معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  ویژگي هاي دوره ي جواني از نظر پیامبر اکرم صلي الله علیه و آله وسلم ...

پژوهشگر: سميه كريمی راد- طلبه سطح3 مدرسه علميه الزهرا-سلام الله عليها-

چکیده

راه و روش پیامبر اکرم-صلی الله علیه وآله وسلم- درباره ی جوانان يكي از مهم ترين مسائلي است كه در اين دوره بايد مورد بررسي قرار بگيرد. بدون شک آشنایی با سیره معصومین-علیهم السلام- بخصوص پیامبر رحمت-صلی الله علیه وآله وسلم- در رابطه با جوانان باعث می شود هم جوانان قدر این دوره را بیشتر بدانند و از آن برای رشد و رسیدن به اهداف متعالی استفاده نمایند و هم مسئولان نیازهای جوانان را به درستی بشناسند و از افراط و تفریط در خصوص آنان بپرهیزند و همچون پدری مهربان در هدایت آنان به سوی کمال و پاکدامنی بکوشند و برنامه های مبتنی بر اصول انسان ساز اسلام را برای پاسخ گویی به نیازهای واقعی جوانان، تهیه و به اجرا گذارند. تنش های روانی شدید، آرزومندی، نیروی جسمی قوي، گرایش به دین و معنویت و زیباخواهی و زیباجویی از ویژگی های مهم دوره جوانی است كه حضرت رسول-صلی الله علیه وآله وسلم- در احاديث متعددي به آن اشاره فرموده اند. از آنجا که بیشترین جمعیت کشور ایران را جوانان تشکیل می دهند و دشمنان سعی می کنند تمام تلاش و برنامه ریزی های خود را روی این قشر متمرکز نمایند، برای نابودی توطئه های بیگانگان، تأمین منطقی و مشروع خواسته های جوانان به منظور برپایی جامعه ای مبتکر و با نشاط ضروری می باشد و اين تامين منطقي ميسر نمي گردد مگر با شناخت ویژگی های دوره جوانی كه در اين مقاله به طور مختصر ارائه مي گردد.

واژه هاي كليدي: جوان، پیامبر اكرم-صلي الله علیه و آله وسلم-، ویژگی، زيبايي

موضوعات: اجتماعی
[یکشنبه 1397-10-23] [ 09:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چالش ها و راهکارهای توسعه مطالعه و کتابخوانی ...

” به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، “"دکتر غلامرضا منتظری"” در نشست علمی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید بیان داشت: نبی مکرم اسلام( صلی الله علیه) در این روایت که فرمودند: “"اگر روزی بر من بگذرد و در آن روز دانشی نیاموزم که مرا به خدا نزدیک کند طلوع آفتاب بر من مبارک مباد"” اولین اولویتی که برای هر مسلمان لازم می داند، ارتقای سطح دانش و بینش و نیز رشد علمی است.
وی با استناد به روایت فوق، علمی را سودمند دانست که اسباب رشد و کمال انسان را فراهم نماید که از آن تعبیر به علم نافع شده است.
این استاد دانشگاه در بیان اینکه چگونه می توان گرایش به مطالعه و تحقیق را افزایش داد، خاطر نشان کرد: اولین نکته برای گام نهادن در حرکت علمی؛ داشتن حس کنجکاوی و علاقمندی است، “"کنجکاوی “"ریشه تمام اختراعات بشر دانست و “"علاقمندی""سرآغاز هر حرکتی است که زمینه پرسش را در انسان فراهم می کند.
دکتر منتظری"” کتاب را غذای فرهنگی روح""نامید و گفت: شرط ورود به پژوهش عطش دانایی است، اگر عطش نباشد حرکتی صورت نخواهد گرفت.
وی بر کسب دانایی با مطالعه زیاد تاکید نمود و اظهارکرد: دانایی زیربنای توانایی و توانایی ما در گروه دانایی است چنانچه اثر بخشی با دانایی است.
این اندیشمند برجسته"” قانع نشدن به وضع موجود"” را از دیگر راههای افزایش گرایش به مطالعه عنوان نمود و افزود: قانع شدن به وضع موجود در مسیر علم و دانش، موجب توقف علمی خواهد شد به طوری که عاملی برای کاهش مطالعه و پژوهش می شود.
منتظری تاکید کرد: در مسیر سیر مطالعاتی به پایین تر از خود نگاه نکنید بلکه به بالاتر از خود نگاه نمایید. با نگاه به افق است که حرکت اتفاق افتاده و موجب تقویت شوق علمی و رغبت به پژوهش می شود.
وی ادامه داد: مطالعه آثار مورد علاقه و نیز سرگذشت اندیشمندان و عالمان، بلند همتی و حمایت از محققین از دیگر عواملی است که موجب افزایش گرایش انسان به مطالعه خواهد شد.

موضوعات: نشست پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
[شنبه 1397-10-15] [ 10:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حلقه گفت و شنود ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، انجمن تفسیر و علوم قرآنی این مدرسه نشستی با عنوان حلقه گفت و شنود با حضور معاون پژوهش مدرسه و طلاب این مدرسه در تاریخ 18/7/97 برگزار نمود. در این نشست دبیر انجمن ضمن تبلیغ فعالیت های انجمن، از طلاب در زمینه برگزاری نشست های پژوهشی و تدوین نشریه و سایر فعالیت های پژوهشی دعوت به عمل آورد.

در ادامه معاون پژوهش مدرسه ضمن گرفتن بازخورد فعالیت های سال گذشته، مشکلات پژوهشی طلاب را بررسی، پیشنهادات آنان را برای برگزاری هر چه بهتر فعالیت های پژوهشی دریافت نمودند.

موضوعات: نشست پژوهشي
 [ 10:21:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آسیب های عزاداری و پاسخ به شبهات عزاداری ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) نشستی با عنوان آسیب های عزاداری و پاسخ به شبهات عزاداری در تاریخ 97/8/9 برگزار گردید. در این نشست استاد حکیمی به بیان تحریفات عاشورا و آسیب های آن پرداخته و گفت: آسیب های عاشورا به دو بخش آسیب های معرفتی و آسیب های عملی تقسیم می شود که آسیب های معرفتی شامل تحریفات لفظی و معنوی می باشد.
ایشان در ادامه گفت: بخشی از تحریفات بوجود آمده در واقعه عاشورا از جانب اهل سنت می باشد. بدین گونه که اهل سنت قائل است قیام حضرت، قیام بر علیه خلیفه بوده است که این شبهه از جانب ابن خلدون مطرح شده است.
استاد حکیمی در پاسخ به شبهه فوق گفت: قرآن بنی امیه را شجره ملعونه نامیده و در احادیثی که از شیعه و اهل سنت وارد شده است منظور از شجره ملعونه در آیه 60 سوره آل عمران همان بنی امیه هستند و از پیامبر اکرم (ص) نیز وارد شده است که هر وقت معاویه و بنی امیه را بر منبر دیدید شکم آنان را بدرید. امام حسین(ع) با قیام خود موجب بیداری جامعه و مسلمین شد، اگر حضرت صلح می کرد مردم گمان می کردند که همیشه باید با یزید و یزیدیان ساخت لذا حضرت با قیامش به انسانها آموخت که در هر زمانی باید با کفر و باطل مبارزه کرد و تن به ذلت نداد.
ایشان در ادامه در پاسخ به شبهه درخواست امام حسین از عمر بن سعد برای رفتن نزد یزید برای بیعت گرفتن، یا رفتن به مکه و سمت مرزها گفت: عقبه، غلام رباب مادر حضرت علی اصغر (ع) شخصی است که در واقعه عاشورا زنده ماند و از مکه تا کربلا شاهد تمام وقایعی که برای امام حسین (ع) اتفاق افتاد، بودند و چنین سخنی از ایشان در مورد امام حسین (ع) نقل نشده است.
استاد حکیمی در ادامه گفت: عده ای می گویند امام حسین (ع) قیام کرد تا شفاعت گنهکاران را در روز قیامت بکند این مطلب با آن چه که در وصیت نامه آن حضرت آمده مبنی بر این که ایشان هدف از قیام خود را اصلاح امور جدش و امر به معروف و نهی از منکر بیان می کند منافات دارد.
ایشان در ادامه به بیان نمونه هایی از روضه های دروغینی که درمورد امام حسین (ع) وارد شده است پرداخت و بیان کرد که می توان با مراجعه به کتب دست اول هم چون مقتل ابی مخنف، الارشاد شیخ مفید، تاریخ طبری و اعلام الوری بالاعلام الوری به دروغین بودن این روضه ها پی برد.
ایشان در پایان به بیان نمونه هایی از آسیب های عزاداری پرداخته و گفت: کتابهای جعلی و دروغین در مورد امام حسین(ع)، قمه زنی، زنجیرهایی که به آنان تیغ متصل شده از جمله مصادیق آسیب های عزاداری می باشند که هیچ گونه سند و حجت شرعی برای آنان وجود ندارد.

 


موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی, نشست پژوهشي
 [ 10:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ابزارها و شیوه های وحدت اجتماعی با تاکید بر سیره نبوی ...

پژوهشگر: سکینه صفرپور اندواری

چکیده:

وحدت اسلامی در اجتماع مسلمین در نگاه اندیشمندان از ضروریات یک جامعه است گرچه برخی در امر باطل وحدت می کنند اما وحدت اجتماعی اسلامی مورد اهمیت و تایید قران وروایات هست وحدت و اتحاد بین مردم وگروه ها در جامعه اسلامی سبب قوام وپیروزی آن جامعه و اختلاف سبب فروپاشی و شکست آن می شود برای ایجاد وحدت و حفظ یک جامعه متحد نیاز به راهکارها و شیوه هایی است. بهترین الگوی ارائه دهنده آن روش ها خاتم النبیین می باشد که با ابزارهایی مثل  فرهنگ برادری، اصلاح ذات البین، نرم خویی و محبت و دعوت به پیروی از خدای واحد و رسول، نفی نژاد پرستی و قومیت گرایی وایجاد قانون اساسی به وحدت بین جامعه هزار رنگ آن روز پرداخته است نتیجه به دست آمده این است که پیامبر اسلام با تکیه بر کلمه توحید ودعوت امت به خدای واحد وپیردی از رسولش  و مبارزه با نژاد پرستی  و نظام قبیلگی  و جایگزین کردن نژاد مشترک جلوی خیلی از تفرقه افکنی ها و اختلافات را گرفت وبا طراحی پیمان نامه بهترین راه را برای ایجاد وحدت ملی و القای روحیه ی همبستگی دینی ایجاد کرد و با مدارا و خوش خویی و عقد اخوت بین انصار و مهاجر وحدت را در جامعه تحکیم بخشید.

کلید واژه:وحدت، ابزارها، پیامبر اکرم، تفرقه، اجتماع، وحدت اجتماعی

موضوعات: کلامی, اجتماعی
 [ 10:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت