كتاب جامع الاحادیث ، نوشته سید حسین طباطبائی بروجردی (متوفای ۱۳۸۳ ق) دربردارنده همه روایات فقهی شیعه است و تلفیق اسناد، متون، رتبه‌بندی و نظم خاص از ویژگی‌های آن است.


انگیزه تألیف:

وجود برخی از کاستی‌ها و مشکلات در کتب معتبر حدیثی نظیر وسائل الشیعه، موجب شد آیت الله بروجردی که همواره به اهمیت علم رجال و شناخت اسناد و جایگاه آن در استنباط فقهی تأکید داشت، تألیف اثری را پی گیرد که دربردارنده تمام احادیث فقهی و دارای باب‌بندی مناسب و بدون تکرار و تقطیع باشد. برخی از این کاستی‌ها از دیدگاه وی عبارت بودند از:

1.      تقطیع احادیث که موجب می‌شود مجتهد در مقام استنباط به درستی متوجه فضای صدور حدیث و قرائن موجود در متن نشود.

2.      عدم ذکر آیات مربوط به احکام در ابتدای ابواب
   
3. آمیخته شدن احادیث آداب و سنن با احادیث احکام فقهی

4. نقل نکردن دقیق برخی از احادیث کتب اربعه به طوری که گاه معنای احادیث نقل شده در وسائل الشیعه با احادیث اصلی تفاوت می‌کند.

5. استفاده از ارجاعات مبهمی همچون «تقدّم» و «یأتی» بدون تعیین نشانی دقیق حدیث مورد اشاره.

مهمترین ویژگی‌های جامع الاحادیث:

1.      تقطیع نشدن روایات، مگر در برخی احادیث طولانی مانند وصیت پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) و حدیث اربعمائه. هر حدیث با سند و متن کامل در یک جا و در مناسب‌ترین باب ذکر شده است.

2.      گردآوری همه روایات یک فرع فقهی در کنار هم. در صورتی که بخشی از احادیث ابواب دیگر بر موضوع یک باب دلالت می‌کرده، آن بخش از حدیث یا مفاد آن با تعیین شماره باب و حدیث در ذیل باب آمده است.

3.      تلفیق اسناد و متون: در صورت اشتراک سند حدیث با حدیث پیشین، بخش‌های مشترک سند تکرار نشده و با عبارت «بهذا الإسناد» مشخص شده است.

4. ذکر شدن آیات مربوط به موضوع هر باب در ابتدای باب به ترتیب قرآنی.

4.      ابتدا احادیثی که بر طبق مضمون آنها فتوا داده شده و سپس احادیث معارض آورده شده، و روایات عام پیش از روایات خاص و روایات مطلق قبل از احادیث مقید آمده است.

5.      جدا شدن روایات سنن، آداب و ادعیه از احادیث مربوط به احکام فقهی، و آوردن آنها در مجلدی جداگانه‌.

6.      تمامی احادیث منقول از کتب اربعه، از مصادر اصلی خود نقل و مکررا با نسخ خطی معتبر مقابله شده‌اند.

7.      این کتاب تمام ابواب و کتاب‌های مرسوم فقهی شیعه، از باب طهارت تا کتاب دیات را پوشش داده و در هر باب، فصول و مباحث فرعی و مفصلی گشوده شده و در ذیل این مباحث باز فروعات فقهی گسترده‌ای آمده و متناسب با هر مبحث و فرع فقهی، احادیث و اخبار مستند بسیاری نقل شده و به این ترتیب یک دوره فقه استدلالی حدیثی شیعه بر مبنای نظریات و اخبار اهل بیت(ع) تدوین و تنظیم شده است


تعداد روایات:

جامع احادیث الشیعه، طبق شمارشی که در چاپ ۳۱ جلدی آن صورت گرفته، ۴۸,۳۴۲ حدیث دارد.

موضوعات: معرفی کتاب
[چهارشنبه 1396-11-25] [ 10:50:00 ق.ظ ]