معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








خرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  واکاوی الگوهای قرآنی در رفتار و سیره امام خمینی (ره) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشستی با عنوان واکاوی الگوهای قرآنی در رفتار و سیره امام خمینی (ره) از سوی این مدرسه برگزار گردید. در این نشست «خانم مریم دوست محمدیان» در ویژه مراسمی که به مناسبت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد با استناد به آیات 63 تا 74 از سوره مبارکه فرقان به بحث پیرامون ویژگیهای«عبادالرحمن» پرداخت و بیان داشت: مراد از«عبادالرحمن» بندگانی هستند که مشمول رحمت واسعه الهی هستند و به سوی رحمت الهی در حرکتند. به عبارتی دیگر «عبادالرحمن» کسانی هستند که رفتار و کردارشان دقیقاً براساس گفته های پروردگار است.
وی افزود: محور رستگاری«عباد الرحمن» تخلیه و تحلیه است یعنی هم رذایل را از خود دور کرده و هم خود را آراسته به فضایل می نمایند.
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: نخستین توصیفی که در سوره فرقان از«عبادالرحمن» شده است اینکه در زمین آرام راه می روند و یک شیوه متعالی در زندگی دارند و به طور کلی اهل مدارا و تواضع هستند.
خانم مریم دوست محمدیان گفت: دومین ویژگی«عبادالرحمن» این است که شب زنده دار بوده و تداوم در عبادت دارند. همچنین خوف از عذاب الهی داشته و با وجود اینکه اهل عبادت و بندگی هستند مغرور نبوده و دائماً به یاد معاد می باشند.
وی اذعان نمود: از دیگر ویژگی های عبادالرحمن این است که بدون اسراف و سخت گیری اهل انفاق هستند. نکته ای که در اینجا قابل توجه است اینکه نماز شب و عبادت باید در کنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد.
استاد حوزه خاطر نشان کرد: اخلاص در توحید و یکتاپرستی و خدامحوری، پرهیز از امور باطل و بیهوده، تدبر و برداشت صحیح از آیات قرآن از دیگر ویژگی های بندگان صالح خداست.
دوست محمدیان تصریح کرد: آخرین ویژگی از ویژگی های عبادالرحمن این است که از خداوند درخواست می کنند تا فرزند شایسته به آنان عطا نموده و امامت و رهبری پرهیزکاران را به آنان عطا فرماید.
وی گفت: دست یافتن به قله کمالات جز در سایه این دوازده ویژگی ممکن و میسر نخواهد بود. حضرت امام خمینی(ره) نمونه بارز این ویژگی ها بودند و در بیان قران کریم کسانی که متصف به این اوصاف باشند قطعاً هدایت یافته اند و به پاداش عظیم الهی می رسند.
عضو هیات امناء این مدرسه افزود: هدف از نهضت امام خمینی(ره) خودسازی و دیگرسازی است او با اخلاص و خدامحوری توانست به مقام«امام متقین» نائل آید.
دوست محمدیان ادامه داد: امام متقین که از جمله اوصاف امام راحل می باشد بدین معناست که نه تنها به فکر هدایت و سعادت خود است بلکه شخصیتی است که توانست جامعه ای که هویت ملی و دینی خود را از دست داده بود نجات دهد.
وی اظهار داشت: امروزه هر انقلابی که در گوشه و کنار این عالم انجام می شود ریشه در عملکرد امام خمینی (ره) دارد، شخصیتی که همه سختیها را برای رساندن انسان به فلاح و رستگاری متحمل شد.
استاد حوزه گفت: نیاز انسان به امام فقط مختص به دنیا نیست بلکه در آخرت نیز همه ما به مقام شفاعتشان نیاز داریم به طوری که همه انسانهایی که بوسیله امام در دنیا هدایت شده اند در قیامت نیز مورد شفاعت حضرت واقع خواهند شد.
دوست محمدیان خاطر نشان کرد: بر اساس سوره مبارکه فرقان، رسیدن به مقام«امام متقین» اختصاص به حضرت امام(ره) و افراد خاص ندارد بلکه نزول آیه عام است و همه را در می گیرد بدین معنا که می توانیم به عنوان امام عملی و علمی رهبری فکری یک عده را برعهده بگیریم منتهی یکی در حد خانواده، یکی در حد یک محل و یکی در حد جهانی………
وی اذعان نمود: رسیدن به مقام امامت حاصل نمی شود مگر از طروق مختلف از جمله؛ معرفت و شناخت نسبت به خود و خدا که از راه کلاس و بحث و نیز سازندگی و تهذیب نفس امکان پذیر است، همچنین هجرت کردن بدین معنا که تصمیم بر سیر و سلوک نماید و نیز از راه سرعت به طوری که انسان فرصت رسیدن به مقامات معنوی را از دست ندهد و در پایان سبقت گرفتن در انجام کار خیر است تا بتواند به مقام امام متقین نائل شود.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) افزود: دومین ویژگی بارز امام راحل، اخلاص و خدامحوری است که جزء ویژگی های عبادالرحمن نیز می باشد. اخلاص زمینه ای برای امام متقین شدن است و دو نقش را ایفا می کند به طوری که کار را برای خدا انجام می دهد و مردم را با عمل خویش به دین دعوت می کند.
دوست محمدیان بیان داشت: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن است، حضرت امام خمینی(ره) نیز تجسم عملی آیات قرآن کریم است، ایشان تجسم عینی تسلیم در برابر خدا بود لذا اِدبار و اِقبال مردم در او تاثیر نداشت و هیچ گاه از هدف خود منصرف نشد و بارها برای مصلحت اسلام با آبروی خود معامله نمود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[دوشنبه 1397-03-21] [ 09:45:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مبانی فقهی تحریم موسیقی از دیدگاه فقه ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (س) نشستی با عنوان مبانی فقهی تحریم موسیقی از دیدگاه فقه از طرف انجمن فقه و اصول در این مدرسه برگزار گردید. در این نشست خانم معماری گفت: موضوع نوازندگی و به کارگیری آلات موسیقی در روایات و سخنان فقها با تعابیر گوناگون مطرح گردیده است. در کلمات پیشوایان بین غنا و موسیقی فرق گذاشته شده است. در قرآن کریم کلمه ای به نام موسیقی بکار نرفته است؛ بنابراین حکم موسیقی تحت عنوان حکم غنا و همچنین حکم آلات لهو مطرح شده است.
ایشان در ادامه گفت: از جمله آیاتی که دلالت بر تحریم موسیقی دارد: سوره لقمان ایه 6 می باشد که خداوند در این آیه می فرماید: (وَمِنَ‏ النَّاسِ‏ مَن‏ يَشتَرِي‏ لَهْوَ الحَديثِ‏ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيرِ عِلْم‏) از این ایه حرمت خرید لهو الحدیث استفاده می شود. برای حرمت، قید «لیضلّ عن سبیل الله» مطرح شده است.نتیجه و فرجام سخن لهو در آیه مذکور این است که لهوی حرمت دارد که موجب انصراف مردم از یاد خدا و سوق دادن آنها به سوی باطل باشد.
خانم معماری در دلیل بر حرمت موسیقی به آیه 11 سوره جمعه استناد کرده و گفت: خداوند در سوره جمعه می فرماید: وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقينَ:خداوند متعال در آیه شریفه کسانی که به صرف مشاهده لهو به سوی آن بشتابند واز یاد خدا غافل می شوند ؛ سرزنش میکند پس به قیاس اولویت کسانی که مستقیم به کارهای لهوی مانند : ضرب الاوتار , ضرب الدوف اشتغال دارند ؛ مشمول این سرزنش خواهند شد.
خانم معماری در جمع بندی دلیل آیات گفت: باتوجه به بررسی دو آیه ثابت شد غنایی که مفسده انگیزباشد وموجب غفلت انسان از یاد خدا باشد حرام است ولی اگر مفسده انگیز نباشد، حرام نخواهد بود.
ایشان در ادامه گفت: برای حرمت لهو به طوایفی از روایات استدلال شده است: طایفه اول روایاتی است که دلالت برتمام بودن نماز در سفر برای صید لهوی می کند و طایفه دوم روایاتی است که در باب تحریم استعمال آلات لهو است؛ طایفه سوم نیز روایاتی است در ابواب متفرّقه وارد شده که در آنها لهو مورد تعرّض واقع شده است.
ایشان در پایان به مهمترین مصادیق موسیقی های حلال اشاره کرده و گفت: آهنگ های مروج ارزشهای انقلاب اسلامی، آهنگ هایی که به لحاظ مضمون ومحتوا واخلاقیات رعایت قانون ونظم را ترویج کند، آهنگ هایی که در مخاطب به جای غفلت، روحیه بیداری وهوشیاری را ایجاد کند و او را به حقایق زندگی سوق دهد از جمله موسیقی های حلال می باشد.

موضوعات: نشست پژوهشي
 [ 09:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت