معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آذر 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  عوامل استحکام خانواده از دیدگاه آیات و روایات ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، “"خانم زهرا نجفی نژاد"” درابتدای سخنان خود با استناد به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) بیان داشت: از نبى اكرم (ص) وارد است كه فرمود: “"همانا خداوند با حکمت و فضل خود، شادى و شادمانى را در يقين و رضا و غم و اندوه را در شك و خشم قرار داده است.
وی به بحث پیرامون راههای کسب زندگی موفق پرداخت و افزود: زندگی موفق، زندگی است که با رضایت و خرسندی همراه باشد، کسانی می توانند به تکامل دست یابند که با زندگی خود مشکل نداشته باشند.
مشاور مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان خاطر نشان کرد: میان مشکل داشتن در زندگی با مشکل داشتن با زندگی، تفاوت وجود دارد، چه بسا انسانهایی که در زندگی گرفتار مشکل هستند ولی با زندگی خود مشکل ندارند.
نجفی نژاد گفت: انسان و زندگی مفاهیمی هستند که هرگز از یکدیگر جدا نمی شود از طرفی نیز زندگی مقدمه آخرت و مقدمه بنیان تکامل است لذا باید مهارت زندگی کردن را آموخت که تنها در این صورت رضایتمندی از زندگی حاصل خواهد شد.
وی ناکامی را از جمله آثارعدم رضایت از زندگی دانست و ادامه داد: شرط رضایتمندی از زندگی، شناخت است. به گفته دکتر دیوید""روانشناس و استاد دانشکده پزشکی هاروارد""اگر می خواهید از روحیه بد نجات یابید باید قبل از هر چیز بدانید هراحساس منفی ناشی از اندیشه منفی بخصوصی است"” لذا همه احساسات منفی یا مثبت نتیجه مستقیم افکار ماست.
استاد حوزه اظهار نمود: هماهنگی میان انتظارات و واقعیت ها، شرط مهم شاد زیستن و رضایت از زندگی است، در مقابل ناکامی ها پیامد ناهماهنگی میان انتظارات است که به افسردگی و نارضایتی تبدیل می شود، در ورایتی از امیرمومنان(ع) وارد است که می فرمایند: «هرکس دنیا را بشناسد از بلاهای آن غمگین نمی شود» .

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1397-09-24] [ 11:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  انجمن تفسیر و علوم قرآنی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، خانم فاطمه صغری برقرار دبیر هسته مرکزی انجمن تفسیر و علوم قرآنی به تشریح اهداف و ساختار انجمن پرداخته و با بیان فعالیت های انجمن طلاب را جهت عضویت در این تشکل پژوهشی تشویق نمود. ایشان با تهیه پرسشنامه و توزع آن بین طلاب ، به شناسایی علاقمندی ها و توانمندی های پژوهشی طلاب پرداخت. خانم برقرار در پایان به تبیین برنامه های انجمن در سال آتی جهت ایجاد انگیزه و همکاری طلاب در اجرای این برنامه های انجمن پرداخت.

موضوعات: نشست پژوهشي
 [ 11:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کاربرد اخلاق عملی پیامبر(ص) در دستیابی به وحدت اجتماعی ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) همایشی با عنوان سیره پیامبر رحمت (ص) در تاریخ 97/8/28 در این مدرسه بر گزار گردید. در این همایش آقای حکیمی به بیان اخلاق پیامبر(ص) در دستیابی به وحدت اجتماعی پرداخت و گفت: بزرگترین شخصیت در عالم امکان وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) می باشد که در اینجا می توان به حدیثی از امام علی (ع) در وصف پیامبر(ص) استناد کرد که می فرمایند: من غلامی از غلامان محمد(ص) هستم. در آیه 80 سوره نساء نیز آمده است که پیامبر (ص) تمام کمالات انبیاء (ع) را دارا می باشند.
ایشان در ادامه گفت: آیه 4 سوره نجم و آیه 17 سوره انفال و آیه 10 سوره فتح، آیاتی هستند که نشان می دهند مقام قرب پیامبر(ص) از همه بیش و پیش بود.
ایشان در ادامه گفت: یکی از عوامل قدرتمندی جوامع حفظ وحدت می باشد که پیامبر(ص) الگو و سرمشق در این مقوله هستند. ایشان برای حفظ وحدت عواملی مانند جهل و بی تقوائی و منیت را کنار زدند. وجود مبارک پیامبر اکرم(ص)، چراغ رحمتی است که با وجودشان هیچ اختلافی در آن زمان وجود ندارد. اما بعد از ایشان با آمدن ابوبکرها و عمرهای زمان …. و با وجود منیت، وحدت در جامعه از بین رفت.
آقای حکیمی در ادامه گفت: در آیه 102 و 103 سوره آل عمران آمده است که برای رسیدن به وحدت باید به سه عامل قرآن، دین و اسلام چنگ زد.
استاد این حوزه در ادامه به سیره های عملی پیامبر (ص) در دستیابی به وحدت اشاره کرده و گفت: سيره و زندگي رسول اکرم (ص) گواهي مي دهد که در طول حيات خويش با جديت تمام بر حفظ وحدت جامعه، تلاش می نمود و هیچ گاه اجازه نمی دادند عامل ثبات و قدرت جامعه دچار تزلزل گردد.
ایشان در ادامه گفت: در سوره آل عمران آیه 64 از پیامبر اکرم(ص) خواسته شده است تا اهل کتاب را دعوت به وحدت نماید و علامه طباطبایی این سوره را سوره وحدت بین ادیان میدانند.
آقای حکیمی گفت: از نمونه های حفظ وحدت توسط پیامبر(ص) می توان به وحدت با اهل کتاب، وحدت با یهودیانی همچون عبدالله بن ابی، یهودیان بنی قینقاع، بنی نضیر و بنی قریظه اشاره کرد.
استاد حکیمی در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) علاوه بر این که در جامعه دارای حلم بالا بودند و موجب وحدت در جامعه می شدند در خانواده نیز از حلم بالایی برخوردار بودند.
ایشان با اشاره به این مطلب که از نشانه های فهم عمیق تقوا، علم و دانش و سکوت می باشد فرمودند: پیامبر اکرم به دلیل دانائی عمیق و ایمان کامل و حلم عامل وحدت در جامعه بودند. آن حضرت دست خدا را با جماعت می دانستند و آنان را مشمول رحمت الهی می دانستند.

 

موضوعات: نشست پژوهشي, همایش
 [ 11:30:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آشنائــی با تشکــل های پژوهشــی (انجمــن های سطــح3) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) نشســت آشنائــی با تشکــل های پژوهشــی (انجمــن های سطــح3) در تاریخ 18/7/97 برگزار گردید. در این نشست ابتدا خانم ساوری دبیر هسته مرکزی انجمن کلام به توضیح و بیان فعالیت های این انجمن پرداخت.
ایشان در ادامه در بیان اهداف انجمن گفت: از جمله اهداف انجمن کلام شناسایی و جذب و ارتقای مهارتهای پژوهشی، هدایت و تقویت انگیزه و نهادینه کردن کار گروهی، سازماندهی علاقمندان پژوهشی و کیفی سازی آن، تقویت روحیه آزاداندیشی و ایجاد توانایی تحلیل و نقد و مناظره و آمادگی برای نظریه پردازی و …. می باشد. خانم ساوری در ادامه گفت: اجرای برنامه ها بصورت کارگاهی، نشست، کرسی آزاداندیشی، تدوین مقاله، سیرمطالعاتی، برگزاری همایش، انتشار نشریه، برگزاری اردوهای پژوهشی، شرکت در فراخوانهای پژوهشی همانند جشنواره رشد، علامه حلی و بانوی کرامت، و … می باشد که همه این فعالیتها با هدایت و راهنمایی های معاونت پژوهش مدرسه برگزار می گردد.
دبیر هسته مرکزی انجمن کلام از طلاب پایه اول برای عضویت در این انجمن دعوت بعمل آورد و از طرح ها، ایده ها و پیشنهادات آنان جهت اجرای بهتر برنامه های انجمن و ارائه آن استقبال کرد. ایشان در پایان گزارش تصویری فعالیت های انجمن کلام اسلامی را ارائه کرد.
در ادامه خانم عاطفه آخوندی دبیر هسته مرکزی انجمن فقه و اصول به جهت مفصل بیان شدن برنامه ی انجمن توسط خانم ساوری به طور خلاصه به معرفی برنامه های انجمن در رشته فقه و اصول، ایجاد انگیزه در طلاب برای عضویت در این انجمن و تبییین فعالیت های سال های گذشته و اعلام برنامه های سال جدید پرداخت. ایشان در پایان به سوالات طلبه ها در زمینه فعالیت های انجمن پاسخ دادند.

موضوعات: نشست پژوهشي
 [ 11:25:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ویژگی های امام حسین (ع) در زیارت اربعین ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، در مراسم مشترکی که به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از سوی مدرسه علمیه و عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد""حجت الاسلام و المسلمین شاهینی"” استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، بیان داشت: پیرامون زیارت امام حسین(ع) روایات متعددی از ائمه معصومین(علیهم السلام) وجود دارد که آن را مستحب موکد دانسته و بویژه در زمان اربعین بر آن سفارش بسیار داشته اند که حاکی از اهمیت و فضیلت این حرکت عظیم همگانی است.
وی با استناد به کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی ادامه داد: دراین کتاب قریب بر 305 روایت در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین بیان شده است، حتی نایب گرفتن برای زیارت امام حسین(ع) براساس روایات وارده مستحب است.
استاد درس خارج ضمن معرفی کتب متعدد در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(ع) اذعان نمود: پیرامون فضیلت زیارت حضرت بویژه زیارت اربعین از قدماء گذشته کتب حدیثی بسیار در دسترس است که دلالت بر اهمیت این مسئله دارد.
شاهینی گفت: در بسیاری از این روایات خود ائمه معصوم(علیهم السلام) بر زیارت حضرت اباعبدالله(ع) ،زیارت اربعین و پیاده روی در ایام اربعین حسینی ترغیب و تشویق می نمودند.
وی به بیان روایاتی در مورد زیارت امام حسین(ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: از امام باقر(ع) در کتاب کامل الزیارت است که حضرت می فرمایند: “"اگر مردم بدانند زیارت امام حسین(ع) چه اندازه فضیلت دارد از شدت شوق جان می دهند"” .همچنین از امام صادق(ع) در کتاب""من لا یحضر الفقیه"” وارد است که"” خداوند متعال کسی را که با معرفت نسبت به منزلت، جایگاه و اندیشه امام حسین(ع) به زیارت حضرت برود، در اعلی علیین جای می دهد"” .
استاد مدرسه امام خمینی(ره) این شهرستان اضافه نمود: توجه به این مسئله مهم است که با وجودتاکید بر شناخت منزلت امام حسین(ع) درهنگام زیارت حضرت چنین نیست که بدون شناخت، زیارت معنا و اثری بدنبال نداشته باشد بلکه همین حرکت موجب نزدیکی انسان به روح امام حسین(ع) خواهد شد.
شاهینی فلسفه زیارت حضرت را نزدیکی انسان به ایده و اندیشه امام حسین(ع) دانست و افزود: ایده و اندیشه امام حسین(ع) دوری از ظلم کردن و زیر بار ظلم نرفتن است که زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین موجب می شود این ایده در جان زائرین و عزاداران جای بگیرد و در واقع دریای وجودی انسان را متلاطم شود.
وی ادامه داد: تبدیل شدن حرکت عظیم پیاده روی به مانور که نشان دهنده قدرت شیعیان است از دیگر فلسفه های زیارت اربعین می باشد که از آن تعبیر به قدرت نرم شیعیان شده است که باید به رخ دشمنان جهان اسلام کشیده شود.
این مبلغ حوزه بر خواندن زیارت اربعین در روز اربعین تاکید نمود و اظهار داشت: زیارت اربعین که در واقع روایتی از امام صادق(ع) می باشد حاوی مضامین عالی و محتوا و معانی بلندی است چنانچه می توان گقت: زیارت اربعین؛ بیانگر فلسفه قیام امام حسین(ع) و علم و پرچم شیعه محسوب می شود.
شاهینی به شرح فرازهایی از زیارت اربعین پرداخت و با بهره گیری از مضمون این زیارت تصریح کرد: هدف امام حسین از قیام عاشورا؛ خارج کردن انسان از جهل و ذلت بود. اگر در جامعه ای جهل و بی بصیرتی فراگیر شود همین جهالت نقطه سقوط آن جامعه خواهد بود، البته لازم به ذکر است جهالت نقطه مقابل عقل و خرد است، چه بسا افرادی که باسوادند ولی عاقل نیستند و بسیارند افرادی که کم سواد یابیسوادند ولی از عقل و خرد بالایی برخوردارند.
وی در پایان به برخی شبهات مطرح شده از سوی طلاب در بحث اربعین حسینی پاسخ دادند.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 11:21:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت