برگرفته از این دو منبع بود.به طوری که رفتار ،گفتار و کردارشان مطابق با قرآن و برگرفته از سیره ائمه معصومین(ع) بود.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ادامه داد: سیره اجتماعی امام(ره) مصداق آیه«أَن تقوموا لله مثنی و فرادی» بود به طوری که در طول زندگی خود در مسیر قیام و حرکت برای خدا بود.
حجت الاسلام فضیلت گفت: سراسر زندگی امام(ره) از مبارزه، تبعید، نطق، سکوت، حرکت، درس و …هماهنگ با سیره اهل بیت(ع) و قران کریم بود.
وی افزود: شناخت حق بوسیله انسان های شاخص ممکن و میسر نیست بلکه هرگاه معیار حق شناخته شد، به راحتی می توان انسانها را با آن معیارها سنجید.از مهمترین معیارهای حق: راستگویی، عدالت طلبی و مهرورزی است که این اوصاف در امام راحل تجلی داشت.
استاد حوزه تصریح کرد: امام خمینی(ره) یکی از پدیده های مهم اجتماعی انقلاب را« پیاده کردن آموزه های قرآن» معرفی نموده است به طوری که در کلام ایشان وارد است که فرمودند: «ما انقلاب کردیم تا احکام قرآن پیاده شود» .
آقای فضیلت ادامه داد: از جمله جلوه های اجتماعی امام(ره) دعوت به اتحاد و برادری است.تاکید امام(ره) بر وحدت کلمه مسلمین یکی از راهبرد های سیاسی اجتماعی ایشان بوده است که در وصیت نامه خود نیز بدان اشاره کرده است.
وی یادآورشد: امام خمینی(ره) جامعه منسجم و پویا را جامعه دارای اتحاد می داند، چنین جامعه ای می تواند در مقابل آسیب ها ایستادگی کند.
استاد دانشگاه گفت: دعوت به قانون مداری ،معرفی جنبه های رحمانی اسلام و مسئولیت پذیری از دیگر شاخصه های سیره اجتماعی امام خمینی(ره) است.در بحث قانون مداری، در سخت ترین شرایط تمام تلاش ایشان این بود که امور نهادینه شود.اعتقاد ایشان این بود که اگر نظام مقدس است لذا باید قانون در آن محترم باشد.
حجت الاسلام فضیلت ادامه داد: امام خمینی(ره) در معرفی جنبه های رحمانی اسلام هم برای کنش های رحمانی و هم برای کنش های غضبانی بشر نسخه داشت.
وی در پایان افزود: حضرت امام(ره) شخصیتی فرامنطقی و فرامنطقه ای بود. توکل و اعتماد بر خدا، دوراندیشی و تدبر،توجه به محرومان، از خودگذشتگی در بیان و طرح آنچه به آن رسیده بود و …از دیگر ویزگی های اجتماعی امام راحل بود.

 

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 08:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آثار اجتماعي صداقت از ديدگاه آيات و روايات ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد حسن خلیلی

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اکبر محمدی مهر

پژوهشگر: مدیحه برزگر

صداقت و راستگویی یکی از فضائل بزرگ انسانی است که در همه مکاتب الهی و حتی مکاتب مادی دارای ارزشی والاست و نوری است که شعاع آن به گستردگی عالم بوده و به تمام ظاهر و باطن انسان روشنایی می بخشد و در اهمیت آن همین بس که خدای متعال خود را راستگوترین افراد معرفی کرده و شرط لازم برای رسیدن به درجه نبوت را صداقت دانسته است.

این صفت یکی ازپایه های محکمی است که جامعة بشری برای تداوم و حیات خویش به آن نیازمند است.

اگر این صفت در ابعاد مختلف در جامعه پیاده شود موجب آرامش روانی در زندگی زوجین، جلب اعتماد والدین نسبت به فرزندان گردیده و جامعه را به سوی خیر و صلاح سوق می دهد و سطح اعتماد بین افراد و وفاداری و پای بندی به عهد و پیمان را بالا می برد، و از طرف دیگر در زندگی سیاسی باعث ایجاد اعتماد مردمی به حاکمیت می گردد و از نظر اقتصادی موجب رشد تولید و ایجاد اشتغال می گردد. صداقت باید بر فضای اقتصادی نیز حاکم شود، اگر سازنده ای از راه دروغ کالای غیرمرغوب را به جای کالای مرغوب نفروشد و از روی صداقت به ساخت با کیفیت آن اقدام کند، اقتصاد جامعه در مدت کمی به رشد مناسب می رسد.

کلیدواژگان:صداقت، آثاراجتماعی، قرآن، روایت

 

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1396-11-14] [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی مبانی فقهي هنرهاي تجسمي و بصری در فقه اماميه ...

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مسشتاری راد

استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خادم الذاکرین

پژوهشگر:نفیسه سادات حسینی

یکی از مهمترین مسائل و موضوعات زندگی جمعی و متمدن بشر، مساله مجسمه سازی و نقاشی است. مجسمه سازی، تندیس گری یا پیکر تراشی، هنرشکل دهی یا ریخت(شکل) دادن به اشیاء است، مجسمه، شیئی است که از گل یا گچ یا سنگ یا فلز و یا چوب که شبیه موجود جاندار و یا بی جان است ساخته می شود. و تصویر نیز همان، نقاشی صورت اشیاء یا اشخاص برتخته یا دیوار یا مانند آن دو به وسیله قلم یا قلم مو یا یه وسیله ابزار نقاشی است.

 از آن جایی که این مسأله از امور مورد ابتلا در زمان های مختلف از جمله عصر حاضر است. رسیدگی به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. این مساله آن قدر اهمیت دارد که در آیاتی از قرآن کریم و سنت معصومین «علیه السلام» و هم چنین در بسیاری از کتب فقهی به آن پرداخته شده است.

در این تحقیق سعی شده است به بیان حکم شرعی ساخت مجسمه و کشیدن نقاشی از منظر فقیهان پیشین و معاصر و دانستن حکم شرعی خرید و فروش و نگهداری مجسمه و نقاشی پرداخته شود.

آنچه که با بررسی و دقت نظر در آیات و روایات و مطالعه در کتب فقهی فقیهان پیشین و معاصر به دست آمد این است که نقاشی و ساختن مجسمه ی چیزهای فاقد روح مانند درختان، میوه ها، کوه ها، رودخانه، باغ و نظایر آن اشکال ندارد. محل بحث، تصویر برجسته و غیر برجسته جانداران است. نکته ای که حائز اهمیت است این است  که نقاشی و مجسمه سازی که مورد نهی واقع شده است در خصوص هیاکل عبادت و بت پرستی در دوران جاهلیت و هم چنین اظهار همانندی و خود را شریک خدا دانستن است، موارد نامبرده لطمه ای به حکم فقهی جواز مجسمه سازی و نقاشی جانداران نمی زند.

کلید واژه: مجسمه سازی، تصویر، نقاشی، تمثال، مبانی فقهی

 

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
 [ 08:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسي فقهي و حقوقي خودكشي و راه هاي پيشگيري از آن از ديدگاه ديني ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مجتبی ارشاد

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سعید شهواری

پژوهشگر: مهدیه محمدی

خودكشي يكي از جدي ترين آسيب هاي اجتماعي است كه مي توان آن را از جلوه هاي خدشه به نظم عمومي دانست از ديدگاه ها و نگرش هاي مختلفي از جمله روانشناسي جامعه شناسي مورد بررسی قرار گرفته است و.. اديان آسماني نيز نسبت به اين پديده شوم، همواره موضع گرفته اند و تدابيري را در جوامع لحاظ داشته اند كه دلالت بر نابهنجار بودن مسئله دارد، به خصوص دين اسلام كه صراحتاً اين عمل را در زمره گناهان كبيره قرار داده است و مرتكب آن را مستوجب عقاب اخروي مي داند و حرمت شرعي خودكشي با استناد به آيات و روايات به اثبات رسيده است. از آنجا كه قوانين موجود در كشور ما بر پايه فقه اسلامي استوار گرديده است، در اين پايان نامه با بررسي قوانين كيفری، هيچ ماده قانوني براي مجازات خودكشي كننده يافت نگرديد و فقط قانون مدني به ابطال وصيت خودكشي كننده اشعار داشته است. خودكشي متأثر از عوامل متعددي از جمله عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي می باشد. از آنجايي كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و در موضوع بحث ما، شايد بتوان گفت درمان فايده اي ندارد لذا با بررسی آیات و روایات به این نتیجه می رسیم که برای پیشگیری از خودکشی باید افرادی که مسئولیت آموزش و تربیت منابع انسانی را به عهده دارند، اعم از خانواده ها، مهدها، دانشگاهها و حوزه ها و … با نگاه خاصی به مسئله خودکشی توجه کنند و در تربیت افراد اصول و قواعد اسلامی را مورد لحاظ قرار دهند تا بتوانند افراد جامعه را با شخصیت سازی سالم، به مسیر تکاملی رهنمون گردانند و این امر خود می طلبد که روح و وران انسان ها را در جوامع نادیده نگیریم.

واژگان كليدي: خودكشي، فقه ،حقوق، پيشگيري ، پيشگيري ديني.

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[شنبه 1396-11-07] [ 10:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش زنان درتحقق اهداف انبیاء باتکیه برآیات وروایات ...

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد مهاجر مازندرانی

پژوهشگر: معصومه لکزایی

هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه و نقش زنان در عصر انبیاء با تکیه بر آیات و روایات می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و داده ها با استفاده از ابزار فیش جمع آوری شده و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.

زن در ادیان توحیدی و غیرآن و در ملل های مختلف به صورتهای مختلفی مورد ارزش گذاری قرار گرفته است. مجموع رفتارهای صورت گرفته با زن در جوامع دیگر بسیار تاسف انگیز می باشد، اما با ظهور اسلام زن از منزلت و جایگاه والایی برخوردار شد. زنان در تمام عرصه های تاریخ دوشادوش مردان بوده اند و در کنار هر یک از انبیاء زنی به چشم می خورد که بسیاری از آن ها نقش مثبتی در تداوم مسیر تبلیغ ادیان آسمانی داشته اند و تعداد معدودی ازآنان همچون زن نوح و لوط با ایفای نقش منفی، مانع تحقق اهداف ملکوتی پیامبران شده اند. در این پژوهش سعی گردیده با بیان چالش هایی که زن در طول تاریخ متحمل شده است، جایگاه و ارزش و اهمیت نقش زن در تربیت اجتماع، نسل و خانواده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با نگاهی روایی و قرآنی به بیان نقش زنان در عصر انبیاء پرداخته شود تا با ارائه معرفی الگوهای مورد ستایش و مورد نکوهش و شناساندن آنها در همانندسازی زنان جامعه کنونی ما تاثیر گذار باشد.

کلید واژه: زن، انبیاء، آیات، روایات

موضوعات: پایان نامه
 [ 10:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشستی با عنوان تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) برگزار گردید.
در این نشست خانم رجب زاده به بیان رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) پرداخته و گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) با دیدن مصائب و گرفتاری های بسیار مانند دیدن سر بریده برادر، راندن اسب ها بر تن ایشان، بریدن انگشت برای گرفتن انگشتر، ربودن لباس های امام(علیه السلام)، کشیدن گوشواره از گوش کودکان و آتش گرفتن لباس آنها و … صبر پیشه می کند، که این علامت شکرگذاری و رضایت ایشان به مقدرات الهی است.
استاد حوزه در ادامه گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) دارای القاب بسیاری است، او را نائب الزهراء می خوانند یعنی نائب و جانشین حضرت زهرا (سلام الله علیها)، او را صدیقه الصغری یعنی بسیار بسیار راستگو و عقیله النساء و مفسرالقرآن و سر أبیها می خوانند.
ایشان در ادامه به بیان دو جمله از حضرت زینب (سلام الله علیها) که نشان دهنده ی مقام رضا و شکر در سیره عملی آن حضرت (علیه السلام) می باشد پرداخته و گفت: یکی از آن دو جمله را حضرت زینب (سلام الله علیها) زمانی می گویند که پیکر بی سر برادر را دیدند و گفتند: خدایا این قربانی قلیل و کوچک را از ما قبول کن. و فرموده دیگر ایشان بعد از واقعه عاشوراست که فرمودند: (ما رأیت إلا جمیلا)
خانم رجب زاده به نقل ازعلامه جوادی آملی فرمودند: حضرت زینب این سخنان را در دیدن صحنه هایی به زبان می راند که تاریخ به تلخی آنها نه صحنه ای دیده و نه صحنه ای خواهد دید. حضرت زینب (سلام الله علیها) با شهود ملکوتی خود پروردگار هستی را می بیند و زمام عالم را در دست خدا می بیند چون آثار جمیل محض را با جمال وجودی خودش می بیند.
ایشان علت زیبابینی حضرت زینب (سلام الله علیها) را تفاوت در جهان بینی او دانست.
استاد حوزه گفت: بعضی برای رسیدن به پاداش الهی صبر پیشه می کنند، بعضی چاره ای جز صبر ندارند، بعضی برای رضای الهی صبر می کنند؛ که حضرت زینب (سلام الله علیها) جزء دسته آخر بود.
ایشان در ادامه به بیان احادیثی از امام علی (علیه السلام) برای رسیدن به مقام رضا و شکر پرداخته و گفت: امام علی (علیه السلام) می فرماید: هیچ کس از ما مزه ایمان را نچشد تا آن که بداند آن چه به او رسیده ممکن نبود از بگذرد و آنچه از او گذشته ممکن نبود به او برسد. و کسی که اطمینان دارد به این که آن چه خدا برایش مقدر کرده به او حتما می رسد آن وقت قلبش آرام می گیرد.
ایشان در پایان فرمودند: برای این که بتوانیم زینب گونه فکر کنیم باید جهان بینی خود را عوض کنیم و در عمق وجود خود به خدا معتقد شویم و به یقین برسیم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 09:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت