عنوان پایان نامه:ارتباط خاتمیت با امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت

 

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدی

 نگارنده:آمنه نصرتی

 

چکیده

در این تحقیق به مسأله ارتباط خاتمیت با امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت پرداحته می شود. مسأله اصلی تحقیق این است که با آخرین رسول و پیام آور الهی، حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) ـ ارسال رسل و انزال کتب به پایان رسید. بنابراین انسان ها از این پس، بایستی بر خوان گستردة آخرین پیام الهی، یعنی قرآن، بنشینند و از مائده های آسمانی آن، روح و جان و عقل خویش را سیراب سازند و راه هدایت و سعادت را شناسایی نموده و در آن ره بپیمایند. از نظر شیعه فلسفه تئوری امامت وجود همیشگی شارح و مفسری معصوم در کنار کتاب الهی است که به عنوان شاخص و معیار برای شناخت حق از باطل مطرح می­باشد. از دیدگاه امامیه، با رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، امام به عنوان مربی و معلم همواره در کنار قرآن و کتاب الهی بوده است که هم تفسیر و تبیینی معصومانه از آن ارائه کند و هم آن را از تحریف حفظ نماید. حال سوال این است که دیدگاه اهل تسنن در باب مسأله امامت چیست؟ اهل تسنن با شیعه در برخی جهات اشتراک دارند اما دیدگاهی متفاوت در خصوص شخص امام و نحوه انتخاب وی دارند. از مهمترین یافته­های تحقیق می­توان به این مسأله اشاره کرد که هم شیعه و هم اهل سنت هر دو اولاً، معتقد به خاتمیت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) هستند. ثانیاً، معتقد به وجود فردی به عنوان جانشین بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می­باشند. اما وجه اختلاف دو گروه این است که شیعه دین اسلام را دینی    می­داند که از نظر وضع قوانین و تشریع احکام به همه خواسته­های انسان جامع عمل پوشانده و پاسخ گوی تمام نیازهای مادی و معنوی اوست. در واقع لازمه ختم نبوت وجود امامی معصوم بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که به اذن خداوند و به واسطه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) انتخاب و منصوب می شود. بنابراین با خاتمیت دوران نزول، تشریع قوانین جدید به پایان رسیده است ولی این گونه نیست که لازمه خاتمیت پایان یافتن تمام مناصب و شئونات پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد. اما اهل سنت خاتمیت را در تمام شئون و مناصب پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‏دانند. از نظر آنان امامت خلافت بعد از نبی میباشد و از جنس ریاست است و ماهیتی حکومتی دارد و انتخاب چنین کسی را به دست افرادی غیر از خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) می­سپارند. در نتیجه در مصداق امام با شیعه اختلاف نظر دارند. شیعه امام بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) را حضرت علی  (علیه السلام) و یازده امام بعد از آن می­داند، اما اهل سنت ابتدا ابوبکر و بعد عمر و بعد از آن عثمان و حضرت علی را به عنوان خلیفه بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) قبول دارد.

کلید واژه: خاتمیت، امامت، شیعه، اهل سنت، ارتباط خاتمیت با امامت

موضوعات: پایان نامه, فلسفه و کلام اسلامی
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 10:12:00 ق.ظ ]