معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کنش اجتماعی زن، حاکمیت و مسأله حجاب ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان اولین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث با موضوع «کنش اجتماعی زن، حاکمیت و مسأله حجاب»در تاریخ 15 اسفند 1401 برگزار گردید.

در ابتدای این نشست خانم پاکمنش از طلاب سطح 4 این موسسه گفت: بعد از تحقق انقلاب اسلامی ایران هجمه‌های زیادی بر ضد انقلاب اسلامی و به طور ویژه مسئله حجاب افزایش پیدا کرد چون حجاب نماد واحدی در جمهوری اسلامی بود و به همین دلیل مخالفان حکومت اسلامی برایشان اهمیت ویژه‌ای داشت زیرا بحث عفاف و حجاب و خویشتنداری با مبنای امانیسم غربی مبارزه می کند.

طلبه سطح 4 این موسسه در ادامه بیان کرد: مسئله ای که در اینجا مطرح می شود مسئله حاکمیت و حجاب است که آیا حاکمیت حق دخالت در مسئله حجاب را دارد یا نه؟ آیا می تواند قوانینی را برای مسئله حجاب وضع کند؟

در ادامه این نشست استاد هدایت نیا به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: هر وقت جامعه دچار چالش می شود اگر مقامات سیاسی سکوت کنند و دانشگاهیان و حوزویان نظر بدهند حرف‌ها سنجیده‌تر است و عوارضی نیز برای کشور ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی در ادامه به اهمیت کنش اجتماعی زنان پرداخته و گفت: در نظریه الگوی سوم که بر حضور و کنش اجتماعی زن در همه عرصه ها تاکید می شود و اهمیت مسئله پوشش زن مضاعف می شود، سیاست و راهبرد حکومت و دولت مورد سوال است.

وی در ادامه اولین رویکرد موجود در بحث پوشش در کشورهای اسلامی را نظریه پوشش اختیاری دانست و بیان کرد: مبنای این نظریه انکار وجوب و مطلوب دانستن حجاب است که در این صورت زمینه دخالت دولت از بین می رود که از بین صاحبان فتوا کسی این نظریه را قبول ندارد.

استاد هدایت نیا گفت: نظریه دوم حجاب را واجب فردی و شخصی بدون ابعاد اجتماعی می‌دانند و چون فردی است مانند سایر فرایض دینی از حوزه مداخلات دولت خارج است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی پیش فرض خود را در این مباحث وجوب شرعی حجاب و حیثیت اجتماعی آن قرار داده و گفت: محل بحث رویکردی است که در حقوق ایران از اوایل دهه ۶۰ تجربه شده و به صورت الزام به حجاب از نوع الزاماتی که با ضمانت اجرای کیفری اجرایش تضمین می‌شود در آمده است.

وی ادامه داد: بحث شرعی پوشش در دو سطح می تواند مطرح شود 1. در سطح حقوق اداری و مراکز آموزشی می توان الزامی دانست و آن را به عنوان شرط یاد کرد؛ بدین صورت که اگر کسی می‌خواهد جذب اداره یا مرکز آموزشی شود شرطش این است که نوع پوشش و چارچوب آن را رعایت کند در صورت رعایت نکردن آن تخلف انتظامی محسوب می‌شود و مشمول تنبیهات اداری واقع می‌شود که در کشور ایران به دلیل تساهل در اجرا این قانون پیاده نشده است.

استاد هدایت نیا الزام پوشش از نوع حجاب شرعی در حقوق شهروندی را سطح دوم بحث دانسته و بیان کرد: اگر دولت بخواهد در نوع پوشش دخالت کند با چند چالش جدی مواجه هستیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی اولین چالش را توجیه شرعی این موضوع دانست و بیان کرد: اگر دولت بخواهد در این موضوع قانون گذاری کند و متخلفین را مجازات کند مستندی ندارد زیرا در مسئله عواقب بی حجابی هیچ نص شرعی وجود ندارد.

وی چالش بعدی را توجیه فلسفه مسئله یعنی دخالت دولت در بعد حقوقی و جرم انگاری و کیفر گذاری دانست.

استاد هدایت نیا چالش دیگر را مربوط به بعد اجرا دانست و بیان کرد: اینکه حجاب با تعریف شرعی الزامی باشد و در صورت رعایت نکردن شهروندان مجرم شناخته شوند و پرونده کیفری تشکیل داده و آن را مجازات کنیم آیا قابلیت اجرا دارد؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی چالش دیگر را تاثیر مواجهه کیفری با مقوله بی‌حجابی در  مهندسی فرهنگی کشور دانست.یعنی با توجه به این که حجاب در منظومه عفاف قرار می‌گیرد باید دید آیا حقوق کیفری این ظرفیت رادارد که حجاب را نهادینه کرده و به زیست عفیفانه کمک کند.

وی بعد از بیان چالش های الزام به حجاب به بررسی هر یک پرداخت و گفت: در مورد چالش اول دو مبنا وجود دارد: یک تعزیر بر اساس قواعدی که در اختیار داریم از جمله «التعزیر لکل عمل محرم» و «التعزیر بما یریه الحاکم من المصلحه» با توجه به این قاعده نتیجه گیری می شود که بی حجابی حرام است و چون برای هر عمل حرامی تعزیری است و تعزیر هم به دست حاکم است پس بی حجابی تعزیر دارد.

استاد هدایت نیا اثبات حرمت  بی حجابی را ساده دانسته و گفت: وقتی حجاب را واجب شرعی بدانیم طبیعتاً بی حجابی حرام می‌شود، اما اطلاق قاعده دوم یعنی « التعزیر لکل عمل محرم » کار آسانی نیست زیرا اطلاق این قاعده در بین فقها اختلافی است. یک نظریه اطلاق این قاعده را  می‌پذیرد و یک نظریه آن را مقید به کبائر می کند و در نظریه سوم کبیره ای که مخل نظم اجتماعی باشد و باعث اضرار دیگران باشد را مشمول این قاعده می داند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی با توجه به قاعده «التعزیر بما یریه الحاکم من المصلحه» گفت: منظور از حاکم در اینجا حاکم شرع است اما احکام را قضات مسئول پیاده می‌کنند که شرایط قضاوت از جمله کمال عقل و اجتهاد را دارا نیستند.

وی مبنای دوم که در بحث بی حجابی میتوان از آن استفاده کرد کرد را ادله نهی از منکر دانست و بیان کرد: در زندگی امروزی که حکومت مرکزی وجود دارد حکومت اسلامی اگر بخواهد شهروندی را که حجاب را رعایت نکرده بعد از اینکه تذکر داد اقدامات بازدارنده انجام دهد پیاده شدن شرایط نهی از منکر از جمله احتمال تاثیر و عدم ایجاد مفسده و غیره در اینجا مورد سوال قرار میگیرد.

استاد هدایت نیا گفت: اگر حجاب را حجاب شرعی در نظر بگیریم چون آمار افرادی که حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند بالاست مواجهه کیفری با آن سخت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنک و اندیشه اسلامی نظر متخصصین را در تاثیر مواجهه کیفری با مقوله بی‌حجابی در مهندسی فرهنگی کشور را موثر دانست و بیان کرد: این که مواجهه کیفری با مقوله ی بی حجابی در بحث فرهنگی اثربخشی دارد یا با مهندسی معکوس مواجه می شویم باید متخصصین این حوزه نظر دهند.

استاد هدایت نیا در پایان به بیان دو راه حل برای این قضیه پرداخته و گفت: سطح مداخله کیفری را از حجاب شرعی به هنجار شکنی تقلیل بدهیم و راه دیگر این است که بی حجابی را از حوزه جرم‌انگاری خارج کنیم و آن را یک آسیب اجتماعی به حساب بیاوریم.

موضوعات: همایش
[پنجشنبه 1401-12-25] [ 09:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  استقلال حقوقی زن در الگوهای سه گانه ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان اولین پیش نشست همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث با موضوع «استقلال حقوقی زن در الگوهای سه گانه» در تاریخ 15 اسفند 1401 برگزار گردید.

در ابتدای این نشست خانم پاکمنش از طلاب سطح 4 این موسسه گفت:اسلام در روابط حقوقی و خانوادگی فلسفه خاصی را در نظر دارد. آنچه در چهارده قرن گذشته وجود دارد با آن مغایرت دارد و با آن چیزی که در جهان امروز می بینیم نیز مطابقت ندارد از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسان هستند و از حقوق انسانی متساوی بهره مند هستند اما با توجه به اینکه خلقت آنها یک جور نیست طبیعت جهان برای آنها یکنواخت نیست لذا حقوق و تکالیفی و مجازات هایی که برای آنها در نظر گرفته می شود مشابهتی با هم ندارد در دنیای غرب سعی کردند این تفاوت‌ها را در نظر نگیرند و قوانین را وضع کنند و داعی دار این باشند که حق زن را به رسمیت شناختند.

طلبه سطح 4 این موسسه در ادامه گفت: در حالی که اسلام با توجه به تفاوت هایی که بین خلقت زن و مرد وجود دارد اینها را در نظر گرفته و استقلال اقتصادی به زن داده اما در غرب طمع سرمایه داران، باعث شد قوانینی را برای زنان وضع کرده و زنان را تبدیل به کالا کنند.

درادامه این نشست استاد حکمت نیا به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: تعبیر حق زندگی کردن آنگونه که خود انسان می خواهد در حقوق و تعبیر اصل خودمختاری و استقلال یعنی سرنوشت ما به دیگران مربوط نیست در فلسفه آیا قابل دفاع است و تا چه اندازه درباره نوع زندگی و رفتارهای خود استقلال در تصمیم داریم.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه گفت: به لحاظ مدل تصمیم گیری درباره زندگی استقلال فلسفی را بحث میکنیم بعد حقوقی را نتیجه میگیریم و منظور از بحث خودمختاری در اینجا بحث جنسی، بدن، امور مربوط به شخصیت، امور مربوط به روابط و امور مربوط به اطلاعات می باشد و طرف مقابل آن یا انسان های دیگر هستند یا دولت است و پیاده کردن امر به معروف و نهی از منکر توسط دولت و مردم نیز در اینجا با مشکل مواجه می شود.

وی اظهارداشت: سهل انگاری در حرکت به سوی خدا یک سخت ا نگاری در زندگی انسان ایجاد می کند.

استاد حکمت نیا در ادامه برای حل مسئله به توضیح یک اصل ساده انگارانه پرداخت و گفت: در مقابل اصل خودمختاری تسلیم شویم و دینداری انفعالی را سامان بدهیم و یک زندگی مسالمت‌آمیز بدون مخمصه را مدیریت کنیم که در این صورت وقتی به مفاهیم دینی مراجعه می‌شود این بحث با مباحثی همچون ارشاد جاهل و امر به معروف و نهی از منکر مجازات ها و تحدید حدود سازگاری ندارد.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق در ادامه بیان کرد: در این مبحث دستگاه منفعت گرایانه، دیدگاه شخصیت که در آن کرامت ذاتی انسان را آزاد قرار داده و خود را نباید وسیله برای دیگران قرار دهد و در نظر گرفتن دستگاه الهیاتی یا وحیانی در دین مسیحیت یهودیت و اسلام که می گوید انسان خلیفه خدا در روی زمین است و مبدئی و منتهایی دارد وجود دارد در بحث پوشش دستگاه منفعت گرایانه و دیدگاه شخصیت بی تأثیر است تنها دستگاهی که در این مسئله تاثیر گذار دستگاه الهیاتی است.

برای استفاده از دستگاه الهیاتی در بحث وجوب پوشش و دفاع باید دید بین المللی داشت زیرا در ادبیات وحیانی در خیلی موارد اسلام با مسیحیت و یهودیت مشترک است اما اگر بخواهیم با کسانی که باورهای دینی را قبول ندارند گفتگو کنیم و ادبیات دینی را دفاع عقلانی و غیر دینی کنیم با مشکل مواجه می شویم.

در ادبیات فقهی، فقها در فتاویی خود اگر از قاعده «یستدل بالادله الاربعه» استفاده کرده باشند دفاع عقلی از نهاد دینی میسر است و عقل، مستقل از وحی منظور است ولی اگر پای عقل را بیرون کشیدند و گفتند «یستدل بالکتاب و السنه و الاجماع» دفاع عقلانی از آن نهاد دینی میسر نیست باید از آن دفاع دینی کرد که بسیار دشوار است.

در بحث وجوب پوشش و مداخله دولت در آن آیا دولت به «یستدل بالادله الاربعه» باید استناد کند یا به «یستدل بالادله الثلاثه» که این سوالی است که باید پاسخ داده شود.

موضوعات: همایش
 [ 09:37:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آینده انقلاب اسلامی در ره یافت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، دکتر محمد حکیمی در همایش"” آینده انقلاب اسلامی در ره یافت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی"” که با حضور کارکنان و طلاب مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در تاریخ 1400/11/20 برگزار شد، بیان کرد: ارزشهای معنوی در تمدن نوین اسلامی عامل وقایع انقلاب بوده و باعث پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و تبلیغ انقلاب اسلامی خواهد شد همچنان که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به آن اشاره شده است.
وی با استناد به کلام امام علی(علیه‌السلام) «هیچ سرمایه‌ای مانند عقل نیست هیچ عقلی مانند تدبیر نیست و هیچ علمی مانند اندیشیدن نیست» تصریح کرد: هر دو عقل نظری و عملی برای ما مهم و عامل رسیدن به این تمدن نوین اسلامی است.
استاد حوزه با اشاره به اینکه در قرآن بیش از ۷۰۰ بار انسان را به عقل و اندیشیدن دعوت نموده است، خاطرنشان کرد: همچنان که در بیانیه گام دوم انقلاب هم آمده است یک فرهنگ و تمدن باید بر مبنای عقلانیت بنا شود و گرنه شکست می‌خورد.
آقای حکیمی اظهار کرد: از میان انواع انقلاب ها مانند: انقلاب مادی، انقلاب سیاسی و…، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اخلاقی و ذو ابعاد است که بعد اخلاقی و ارزشی آن بر بقیه ابعاد غلبه دارد؛ زیرا مردم ما بر مبنای دیانت و ارزش‌های اسلامی و معنوی انقلاب کردند.
وی تصریح کرد: هر فرد و جامعه‌ای که بخواهد ارزش‌های اخلاقی در آن ایجاد شود نیازمند عوامل اساسی مانند عقلانیت، عدالت، احسان، تقوا و تواضع است.
استاد دانشگاه، رشد فرهنگ و تمدن نوین اسلامی را را در گرو رشد قوه تعقل دانست و افزود: برای رشد قوه عاقله باید قوه نقادی را رشد داده و دلیل و مدعای فرد مقابل را نقد منصفانه کرد و سپس بدنبال پیام آن برویم و با دلیل و مدرک، درستی و نادرستی آن را اثبات نماییم.
آقای حکیمی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما باید عقل محور باشد، البته باید به لغزش‌های آن که در قرآن هم آمده، توجه کنیم از جمله: تقلید کور کورانه، پیروی از حدس و گمان، هوا و هوس و شتابزدگی. ایشان در ادامه به سخن رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) استناد کرد که فرمودند: «اگر کسی کاری را بدون علم انجام دهد بیش از آنکه اصلاح کند، ضایع می‌کند».
وی ادامه داد: مردم ایران در خیابان‌ها شعار مرگ بر شاه داده و اعتراض کردند تا حکومت اسلام، اخلاق، معنویت و نهج البلاغه اجرا شود و اگر بخواهیم این تمدن اسلامی رشد و بقاء داشته باشد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب باید مدیران مدّبر، متخصص و مؤمن پرورش دهیم.
استاد حوزه در پایان سخنان خود تأکید کرد: اسلام، دین اخلاق و معنویت است و پایه اخلاق اسلامی، تقوا است، و تقوا با توجه به حکمت ۴۱۰ نهج البلاغه، همان خویشتنداری از آفات دیانت و آخرت است.
در ادامه این همایش آقای دکتر عباس عبداللهی‌‌فر به بحث پیرامون «نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی» پرداخته و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی استکبار ستیزی و استعمار ستیزی می‌باشد. در قرآن کریم به شدت با استکبار برخورد شده است و این امر شیوه پیامبران الهی نیز بوده است و حفظ این ویژگی وظیفه تک تک ما است.
وی به بیان نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: روحانیت به منزله رهبراست؛ لذا اولین شرط آن فرد سازی است که اگر شاگرد مستعدی پیدا شود باید او را مورد نظر قرار داد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان، جامعه سازی را گام دوم برای رهبری دانست و افزود: یک رهبر وقتی توفیق پیدا می‌کند که بتواند جامعه سازی کند به خصوص در تفکر شیعی که موضوع امامت جایگاه ویژه دارد؛ بنابراین برای اینکه روحانی در جامعه تاثیرگذار باشد باید برای هدف خود سیستم مناسبی را طراحی کند که فرد سازی و جامعه سازی، موثر واقع شود.
دکترعبدالهی فر اظهار کرد: محور فعالیت‌های فردی در جایگاه روحانیت، قطعاً تبیین عقل و تحقق آن می باشد که در قالب اخلاق و فقه عملی نمایان می‌شود.
وی با اشاره به کلام شهید مطهری که می فرمایند: «روحانیت به لحاظ تقوا، علم و معنویت در جایگاه خوبی است؛ اما به لحاظ جامعیت علمی حوزه ها باید خود را تامین کنند» تصریح کرد: جامعیت علمی در حوزه‌ها باید گسترش پیدا کند؛ لذا در حوزه علوم مختلف و نسبت آن‌ها با رستگاری، حکومت، فقه، عقیده و اخلاق باید تحقیق و پژوهش شود؛ زیرا می خواهند برای کل زندگی آحاد جامعه اثرگذار باشند نه فقط یک بخش خاصی.
استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های حوزه‌ها این است که بیشتر مبلغ و مجتهد پرورش می دهند، افزود: پرورش مبلغ و مجتهد لازم است ولی کافی نیست، باید فراگیری زبان‌های مهم دنیا و تعامل فرهنگی با فرهنگ‌های تاثیر گذار جهانی و مردمی بودن و ارتباط با توده‌ها و عدالت خواهی را مورد توجه قرار دهند.
دکترعبدالهی فر ادامه داد: حوزه‌ها باید سعی کنند با حفظ جنبه مردمی بودن، روح انسانهای تشنه ی علم و دانش را سیراب کنند که موجب تقویت پیوند بین جامعه و روحانیت شود.
وی با اشاره به کلام امام خمینی(رحمه الله‌علیه) در منشور روحانیت که می فرمایند: «اگر کسی در حوزه است و قدرت و توان علمی دارد و نیاز جامعه اقتضاء دارد، فرد نباید وظیفه اش را نادیده بگیرد برای این که معضلات جامعه را حل کند» خاطر نشان کرد: حضور در جامعه از توصیه های حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) است که نمی‌توان به بهانه درس و تدریس فعالیت‌های اثر گذار اجتماعی را کنار گذاشت.
استاد دانشگاه گفت: امروز هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد که اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها حتی ضعف در مدیریت‌ها باعث شود الفت و وحدت بین طلاب و علمای متعهد به هم بخورد یعنی نباید اختلافات سلیقه ای در شیوه اداره مملکت باعث شود آن وحدتی که عامل پایداری جامعه ماست بهم زده شود. چنین افرادی خواسته یا ناخواسته ممکن است در خدمت استکباری قرار بگیرند که می خواهد کل حکومت از بین ببرد.
آقای عبدالهی فر خاطر نشان کرد: یک مجتهد باید علاوه بر خلوص، تقوی، زیرکی، هوش و فراست را برای هدایت جامعه بزرگ اسلامی و حتی جوامع غیر اسلامی داشته باشد؛ زیرا که روحانیت خواسته یا ناخواسته نقش دارد.
وی در پایان تاکید کرد: تحقق آرمان‌های اسلام نیاز به قدرت دارد؛ اما قدرت باید ذیل حکومت باشد که در فرهنگ اسلامی تحقق حکومت به تربیت است در واقع فلسفه حکومت، تربیت و اعتلای انسان است که در بیانیه گام دوم به این موارد اشاره شده است.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, همایش, ویژه دهه فجر
[یکشنبه 1400-12-01] [ 02:02:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  همایش پیامبر اکرم(ص) و همگرایی مسلمین ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان، آقای محمد حکیمی در همایشی با عنوان"” پیامبر اکرم(ص) و همگرایی مسلمین"” که از سوی مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان با مشارکت مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور و از طریق سامانه سیما و پخش زنده(لایو) برگزار شد، بیان کرد: عامل اصلی وحدت در جوامع اسلامی، توحید( ایمان به خدا) است که اگر به خوبی درک شود، مشکلات اخلاقی حل خواهد شد.
وی، وحدت اسلامی را"” همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون در مشترکاتی همچون توحید، نبوت و… در برابر دشمنان مشترک دانست و افزود: با توجه به این که بین دو مذهب، اختلاف اعتقادی است، با حفظ عقاید، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند.
دکتر حکیمی، با استناد به آیه 21 احزاب، بر ضرورت الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) تاکید و اضافه کرد: دعوت یهودیان مدینه به اسلام و ایجاد پیمان اخوت و برادری بین مسلمانان، نمونه هایی از سیره رفتاری حضرت در بحث از وحدت آفرینی است.
وی، قومیت گرایی را از عوامل تفرقه برشمرد و خاطرنشان کرد: براساس آیه 13 از سوره حجرات"” قومیت، نژاد، تفاوت در رنگ ها و ….از لوازم شناخت انسان ها است وإلا همه انسان ها در اصل و نسب با هم مشترک هستند، چنانچه نبی مکرم اسلام(ص)، در خطبه سال هشتم در فتح مکه، بارها بر این مطلب اشاره داشتند.
استاد دانشگاه، با اشاره به عصر امام صادق(ع) و شیوه حضرت در ایجاد وحدت، راه منطقی وحدت را،گفت و گوی علمی، احترام به عقاید یکدیگر و پرهیز از توهین برشمرد.
حکیمی اظهار کرد: انسان ها به لحاظ انسان بودن دارای حقیقت واحد بوده و مشترکات فطری بسیاری دارند، چنانچه همه دارای فطرت، توحید، اخلاق و حقیقت جویی هستند که در صورت بیدارشدن این فطرت، همه تابع یک حقیقت واحد یعنی توحید می شوند.
وی، با استناد به آیه دو از سوره مبارکه نحل، عبادت و بندگی خداوند ونیز اجتناب از طغیانگری، ظلم و ستمکاری را دو پیامی دانست که همه پیامبران حامل آن بودند که در صورت عبادت و بندگی خداوند، نفس واحد ایجاد می شود.
پژوهشگر فعال استان، قرآن کریم را حبل و ریسمانی معرفی کرد که همه مسلمانان باید بدان چنگ زده تا در برابر دشمنان مشترک، قدرت و پایداری خود را حفظ نمایند.
حکیمی تصریح کرد: در اهمیت و ضرورت وحدت همین بس که امام زمان(عج)، بعد از ظهور خود، همگان را به وحدت دعوت می کند، همچنین از فتاوای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که اقتدا کردن در نماز جماعت به اهل سنت را برای ایجاد وحدت جایز می داند.
وی، با تاکید بر بزرگداشت هفته وحدت افزود: در اهمیت وحدت همین بس که حضرت امام خمینی(ره) “” کسانی را که اهل تفرقه هستند، نه شیعه می داند و نه سنی"” همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند: “"هفته ی وحدت را یک هفته ی پر محتوا قرار دهید…. این قضیه ی اتحاد مسلمین را همه ی فِرَق اسلامی چه شیعه و چه سنی، چه مذاهب مختلف اهل سنّت، چه مذاهب شیعه، باید جدی بگیرند “”

موضوعات: كرسي آزاد اندیشی, همایش
[یکشنبه 1399-08-18] [ 10:56:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی ...


نماینده ولی فقیه در استان گلستان:
ايجاد الفت ميان دلها تنها به دست خداست و تفرقه در رديف عذاب‌ها و مجازات‌هاى الهى است
نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: ايجاد الفت ميان دلها تنها به دست خداست و تفرقه در رديف عذاب‌ها و مجازات‌هاى الهى است.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س)، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در همایشی با عنوان"” وحدت و تمدن نوین اسلامی"” که در تاریخ 98/8/21  با حضور کارکنان، اساتید، مبلغین و طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان و نیز جمع کثیری از بانوان شیعه و سنی و با مشارکت دفتر نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت شمال کشور برگزار شد، عشق واقعی به پیامبر مکرم اسلام(ص) را نشانه ایمان به خدا دانست و بیان داشت: مسئله هفته وحدت، يک تاکتيک سیاسی و مصلحتی نيست بلکه به استناد آيات قرآن و سيره نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه) يک تکليف شرعی، الهی و خدایی است.
وی افزود: هر یک از فِرَق اسلامی مبانی و اصول دارند، منتهی همه مسلمانان پیرو خدا و رسول خدا(صلی الله علیه) بوده و یک سلسله اصول قطعی دارند که قابل شک و تردید نیست لذا در این اصول و مسلمات دین با هم و در کنار هم می باشند که هم کلام خداوند متعال وهم سیره و روش بزرگان دین بر این مطلب دلالت دارد.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه) به معرفی همسایگان خدا پرداخت و تاکید کرد: براساس روایت فوق؛ از جمله ویژگی همسایگان خدا است که برای خدا و در راه خدا با دیگران دوستی می نمایند.
آیت الله نورمفیدی با استناد به آیه 103 آل عمران ادامه داد: ايجاد الفت ميان دلها تنها به دست خداست و تفرقه در رديف عذاب‌ها و مجازات‌هاى الهى است، اسلام یک پیکر و روح دارد وآن توحید است.
وی وحدت و دوستی مسلمانان با یکدیگر را از مصادیق"” نَتَحَابُّ فِی اللَّهِ"” در روایت فوق برشمرد و خاطر نشان کرد: اساس الفت بین مسلمین توحید، خداشناسی و پیروی از دستورات الهی و اسلامی است.
امام جمعه گرگان اضافه کرد: از دیگر ویژگی همسایگان خدا این است که در راه خدا و برای رضای خدا بذل و بخشش نموده و نیز در راه خدا کمک و پشتیبانی می کنند.
آیت الله نورمفیدی بار دیگر بر لزوم وحدت و همبستگی بین مسلمان تاکید نمود و ابراز کرد: کسانی که در پی ایجاد تفرقه و تشتت بین مذاهب اسلامی هستند پیروان شیطان و کسانی که طرفدار وحدت امت اسلامی هستند و برای آن تلاش می‌کنند به امر خداوند عمل کرده‌اند، با وجود مخالفت و دشمنی آل سعود با فلسطین، اگرکسی آل سعود را دوست بدارد یقیناً شیطان را دوست می دارد.
وی در پایان تصریح کرد: امروز اگر کسی بخواهد اختلاف بین شیعه و سنی ایجاد کند نوکر آمریکا یا انگلیس است هرکس می خواهد باشد چه بنام شیعه و یا مذهب حنفی و مالکی به همان آمریکا و انگلیس وصل بوده و یا دچار جهل مرکب است .

موضوعات: همایش
[شنبه 1398-08-25] [ 08:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چگونه کتابخوان باقی بمانیم؟ ...

هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست

  اگر بعد از مدت‌ها تصمیم دارید که دوباره دست به کتاب شوید و به اصطلاح، کتاب‌خوان شوید با این نوشته همراه شوید.

 مواردی که برای شروع باید در کتابخوانی رعایت نمود عبارتنداز:

1.       قبل از هر چیز باید ببینیم  چه عواملی مانع مطالعه ما می شوند  تا در مورد رفع آنها فکر کنیم؛ به عنوان مثال احساس میکنیم سرعت خواندن ما بسیار کند است یا حوصله متن های طولانی را نداریم یاکتابخوانی برای ما خسته کننده است و  …

2.       با توجه به اینکه هر فردی دارای سلیقه متفاوتی است؛ ابتداء، لیستی از سوال هایی راجع به علایق و دغدغه های ذهنی خود تهیه کنید. به عنو.ان مثال شخصی علاقمند است در زمینه تاریخ مطالعه کند اما شخص دیگر مباحث اعتقادی دغدغه اوست.

3.       در مرحله بعد برای پاسخ دادن به هر سوال باید تحقیق و جستجو کنید.

4.       برای آغاز مطالعه و یافتن سوالات ذهنی ، کتاب‌های کم‌حجم‌تر که خیلی هم محتوای سنگین و ثقیلی ندارد را انتخاب کنید.

5.       در انتخاب کتاب دقت کنید کتابی را انتخاب کنید که ذهن، تخیل، اراده و تفکرِ آدمی‌ را به حرکت وادار کند.

 

  چگونه کتابخوان باقی بمانیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم ؟ باید گفت که :

1.       کم بخوانید، ولی همیشه بخوانید. مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را لطفا رعایت کنید. زیرا بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است. مفاهیمِ کتاب را آرام آرام به مغز بفرستید ؛ تا سر جایش بنشیند. هنگام خواندنِ کتاب، خوب به مطالبش فکر کنید.

2.       برای خودتان برنامه کتابخوانی تهیه کنید. برای مثال کتاب مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. سپس در دفترچه‌ای یادداشت کنید که تا پایان ماه جاری سیصد صفحه از کتاب را می‌خوانید.

اگر مقدار مورد نظر از کتاب را در تاریخ درج شده به پایان رساندید به خودتان پاداش دهید. در غیر این صورت خود را جریمه کنید. مثلا سی بار درازنشست تمرین کنید!

3.       کتاب دیجیتال بخوانید؛ اما خود را به کتابهای دیجیتال عادت ندهید زیرا برای کسانی که عادت کتابخوانی دارند، کتاب دیجیتال یا مکتوب تفاوتی ندارد. اما برای کسانی که به تازگی خود را به کتابخوانی عادت میدهند، لمس کردن برگه های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته ها، دیدن نشانه میانه کتاب که مشخص میکند بخشی از کتاب خوانده شده، باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب)، همه و همه میتوانند احساس خوب ایجاد کنند. احساسی که ما را به خواندن کتابهای بیشتر ترغیب میکند.

4.       برای اینکه تبدیل به یک کتابخوان حرفه‌ای شوید با این دید کتاب را بخوانید که باید مفاهیم آن را به صورت ساده برای دیگران توضیح دهید. این کار باعث میشود، مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. اساسا وقتی ما یک مفهوم را بتوانیم برای دیگران هم توضیح بدهیم، یعنی آن را به خوبی یاد گرفته ایم. سعی کنید شنونده خوبی را انتخاب کنید تا ذوقِ تعریف کردنتان از بین نرود!

شاید با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند؛ اینگونه با یک تیر دو نشان زده اید. اگر کسی از اطرافیانتان پرسید: چه کتابی بخونم، فرصت خوبی نصیبتان شده، بروید و در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اید به او توضیح بدهید.

5.       کتاب را خلاصه کنید. (به خصوص در شروع کتابخوانی) زیرا خلاصه کردن کتاب، اولا باعث فهم بیشتر شما از کتاب می شود. البته سعی کنید از روی کتاب رونویسی نکنید. یک قسمت را بخوانید و سپس با زبان خودتان آن را خلاصه کنید. اینگونه ذهنتان بیشتر درگیرِ کتاب خواهد شد و احتمال بخاطرسپاری مفاهیمِ آن هم بیشتر است. ثانیاٌ رجوع مجدد به مطالب کتاب را ساده تر میکند. حتما در آینده نیاز خواهید داشت تا مجددا به مفاهیم این کتاب مراجعه کنید. اگر خلاصه ای از کتاب داشته باشید که خودتان آن را نوشته اید، مراجعه مجدد و مرور مفاهیم برایتان لذت بخش تر و مفیدتر خواهد بود.

البته خواندن خلاصه دیگران از آن کتاب هم میتواند مفید باشد. یک روشِ خوبِ استفاده از خلاصه های دیگران، قرار دادن آن خلاصه کنار دستتان هنگام خواندن کتاب است. اینگونه میتوانید هرجا که لازم دانستید، مطالبی را هم خودتان اضافه کنید.

6.       مفاهیمِ کتاب را زندگی کنید. اهمیت کتاب خواندن در این است که کتاب به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس سعی کنید، مفاهیمی را که فرا گرفته اید، در زندگی خودتان هم بکار بگیرید. تا میتوانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی تان باشید.

 

منبع:

1.       http://aminaramesh.ir/

2.       http://mrshabanali.com

3.       https://bazaracademy.ir/blog

 

 

موضوعات: همایش, گزارشات
[چهارشنبه 1398-08-22] [ 01:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  خانواده و سبک زندگی فاطمی(س) ...

“زن و مرد به لحاظ کرامت ذاتی و انسانی یکسان هستند
نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: زن و مرد به لحاظ کرامت ذاتی و انسانی یکسان بوده و هیچ تفاوت و تبعیض ذاتی و هویتی بایکدیگر ندارند.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء و مرکز پژوهشی الزهراء(س) ، «آیت الله سید کاظم نورمفیدی »در ویژه مراسم ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا( س) گرگان و با حضور کارکنان، اساتید و طلاب این مدرسه و نیز عموم بانوان برگزار شد سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن را روز مبارکی نامید و بیان داشت: روز زن چنین اقتضا می کند در مورد مسئله زن که در طول تاریخ از جمله مسائل پرفراز و نشیب است تأمل و تفکر نماییم و با استفاده از آیات متعدد قرآن کریم، نگاه اسلام را پیرامون مقام زن بشناسیم.
وی با اشاره به وضعیت زنان در زمان جاهلیت عربستان افزود: در زمان جاهلیت، دختردار شدن را مایه ننگ می دانستند چنانچه آیه 58 از سوره مبارکه نحل به این مطلب اشاره دارد البته این نوع نگاه به زن تنها مختص جاهلیت عربستان نبود بلکه این تفکر در سراسر جهان حاکم بود.
امام جمعه شهرستان گرگان ضمن بیان این مطلب که بیان قرآن قابل خدشه نیست و به عنوان کتاب زندگی انسان بشمار می رود ادامه داد: نزول آیات متعددی از قرآن کریم در مورد جایگاه و منزلت زنان و نیز بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه موجب شد جوحاکم دوران جاهلیت در مورد زنان تغییر یابد.
آیت الله نورمفیدی گفت: به استناد آیات عدیده ای از قرآن کریم؛ زن و مرد به لحاظ کرامت ذاتی و انسانی یکسان بوده و هیچ تفاوت و تبعیض ذاتی و هویتی بایکدیگر ندارند.
وی با استناد به آیاتی از قرآن مجید خطاب به کسانی که زن را جنس شرور دانسته و معتقدند شیطان ابتدا حوا را وسوسه نموده و از طریق حوا، آدم را گمراه کرد پاسخ داد: قرآن کریم به صراحت تمام در آیات متعددی همچون آیه 20 اعراف(فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ) و 36 بقره( فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَان) از این حقیقت پرده بر می دارد که وسوسه شیطان شامل هردوی آنان می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در آیه 120 سوره مبارکه طه ضمیر به صورت مفرد مذکر آمده که خطاب ضمیر به حضرت آدم است لذا فهمیده می شود که حوا نیز از طریق آدم وسوسه شد"” فوسوس إلیه الشیطان…"”
آیت الله نورمفیدی با این بیان که یک زن می تواند صدبرابر یک مرد در کرامت های انسانی پیش برود اذغان نمود: از جمله حقوقی که بین زن و مرد مساوی است؛ حق مالکیت و حق خانوادگی است بدین معنا که حق مالکیت حق اجتماعی است و اختصاصی به زن و مرد ندارد لذا هر دو مالک چیزی هستند که بدست می آورند چنانچه آیه 32 از سوره مبارکه نساء دلالت براین مطلب دارد.
وی با استناد به آیه 187 بقره در بحث از حق خانوادگی زن و مرد اظهار داشت: در محیط خانواده نیز هر دو حقوقی را برعهده دارند هرچند بخاطر مسئولیت هایی که خداوند برعهده آنان قرار داده این حق در خانواده متفاوت است اما براساس آیه فوق؛ زن و مرد لباس یکدیگرند لذا همانگونه که لباس انسان را می پوشاند و به انسان زیبابی می بخشد زن و مرد نیز باید موجب زیبایی یکدیگر باشند.
موسس مجموعه حوزوی الزهرا( س) گرگان در ادامه از حقوق اجتماعی زنان نام برد و گفت: زنان نیز همانند مردان می توانند در اجتماع وارد شوند و مسئولیت های مختلف اجتماعی را بپذیرند، چنانچه به مصداق آیه 12 از سوره ممتحنه؛ در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است.
آیت الله نورمفیدی از جمله وظایف یک زن اداره خانه است به طوری که یک زن باید با تدبیر در امورات زندگی بتواند اعضای خانواده را حفظ نموده و به تکامل برساند، اگر زنان در خانواده تدبیر داشته باشند( به استثنای برخی مردان) هیچ گاه مردان به غلط نخواهند افتاد.
وی از دیگر حقوق مشترک بین زن و مرد را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین واجبات اسلامی و بزرگترین فریضه الهی است که شامل هر دو( زن و مرد) می شود.
موسس مدرسه امام خمینی گرگان در پایان با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه؛ دختران را حسنه و پسران را نعمتی از سوی پروردگار دانست و ادامه داد: «خداوند متعال به خاطر حسنه ای که عطا فرموده ثواب و از نعمت سوال خواهد کرد » .همچنین در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه وارد است که می فرمایند: “"گرامی نمی دارند زنها را مگر انسان های کریم و اهانت نمی کند زنان را مگر انسان های پست و لئیم » .



موضوعات: همایش
[شنبه 1398-02-14] [ 09:24:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نمایشگاه کتاب ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان نمایشگاه کتابی در راستای همایش خانواده و سبک زندگی فاطمی در ایام تولد حضرت فاطمه (س) و روز زن و تولد امام خمینی (ره) برگزار شد. در این نمایشگاه کتابها و پایان نامه هایی که در مورد زندگی و سیره حضرت فاطمه(س) ودیدگاه های حضرت امام (ره) و رهآوردهای انقلاب بود برای طلاب به نمایشگاه گذاشته شد.

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, همایش
[یکشنبه 1398-01-25] [ 10:03:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  خانواده و سبک زندگی فاطمی ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء و مرکز پژوهشی الزهراء(س) ، همايشي با عنوان «خانواده و سبک زندگی فاطمی» برگزار نمود «آیت الله سید کاظم نورمفیدی »در ویژه مراسم ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا( س) گرگان و با حضور کارکنان، اساتید و طلاب این مدرسه و نیز عموم بانوان برگزار شد سالروز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن را روز مبارکی نامید و بیان داشت: روز زن چنین اقتضا می کند در مورد مسئله زن که در طول تاریخ از جمله مسائل پرفراز و نشیب است تأمل و تفکر نماییم و با استفاده از آیات متعدد قرآن کریم، نگاه اسلام را پیرامون مقام زن بشناسیم.
وی با اشاره به وضعیت زنان در زمان جاهلیت عربستان افزود: در زمان جاهلیت، دختردار شدن را مایه ننگ می دانستند چنانچه آیه 58 از سوره مبارکه نحل به این مطلب اشاره دارد البته این نوع نگاه به زن تنها مختص جاهلیت عربستان نبود بلکه این تفکر در سراسر جهان حاکم بود.
امام جمعه شهرستان گرگان ضمن بیان این مطلب که بیان قرآن قابل خدشه نیست و به عنوان کتاب زندگی انسان بشمار می رود ادامه داد: نزول آیات متعددی از قرآن کریم در مورد جایگاه و منزلت زنان و نیز بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه موجب شد جوحاکم دوران جاهلیت در مورد زنان تغییر یابد.
آیت الله نورمفیدی گفت: به استناد آیات عدیده ای از قرآن کریم؛ زن و مرد به لحاظ کرامت ذاتی و انسانی یکسان بوده و هیچ تفاوت و تبعیض ذاتی و هویتی بایکدیگر ندارند.
وی با استناد به آیاتی از قرآن مجید خطاب به کسانی که زن را جنس شرور دانسته و معتقدند شیطان ابتدا حوا را وسوسه نموده و از طریق حوا، آدم را گمراه کرد پاسخ داد: قرآن کریم به صراحت تمام در آیات متعددی همچون آیه 20 اعراف(فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ) و 36 بقره( فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَان) از این حقیقت پرده بر می دارد که وسوسه شیطان شامل هردوی آنان می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در آیه 120 سوره مبارکه طه ضمیر به صورت مفرد مذکر آمده که خطاب ضمیر به حضرت آدم است لذا فهمیده می شود که حوا نیز از طریق آدم وسوسه شد"” فوسوس إلیه الشیطان…"”
آیت الله نورمفیدی با این بیان که یک زن می تواند صدبرابر یک مرد در کرامت های انسانی پیش برود اذغان نمود: از جمله حقوقی که بین زن و مرد مساوی است؛ حق مالکیت و حق خانوادگی است بدین معنا که حق مالکیت حق اجتماعی است و اختصاصی به زن و مرد ندارد لذا هر دو مالک چیزی هستند که بدست می آورند چنانچه آیه 32 از سوره مبارکه نساء دلالت براین مطلب دارد.
وی با استناد به آیه 187 بقره در بحث از حق خانوادگی زن و مرد اظهار داشت: در محیط خانواده نیز هر دو حقوقی را برعهده دارند هرچند بخاطر مسئولیت هایی که خداوند برعهده آنان قرار داده این حق در خانواده متفاوت است اما براساس آیه فوق؛ زن و مرد لباس یکدیگرند لذا همانگونه که لباس انسان را می پوشاند و به انسان زیبابی می بخشد زن و مرد نیز باید موجب زیبایی یکدیگر باشند.
موسس مجموعه حوزوی الزهرا( س) گرگان در ادامه از حقوق اجتماعی زنان نام برد و گفت: زنان نیز همانند مردان می توانند در اجتماع وارد شوند و مسئولیت های مختلف اجتماعی را بپذیرند، چنانچه به مصداق آیه 12 از سوره ممتحنه؛ در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تثبیت شده است.
آیت الله نورمفیدی از جمله وظایف یک زن اداره خانه است به طوری که یک زن باید با تدبیر در امورات زندگی بتواند اعضای خانواده را حفظ نموده و به تکامل برساند، اگر زنان در خانواده تدبیر داشته باشند( به استثنای برخی مردان) هیچ گاه مردان به غلط نخواهند افتاد.
وی از دیگر حقوق مشترک بین زن و مرد را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین واجبات اسلامی و بزرگترین فریضه الهی است که شامل هر دو( زن و مرد) می شود.
موسس مدرسه امام خمینی گرگان در پایان با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه؛ دختران را حسنه و پسران را نعمتی از سوی پروردگار دانست و ادامه داد: «خداوند متعال به خاطر حسنه ای که عطا فرموده ثواب و از نعمت سوال خواهد کرد » .همچنین در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه وارد است که می فرمایند: “"گرامی نمی دارند زنها را مگر انسان های کریم و اهانت نمی کند زنان را مگر انسان های پست و لئیم » .

 

 

 

موضوعات: همایش
[شنبه 1398-01-24] [ 12:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  40 سالگی انقلاب اسلامی و بازشناسی اندیشه های امام خمینی(ره) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء و مرکز پژوهشی الزهراء(س) همایشی با عنوان 40 سالگی انقلاب اسلامی و بازشناسی اندیشه های امام خمینی(ره) در تاریخ 16/11/97 بر گزار گردید. در این همایش “"آیت الله سید کاظم نورمفیدی"” بیان داشت: ایستادگی در مقابل مشکلات امروز جامعه مسئولیت تاریخی است که برعهده این نسل نهاده شده است.
ایشان در ادامه بیان داشت: برای قدردانی از انقلاب و نظام باید به هویت و ماهیت گذشته ملت واقف شویم به طوری که بدانیم کجا بوده ایم و امروز به کجا رسیده ایم.
وی افزود: واقعیت این است که شاه در گذشته یک قالب بی روح بود که هیچ اختیاری در اداره کشور نداشت و تمام اختیارات مملکت در دست بیگانگان بود.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: علیرغم مشکلات بسیار، عزت و استقلالی که امروز در کشور حاکم است نعمت بزرگی است که باید با ایستادگی در برابر سختی ها آن را حفظ کنیم.
آیت الله نورمفیدی با استناد به آیه 129 از سوره مبارکه اعراف خاطر نشان کرد: با توجه به آیه فوق، قبل از آمدن حضرت موسی علیه السلام بنی اسرائیل گرفتار اذیت و آزارهایی بودند که ناشی از بردگی آنان بود حال آنکه با آمدن حضرت موسی علیه السلام اذیت ها برای آزادی و استقلال آنان بود، همچون دوران قبل از انقلاب که ملت ایران دچار وابستگی و بردگی بود و با قیام امام خمینی رحمت الله سختی ها و مشکلات ناشی از آزادی و استقلال این ملت است.
عضو خبرگان رهبری اظهار نمود: این عزت و استقلالی که امروز در ملت ما حاکم است ماحصل تلاش های دویست ساله شخصیت های بزرگی است که بدنبال آن تلاش های بسیاری نمودند و جان های بسیاری فدا کردند.
وی ایستادگی در مقابل مشکلات امروز جامعه را مسئولیت تاریخی دانست که برعهده این نسل نهاده شده است.
امام جمعه شهرگرگان گفت: شرایط امروزکشور شرایط بسیار سختی است، به طوری که می توان گفت امروز ملت در یک پیچ تاریکی قرار گرفته است که باید با ایستادگی بتواند از این گردنه به خوبی رد شود لذا این وظیفه برعهده همگان نهاده شده است.
آیت الله نورمفیدی اضافه کرد: شما بانوان همچون دوران انقلاب که به گفته امام راحل"” اگر بانوان در تظاهرات شرکت نمی کردند ما به پیروزی نمی رسیدیم"” امروز نیز با شناخت شایستگی های خود در حفظ و دفاع از نظام باید تلاش نمایید.
وی افزود: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال می توانـد در دشمنی دشمنان بسیار اثر گزار باشد، چراکه با وجود سختی ها و مشکلات حاکم در جامعه ایستادگی مردم می تواند توطئه های دشمن را نقش برآب کند.

 

موضوعات: همایش
[یکشنبه 1397-12-05] [ 11:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت