معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، در راستای آشنایی طلاب با سیره و ابعاد والای امام خمینی(ره) و تاسی طلاب به ایشان برای پیمودن مسیر و انجام رسالت خطیر طلبگی، نشست علمی با عنوان«بررسی ابعاد اخلاقی عرفانی و اجتماعی امام خمینی(ره) » برگزار نمود.
در ابتدای این نشست«آقای دکتر حکیمی» استاد حوزه و دانشگاه به بحث پیرامون«ابعاد اخلاقی عرفانی امام خمینی(ره) پرداخت و بیان نمود:انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین دستاورد برای جامعه مسلمانهاست که به رهبری امام خمینی(ره) بدست آمد و دارای ماهیت فرهنگی معنوی است.
وی ادامه داد: از مهمترین اهداف این انقلاب، می توان به هدف اخلاقی عرفانی الهی آن اشاره نمود. هرچند دارای بعد اجتماعی و سیاسی نیز بوده است ولی اصل و زیربنای آن، اسلام و حکومت الهی است.
استاد حوزه افزود:در یک تعریف کلی امام خمینی(ره) به عنوان یک شخصیت جامع، هم شاعر بود، هم متکلم و هم اهل عرفان. «عرفان»در لغت به معنای«شناختن» است و در اصطلاح عبارت از: شناختن خداو حقایق هستی از راه تجربه های باطنی است. به تعبیر دیگر، کشف و شهود قلبی شناخت خدا از راه دل و همراه با بندگی عاشقانه است.
دکتر حکیمی تصریح کرد: عرفان دارای دوبُعد است، یکی عرفان نظری و دیگری عرفان عملی که امام خمینی در هر دو زمینه متخصص بود.
وی افزود: عرفان نظری به معنای تفسیر عالم هستی براساس تجربه های عارفانه و مکاشفات قلبی است که سالک الی الله دارد.عرفان نظری تفسیر می کند که این عالم از نقطه وحدت کثرات آمده است.امام خمینی(ره) متخصص عرفان نظری بود.وی مدرس« فصوص الحکم» بود ودر عین حال در مَدرس درس«آیت الله شاه آبادی» تلمذ می نمود.
استاد دانشگاه یادآور شد: عرفان عملی به معنای سیر و سلوک الی الله و طی کردن منازلی برای رسیدن به مقصد فناست. در این مقام سالک به جایی خواهد رسید که فقط خدا را درون خود خواهد دید که امام راحل مصداق بارز یک عارف الی الله بود.
حکیمی ادامه داد: تمایل امام(ره) به بینش عرفانی بیش از بینش فلسفی بود. در عرصه تفسیر نیز، تفسیر ایشان تفسیر عرفانی بود. در حقیقت عرفان امام(ره) مستند به قرآن است.
در بخش دیگری از این نشست«حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت» مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان به بحث پیرامون« ابعاد اجتماعی امام خمینی(ره)» پرد اخت و بیان داشت: از دیدگاه اندیشمندان داخلی و خارجی امام خمینی(ره) یک شخصیت کامل و خودساخته بود.ایشان به لحاظ بنیان های فکری و تربیتی ریشه در«ثقلین» دارد.
وی افزود: رفتار امام(ره) ریشه در قرآن و اهل بیت(ع) دارد. سیره ایشان برگرفته از این دو منبع بود.به طوری که رفتار ،گفتار و کردارشان مطابق با قرآن و برگرفته از سیره ائمه معصومین(ع) بود.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ادامه داد: سیره اجتماعی امام(ره) مصداق آیه«أَن تقوموا لله مثنی و فرادی» بود به طوری که در طول زندگی خود در مسیر قیام و حرکت برای خدا بود.
حجت الاسلام فضیلت گفت: سراسر زندگی امام(ره) از مبارزه، تبعید، نطق، سکوت، حرکت، درس و …هماهنگ با سیره اهل بیت(ع) و قران کریم بود.
وی افزود: شناخت حق بوسیله انسان های شاخص ممکن و میسر نیست بلکه هرگاه معیار حق شناخته شد، به راحتی می توان انسانها را با آن معیارها سنجید.از مهمترین معیارهای حق: راستگویی، عدالت طلبی و مهرورزی است که این اوصاف در امام راحل تجلی داشت.
استاد حوزه تصریح کرد: امام خمینی(ره) یکی از پدیده های مهم اجتماعی انقلاب را« پیاده کردن آموزه های قرآن» معرفی نموده است به طوری که در کلام ایشان وارد است که فرمودند: «ما انقلاب کردیم تا احکام قرآن پیاده شود» .
آقای فضیلت ادامه داد: از جمله جلوه های اجتماعی امام(ره) دعوت به اتحاد و برادری است.تاکید امام(ره) بر وحدت کلمه مسلمین یکی از راهبرد های سیاسی اجتماعی ایشان بوده است که در وصیت نامه خود نیز بدان اشاره کرده است.
وی یادآورشد: امام خمینی(ره) جامعه منسجم و پویا را جامعه دارای اتحاد می داند، چنین جامعه ای می تواند در مقابل آسیب ها ایستادگی کند.
استاد دانشگاه گفت: دعوت به قانون مداری ،معرفی جنبه های رحمانی اسلام و مسئولیت پذیری از دیگر شاخصه های سیره اجتماعی امام خمینی(ره) است.در بحث قانون مداری، در سخت ترین شرایط تمام تلاش ایشان این بود که امور نهادینه شود.اعتقاد ایشان این بود که اگر نظام مقدس است لذا باید قانون در آن محترم باشد.
حجت الاسلام فضیلت ادامه داد: امام خمینی(ره) در معرفی جنبه های رحمانی اسلام هم برای کنش های رحمانی و هم برای کنش های غضبانی بشر نسخه داشت.
وی در پایان افزود: حضرت امام(ره) شخصیتی فرامنطقی و فرامنطقه ای بود. توکل و اعتماد بر خدا، دوراندیشی و تدبر،توجه به محرومان، از خودگذشتگی در بیان و طرح آنچه به آن رسیده بود و …از دیگر ویزگی های اجتماعی امام راحل بود.

 

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1396-11-21] [ 08:55:00 ق.ظ ]