معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  معرفی سایت مدرسه فقاهت ...

 

اهداف سایت مدرسه فقاهت: بهره گیری از امکانات آموزش الکترونیکی در دروس حوزوی

طلاب با استفاده از این نرم افزار می توانند در دروس حوزوی به صورت زنده شرکت کنند. در این روش می توان از طریق اینترنت صدای استاد را شنید، تصویر استاد را دید و اشکالات خود را مطرح کرد.کاربران اینترنتی که در درس شرکت می کنند می توانند اشکال خود را به صورت متنی بنویسند و توسط اپراتوری که به عنوان استادیار می باشد اشکال به صورت گفتاری پرسیده می شود تا حاضرین در جلسه درس و کاربران اینترنتی آن را بشنوند، سپس استاد پاسخ را بیان می کند و از این طریق تفاوتی بین حاضرین در مسجد اعظم قم و کاربرانی که در سایر کشور هستند، برای شرکت در درسهای حوزه علمیه قم وجود نخواهد داشت.نرم افزار مدرسه فقاهت امکان ذخیره کردن درس ها و مباحثات را نیز دارد تا کاربران بتوانند برای دفعات مکرر درس استاد را بشنوند.همچنین در این پایگاه آرشیو دروس دیگر علماء از سال۱۳۸۲ تا کنون در حوزه علمیه لبنان،نجف،مشهد و … نیز آرشیو شده است. برای اتصال به مدرسه فقاهت باید نرم افزار ارتباط شیعی دو نسخه مخصوص موبایل و کامپیوتر را دانلود کنید.

آدرس سایت: http://www.eshia.ir

 

 

 

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[دوشنبه 1399-06-10] [ 08:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی اجمالی کتابخانه مدرسه فقاهت ...

 

کتابخانه مدرسه فقاهت با هدف دسترسی آسان دین‌پژوهان  به کتاب‌های فقهی اصولی، حدیثی، تفسیری و … شیعه و سنی و همچنین مستند‌ سازی مفاهیم دینی در فضای اینترنتی به آدرس«https://lib.eshia.ir/» طراحی شده است. که تصویر تمام متن بیش از 6426عنوان کتاب در 15078 جلددر این کتابخانه موجود است.

 

بخش های کتابخانه مدرسه فقاهت

کتابخانه شامل بخش‌های زیر است:

۱ .نوار موضوعات ۲. جستجو ٣. جابجایی در کتاب ۴. جستجو در کتاب ۵. متن کتاب ۶. ساخت PDF ٧. مستند‌سازی مقالات

 

نوار موضوعات

در این بخش کتاب‌های مدرسه فقاهت در موضوعاتی هم‌چون فقه و اصول‌، علوم حدیث قرآنی،عقاید، سیره، فرق‌اسلامی و … دسته‌بندی شده است. با بهره‌گیری از نوار موضوعات که در بالای صفحه قرار دارد، امکان ورود به هر یک از موضوعات و مشاهده تمام کتاب‌ها‌ی آن فراهم شده است‌. با استفاده از این نوار می‌توان به مجموعه کتاب‌های آیت الله سبحانی آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مطهری و شیخ محمد سند نیز دسترسی داشت. به علاوه امکان مشاهده نام تمام نویسندگان نیز در این بخش فراهم شده است.

 

جستجو کتاب

کادر جستجو در بالای صفحه، قسمت سمت چپ قرار دارد. چنانچه کاربر‌، در جستجوی کتابی خاص یا آثار نویسنده‌ای معین باشد‌، می‌تواند نام مورد نظر را در قسمت جستجو درج کند. در این صورت فهرستی از عناوینی که کلمه مورد نظر در آن‌ها وجود دارد ظاهر می‌شود و کاربر می‌تواند با کلیک کردن بر روی هر یک‌، به آن دسترسی پیدا کند.

 

جابجایی در کتاب

بعد از حاضر کردن کتاب مورد نظر‌، نام کتاب و نام نویسنده در بالای صفحه ظاهر می‌شود و در قسمت پایین آن امکاناتی جهت جابجایی در کتاب به نمایش گذاشته می‌شود. با وارد کردن شماره جلد (در کتاب‌های چند جلدی) و شماره صفحه در قسمت‌های مربوطه و فشار دکمه اینتر‌، صفحه مورد نظر حاضر می‌شود . در صورت نیاز به مرور صفحه به صفحه کتاب می‌توان بر روی “صفحه بعدی” یا “صفحه قبلی” کلیک کرد. امکانات مربوط به جابجایی در کتاب در قسمت متن نیز تعبیه شده است.

 

جستجو در کتاب

کادر “جستجو در این کتاب” در زیر قسمت مربوط به امکانات جابجایی در کتاب قرار دارد. با درج کلمه مورد نظر در این قسمت و فشار دکمه بیاب، صفحاتی از کتاب که کلمه مورد نظر در آن قرار دارد، فهرست می‌شود که با کلیک کردن بر روی هر کدام می‌توان صفحه مربوطه را حاضر کرد. کلمه مورد نظر در این صفحه به صورت رنگی نمایش داده می‌شود تا محقق به راحتی آن را بیابد.

منبع:

https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

 

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه, كرسي آزاد اندیشی
[دوشنبه 1399-06-03] [ 09:04:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی پایگاه ابر نور abrenoor.ir ...

 
تهیه کننده: مریم علیجانی

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که از جمله مراکز پیشرو در تولید نرم افزارهای علوم اسلامی (نور) و عرضه محتوای دینی در فضای مجازی است، تاکنون محصولات ارزنده ای را در این بستر ارائه نموده است. بدیهی است، هر چه می گذرد، اتکا و نیاز کاربران و پژوهشگران، به فضای مجازی و استفاده از حامل های همراه، نظیر تلفن همراه و تبلت بیشتر می شود. در همین راستا، مرکز نور، چند سالی است که با راه اندازی پایگاه اینترنتی ابر نور، مسیر دسترسی به نرم افزارهای خویش را از طریق شبکه جهانی اینترنت نیز فراهم ساخته است. این اقدام شایسته که گامی نو و تلاشی درخور تقدیر به شمار میرود، به طور چشمگیری مسیر دستیابی به تولیدات نرم افزاری نور را برای کاربران در سراسر جهان هموار کرده است.وظیفه پایگاه سامانه ابر نور (پیشخوان بر خط نرم افزارهای نور) فراهم سازی امکان دسترسی به نرم افزارهای نور از طریق اینترنت و بدون نیاز به نصب برنامه ها و همچنین اجرا در بسترهای ویندوزی و غیر ویندوزی است.
 تمام امکانات نرم افزارهای نور هم اکنون در سامانه ابر نور قابل دسترسی می باشد که از جمله آنها می توان به دسته بندی و دسترسی به کتب برنامه، نمایش متن کامل کتابها و جستجوی در آنها، قابلیت های یادداشت برداری و چاپ، دسترسی به ابزار پژوه نگار و ابزارهای تحقیقاتی مثل نمایه زنی و رنگی کردن، دسترسی سریع در هر زمان و مکان، اجرا نرم‌افزارها از طریق مرورگر Browser ))، عدم نیاز به نصب ابزار (Receiver ) ،  کاهش شدید هزینه‌های خرید، روزآمدسازی خودکار نرم‌افزارهای نور و دسترسی سریع به محصولات جدید مرکز می‌باشد.

منبع : اختصاصی پایگاه حوزه نت

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[یکشنبه 1398-03-19] [ 11:06:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی وب گاه جامع الاحادیث ...

محقق: خانم طاهره سادات ضیاء حسینی

این پایگاه در تیرماه 1393 و با هدف عرضه فعالیت های حدیثی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در وب، راه اندازی گردید. جامع الاحادیث بزرگ ترین وبگاه حدیثی شیعه است که جهت تسهيل فعاليت های پژوهشی علاقمندان و متخصصان حدیث، فعالیت می کند. وب‌گاه جامع الاحادیث وب‌گاهی حدیث محور است که در آن مجموعه روایات، در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه عرضه شده است.این عناوین که شامل 517 جلد کتاب می‌باشند، فهرستی نسبتا کامل از کتاب‌های حدیثی شیعه است که از ادوار مختلف نگارش حدیث به دست حدیث پژوهان معاصر رسیده است.

هدف وب‌گاه آن است که مجموعه کتاب‌های شیعی باقیمانده از پنج قرن اول که مشتمل بر احادیث باشند را به همراه مصادر حدیثی نگاشته شده تا زمان نگارش مستدرک الوسائل گردآوری نماید.

جستجو در احادیث، امکان مشاهده روایات مشابه، امکان مقایسه روایات با یکدیگر، امکان دسته بندی روایات و امکان ایجاد پروژه های پژوهشی شخصی، از مهم ترین ویژگی های اين پايگاه است.

در حال حاضر بیش از 86 هزار روایت در پایگاه دارای ترجمه هستندو همچنین بیش از 35 هزار روایت پایگاه که بخش عمده آنها، روایات کتب اربعه حدیثی است، دارای شرح می‌باشند.

کاربران مهمان به بخش اندکی از اطلاعات وب‌گاه دسترسی دارند و با توجه به امکانات اختصاصی فراهم آمده برای هر کاربر از قبیل امکان نمایه زدن، انتخاب و دسته‌بندی احادیث دلخواه و مورد علاقه، مقایسه احادیث و … لازم است کاربران محترم برای استفاده کامل، با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی خود که از سامانه آی نور (inoor.ir) دریافت نموده‌اند، وارد وب‌گاه شوند.

در ذیل هر حدیث اطلاعات پیرامونی متعددی وجود دارد که عبارتند از:

1- ترجمه و شرح حدیث

مجموعه ای از ترجمه ها و شروحی که بر این حدیث نگاشته شده گردآوری و در کنار حدیث ذکر شده است. این ترجمه ها و شروح به متن کامل کتابها پیوند داشته و کاربر میتواند متن کامل را در وب‌گاه نورلایب مشاهده نماید.  

2- احادیث هم نشانی

  با توجه به تفکیک احادیث کتاب در این وب‌گاه و کنار هم قرار گرفتن احادیثی از کتب مختلف در مواردی از قبیل نتایج جستجو و مانند آن، کاربران می توانند با استفاده از گزینه احادیث هم نشانی، به سایر احادیثی که با حدیث مد نظر در یک باب قرار داشته اند دسترسی پیدا کنند.

3-احادیث مرتبط

از جمله قابلیت‌های وب‌گاه امکان مشاهده احادیث مشابه و مرتبط با یک حدیث است. احادیث مشابه بر اساس مشابهت لفظی و احادیث مرتبط بر اساس مشابهت معنایی پردازش شده‌اند. با انتخاب گزینه احادیث مرتبط در ذیل هر حدیث، می‌توان پاسخهای مربوط به هر دو بخش مشابه لفظی و معنایی را به صورت گروه بندی شده در کنار یکدیگر مشاهده نمود. شایان ذکر است که به دلیل پردازش ماشینی، امکان خطا در بخش اندکی از پاسخهای این پردازش، به ویژه در مشابه یابی معنایی وجود دارد.

4- اطلاعات سندی

کاربران می‌توانند علاوه بر مشاهده ترجمه و شرح متن روایات، با انتخاب گزینه اطلاعات سندی در ذیل هر حدیث، اطلاعات مربوط به سند آن روایت، شامل سند بازسازی شده، عناوین کامل راویان و شرح حال مختصری از آنها را نیز مشاهده نمایند. در حال حاضر این اطلاعات برای بیش از یکصد هزار روایت وجود دارد که با در نظر گرفتن روایات تکراری در منابع و استفاده از گروه‌بندی روایات، تقریبا می‌توان از این اطلاعات رجالی برای غالب احادیث پایگاه بهره برد.

5-حدیث در کتب

کاربران با انتخاب گزینه حدیث در کتب می‌توانند متن هر حدیث را در مجموعه کتاب‌های دیگر کتابخانه دیجیتالی نور ـ که تا کنون بالغ بر 25 هزار جلد کتاب علوم اسلامی را در خود جای داده ـ نیز مشاهده نمایند و از این طریق، دسترسی به متن احادیث در سایر کتابها که به منظور ترجمه، شرح، استناد، شاهد مثال و … به کار رفته، برای پژوهشگران امکان پذیر خواهد بود.

احادیث تفکیکی هر یک از معصومان (علیهم السلام)
 یکی از قابلیت‌هایی که برای اولین بار در این وب‌گاه عرضه شده است امکان مشاهده روایات یک معصوم خاص است که کاربران می‌توانند در صورت نیاز در پژوهش‌های خود، روایات مرتبط با هر معصوم خاص را به تفکیک مشاهده نمایند.

نکته قابل توجه در این رابطه آن است که مقصود از احادیث یک معصوم، صرفا احادیث بیان شده توسط آن معصوم نبوده و کل احادیث مرتبط با معصوم در دامنه انتخاب شده به نمایش در خواهد آمد. به همین دلیل روایتی که در آن یک معصوم در ارتباط با معصوم دیگری مطلبی را بیان داشته اند در میان احادیث هر دو معصوم به نمایش در خواهد آمد.

فعالیت‌های حدیثی کاربران
 فعالیت‌های حدیثی کاربران بر روی وب‌گاه ذخیره می‌شود تا امکان پژوهش‌های بهتری را برای ایشان فراهم نماید. از جمله کاربران می‌توانند بر احادیث نمایه زده و احادیث را در پوشه‌های دلخواه خود ذخیره و در آینده بازیابی نمایند.

همچنین در ذیل هر حدیث امکان ترجمه حدیث به زبان‌های مختلف برای کاربران فراهم شده است. در آینده نزدیک نیز امکان بحث و نظر در رابطه با احادیث، ترجمه ها و شروح برای کاربران فراهم خواهد شد.

  علاقمندان به استفاده از این وب گاه می توانند به آدرس https://www.noorhadith.ir مراجعه نمایند.

https://www.noorhadith.ir

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[دوشنبه 1397-07-23] [ 08:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی پرتال جامع علوم انسانی ...

پرتال جامع علوم انسانی به آدرس www.ensani.ir  به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است:

-  ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود.

- معرفی تخصصی پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی علوم انسانی جهت تقویت حقوق معنوی.

-  فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای علوم انسانی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه علمی کشور در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی.

-  ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی علوم انسانی در کشور.

وجه تمایز پرتال جامع علوم انسانی با سایر پایگاه داده های مشابه، دسته بندی موضوعی داده های علمی در آن می‌باشد که در قالب بیش از 3200 موضوع، حوزه های مختلف علوم انسانی را شامل می شود. مزیت دیگر پرتال جامع علوم انسانی دسترسی آسان و رایگان مخاطبان به منابع پرتال جامع علوم انسانی می باشد.

 در فاز اول پرتال، ابتدا چارت موضوعی 15 پایگاه اصلی پرتال با مشورت اساتید و صاحب نظران هر حوزه تهیه و بیش از 250 هزار داده علمی جمع آوری شد که 180 هزار داده علمی (شامل مقالات منتشر شده در نشریات مکتوب، مقالات ارائه شده در پایگاه های علمی، نمایه مقالات ارائه شده در همایش ها، نمایه کتاب و نمایه پایان نامه ها) حائز شرایط درج در پرتال جامع علوم انسانی تشخیص داده شده و به مرور زمان در پرتال قرار گرفت. از این تعداد حدود 110 هزار مقاله بصورت تمام متن می باشد.

فاز دوم پروژه با هدف تکمیل بانک اطلاعاتی موجود، بروزرسانی نشریات و اضافه نمودن نشریات جدید آغاز به کار کرد. همچنین 2 پایگاه جدید تربیت بدنی و کتابداری، به پرتال اضافه شده است.

در این مرحله تمرکز پرتال بر جمع آوری مقالات نشریات علمی و تاریخی از ابتدای انتشار تا نشریاتِ به روز متمرکز شده بود. حاصل فعالیت پرتال ، جمع آوری 160 هزار داده علمی بود که حدود 120 هزار داده توسط کارشناسان 17 پایگاه اصلی موجود در پرتال حائز شرایط درج در پرتال تشخیص داده شد.

در فاز دوم برای تعامل بهتر پرتال با نشریات واحد روابط عمومی این واحد تاسیس شد که حاصل تلاش این واحد تا کنون برقرای ارتباط دوسویه با بیش از 300 نشریه فعال موجود در پرتال می باشد که ضمن ایجاد صفحه اختصاصی نشریات علوم انسانی، آخرین شماره نشریات بر روی پرتال قرار می گیرد.

وضعیت فعلی پرتال

در حال حاضر پرتال جامع علوم انسانی با بیش از 340 هزار داده علمی که بیش از 290 هزار داده آن تمام متن می باشد میزبان جامعه علمی و پژوهشگران حوزه علوم انسانی و اسلامی می باشد.

بر این اساس پرتال جامع علوم انسانی از آغاز تا کنون تلاش خود را به خدمت رسانی به جامعه علمی کشور اعم از نشریات، موسسات، صاحبان آثار و پژوهشگران و … مبذول  داشته است؛

-    گردآوری 340 هزار داده علمی حوزه علوم انسانی به صورت طبقه بندی شده با دسترسی آسان و رایگان

-   ایجاد صفحات  اختصاصی نشریات علوم انسانی در پرتال

-   معرفی صاحبان آثار به همراه امکان اختصاص صفحه به هر صاحب اثر جهت بروزرسانی رزومه

-    اطلاع رسانی همایش های ملی و بین المللی حوزه علوم انسانی

o  دریافت بیش از 17000 مقاله تمام متن از نشریات علمی حوزه علوم انسانی و بارگذاری بیش از 13500 مقاله در پرتال جامع علوم انسانی

o  ثبت بیش از 50 نشریه جدید در پرتال و افزایش تعداد نشریات به بیش از 1150 نشریه

o  بازدید روزانه 32 هزار محقق بطور میانگین از پرتال با بیش از 65 هزار صفحه بازدید شده در روز

o  قرار گرفتن پرتال در جایگاه 240 سایت برتر کشور و سومین سایت پربازدید حوزه بازنشر مقالات

o  بروزرسانی بیش از 350 نشریه موجود در پرتال

o  دریافت 12 میلیون بار مقاله تمام متن توسط مراجعین در سال 1394

o ثبت بیش از 1500 شماره نشریه از بیش از 350 نشریه موجود در پرتال 

o  افزایش تعداد مطالب پرتال به بیش از 293 هزار رکورد تمام متن

بدون تردید تامین نیاز هزاران پژوهشگر و دانشجوی علوم انسانی مسیری دشوار و طولانی است که طی کردن موفقیت آمیز آن نیازمند تلاش، همراهی و حمایت مادی و معنوی سازمان ها و مراکز فعال در عرصه علوم انسانی و یاری اساتید، محققان و پژوهشگران در این عرصه است. از این رو پرتال جامع علوم انسانی آماده جذب همکاری های علمی جهت تامین منابع جدید با برقراری تعامل با نشریات تخصصی حوزه های مختلف علوم انسانی، برای قرار گرفتن در پرتال و ارسال آخرین تولیدات علمی از اشخاص یا مراکز و نهادهای علمی ،می باشد.

 

 

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[چهارشنبه 1397-05-17] [ 10:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ...

 

 

 موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در راستای تسهیل و تسریع دسترسی محققین به آثار و ابزار تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی، و با توجه به تعدد و پراکندگی مراکز فعال در این عرصه و منابع متعدد و صعب الوصول، و با نگاهی صرفا علمی بر مبنای اجرای طرحی در قالب « مدیریت آثار تولید شده و انتشار یافته از سوی تمامی مراکز شیعه» تلاش می نماید تا مجموعه ای غنی و سرشار از کتب و مقالات پژوهشی برای متخصصین، و مطالب و مباحثی راهگشا برای فرهیختگان و عموم طبقات مردمی به زبان های مختلف و با فرمت های گوناگون تولید و در فضای مجازی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

 

اهداف:

بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام)
تقویت انگیزه عامه مردم بخصوص جوانان نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی
تولید محتوای سودمند برای تلفن های همراه ، تبلت ها، رایانه ها و …
سرویس دهی به محققین طلاب و دانشجو
گسترش فرهنگ عمومی مطالعه
زمینه سازی جهت تشویق انتشارات و مؤلفین برای دیجیتالی نمودن آثار خود ونشر رایگان آن در فضای مجازی.
  

فعالیت های موسسه :

چاپ و نشر کتاب، جزوه و ماهنامه
برگزاری مسابقات کتابخوانی
تولید نمایشگاه های مجازی: سه بعدی، پانوراما در اماکن مذهبی، گردشگری و…
تولید انیمیشن، بازی های رایانه ای و …
ایجاد سایت اینترنتی قائمیه به آدرس www.ghaemiyeh.com
تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و…
راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی
طراحی سیستم های حسابداری، رسانه ساز، موبایل ساز، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک، SMS و…
برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم (مجازی)
برگزاری دوره های تربیت مربی (مجازی)


 

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[یکشنبه 1397-02-16] [ 09:26:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پايگاه معارف قرآن ...

www.maarefquran.com

فناوری های جهانی اطلاعات و ارتباطات، به ویژه اینترنت، تحولات فوق العاده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرن بیست ویکم را تسریع کرده است. گرچه «اینترنت» به عنوان یکی از ابزارهای انتقال اطلاعات به شمار می رود، ولی بیش از آن که یک ابزار باشد، یک رسانه است و مانند هر رسانه این امکان را دارد که هم برای انتشار موضوعات مختلف و ترویج آن و هم برای آموزش موضوعات استفاده شود. موضوعات دینی و مذهبی هم از این امر مستثنی نیستندز.

دنیای مجازی در یچه دیگری برای ارائه دین در عصر جاری شده است و پایگاه های خبری، وبلاگ ها و سایت های زیادی در جهت ترویج ادیان مختلف را ه اندازی شده اند البته دین مبین اسلام نیز از این امر مستثنی نیست و افراد زیادی برای تبین و گسترش این دین الهی تلاش می کنند از جمله سایت های مربوط به ترویج معارف اسلامی سایت «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پنجره ای رو به اطلاعات قرآنی به روز و گسترده است که ذهن هر جویای حقیقت را به خود جلب خواهد کرد.

نگرش و رویکرد کلی پایگاه معارف قرآن، ارایه خدمات علمی به پژوهش گران و محققان علوم قرآنی است. در همان نگاه نخست دانشنامه موضوعی قرآنی بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهد که حاوی هزاران مقاله در موضوعات مختلف به شکل دسته بندی شده و موضوعی درختی است.

بخش مقالات و معرفی آثار علمی قرآن پژوهشی و نیز آثار مختلف و متنوع مرکز که به صورت دیجیتالی در دسترس کاربران قرار گرفته و دسترسی به کتابخانه های مرکز فرهنگ و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که حاوی هزاران عنوان کتاب می باشد، بیانگر این مطلب است.

رویکرد پایگاه به حوزه پژوهش این امکان را به کاربران می دهد که به آسانی بتوانند به منبع غنی و کاملی از مباحث و مسایل و موضوعاتی قرآن دسترسی پیدا کنند. هر یک از کتاب هایی که در بخش آثار مرکز قرار گرفته خود مجموعه ای گرانسنگ از آخرین پژوهش های قرآنی است که با همکاری صدها محقق تدوین و تالیف شده است.

این سایت دارای بخش های متفاوتی است که از آن جمله می توان به بخش دانشنامه موضوعی قرآن اشاره کرد، این بخش بیش از 7500 مقاله علمی دارد و در دو بخش مجزای معارف و علوم قرآن دسته بندی شده است، این بخش حاوی مطالبی مانند معارف قرآن، خدا شناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، آخرت شناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، اخلاق، عرفان وخانواده. .. می باشد.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن به منظور دسترسی آسان و استفاده بهتر کاربران شبکه جهانی اینترنت اقدام به ارایه نسخه های دیجیتالی کتب و تولیدات قرآنی خود در پایگاه معارف قرآن نموده است. بر این اساس تاکنون بخش عمده منابع و کتب تولیدی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از جمله تفسیر بیست جلدی راهنما، پنج جلد نخست دائره المعارف قرآن کریم، نوزده جلد از فرهنگ قرآن، دوره کامل فرهنگ موضوعی تفاسیر، ترجمه بر گرفته از تفسیرالمیزان و مجموعه پرسمان های قرآنی، از جمله پرسمان موضوعی نبوت، معاد، نماز، علوم قرآنی قرائت قرآن و کتاب تحقیقی امام حسین(ع) و قرآن و نیز کتب و تفاسیر دیگر در این پایگاه قرار داده شده است.

در بخش ترجمه این پایگاه نیز، چهار ترجمه به زبان فارسی قرار دارد. ترجمه استاد فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی از دیگر ترجمه های موجود دراین بخش است. کاربران می توانند با انتخاب سوره مورد نظر و یافتن آیات به ترجمه آیه نیز دسترسی یابند. فرهنگ موضوعی تفاسیر، دایرة المعارف قرآن کریم، پرسمان های قرآنی و اطلاع رسانی از پژوهش های قرآنی از جمله بخش های دیگر سایت است.

تاکنون بیش از 2000 پایان نامه قرآنی شناسایی و چکیده نویسی شده و بیش از500 عنوان از آن ها در این پایگاه قرار داده شده است. نسخه های مکتوب پایان نامه نیز در کتاب خانه تخصصی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در دسترس محققان و دانشجویان قرار دارد.

معرفی قرآن پژوهان زنده و فعال کشور نیز از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی است. در این بخش تلاش شده است تا محققان قرآنی شناسایی و معرفی شوند. گفتنی است که مرکز فرهنگ و معارف قرآن کتاب قرآن پژوهان ایران را چاپ و منتشر کرده است که در مجلد نخست آن بیش از سیصد نفر قرآن پژوه فعال کشور معرفی شده اند.

از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی می توان به معرفی پایگاه های قرآنی و نرم افزارهای قرآنی آن اشاره کرد. در این مجموعه ها تلاش شده است تا مهم ترین و جامع ترین پایگاه فعال در سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی شناسایی و معرفی شوند. پایگاه هایی در این مجموعه معرفی شده اند که بخش عمده و اصلی آن ها حوزه قرآن و علوم و معارف آن باشد. از این رو از معرفی پایگاه هایی که تنها بخش کوچک و غیر قابل توجهی را به قرآن اختصاص داده اند پرهیز شده است.

نرم افزارهای قرآنی معرفی شده در این بخش نیز از مجموعه نرم افزارهایی است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن وجود دارد و محققان مرکز از آن ها برای کارهای تحقیقاتی بهره می برند. برخی از نرم افزارها از ویژگی چند رسانه ای برخوردارند و می توانند برای اقشار مختلف سنی و علمی مفید باشند.

از دیگر امکانات پایگاه مرکز فرهنگ ومعارف قرآن دسترسی کاربران به محیطی است که آنان را با کتابخانه های دفتر تبلیغات و به ویژه کتابخانه ی تخصصی قرآن پیوند می دهد. کاربران و محققانی که در یک موضوع تحقیق می کنند می تواند افزون با آشنایی با پیشینه موضوع تحقیق و پژوهش، خود از مجموعه ی کتب موجود در کتابخانه های دفتر همراه با موضوع و شناسه کامل از کتاب اطلاع یابند. در این بخش امکان دستیابی به مشخصات کتابشناسی و نشانی کتابخانه ای با بیش از 000/20 عنوان کتاب قرآنی از طریق نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع آن فراهم شده است.

 از جمله بخش های جذاب و به روز پایگاه معارف قرآن، بخش خبری آن است. در این بخش جدیدترین اخبار قرآن پژوهی مانند: اخبار سمینارها و همایش های قرآنی، خبر انتشار جدیدترین کتاب های قرآنی، اخبار مربوط به دیدگاه های نوین قرآن پژوهان و اخبار مرکز فرهنگ و معارف قرآن به طور مستمر در اختیار قرآن پژوهان قرار می گیرد.

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[شنبه 1396-09-18] [ 11:51:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پايگاه انديشوران حوزه ...

www.andishvaran.ir

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ،به عنوان اولین و مهم ترین مجموعه فعال در عرصه بهره گیری از فناوری پیشرفته رایانه در تولید نرم افزارهای علوم اسلامی ،به همت نیروهای متخصص در زمینه وب ،اقدام به راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی تخصصی اندیشوران در فضای مجازی کرده است.اندیشوران حوزه ،به عنوان اولین پایگاه خود روز آمد ،به طور رسمی در سال 1387 فعالیت خود را در زمینه معرفی اساتید و محققان حوزوی آغاز نموده است.

اندیشوران وبگاهی است که به معرفی محققان و علمای حوزوی ،آثار و فعالیت های ایشان میپردازد و به عنوان نخستین بانک اطلاعات محققان حوزوی درشبکه جهانی اینترنت است.تغییر در روش عضویت،ساختار تایید ورد محتوا،مدیریت فایل ها و بهبود نتایج جست و جو،ازجمله ویژگی های نسخه جدید این پایگاه است.در فهرست آثار،جست و جوی مجزایی فراهم شده تا کاربربتواند به طور مثال ،در مقالات یک شخص جستجو کند. کاربران عضو می توانندبه یکدیگر درخواست دوستی ارسال کرده و از امکاناتی همچون مشاهده مطالب به اشتراک گذاشته شده یا باز نشر شده توسط دوستان استفاده نمایند.

ارسال پیام خصوصی، ثبت یادداشت، آگاه ساز،نمایش وضعیت آنلاین وآفلاین بودن نیز از دیگر توانایی های نسخه فعلی این پایگاه است.نسخه جدید پایگاه اندیشوران حوزه ،از طریق نشانی www.andishvaran.ir در دسترس علاقمندان قرار دارد.

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
 [ 11:50:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پایگاه معارف قرآن ...

www.maarefquran.com

فناوری های جهانی اطلاعات و ارتباطات، به ویژه اینترنت، تحولات فوق العاده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرن بیست ویکم را تسریع کرده است. گرچه «اینترنت» به عنوان یکی از ابزارهای انتقال اطلاعات به شمار می رود، ولی بیش از آن که یک ابزار باشد، یک رسانه است و مانند هر رسانه این امکان را دارد که هم برای انتشار موضوعات مختلف و ترویج آن و هم برای آموزش موضوعات استفاده شود. موضوعات دینی و مذهبی هم از این امر مستثنی نیستند.

دنیای مجازی در یچه دیگری برای ارائه دین در عصر جاری شده است و پایگاه های خبری، وبلاگ ها و سایت های زیادی در جهت ترویج ادیان مختلف را ه اندازی شده اند البته دین مبین اسلام نیز از این امر مستثنی نیست و افراد زیادی برای تبین و گسترش این دین الهی تلاش می کنند از جمله سایت های مربوط به ترویج معارف اسلامی سایت «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پنجره ای رو به اطلاعات قرآنی به روز و گسترده است که ذهن هر جویای حقیقت را به خود جلب خواهد کرد.

نگرش و رویکرد کلی پایگاه معارف قرآن، ارایه خدمات علمی به پژوهش گران و محققان علوم قرآنی است. در همان نگاه نخست دانشنامه موضوعی قرآنی بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهد که حاوی هزاران مقاله در موضوعات مختلف به شکل دسته بندی شده و موضوعی درختی است.

بخش مقالات و معرفی آثار علمی قرآن پژوهشی و نیز آثار مختلف و متنوع مرکز که به صورت دیجیتالی در دسترس کاربران قرار گرفته و دسترسی به کتابخانه های مرکز فرهنگ و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که حاوی هزاران عنوان کتاب می باشد، بیانگر این مطلب است.

رویکرد پایگاه به حوزه پژوهش این امکان را به کاربران می دهد که به آسانی بتوانند به منبع غنی و کاملی از مباحث و مسایل و موضوعاتی قرآن دسترسی پیدا کنند. هر یک از کتاب هایی که در بخش آثار مرکز قرار گرفته خود مجموعه ای گرانسنگ از آخرین پژوهش های قرآنی است که با همکاری صدها محقق تدوین و تالیف شده است.

این سایت دارای بخش های متفاوتی است که از آن جمله می توان به بخش دانشنامه موضوعی قرآن اشاره کرد، این بخش بیش از 7500 مقاله علمی دارد و در دو بخش مجزای معارف و علوم قرآن دسته بندی شده است، این بخش حاوی مطالبی مانند معارف قرآن، خدا شناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، آخرت شناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، اخلاق، عرفان وخانواده. .. می باشد.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن به منظور دسترسی آسان و استفاده بهتر کاربران شبکه جهانی اینترنت اقدام به ارایه نسخه های دیجیتالی کتب و تولیدات قرآنی خود در پایگاه معارف قرآن نموده است. بر این اساس تاکنون بخش عمده منابع و کتب تولیدی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از جمله تفسیر بیست جلدی راهنما، پنج جلد نخست دائره المعارف قرآن کریم، نوزده جلد از فرهنگ قرآن، دوره کامل فرهنگ موضوعی تفاسیر، ترجمه بر گرفته از تفسیرالمیزان و مجموعه پرسمان های قرآنی، از جمله پرسمان موضوعی نبوت، معاد، نماز، علوم قرآنی قرائت قرآن و کتاب تحقیقی امام حسین(ع) و قرآن و نیز کتب و تفاسیر دیگر در این پایگاه قرار داده شده است.

در بخش ترجمه این پایگاه نیز، چهار ترجمه به زبان فارسی قرار دارد. ترجمه استاد فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی از دیگر ترجمه های موجود دراین بخش است. کاربران می توانند با انتخاب سوره مورد نظر و یافتن آیات به ترجمه آیه نیز دسترسی یابند. فرهنگ موضوعی تفاسیر، دایرة المعارف قرآن کریم، پرسمان های قرآنی و اطلاع رسانی از پژوهش های قرآنی از جمله بخش های دیگر سایت است.

تاکنون بیش از 2000 پایان نامه قرآنی شناسایی و چکیده نویسی شده و بیش از500 عنوان از آن ها در این پایگاه قرار داده شده است. نسخه های مکتوب پایان نامه نیز در کتاب خانه تخصصی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در دسترس محققان و دانشجویان قرار دارد.

معرفی قرآن پژوهان زنده و فعال کشور نیز از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی است. در این بخش تلاش شده است تا محققان قرآنی شناسایی و معرفی شوند. گفتنی است که مرکز فرهنگ و معارف قرآن کتاب قرآن پژوهان ایران را چاپ و منتشر کرده است که در مجلد نخست آن بیش از سیصد نفر قرآن پژوه فعال کشور معرفی شده اند.

از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی می توان به معرفی پایگاه های قرآنی و نرم افزارهای قرآنی آن اشاره کرد. در این مجموعه ها تلاش شده است تا مهم ترین و جامع ترین پایگاه فعال در سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی شناسایی و معرفی شوند. پایگاه هایی در این مجموعه معرفی شده اند که بخش عمده و اصلی آن ها حوزه قرآن و علوم و معارف آن باشد. از این رو از معرفی پایگاه هایی که تنها بخش کوچک و غیر قابل توجهی را به قرآن اختصاص داده اند پرهیز شده است.

نرم افزارهای قرآنی معرفی شده در این بخش نیز از مجموعه نرم افزارهایی است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن وجود دارد و محققان مرکز از آن ها برای کارهای تحقیقاتی بهره می برند. برخی از نرم افزارها از ویژگی چند رسانه ای برخوردارند و می توانند برای اقشار مختلف سنی و علمی مفید باشند.

از دیگر امکانات پایگاه مرکز فرهنگ ومعارف قرآن دسترسی کاربران به محیطی است که آنان را با کتابخانه های دفتر تبلیغات و به ویژه کتابخانه ی تخصصی قرآن پیوند می دهد. کاربران و محققانی که در یک موضوع تحقیق می کنند می تواند افزون با آشنایی با پیشینه موضوع تحقیق و پژوهش، خود از مجموعه ی کتب موجود در کتابخانه های دفتر همراه با موضوع و شناسه کامل از کتاب اطلاع یابند. در این بخش امکان دستیابی به مشخصات کتابشناسی و نشانی کتابخانه ای با بیش از 000/20 عنوان کتاب قرآنی از طریق نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع آن فراهم شده است.

 از جمله بخش های جذاب و به روز پایگاه معارف قرآن، بخش خبری آن است. در این بخش جدیدترین اخبار قرآن پژوهی مانند: اخبار سمینارها و همایش های قرآنی، خبر انتشار جدیدترین کتاب های قرآنی، اخبار مربوط به دیدگاه های نوین قرآن پژوهان و اخبار مرکز فرهنگ و معارف قرآن به طور مستمر در اختیار قرآن پژوهان قرار می گیرد.

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
 [ 10:30:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت