معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  هفته پژوهش گرامی باد ...

موضوعات: ويژه هفته پژوهش
[شنبه 1398-09-23] [ 08:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  سخن بزرگان درباره هفته پژوهش ...

حضرت امام خمینی رحمة الله علیه

كوشش نمايند كه هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيق­ها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند وتحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.

صحيفه امام، ج‏21، ص393.

 

مقام معظم رهبری مدظله العالی

پژوهش و تحقیق در نظام­های آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می­گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه بشود.

دیدار با  فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم، 74/9/14


 

 

 

مقام معظم رهبری مدظله العالی

تحقيقات‌ و پژوهشهای‌ حوزه­ی‌ علميه‌ در مسايل‌ فكری‌ بايد به گونه‌ای‌ باشد كه‌ هدايت‌ دينی‌ و جذب‌ مردم‌ را به‌ سوی‌ دين‌ در پی‌ داشته‌ باشد.

بازديد از نمايشگاه‌ مراكز علمی‌ 79/7/15 


 

حضرت آیت الله جوادی آملی دامت توفیقاته

باید حوزه در سه عنصر محوری «آیه محکمه»، «فریضه­ قائمه» و «سنت عامله» برنامه­ی محتوایی داشته باشد…. باید بخش محتوایی حوزه، پایه ی­ محکمه داشته باشد و دارای متخصصان خوب محکمه، قائمه و عامله باشد، زیرا همه طلاب تنها برای فقه و اصول نباید تربیت شوند.

دیدار با جمع اساتید حوزه،  87/3/9 .

موضوعات: ويژه هفته پژوهش
 [ 08:41:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته پژوهش گرامی باد ...

 

 

موضوعات: ويژه هفته پژوهش
 [ 08:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته پژوهش گرامی باد ...

مقام معظم رهبری مدظله العالی

پژوهش و تحقیق در نظام­های آموزشی دنیا رکن اساسی و مایه بقای آن است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی، به چگونگی و جایگاه پژوهش آن بر می­گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه، باید به نظام پژوهشی آن عنایت ویژه بشود.

دیدار با  فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم،74/9/14

موضوعات: ويژه هفته پژوهش
 [ 08:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چالش ها و راهکارهای توسعه مطالعه و کتابخوانی ...

” به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، “"دکتر غلامرضا منتظری"” در نشست علمی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید بیان داشت: نبی مکرم اسلام( صلی الله علیه) در این روایت که فرمودند: “"اگر روزی بر من بگذرد و در آن روز دانشی نیاموزم که مرا به خدا نزدیک کند طلوع آفتاب بر من مبارک مباد"” اولین اولویتی که برای هر مسلمان لازم می داند، ارتقای سطح دانش و بینش و نیز رشد علمی است.
وی با استناد به روایت فوق، علمی را سودمند دانست که اسباب رشد و کمال انسان را فراهم نماید که از آن تعبیر به علم نافع شده است.
این استاد دانشگاه در بیان اینکه چگونه می توان گرایش به مطالعه و تحقیق را افزایش داد، خاطر نشان کرد: اولین نکته برای گام نهادن در حرکت علمی؛ داشتن حس کنجکاوی و علاقمندی است، “"کنجکاوی “"ریشه تمام اختراعات بشر دانست و “"علاقمندی""سرآغاز هر حرکتی است که زمینه پرسش را در انسان فراهم می کند.
دکتر منتظری"” کتاب را غذای فرهنگی روح""نامید و گفت: شرط ورود به پژوهش عطش دانایی است، اگر عطش نباشد حرکتی صورت نخواهد گرفت.
وی بر کسب دانایی با مطالعه زیاد تاکید نمود و اظهارکرد: دانایی زیربنای توانایی و توانایی ما در گروه دانایی است چنانچه اثر بخشی با دانایی است.
این اندیشمند برجسته"” قانع نشدن به وضع موجود"” را از دیگر راههای افزایش گرایش به مطالعه عنوان نمود و افزود: قانع شدن به وضع موجود در مسیر علم و دانش، موجب توقف علمی خواهد شد به طوری که عاملی برای کاهش مطالعه و پژوهش می شود.
منتظری تاکید کرد: در مسیر سیر مطالعاتی به پایین تر از خود نگاه نکنید بلکه به بالاتر از خود نگاه نمایید. با نگاه به افق است که حرکت اتفاق افتاده و موجب تقویت شوق علمی و رغبت به پژوهش می شود.
وی ادامه داد: مطالعه آثار مورد علاقه و نیز سرگذشت اندیشمندان و عالمان، بلند همتی و حمایت از محققین از دیگر عواملی است که موجب افزایش گرایش انسان به مطالعه خواهد شد.

موضوعات: نشست پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
[شنبه 1397-10-15] [ 10:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اخلاق پژوهش ...

به مجموعه ویژگی های شخصیتی و حرفه ای پژوهشگر که مانع از ارتکاب خطا و سوگیری در طی انجام فرآیند پژوهش شده و برخورداری از این ویژ گی ها می تواند پژوهشگر را در تمامی مراحل پژوهش از تصمیم گیری برای طرح موضوع پژوهش تا مرحله تدوین گزارش و انتشار نتایج در مسیر صحیحی هدایت کند را اخلاق پژوهش می گویند.

اصول اخلاقی در فرآیند پژوهش

رعایت حقوق افراد و پای بندی به مسئولیت های اخلاقی در پژوهش محتاج اصولی است. راهبردی ترین اصول اخلاقی را می توان در ده مورد تلخیص کرد:

1.اصل حرفه ای بودن در پژوهش:بدون احراز شرایط لازم و کافی به پژوهش پرداختن، امری غیر اخلاقی است. این اصل در همه حرفه ها صادق است. پژوهش غیرحرفه ای نه تنها به تولید علم و توسعه آن یاری نمی رساند بلکه سبب حیرت و سرگشتگی محقق می گردد.

2. اصل امانت داری: رعایت حق مالکیت فکری در برخورداری از اطلاعات به دست آمده، یکی از مصادیق امانت داری است. سوء رفتار پژوهشی در این زمینه شامل موارد متعددی مثل سرقت علمی از خود، تخلفات اسنتنادی و تخلفات نویسندگی می شود.سرقت علمی از خود بدین معناست که پژوهشگر اثر منتشر شده ی خود را در قالبی جدید و با عنوانی جدید بدون داشتن حرفی نو منتشر و خود را از امتیاز انتشار یک اثر جدید بهره مند کند.مورد بعد زمانی است که فرد اثر منتشر شده خود را در نشریه ای دیگر بدون هیچ گونه اشاره یا استنادی به چاپ برساند یا اثر خود را هم زمان برای چندین مجله برای انتشار ارسال کند و باعث اتلاف وقت و هزینه توسط داوران و سردبیران و مجلات شود.تخلفات استنادی یا سرقت علمی یعنی استفاده از آثار دیگران بدون استناد دادن به آن اثر و یا استفاده از استنادهای اثار دیگران بدون مراجعه به اصل منبع.تخلفات نویسندگی در جائی است که نام شخصی که هیچ نقشی در تولید اثر پژوهشی نداشته به عنوان  نویسنده ذکر شود و یا برعکس نام فردی را که دارای شرایط نویسندگی است و در تولید اثر نقش داشته به عنوان نویسنده ذکر نگردد.

به تعبیر زرین کوب، محقق را هیچ آفتی از این بدتر نیست که به سرقت و انتحال کار دیگران عادت کند.

3. اصل رازداری:محقق به بسیاری از اطلاعات شخصی افراد دست می یابد که اسرار افرادند و فاش کردن آنها تعدی به حقوق دیگران است. این امر در مطالعات تجربی انسانی اهمیت بسزائی دارد. محققی برای یک بنگاه بزرگ اقتصادی در باب ارتقای مدیران به پژوهش مشغول است و با فرضیه (همبستگی نارسیسم) با ارتقاء مدیران به جمع آوری اطلاعات در خصوص مدیران آن بنگاه اقدام می کند. اطلاعاتی که وی در می یابد اسرار غیر قابل فاش هستند.

4. قضاوت مستدل:محقق در مقام توصیف، تبیین و حتی ارزیابی وداوری باید پایبند استدلال باشد و این سخن کلیفورد (1845-1869م) را آویزه گوش قرار دهد. باوری را نپذیریم مگر آن که ادله اثبات حقانیت آن را داشته باشیم. این توصیه اخلاقی هم شامل قبول یک باور و هم شامل رد یک عقیده است. مادامی که دلیلی وجود ندارد باید سکوت کرد.

5.اصل نقد پذیری: همان گونه که اخذ رهیافت نقادانه اخلاقی است،. نقدپذیری نیز اخلاقی است. عجب، غرور، به ویژه تکبر ناشی از پیش کسوتی، نقدناپذیری محققمی گردد. نقدی که بر تحقیقات ما نوشته می شود، بهترین هدیه ای است که می توان به دست آورد، نقدها را ارج نهیم و ناقدان را تکریم کنیم.

6. اصل رعایت حریم شخصی افراد: ورود بدون توافق آگاهانه، به حریم شخصی افراد، تعدی به مهم ترین حق آنان است. این اصل در تحقیقات تجربی انسانی اهمیت فراوانی دارد.

7.انگيزه الهي

نخستين مساله‌اي كه شايسته و بايسته است پژوهشگران به آن توجه كنند اين است كه نيت و انگيزه خود را براي خدا خالص كنند و به خاطر جلب رضاي خدا و تقرب به درگاه او تحقيق و پژوهشي انجام دهند.
زيرا مي‌دانيم كه بر اساس نظام اخلاقي اسلام، نيت و انگيزه، به اندازه عمل و بلكه بيشتر از آن اهميت دارد و به همين دليل پيامبر اكرم (ص) فرمود: نيت مومن بهتر از عمل اوست.

8.احترام به پژوهشگران سابق:

پژوهش‌هاي نو و جديد ـ در حقيقت ـ نتيجه و محصول زحمات و پژوهش‌هاي پيشينان و دانشمندان گذشته است. پژوهشگران و محققان در هر دوره‌اي با بهره‌گيري از يافته‌ها و پژوهش‌هاي محققان گذشته مي‌كوشند تا كاروان علم و دانش و انديشه را پيش ببرند و افق‌هاي جديدتري به روي خود و بشريت بگشايند. به همين جهت بر هر محقق و پژوهشگر شايسته و بايسته اخلاقي است كه از دانشمندان و علماي گذشته به نيكي ياد كرده و زحمات و تلاش‌هاي آنها را فراموش نكند

9.روحيه حقيقت جويي در پژوهش

شايسته و بايسته است پژوهشگر همواره روحيه حقيقت جويي و حقيقت‌طلبي داشته باشد و همه تلاش و زحمت خود را در كشف حقيقت صرف كند. زيرا حق و حقيقت است كه باقي خواهد ماند.

10.پرهيز از شتاب زدگي

از آفات بزرگ پژوهش‌هاي علمي، شتاب‌زدگي و عجله بي‌مورد است. زيرا كمترين آفت عجله اين است كه مانع درك صحيح موضوع يا مساله مي‌شود به همين جهت پژوهشگران از لحاظ اخلاقي شايسته است از شتاب و عجله دوري كنند.

منابع

1.سمیه بهمن آبادی و دیگران، رعایت اخلاق پژوهش در رساله های دکتری، مورد مطالعه: گروه علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال های 1386-1390

2.زهره عباسیان و امیر حسین رجب زاده، عصاره انواع سوء رفتارهای پژوهشی و دسته بندی آنها

3.عبدالحسین زرین کوب، یادداشت ها و اندیشه ها، تهران، اساطیر، 1376، ص12

4.بحارالانوار ج 70 ص 186

5.احد فرامرز قراملکی، خاستگاه اخلاق پژوهش، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پرتال جامع علوم انسانی

6.وحید جوان، اخلاق پژوهش، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش

 

 

 

موضوعات: مطالب پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
[شنبه 1396-10-23] [ 12:14:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آشنایی با فرآیند پایان نامه نویسی با تأکید بر تدوین طرحنامه ...

 معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشستی با عنوان آشنایی با فرآیند پایان نامه نویسی با تأکید بر تدوین طرحنامه در محل موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) در تاریخ96/9/23 برگزار نمود. در این نشست آقای بهجت پور مدیر محترم موسسه تمهید به بیان استانداردهای لازم برای نوشتن پایان نامه خوب پرداخته و گفت: یک پژوهشگر مجموعه دانایی ها توانایی هایی را که در دوره آموزش فراگرفته در پاسخ به یک سوال و یک ابهام قرار می دهد؛ یعنی کار از یک سوال مهم که دانش به آن جواب نداده است شروع می شود.
ایشان در ادامه گفت: پژوهشگر زمانی موفق است که پاسخ سوالات رابدرستی ارزیابی کرده و آنها را دسته بندی کند و راه حل ها و نظریه درستی را ارائه بدهد.
آقای بهجت پور گفت: کار پایان نامه نویسی بزرگترین توفیقش از هنگامی شروع می شود که شروع به نوشتن طرحنامه می کنید. طرح پژوهش را خوب ببینید و خوب بنویسید. نباید طرحنامه بوی سادگی بدهد. اولین و مهمترین گام در طرحنامه نوشتن این است که ذهنتان را از بسیط بودن نسبت به موضوع خارج کنید. ذهنتان را با مطالعه منابع و مقالات پر از اطلاعات بکنید بعد شروع به نوشتن طرحنامه و اجزای آن بکنید. به صورت ذهنی به نوشتن طرحنامه اقدام نکنید.
ایشان در آخر فرمود: سوالات خود را عرضه بر منابع دینی کرده و به دنبال جواب سوالات خود از منابع دینی باشید. فقط مطالبی که مربوط به جواب سوالات فرعی است را بیاورید جرأت گذشتن از مطالبی که جواب سوالاتتان نیست را داشته باشید. با جمع آوری نطریات و دیدگاه ها آنها را دسته بندی کرده و آنها را از هم تفکیک کنید در آخر هم یک اظهار نظر و جمع بندی داشته باشید.

موضوعات: نشست پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
[شنبه 1396-09-25] [ 01:06:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  توجیه اهداف، سیاست ها و برنامه های آیین نامه جدید پایان نامه ...

 معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء گرگان نشستی با عنوان توجیه اهداف، سیاست ها و برنامه های آیین نامه جدید پایان نامه در محل موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) در تاریخ 96/9/23برگزار گردید. در این نشست آقای حصاری معاون پژوهش مرکز به بیان تغییرات آیین نامه پرداخته و گفت: با توجه به این که طبق آیین نامه قدیم تعداد زیادی از طلاب هنوز اقدام به گرفتن واحد پایان نامه ننموده اند، تغییری که در آیین نامه اعمال شده این است که طلاب موظفند در نیمسالی که مشغول تحصیل می باشند واحد پایان نامه را انتخاب نمود.
ایشان در ادامه به بیان مزیت گرفتن واحد پایان نامه در حین تحصیل پرداخته و فرمود: فایده اولش این است که با به خوبی استفاده کردن از فرصت ها، می توانید پایان نامه را تمام و دفاع نمائید و مزیت دیگر آن است که چون هنوز مشغول تحصیل و در ارتباط با اساتید هستید به خوبی می توانید از راهنمائی آنها استفاده نمائید.حسن این کار این است که موضوع به خوبی در ذهن شما پخته شده و با ملاحظه منابع مختلف می توانید پایان نامه خوبی را تهیه نمائید.
ایشان در ادامه فرمود: تغییر و بازنگری با دو مبنای تسهیل در فرآیند پایان نامه نویسی و تعمیق در محتوا صورت گرفته است. در مرکز یک بخش مشاوره ای و پاسخگویی به سوالات و یک مرکز علمی پژوهشی ایجاد شده که طلاب می توانند با کارشناسان طراز اول در گرایش های مختلف هم در زمینه مهارت های پژوهشی هم در زمینه های علمی مختلف ارتباط برقرار نمایند. این مرکز علمی از طلابیکه قصد کار علمی دارند، هم در مر حله طرحنامه نویسی و هم در مرحله شناسایی منابع پشتیبانی می کند.
معاونت محترم پژوهش مرکز فرمود: برای تسهیل امور سامانه ای پایان نامه، بعضی امور از سامانه حذف شده و بعضی امور اصلاح شده است. هم چنین استان ها و مدارسی که قابلیت علمی دارند می توانند در خود کارگروههای علمی تشکیل دهند تا تصویب موضوع در آنجا صورت گیرد و طلاب سریعتر اقدام به نوشتن پایان نامه خود کنند.
ایشان در ادامه فرمود: آن چه باید مورد ملاحظه قرار گیرد این است که کار کیفی خوبی توسط طلاب انجام شود. طلاب همه باید خود اقدام به نوشتن پایان نامه نمایند و کپی کردن پایان نامه بپرهیزند. آبروی هر طلبه ای آبروی جمعی است بنابراین باید اخلاق پژوهش رعایت شود.
ایشان گفت: برای جلوگیری از کپی کردن پایان نامه تدابیری اندیشیده شده از جمله این که هم کارگروهها باید صحت انتساب اثر را به طلاب مطمئن شوند هم اساتید داور باید در جلسات دفاعیه به گونه ای وارد شوند که مطمئن باشند طلاب بر پایان نامه خود مسلط هستند. هر زمان حتی بعد از صدور مدرک اگر ثابت شود پایان نامه توسط خود طلبه نوشته نشده مدرک ابطال می شود.
ایشان در پایان گفت: از پایان نامه های خوب استقبال می کنیم. به استان ها ابلاغ شده که پایان نامه هایی که خوب تدوین شده را معرفی کرده تا آنها را در نوبت چاپ قرار دهیم.
در پایان طلاب به طرح سوالات خود در مورد پایان نامه پرداخته و جناب آقای حصاری به پاسخ به سوالات پرداختند.



موضوعات: نشست پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
 [ 01:00:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آسیب های عرصه پژوهش ...

 معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشست تخصصی اساتید راهنمای پایان نامه سطح3 این موسسه با عنوان نقش اساتید راهنما در تعمیق محتوای پایان نامه با حضور حجت الإسلام و المسلمین بهجت پور عضو کمیسیون تفسیر و علوم قرآنی و مدیر موسسه قرآنی تمهید در تاریخ   96/9/23 در محل موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) برگزار نمود.
در این نشست ایشان در ابتدا به بیان آسیب هایی که در عرصه پژوهش وجود دارد پرداخته و به مواردی مانند بسیط بودن پایان نامه ها، عدم توانایی طلاب در حل مسأله، عدم تناسب برنامه های درسی با پژوهش و کم رنگ بودن نقش اساتید راهنما در کیفیت بخشی به پایان نامه ها اشاره کرد.
در ادامه ایشان با تأکید بر این که طلبه باید اهل تفکر و و تأمل و طرح سوال باشد بیان داشتند جهت تحقق پژوهش های راهگشا، این ضعف ها و آسیب ها باید برطرف شود و به راهکارهایی همچون وارد کردن پژوهش در فرآیند آموزش، سوق دادن طلاب و اساتید به سمت تدوین مقالات پژوهشی، لزوم تحقق عرصه آزاد اندیشی در حوزه برای ارائه افکار و نظرات نو جهت فراهم آمدن تضارب آراء و اندیشه ها اشاره کردند.
در پایان اساتید راهنما به طرح سوالات و نظرات خود در موضوع نشست پرداختند.

 

موضوعات: نشست پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
 [ 12:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رتبه بندی مجلات بین المللی از نظر اعتبار و امتیاز ...

اگر بخواهیم مجلات بین اللملی را از نظر درجه و اعتبار بررسی کنیم، بایستی تفاوت موسسات اصلی نمایه کننده(ایندکس) مجلات را بدانیم. ایندکس کننده معتبر بین المللی در علوم مختلف عبارتند از شرکت تامسون رویترز(Thomson Reuters)، اسکوپوس(Scopus)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC). 

مجلات تامسون(ISI, WOS)

شرکت تامسون رویترز(Thomson Reuters) یک شرکت چندملیتی رسانه‌های گروهی است که زیر مجموعه هایی دارد که یکی از این زیر مجموعه ها پایگاه  Web of science می باشد،این پایگاه که به اختصار ( (WOS نامیده می شود یک نمایه استنادی علمی است که توسط تامسون رویترز ایجاد شده است که جستجوی استنادی جامع را فراهم می‌کند. به صورت عامیانه و متداول مقالاتی که در این پایگاه نمایه می شوند به مقالات ISI  شهرت یافته اند.

مجلات اسکوپوس(Scopus)

اسکوپوس یکی از نمایه‌های استنادی معتبر و شناخته‌شده‌است که اطلاعات کتاب‌شناختی حدود ۲۵ میلیون سند را در خود جمع‌آوری کرده‌است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده‌است. در مجموع اسکوپوس اطلاعات ۱۶ هزار و پانصد مجله علمی پژوهشی را در خود نمایه کرده‌است. اسکوپوس(Scopus) یکی از محصولات الزویر(Elsevier) است که استفاده از اطلاعات آن نیاز به اشتراک و پرداخت هزینه دارد.

مجلات ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام)

ازآنجایی‌که ارتقاء سطح علم و دانش و انتشار آن‌یکی از مهم‌ترین ارزش‌های یک جامعه اسلامی هست، کشور ایران نیز به‌عنوان قطب علمی برتر جهان اسلام اقدام به تأسیس مجموعه‌ای تحت عنوان ISC نمود تا بتواند در راستای پیشبرد اهداف علمی جامعه بین‌المللی نقش به سزایی را ایفا نماید. این پایگاه توسط مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه‌شده است. مهم‌ترین هدف ISC گسترش همکاری بین دانشمندان اسلامی و مراکز علمی است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)  یک سامانه اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر اسلامی می‌باشد. پس از تامسون و اسکوپوس، ISC سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که ۵٧ کشور در آن مشارکت دارند.

رتبه بندی مجلات داخلی از نظر اعتبار و امتیاز

در حالت کلی در ایران سه نوع مجله داریم که اعتبار و درجه علمی آنها از سوی یکی از سه ارگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و حوزه علمیه تعیین می شود و به ترتیب اعتبار عبارتند از:

مجلات علمی- پژوهشی

 هر تولیدی که به دنبال جستجوی حقایق و برای کشف بخشی از معارف و نشر آن در  میان مردم و به قصد حل مشکلی یا بیان اندیشه ای در موضوعی از موضو ع های علمی، از طریق مطالعه ای نظام مند، برای یافتن روابط اجتماعی میان پدیده های طبیعی به دست آید و از دو خصلت اصالت و ابداع برخوردار باشد و نتایج آنها به کاربردها، روشها و مفاهیم و مشاهدات جدید در زمینه علمی با هدف پیشبرد مرزهای علمی و فن آوری منجر گردد، علمی – پژوهشی قلمداد می شود. در واقع هدف اصلی مقاله علمی پژوهشی ایجاد یک استدلال است. یکی از بخش های چنین مقاله ای مرور ادبیات است. در یک مقاله علمی پژوهشی، ادبیات بعنوان اساس و بنیان کار ارائه می شود و بینش جدیدی را که پژوهشگر به دنبال ایجاد آن است، پشتیبانی می کند. مخاطبین اصلی این گونه مجلات پژوهشی، اساتید دانشگاهها، دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد، پژوهشگران شاغل در مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی هستند.

مجلات علمی- پژوهشی

 یک مقاله علمی ترویجی یا مرور ادبیات و اطلاعات منتشر شده ، یک موضوع بخصوص، در یک محدوده زمانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند خلاصه ای از مقالات و منابع موجود باشد اما معمولا سازماندهی خاص خود را دارد و خلاصه و استنتاج‌ها را ترکیب می‌کند و اطلاعات را در ساختاری نو ارائه می دهد. مقاله علمی ترویجی می تواند تفسیری جدید از مقالات و کارهای قبلی ارائه دهد یا اطلاعاتی جدید را با تفاسیر قبلی در هم آمیزد، یا سیر جریان پیشرفت فکری حوزه مورد بحث و مباحثات مربوط به آن را ترسیم کند. مقاله علمی ترویجی بسته به موقعیت، ممکن است مقالات و منابع را مورد ارزیابی قرار دهد و مناسب ترین و مربوط ترین منابع را به خواننده پیشنهاد کند. این مقالات بر پایه جابه‎جایی، تلفیق و ترکیب دانش موجود تهیه می شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مساله‎ای کمک می‎نمایند. اینگونه مجلات دستاوردهای علمی، فنی و حرفه ای آموزنده و جالب را به زبانی ساده برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، دانش آموزان سالهای بالای دبیرستانها، صنعتگران، مخترعین، مبتکرین و افراد دارای تحصیلات غیرکلاستیک ارائه میدهند.

 مجلات علمی- تخصصی

این مجلات معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان مختلف می توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که این مجلات معمولا هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگانهای ذیربط مثل وزارت علوم،تحقیقات  و فناوری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی یا حوزه علمیه دریافت نکرده اند و صرفا به منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه های تخصصی به چاپ مطالب می پردازند.

مثل مجله علمی – تخصصی رشد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعالیت در زمینه مباحث آموزشی می پردازد.

 

  منابع

1.http://www.researcheditor.ir/learn- center /263

2.محمد رضا حافظ نیا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هفتم، تهران، سمت، 1381

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضوعات: مطالب پژوهشي, ويژه هفته پژوهش
 [ 12:32:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت