معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  رمز موفقیت و شاخص‌های اخلاقی مهم طلاب ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، میزگردی با عنوان گفتمان طلاب جوان با موضوع “"رمز موفقیت و شاخص‌های اخلاقی مهم طلاب"” و با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در تاریخ1400/12/22 برگزار شد.
* طلاب افزون بر فهم عقاید و شرایع وظیفه دارند ارزشهای اخلاقی را بشناسند و مردم را با اخلاق و رفتار پسندیده آشنا کنند.
در ابتدای این میزگرد، خانم سمانه ملا محمد زمانی ، طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: طلاب افزون بر فهم عقاید و شرایع وظیفه دارند ارزشهای اخلاقی را بشناسند و مردم را با اخلاق و رفتار پسندیده آشنا کنند.
وی، اخلاص را نخستین مسئله‌ای که طلبه باید متوجه آن باشد، دانست و افزود: اگر طلبه بتواند به مقام اخلاص دست یابد روزنه وسیعی از قدرت‌های بزرگ معنوی را به سوی خود باز می‌کند و از ضلالت و گمراهی رهایی می‌یابد بلکه می‌تواند براثر عنایاتی که به او می‌رسد راهگشای دیگران نیز باشد.
طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان ادامه داد: طلبه قدمی که برای تحصیل علم بر‌می‌دارد، لازم است برای تعدیل خواسته‌های نفسانی و تقویت قوای روحانی و کسب مکارم اخلاق و تقوا بردارد و در مقدمه نماند و در صدد به دست آوردن نتیجه و ثمره کار خود باشد.
خانم ملا محمد زمانی تاکید کرد: باید طلاب برای موفقیت، هدایت و رهبری جامعه اسلامی بهترین الگو باشند که بتوانند نظام اخلاقی اسلام را در صحنه زندگی آنان مجسم کنند.
*کسب موفقیت در زندگی نیازمند همت، مشورت و رقابت سالم است
در ادامه این میزگرد، خانم زهره سپهری راد طلبه سطح دو مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان، تصریح کرد:
بدترین حالت انسان، حیرت و سرگردانی است که نداند چه کاری انجام دهد؛ بنابراین انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید زندگی او هدفمند باشد .
مبلغ مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان خاطرنشان کرد: برای کسب موفقیت در زندگی، همت و تلاش، مشورت، استفاده از تجارب دیگران و رقابت سالم ضرورت دارد.
خانم سپهری راد اضافه کرد: علاوه بر عوامل محیطی، اجتماعی ، تشویق دیگران، در نهایت خود فرد انتخاب می‌کند چگونه زندگی کند و عمر خود را در چه مسیری بگذراند و در این راستا نظم و برنامه ریزی مهم ترین رکن زندگی انسان است کما اینکه در زندگی انبیاء و اولیای الهی مشاهده شده است.
* قدرت و نیروی جوانی می‌تواند بر مشکلات پیروز گردد و راه‌های سخت و ناهموار را به آسانی بپیماید

در پایان این میزگرد، خانم فاطمه صغری برقرار مبلغ سطح چهار مرکز تخصصی الزهراء( سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: بزرگترین سرمایه‌های هر ملتی، نیروی انسانی و مهم‌ترین نیروی توانمند هر کشور را نسل جوان آن می‌توان برشمرد، زیرا قدرت و نیروی جوانی می‌تواند بر مشکلات پیروز گردد و راه‌های سخت و ناهموار را به آسانی بپیماید.
وی، تعهد توأم با تخصص، خلاقیت و نوآوری، خود باوری و خود شکوفایی، برنامه ریزی و وقت شناسی را از عوامل صعود یک جوان از دیدگاه امام علی(علیه‌السلام) دانست.
پژوهشگر حوزه با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) گفت: «مهم ترین ویژگی جوانان جهادی “"مومن انقلابی"” است این جوانان کسانی هستند که به شرایط زمانه آشنا هستند، می‌دانند چه وظیفه‌ای دارند، در محیط‌های گوناگون چگونه رفتار کنند.» .

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, میز گرد
[چهارشنبه 1401-02-07] [ 10:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش شیخ مفید در تنقیح مبانی فکری تشیع در تاریخ ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان میزگرد علمی پژوهشی با عنوان نقش «شیخ مفید در تنقیح مبانی فکری تشیع در تاریخ» 1400/3/13  برگزار گردید. در ابتدا خانم لیلا نوری عضو انجمن پژوهشی این مدرسه به بیان خصوصیات اخلاقی شیخ مفید پرداخته و گفت: شیخ مفید بسیار اهل صدقه، فروتن، متواضع، ساده زیست بوده و به دلیل صفت ساده زیستی به شیخ مشایخ صوفیه معروف شدند.از آنجایی که ایشان از نوابغ و نوادر جهان بوده و دانش سرشاری داشتند روز نهم آذر به روز گرامیداشت شیخ مفید نامگذاری شد.
ایشان در ادامه بیان کرد: به دلیل اینکه پدر شیخ مفید معلم بود به ایشان لقب ابن المعلم دادند. اما لقب معروف شیخ مفید به دلیل مناظره ای بود که با علی بن عیسی رمانی دانشمند معروف معتزلی داشتند که در این مناظره توانستند استدلال های طرف مقابل را باطل کنند و همین دانشمند معتزلی از استدلال شیخ خوشش آمد و او را لقب شیخ مفید دادند.
وی در ادامه به بیان کلام علامه حلی در مورد ایشان پرداخته و گفت: شیخ مفید از بزرگترین مشایخ شیعه بلکه رئیس و استاد آنها بود و دانشمندانی که بعد از ایشان آمدند از دانش او استفاده کردند و فقه و کلام و حدیث او هم مشهور تر از آن است که به وصف آید. با توجه به کلام علما از نظر تالیف هم نخستین کسی است که به مقوله ولایت مطلقه فقیه پرداختند.
عضو انجمن پژوهشی سطح سه در پایان با اشاره به نامه مشهور امام زمان(عج) به شیخ، جایگاه ویژه ایشان را نزد امام زمان(عج) بیان کرده و گفت: در دو خط اول نامه، امام(عج) ایشان را به دوست باایمان و برادر خود خطاب می کند و عجیب تر از آن دو خط بعدی است که امام(عج) بخاطر نعمت وجود این عالم بزرگوار خدا را شکر می کند و به ایشان افتخار می کند.
در ادامه خانم نقی زاده طلبه سطح 3 رشته کلام اسلامی به بعد علمی شیخ مفید و تأثیر ایشان بر فقه شیعه اشاره کرده و گفت: شیخ مفید از علمای برزگ زمان خود و دانشمند پرتألیف بودند و بیش از 200 جلد کتاب در زمینه فقهی و کلامی داشتند.
ایشان در ادامه کتاب المقنعه، الفرائض الشریعه، احکام النسا، الکلام فی دلائل القرآن، وجوه اعجاز القرآن، الفصاح، الیضاح و.. را از جمله کتابهای فقهی و کتاب النکت فی مقدمات الاصول، تصحیح الاعتقادات، اوائل المقالات فی المذاهب و المختارات، فصول المختاره، الافصاح فی الامه و… را از جمله کتابهای کلامی شیخ مفید نام برده و این کتب را از جمله کتابها و منابع بسیار مهم شیعه و سنی نام برد.
خانم نقی زاده در ادامه به گرایشات متكلمان و فقهای شيعی به آراء کلامی و فقهی اهل سنت پرداخته و گفت: یکی از این گروهها متکلمان اعتزالگرا بودند. مهمترين ويژگی معتزله را بايد عقلگرايی آنان دانست. اين جريان فكری به ذهنيات علاقه بسياری داشتند و تلاش خود را صرف جمع بين عقل و دين كردند و عقل را بهترين شاهد مباحث اعتقادیشان میدانستند. ديگر مؤلفه ها وشاخصه های اين جريان نيز ريشه در همين عقلگرايی دارد. دو تصور مخالف واقع در بین شیعیان در مورد معتزله وجود دارد آن این است که معتزله نقطه مقابل اشاعره قلمداد شده است. حال اينكه نقطه مقابل آن ها اهل حدیث و حنابله هستند. شیعه معتزله را جريانی وابسته به اهل سنت می داند حال اينكه ما جريانهايی را در شيعه می بينيم كه تمایلاتی اعتزالی دارند.
ایشان در ادامه از فقهای سنی گرا به عنوان گروه دیگری که در زمان شیخ مفید بودند نام برده و ابن جنيد و ابن ابی عقيل را از جمله آنان نام برده و گفت: شيخ مفيد در نقد ابن جنيد وی را متهم به عمل به ظن و قياس و خلط بين منقول از ائمه و رای خويش كرده است اینها ویژگی هایی بودند که آنها را به اهل سنت نزدیک می کردند و از امامیه دور می کردند.
وی از مکتب اهل حدیث به عنوان مکتب دیگری که به آراء کلامی و فقهی اهل سنت متمایل بودند نام برده و بیان کرد: به عقيده سيد مرتضی اگر از هر يک از اصحاب حديث درباره علت اعتقادش به توحيد، عدل، نبوت، امامت و … سؤال شود، مخاطب را به روايات حواله داده و احاديثی را برايش میخوانند. اينان اگر معارف را از طريقی صحيح فراگرفته بودند، وقتی از آنها سؤال می شد، مخاطب را به روايات حواله می دادند.
طلبه سطح سه این مدرسه دو اشکال عمده شيخ مفيد بر اصحاب حديث را مستندات روايی و ظاهرگرايی اصحاب حديث دانسته و گفت: شیخ مفید با ایجاد راه میانه در دو دیدگاه عقل گریز و نقل گریز، نظریه عدم حجیت اخبار آحاد را پی ریزی کرده و دو هدف عمده تصفیه متون روایی و عقاید فاسد کلامی را انجام دادند و هم چنین ایشان با پذیرش خبر واحد، موجب پذیرش احراز شرط عدالت راوی شدند و این عمل موجب شد بسیاری از روایاتی که به دلیل ضعف سندی، کنار گذاشته شده بودند محفوظ بمانند، همچنین بحث تواتر و محفوف به قرائن بودن را شیخ مفید ارائه دادند.
ایشان استناد به شهرت و اجماع و استفاده از دلایل عقلی ، مرجحات متعارضین یا برتری دهنده های روایات را از جمله آراء ابتکاری شیخ مفید نام بردند.
وی در پایان از سید مرتضی، سید رضی، نجاشی ،شیخ طوسی به عنوان شاگردان شیخ مفید نام برده و از آنان به عنوان بزرگان شیعه یاد کرد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, میز گرد
[پنجشنبه 1400-09-18] [ 08:20:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راستای تبیین ابعاد اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان میزگرد علمی در راستای تبیین ابعاد اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در تاریخ1400/3/12  برگزار گردید. در ابتدا خانم مهدیه محمدی با اشاره به” جایگاه عقل و عقلانیت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)” بیان کرد: آنچه نظام سياسي يك ملّت را در پرتو تديّنْ، مُتَمدّن کرده و مَدَنيّتِ آن را در ظلّ ديانت تأمين می کند؛ علمِ صائبْ، عقلِ ناصح و عمل صالح است.

 وی افزود: متون قدسي اسلام، جامعه نظام‌مند را جامعه ای می داند که دارای رهبر و رهرواني است كه با هم در مسیر صراط مستقيم در حرکت هستند و صراط همگان؛ دين خدا و سِراجِ آنان عقلِ آنان است.

استاد حوزه، با استناد به آیاتی از قرآن کریم پیرامون اهمیت علم و عقل گفت: براساس آیه هشت از سوره مبارکه حج” برخي از مردم درباره خداوند بدون علم و بهره مندی از هدايت عقلي يا نقلي، گفتگو و جدال دارند و بدون اعتنا به اهميّت مطلب سَرْخَمْ کرده و متبوع و مُطاع ديگران مي‌شوند تا مردم را از راه خدا گمراه كنند، براي چنين اشخاصی رسوايي دنيا و عذاب‏سوزنده قیامت خواهد بود".

محمدی خاطرنشان کرد: به خردگرايي در تعاليم ديني بسيار تأكيد شده است، زيرا عقلانيت، عامل كمالِ نفس، تحكيم امور، سرچشمه خيرات و نيكي‌ها، اصلاح همه امور، برترين هادي و راهنما و بهترين عامل براي اجتناب از بدي‌هااست و احساسات غير منطقي و عواطف خلاف عقلي به شدت نكوهيده است.

 وی خاطرنشان کرد: عنوان جاهليت در مواردي از قرآن كريم سهمي از ترغيب به مَدَنيّت و عقلانيّت را به همراه دارد، البته صدر و ساقه قرآن و سيره حضرت ختمي نبوّت(‏صلي الله عليه و آله و سلم) و سنّت عترت اطهار(عليهم‌السلام) مشحون از مَدْح عقل از يك سو و گفتار، رفتار، كردار، نوشتار و ديدار عاقلانه از سوي ديگر است و نيازي به استمداد از طرد جاهليت و ذكر مدنيّت و مؤيّدهاي ديگر نيست.

طلبه سطح چهار مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان مطرح کرد: منشأ اين‏گونه از رهنمودهاي سودمند قرآني” عقل‏مداري اسلام و نشر عقلانيت در زندگي است” و از اينجا مشخص می شود که تكفير پيروان اهل‏بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) به صرف تهمت‏هاي ناروا بر خلاف دستور صريح قرآن است كه تبيّن، تثَبّت، پژوهش و روشن شدن را قبل از اقدام به عمل مهم و لازم كرده است.

محمدی، به بیان اقسام جاهلیت پرداخت و آن را اعم از باور جاهلي، رفتار جاهلي، تعصّب جاهلي، حكم و قضاي جاهلي برشمرد و توضیح داد: جهل مقابل عقل و جاهلیت مقابل عقلانیت است، قرآن كريم در مبارزه با جهل و جاهلیت گاهي از” باور جاهلي” دون‏همتان در مقابل اعتقاد حق خبر داده و بیان می کند: “يَظُنّونَ بِاللهِ غَيرَ الحَقِ ظَنَّ الجاهِلِيَّة ” و گاهی از رفتار جاهلي، نهی و از وجود تعصّب جاهلي در قلب كافران آگاه مي‏سازد.

طلبه پژوهشگر این مدرسه گفت: وجود مبارك فاطمه زهرا(س) در خطبه معروف فدكيه براي استرداد فدك و حمايت از ولايت اميرمؤمنان‏(ع) به آيه  هشت از سوره مبارکه حج استشهاد فرمود که اين استشهاد نشان مي‏دهد” اگر كسي در فضاي جامعه اسلامي زندگي كرده و داعيه حكومت اسلامي نيز داشته باشد، ولي حكم او را اهل بيت‏‏(عليهم‌السلام) نپذيرند، داوري او، حكم جاهليت خواهد بود".

مسئول نظارت و بازرسی حوزه علمیه خواهران، با تاکید بر این که” امام خمینی(ره) مصداق بارز عقل نظری و عقل عملی بودند” تاکید کرد: در عقل نظری؛ امام، امتِ ادراك و انديشه و در عقل عملی؛ امام، اُمتِ اراده و انگيزه است.

محمدی تصریح کرد: اگر اين دو امام نسبت به امّت خود احاطه و امارت داشته و رهبري آن‏ها را كاملاً در اختيار داشته و با يكديگر نيز هماهنگ باشند، محور اساسي نياز بشر شناخته شده، مبدأ دانا و تواناي مطلق رفع آن حاجت‏ها معلوم مي‏گردد و نیز ايمان به وجود، وحدت و حضور مستمر او در تدبير همه‏جانبه حاصل مي‏شود.

وی به مصادیق عقلانیت امام راحل(ره) اشاره کرد و گفت: قيام در راه حق، اولین مصداق عقلانیت امام(ره) است که از كامل‌ترين ويژگي‌هاي بشري، قيام به معناي حركات و افعال انساني در مسير هدايت و رضاي الهي است.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان، استقلال فکری، عملی و انجام عمل احسن را از دیگر مصادیق عقلانیت امام خمینی(ره) برشمرد و تشریح کرد: عمل اَحسن، عمل عاقلانه‌اي است كه در مسير طاعت الهي و با رفتار بر پايه عقلانيت و براي رضا و خشنودي حق انجام می شود.

در ادامه خانم حسینی طلبه سطح 4 این مدرسه در بحث از وجوب حفظ نظام در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) به بیان معانی حفظ نظام پرداخت و آن را اعم از نظم و سامان دادن زندگی انسان و نیز نگهداری حاکمیت اسلامی و جلوگیری از خدشه دشمنان برشمرد.

وی افزود: مراد از وجوب نظام در اینجا همان نگهداری حاکمیت اسلامی و جلوگیری از خدشه دار شدن آن به دست دشمنان داخلی و خارجی است که می توان از آن به” حفظ بیضه اسلام” نام برد.

طلبه پژوهشگر سطح چهار مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان، کاربرد حفظ نظام به معنای حکومت را مربوط به فقهای معاصر از جمله امام خمینی(ره) دانست و ادامه داد: در اندیشه حضرت امام(ره) تحولی که در مفهوم حفظ نظام آمده به نوعی موجب ارتقای این مفهوم شده نه اینکه حفظ نظام اجتماعی را نادیده گرفته باشد، چراکه امام راحل، حفظ نظام را گسترش داده و آن را  به نظام سیاسی تسری داده است.

حسینی، اولین پیامد تحول در مفهوم حفظ نظام را تشکیل حکومت و جمهوری اسلامی از سوی حضرت امام(ره) عنوان کرد و گفت: حضرت امام(ره) به این نتیجه رسید که که برای حفظ نظام اجتماعی، تاسیس نظام سیاسی ضروری است.

وی، با اشاره به اینکه حفظ، بقاء و استمرار نظام مطلوب و اختلال در آن مبغوض شارع است توضیح داد: از دیدگاه حضرت امام(ره) سیاست جزء غیر قابل انفکاک دین است و دین بدون سیاست از دید ایشان، دین محسوب نمی شود، همچنین حکومت را اصولی چون توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت هدایت می کند ولی این اصول جهت اجرا و پیاده شدن نیاز به سیاست و حکومت دارند چراکه دین بدون سیاست و حکومن شانیت اجرا ندارد.

عضو مرکز پژوهشهای اسلامی الزهرا(س) گرگان خاطرنشان کرد: در اندیشه حضرت امام(ره) از جمله فلسفه های تشکیل حکومت، جلوگیری از هرج و مرج در حفظ نظام اسلامی است، امام خمینی(ره) اهمیت حفظ ثغور اسلام را تکلیف شرعی و بالاترین فرائض دانسته و در این مورد ضمن اشاره به حرمت جان مومن، حفظ شریعت اسلامی را از آن هم بالاتر می داند.

حسینی تاکید کرد: اهمیت جمهوری اسلامی در نگاه حضرت امام(ره) در حدی است که آن را از جان امام معصوم(ع) نیز ارجح می داند و آن را از وظایف مهم و اساسی انبیاء و معصومین(علیهم السلام) می داند، چون معتقد است حکومت اسلامی یعنی برقرای حق و دین مبین اسلام که هدف آن تربیت انسان در راستای رسیدن به سعادت اخروی است، در این زمینه قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) بهترین و گویاترین مصداق این امر است. 

وی توضیح داد: حضرت امام(ره) حفظ اسلام را به عنوان ام القرای جهان اسلام برای حفظ مکتب اسلام ضروری می داند، لذا اگر در این امور سهل انگاری و کوتاهی صورت گیرد، خیانت به اسلام و مسلمین است.

طلبه پژوهشگر این مدرسه، در پاسخ به این سوال که” کیفیت وجوب حفظ نظام سیاسی چگونه است” بیان کرد: در اندیشه حضرت امام(ره) حفظ نظام سیاسی مشروط و مقید به شروطی است بطوری که از دیدگاه ایشان، حفظ نظام سیاسی توجیه گر معصیت و گناه نیست چراکه رواج این امور موجب سقوط نظام و شکست اسلام است نه بقای آن.

حسینی متذکر شد: فلسفه قیام امام خمینی(ره) در تشکیل حکومت دینی؛ مبارزه با ظلم، بسط عدالت، ترویج فضایل احکامی و اجرای احکام نورانی اسلام بوده و تجاوز از موازین شرعی و اخلاقی و ارتکاب ظلم و معصیت به هر عنوان و از سوی هر ارگان و نهادی در تضاد به نهضت امام راحل است و ملاک در همه امور، قانون است و تخلف از قانون گناه و جرم محسوب می شود. 

وی با استناد به کلام امام خمینی(ره) خطاب به حوزه های علمیه تاکید کرد: پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبارزه با آفت ها و خطرها مهمترین وظیفه روحانیت است و همانگونه که پیش از انقلاب اسلامی در همه صحنه ها حضور داشتند، اکنون نیز باید در صحنه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حضور داشته باشند.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان در پایان بار دیگر بر اهمیت رسالت حوزه های علمیه تاکید و  اذعان کرد: در نگاه امام خمینی(ره) ” حوزه‏ها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياي عكس العمل مناسب باشند".

در ادامه خانم علیمحمدی طلبه سطح چهار مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان به بحث پیرامون” قانون پذیری در اندیشه حضرت امام(ره) “پرداخت و اجرای قانون الهی و حداکثری را مطلوب اسلام و قابل اجرا دانست.

وی افزود: از دیدگاه امام خمینی(ره) “حکومت هایی که قبلاً ایجاد شده، حکومتی غیر الهی و بشری و براساس عقل بشریت صورت گرفت اما هدف انقلاب، اجرای حکومتی الهی، مطابق با قانون الهی است که هیچ گرایشی به شرق و غرب ندارد “. 

عضو مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: از دیدگاه حضرت امام(ره) “قانون باید صراحت داشته و روشن باشد و مورد تفسیر غلط قرار نگیرد ” همچنین می فرمایند: “حکومت اسلام، حکومت قانون است، قانون قرآن و سنت، حکومت نیز تابع قانون است، پیامبر اکرم(ص) و امیرمومنان(ع) تابع قانون هستند.

علی محمدی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) قانون گرایی و احترام و خضوع در مقابل قانون را به عنوان یک نکته بسیار مهم بیان می کنند و می فرمایند: “در کشوری که قانون حکومت نکند، خصوصاً کشوری که قانون آن قانون اسلام باشد، این کشور اسلامی نیست و نمی توان گفت که در این کشور حکومت اسلامی تشکیل شده است “.

وی با اشاره به این مطلب که” اختلاف از قانون شکنی ها ایجاد می شود” اضافه کرد: از دیدگاه حضرت امام(ره) “قانون برای آرامش، تهذیب و مصالح ملت است و باید حتما مراعات شود “.

پژوهشگر این مدرسه اذعان کرد: تاکید امام(ره) براین بود که” شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد، اگر قانون بنا باشد که خودش را تطبیق بدهد با یک گروه، تطبیق بدهد با یک جمعیت، تطبیق بدهد با یک شخص، این قانون نیست".

علی محمدی تصریح کرد: در نگاه حضرت امام(ره) “قانون در رأس همه واقع شده و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با آن تطبیق بدهند، اگر قانون بر خلاف خودشان هم حکمی کرد، باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند، آن وقت است که کشور، کشور قانون می‌‏شود “.

وی تبیین کرد: حضرت امام(ره) آزادی را در حد قانون قبول داشتند و می فرمودند: “در هر مملکتی، آزادی باید در حد قانون باشد و ما فقط یک حکومت، یک قانون و یک کشور نداریم، کشورها مختلف است و همه قانون دارند، اگر آزادی دارند، برطبق همان قانون خودشان است “.

عضو مرکز پژوهش های اسلامی الزهراء(س) گرگان، در پایان در بحث از حدود ضرورت پایبندی به قانون با استناد به بیانات حضرت امام(ره) “حدود هر چیزی را در قانون، مشخص می داند ” امام بر این اعتقاد بودند که” همه باید مقید به قانون بوده و قانون را بپذیرند ولو برخلاف رای شما باشد".

 

 

موضوعات: میز گرد
[پنجشنبه 1400-03-20] [ 08:06:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مولفه های کلیدی در وصیت نامه امام خمینی (ره) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا (س) گرگان میزگرد علمی با عنوان « مولفه های کلیدی در وصیت نامه امام خمینی (ره) » در تاریخ99/11/21   ازطریق سامانه سیما برگزار گردید.

در ابتدای این میزگرد معاون آموزش سطح 3 و4 مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان خانم دوست محمدیان، اشاره حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به این حدیث را  دلایل مختلفی دانسته و گفت:  حضرت امام(ره) به پیروی از رسول گرامی اسلام وصیت نامه خود را با حدیث «انی تارک فیکم الثقلین » آغاز نمودند تا تأکید نمایند در هر زمان و مکان باید طبق این دو عمل کنیم که راه نجات و رستگاری در گروی پیروی از قرآنی است که اهل بیت پیغمبر بیان کننده و مفسران آن و قرآن مجسم هستند.

وی با صحیح دانستن سند حدیث ثقلین گفت: این  حدیث متواتر بین جمیع مسلمین است و سند آن معتبر بوده و در کتب اهل سنت از صحاح ششگانه گرفته تا کتب دیگر آنان با الفاظ مختلف به طور متواتر از پیامبر مکرم نقل شده است. این حدیث در روایات اهل سنت و شیعه جمعا با ۲۶۱ سند از بزرگان شیعه و سنی نقل شده است لذا این حدیث حجت قاطع برای جامعه بشری به ویژه مسلمانان مذاهب مختلف می باشد و اگر عذری برای جاهلان بی‌خبر باشد برای علمای مذاهب نیست.

ایشان در ادامه از دلایل دیگر انتخاب این حدیث با وجود احادیث معتبر دیگری مانند حدیث غدیر و سفینه و.. بحث از رحلت پیامبر و توجه عاطفی مسلمانان به آن دانسته و بیان کرد: از آنجائی که قرآن در بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است لذا وقتی کنار عترت و اهل بیت قرار می‌گیرد نشانه جایگاه والاتر عترت است و همچنین این حدیث، تداعی کننده قیامت و روبرو شدن با پیامبر اکرم صلی الله است، زیرا می فرماید:” حتی یردا علیَّ الحوض".

خانم دوست محمدیان با توجه به بیانات حضرت امام«ره» حفظ و بقای اسلام را وابسته به ولایت دانسته و گفت: امام«ره» با اشاره به این حدیث در وصیت نامه قصد نشان دادن اهمیت و جایگاه ولایت را به همگان داشتند. همچنانکه در آیه66 سوره مائده خداوند به پیامبرش می فرماید: اگر امامت و ولایت علی(ع) را ابلاغ نکنی در حقیقت رسالتت را انجام نداده ای و نیز اکمال دین و اتمام نعمت به ابلاغ به ولایت منوط شده است.

ایشان وجه نامگذاری این حدیث را به ثقلین  تبیین عظمت و بزرگداشت قرآن و اهل بیت  دانست.

معاون آموزش سطح 3 و 4 در ادامه به علت تقارن کتاب و عترت پرداخته و گفت: از آنجا که رهبر بدون قانون اساسی و قانون اساسی بدون رهبر امکان ندارد ؛ لذا کتاب بدون عترت وعترت بدون کتاب معنا ندارد. علاوه بر آن لازمه کتاب صامت داشتن مفسر است که مفسران قرآن همان اهل بیت علیهم السلام هستند.

 ایشان از دیگر دلایل علت تقارن کتاب و عترت را نیاز کشف حقایق هستی را به وحی دانسته و اظهار داشت: تنها از راه پیشرفت علمی نمی  توان به اسرار هستی دست پیدا کرد و قرآن واهلبیت هردو وحی هستند. و علاوه بر اینها هر کدام از این دو حقانیت یکدیگر را ثابت می‌کند؛ لذاست که رسول خدا فرمودند: یشهد بثقل الاکبر الثقل الا صغر و یشهد بثقل الاصغر الثقل الا کبر.

وی در ادامه بیان کرد: دلیل دیگری که برای تقارن این دو ثقل می‌توان بیان کرد جاودانگی کتاب و عترت می باشد. لذا می فرماید حتی یردا علی الحوض که تا قیامت اینها با هم هستند

ایشان در ادامه با توجه به بیانات حضرت امام«ره» به بیان راز اصلی انحراف در طول تاریخ پرداخته و گفت: کنار زدن آگاهان و مفسران حقیقی قرآن یعنی اهل بیت، خارج ساختن قرآن از دستور کار جامعه و قرآ ، از همه مهمتر از بین بردن آرمان مقدس قران یعنی حکومت اسلامی و جایگزینی حکومت های طاغوتی به جای حکومت های اسلامی و دور نگه داشتن  مردم از خدا و کتاب و سنت پیامبر از جمله عوامل اصلی انحراف می باشد.

خانم دوست محمدیان چاره این درد و خارج شدن از انحراف را آمدن سفیران حقیقی قرآن به صحنه سیاسی و اجتماعی و آوردن قرآن به متن زندگی مردم به عنوان یک دستورالعمل زندگی دانست.

وی برپایی حکومت دینی که در زمان ما به حول و قوه الهی و با عنایت امام زمان و با تلاشهای پیامبرگونه حضرت امام(ره) برپا شد، را یکی از آرمان‌های قرآن دانست و وظیفه ما در برابر آن را حفظ و نگهداری آن بیان کرد.

ایشان با توجه به بیانات حضرت امام«ره» به بیان حفظ حکومت دینی پرداخته و گفت: حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر اهمیتش بیشتر است. زیرا که امام عصر خودش را فدای نظام اسلامی می کند و اگر غیر از این باشد باید در مقابل خدا به پیامبر(ص) و اهل بیت و امام و شهدا پاسخگو باشیم.

 

در ادامه خانم لادن یونسی در بحث از جایگاه حوزه های علمیه در وصیت نامه امام خمینی(ره) گفت: یکی از چیزهایی که امام متذکر می‌شوند نفوذ افراد منحرف و تبهکار در حوزه هاست. نفوذ این افراد دو اثر دارد، اثر کوتاه مدت آن بدنام شدن حوزه ها با اعمال و رفتار ناشایست افراد انحرافی است و اثر دراز مدت آن که خطر بسیار بزرگی است زمانی است که این افراد به مقامات بالای علمی و یا ریاستی برسند و در بین مردم نفوذ کنند و با کلام زیبای خود مردم و جوانان را جذب ­کنند و با رفتار غیر واقعی خود آسیب های زیادی را به وجود آورند. 

 معاون آموزش سطح 2 مدرسه با توجه به بیانات حضرت امام در وصیت‌نامه در ادامه بیان کرد:  باید حوزه‌ها هوشیار باشند و افراد را بشناسند و تصفیه افرادحوزه‌ها به عهده بزرگان حوزه است تا کار به اینجا کشیده نشود.

ایشان مولفه لازم دیگر در حوزه های علمیه را زمان شناسی با حفظ فقاهت و فقه اسلامی و سنتی دانسته و اظهار داشت: بایدفقه سنتی حفظ شود. اگر از این فقه سنتی انحراف پیدا کنیم، تحقیق و تدقیق و ارکان آن متزلزل می شود و این فقه ما باید تحقیقاتی باشد. روحانیت نبض جامعه است. روحانیت همواره چند قدم جلوتر ازجامعه باید باشد و این همان معنای به روز بودن و زمان شناس بودن است .

 وی مولفه دیگر را اهمیت علم اخلاق و تهذیب و سیر و سلوک در حوزه هابیان کرد و گفت: اگر می­خواهید رهبری خوبی داشته باشید باید تهذیب نفس داشته باشید. تباهی حوزه‌ها در بی اخلاقی است و همراه بودن عقل با علم و تهذیب نفس نیز از جمله عواملی است که باید به آن توجه کرد.

در ادامه خانم فاطمه احمدی از اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان به نقش مردم در انقلاب اسلامی در وصیت نامه امام خمینی اشاره کرده و گفت: امام خمینی در وصیت نامه الهی سیاسی خویش بر مردمی بودن انقلاب اسلامی تأکید دارند در حالی که اکثر انقلاب‌های کشورهای دیگر عنصر اصلی مبارزه نیروهای متشکل حزبی و شبه نظامی است که از طریق جنگ مسلحانه کار را تمام می کردند و نقش مردم بیشتر حمایت و پشتیبانی از آنها بوده. اما در انقلاب اسلامی مردم نقش اساسی داشتند وانقلاب با خصوصیت مردمی بودن و در سایه الهی بودن و اسلامیت به ثمر نشست.

ایشان علت جذب قلب های مردم و حکومت بر آنان را، ایمان اخلاص و صداقت و عدم وابستگی  حضرت امام «ره » را به دنیا دانسته و اظهار داشت: حضرت امام توانست به بهترین وجه ممکن و در شرایط سخت و دشوار داخلی و خارجی مدیریت و رهبری کم نظیر خود را به جهانیان نشان دهد و نقشه های دشمن را برهم بریزد.  امام در عصر خفقان از طریق نوشتن اعلامیه ها و سخنرانی به افشای ماهیت رژیم گذشته پرداختند و به صورت مستمر و شجاعانه مردم را نسبت به اعمال و کارهایشان آگاه کردند.

وی در ادامه  با بیان تأکید امام(ره) بر تعیین سرنوشت ملت به دست خود  گفت:  حضرت امام معتقد بودند که تعیین کردن سرنوشت مردم به دست خود عامل حرکت و تلاش و مشارکت و همکاری ملت می باشد.

خانم احمدی با توجه به بیانات حضرت امام«ره» رمز حفظ انقلاب و پیروزی را توجه داشتن به خدا و معنویت دانسته و بیان کرد: توجه به خدا را از دست ندهید که رمز پیروزی است و این کلید را محکم نگه دارید.  تحول باطنی و تحول روحی که در ملت پیدا شده و در شما جوان ها و مردها و زنها پیدا شده این موجب امیدواری است.

ایشان در ادامه از جمله نکات مورد توجه حضرت امام «ره» را انجام درست وظایف دانسته و اظهار داشت: هر جا هستید خوب عمل کنید آقا در محراب خوب عمل کند و شما در دانشگاه خوب عمل کند و ما هم در مدارس خوب عمل کنیم همه با هم دست به دست هم بدهیم که درست عمل بکنیم ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.

وی در پایان انگیزه و ایمان مردم و اطمینان آنان به غیب را رمز موفقیت و پیروزی دانسته و گفت: یادآوری امام به قدرت ملت و موفقیت آنان و تشویق به استقامت و پایداری در راه هدف و برتر دانستن ملت ایران و توده میلیونی عصر حاضر را از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق  در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی علیه السلام که آنها با این عزیزان مخالفت کردند اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان نسبت به خداوند متعال و اسلام و حیات جاودان است در صورتی آنان نه در محضر مبارک رسول اکرم هستند و نه در محضر امام معصوم. اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده است.

 

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, میز گرد
[دوشنبه 1399-12-04] [ 08:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت