معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  جایگاه شهید در تعالیم اسلامی ...

کلمه (شَهِدَ) در قرآن به معنی گواه(چه گواه بر اعمال«سوره ق،آیه 20 و 21» و چه گواه بر امتها «سوره نحل، آیه 84») و کشته در راه خدا «آیه 23 سوره حدید» و حاضر و ناظر «سوره نور، آیه 2» و یاور «سوره بقره، آیه 23» به کار رفته است. آنچه در این گفتار مورد نظر است شهدی به معنای مقتول فی سبیل الله است.

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت در واقع مرگ نیست بلکه نوعی (حیات معقول) است که شهید آگاهانه و به خاطر هدفی مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل الله) آن را انتخاب می کند و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شریفترین و بالاترین نوع مردن است. “اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ"…..

جایگاه شهید در تعالیم اسلامی

موضوعات: اجتماعی
[دوشنبه 1399-07-28] [ 09:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه وقف در اسلام ...

 

هر فردی  علاوه بر اينکه تلاش می کند وجودش در زندگي منشأ خير و برکت باشد؛ باید بکوشد که پس از مرگ خود نيز آثار نيکي از خود به جا گذارد؛ که هم برای آیندگان مثمر ثمر باشد  و هم مایه دستگیری او در آخرت گردد، چرا که پرونده ی افراد بشر معمولا با مرگ آنان مختومه می شود، ولی پرونده خیر و برکت بعضی از امور همیشه باز است و  خیّر آن، تا آخرت از ثوابش بهرمند می گردد که از جمله این امور مساله«وقف» می باشد.

وقف عملی است صالح و باقی، مصداق روشنی است از تعاون و تعاضد، انفاقی است عاری از منت ، احسانی است خالی از اذیت ، به دور از تحقیر شخصیت دیگران، تصدقی است دائمی و مستمر و بدون ریا ، وامی است بدون اضطراب، باز پرداخت و تعدیل ثروتی است با رضا و رغبت که از طریق آن ، با تکاثر اموال و بروز اختلافات طبقاتی فاحش، به نحو معقولی مبارزه می شود.  برگ سبزی است که به گور فرستاده می شود و   با دوام و بقای عین موقوفه و جاری شدن عوائد آن در اجتماع ، موجب می شود که نام واقف نیز برای همیشه مخلد شود و واقف به یک نوع خلود و بقا دست یابد.

اعمال وعقود شبیه وقف، در تمام اجتماعات بشری وجود داشته و دارد. حتی در ايران پيش از اسلام برای نگهداری از آتشكده ها و آتشگاه ها و آسايش مغان و موبدان، از خانه ها و باغهايی همانند موقوفات استفاده می کردند.

تاریخچه وقف در اسلام بر می گردد به روزی که مخیریق یهودی بدون آن که مسلمان شود اموال خود را به پیامبر اسلام هبه کرد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از کشته شدن مخیریق اموال او و حیطان سبعه را در قالب صدقه جاریه در خدمت نیازمندان قرار داد‌ و هستة اولیه «وقف اسلامی» تشکیل شد و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در تاریخ اسلام به عنوان اولین واقف به شمار آمد. همچنین وقف ‌نامه  حضرت علی(علیه السلام) حاوی نکات بسیار مهمی‌است، از جمله اینکه: این اموال نباید به کسی بخشیده شود و یا به ارث برده شود و یا فروخته شود و همه این امور در موقوفات ممنوع است، لذا حضرت علی(علیه السلام) پایه گذار شیوه وقفنامه نویسی است. ایشان در این وقفنامه فرزندش امام حسن مجتبی(علیه السلام) را متولی موقوفات خود قرار داده است.

 وقف در فقه اسلامی، ویژگی هایی دارد که باید گفت که از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است.

پایه ریزی سنت حسنه  «وقف»  یکی از مهم ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دور اندیشی و تامین آینده مسلمین و فرزندان ایشان است، چنان که وقتی به قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سنت عملی ایشان رجوع می کنیم، اهمیت دو چندان این سنت زیبا را در می یابیم. گر چه در قرآن کریم آیه ای به صراحت دال بر وقف وجود ندارد اما از آیات متعددی می توان وقف را به عنوان یکی از مصادیق بارز بِرّ، خير، احسان، معروف، انفاق، صدقه، به ويژه باقيات صالحات، و عطايای بعد از مرگ.. معرفی نمود. زيرا وقف از بهترين نيكی ها و احسان ها و كارهای معروف و پركردن خلأها (انفاق) و تنها صدقه جاريه ای است كه پايدار می ماند و با مصرف يكبار آن از بين نمی رود و پس از فوت واقف خوبی های آن تمام نمی شود. به همين دليل در فرهنگ اسلامی  وقف را از مصادیق صدقات جاريه ياد كرده اند.

درباره فضیلت وقف روایات بسیاری نقل شده که به یک روایت بسنده می کنیم.

 حضرت صادق(عليه السّلام) فرمودند: « شش چيز است که پس از مرگ آثار نيک آنها به انسان مُلحق مي شود: 1- فرزندي که براي انسان استغفار مي کند.

2- کتاب علمي که از او به يادگار مانده است.3- درختي که انسان آن را نشانده است.4- چاه آبي که بوجود اورده است.5- صدقه جاريه 6- رسم و رَوِش نيکي که انسان آن را بوجود آورده و پس از مرگ او مورد عمل قرار گرفته است .

آثار اقتصادی و اجتماعی وقف

شاید بتوان مهمترین کارکرد و اثر وقف را از میان بردن فقر در جامعه اسلامی دانست و جایگاه این موضوع در متون اسلامی به خوبی روشن است که اسلام، خواهان زدودن همه جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه و نیز به دنبال رفاه عمومی در حد معقول و مشروع است. اسلام برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت و از میان بردن مظاهر فقر در جامعه، قوانینی چون خمس و زکات را وضع کرده و در عین حال ثروتمندان را تشویق به خیرات کرده تا به فقرا و تهیدستان کمک شود.

گسترش فرهنگ وقف میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش می‌دهد؛ از آنجا که وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است، با توزیع مجدد درآمد، سرمایه‌های جامعه در اختیار همگان قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه‌های تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌شود.

از دیگر کارکردهای وقف افزایش سطح اشتغال است. کارآفرینی و ایجاد اشتغال از بزرگترین دغدغه‌های جوامع انسانی است. متون اسلامی نیز تلاش برای اداره معاش خانواده را هم سطح جهاد در راه خدا قلمداد کرده است.

علت انتخاب ٢٧ ماه صفر به عنوان روز وقف

روز بیست‌وهفتم صفر به عنوان روز وقف انتخاب شده است. زیرا اولا بیست وهشت صفر سالروز ارتحال نبی گرامی ‌اسلام (اولین واقف) است و ثانیا مصادف با سالروز شهادت سبط اکبر حضرت امام مجتبی(علیه السلام) (اولین متولی موقوفات امیر المؤمنین علی(علیه السلام)) است. اگر قرار باشد روزی در سال به نام «روز وقف» نامیده شود، چه روزی مناسبتر از این روز؟

 از سوی دیگر با توجه به عظمت روز بیست‌وهشتم صفر که روز مصیبت و عزاداری سید انبیاء حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) است از این رو یک روز قبل از آن، یعنی ۲۷ صفر به نام روز وقف نامیده شد و از سال ۱۳۷۶ روز ۲۷ صفر با عنوان «روز وقف» به تقویم رسمی‌کشور وارد شد.

امید است با مشارکت در این امر مقدس ، ما نیز از این صدقه جاریه بهرمند شویم.

 

 

منبع:

1.  احمد بن سلمان، ابو سعید، مقدمه ای بر فرهنگ وقف، تهران: انتشارات سازمان اوقاف

2.http://www.rasekhoon.net/Article/Showaspx18751-266وقف سنت حسنه

٣_https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83526376

گردآورنده: ربابه کابوسی

تهیه و تنظیم:  معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س)

گرگان

 

 

 

 

 

موضوعات: اجتماعی
[یکشنبه 1399-07-27] [ 10:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تاثیر صداقت بر رفتار اجتماعی فرد در جامعه ...

استاد راهنما: حجه الاسلام و المسلمین دکتر موسوی

محقق:احترام خیامی

چکیده

این مقاله با هدف شناسایی نمودن تاثیر صداقت بر رفتار اجتماعی در جامعه صورت گرفته که در آن تلاش گردیده تا به این سوال پاسخ داده شود که صداقت بر رفتار انسان در اجتماع چه تاثیری دارد. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و روش بکار رفته در این مطالعه اسنادی از نقطه داده ها با استفاده از ابزار فیش جمع آوی و تحلیل داده از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.از مهمترین نتایج این مطالعه می توان نمایان شدن نمودهای صداقت در جامعه است مانند وفای به عهد و آرامش حاصل از آن و اینکه فرد صادق با رعایت این فضیلت اخلاقی باعث شناخت افراد متدین ومومن وافزایش احترام در جامعه می شود و نشاط و شادابی ناشی از صداقت هم رضایتمندی از زندگی و حفظ نظام خانوادگی و آرامش خانواده را در پی دارد.

موضوعات: اجتماعی
[یکشنبه 1399-05-05] [ 09:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راهکارهای تحقق وحدت اسلامی و موانع آن ...

محققین: دکترسيد زهير المسيليني(تونسی) و -سرکار خانم اعظم رجبلو(ایرانی)

چکیده :

وحدت ميان پيروان مذاهب اسلامی يکی از مهمترين موضوعاتی است که اذهان متفکران اسلامی را در سالهای اخير به خود مشغول کرده است . و راجع به آن در کنفرانس های متعدد گفتگو های زيادی صورت گرفته است . اما بايد توجه داشت که غرض اصلی از برگزاری کنفرانس ها و محافل علمی تحت عنوان وحدت اسلامی تنها قراءت مقالات واعتراف به ضرورت وحدت و انسجام اسلامی نيست بلکه غرض اين است که ما عملا وارد تطبيق ارزشهای وحدت اسلامی ميان پيروان مذاهب  شويم وخود را گرفتار بحث های نظری محض نکنيم .

که ابتدايي ترين مقدمات آن آشنايي با موانع و مبادی وراهکارهای تحقق آرمان وحدت اسلامی می باشد .

رویکرد اصلی در این مقاله،رویکرد تحلیلی، توصیفی واستنباطی است،وبا توجه به اهميت  موضوع ،نگارنده در اين مقاله در صدد بررسی اصول وراهکارهای  تحقق وحدت اسلامی بر آمده . وآن را در پنج راهکار زير خلاصه کرده است :

1- تقويت نقاط التقا و اشتراک

2- پذيرش وجود اختلاف و تحمل نظر مخالف

3- بحث و گفتگو در چهار چوب اخلاق علمی

4- استفاده از روش صحيح در تخطئه ديگران

5- اراده واقعی و قلبی برای فعليت يافتن وحدت 

 واژه های کليدی : وحدت،انسجام، راهکارها، موانع، اختلاف، اخلاق علمی

 




موضوعات: مقالات, اجتماعی
[دوشنبه 1399-04-16] [ 10:07:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ویژگي هاي دوره ي جواني از نظر پیامبر اکرم صلي الله علیه و آله وسلم ...

پژوهشگر: سميه كريمی راد- طلبه سطح3 مدرسه علميه الزهرا-سلام الله عليها-

چکیده

راه و روش پیامبر اکرم-صلی الله علیه وآله وسلم- درباره ی جوانان يكي از مهم ترين مسائلي است كه در اين دوره بايد مورد بررسي قرار بگيرد. بدون شک آشنایی با سیره معصومین-علیهم السلام- بخصوص پیامبر رحمت-صلی الله علیه وآله وسلم- در رابطه با جوانان باعث می شود هم جوانان قدر این دوره را بیشتر بدانند و از آن برای رشد و رسیدن به اهداف متعالی استفاده نمایند و هم مسئولان نیازهای جوانان را به درستی بشناسند و از افراط و تفریط در خصوص آنان بپرهیزند و همچون پدری مهربان در هدایت آنان به سوی کمال و پاکدامنی بکوشند و برنامه های مبتنی بر اصول انسان ساز اسلام را برای پاسخ گویی به نیازهای واقعی جوانان، تهیه و به اجرا گذارند. تنش های روانی شدید، آرزومندی، نیروی جسمی قوي، گرایش به دین و معنویت و زیباخواهی و زیباجویی از ویژگی های مهم دوره جوانی است كه حضرت رسول-صلی الله علیه وآله وسلم- در احاديث متعددي به آن اشاره فرموده اند. از آنجا که بیشترین جمعیت کشور ایران را جوانان تشکیل می دهند و دشمنان سعی می کنند تمام تلاش و برنامه ریزی های خود را روی این قشر متمرکز نمایند، برای نابودی توطئه های بیگانگان، تأمین منطقی و مشروع خواسته های جوانان به منظور برپایی جامعه ای مبتکر و با نشاط ضروری می باشد و اين تامين منطقي ميسر نمي گردد مگر با شناخت ویژگی های دوره جوانی كه در اين مقاله به طور مختصر ارائه مي گردد.

واژه هاي كليدي: جوان، پیامبر اكرم-صلي الله علیه و آله وسلم-، ویژگی، زيبايي

موضوعات: اجتماعی
[یکشنبه 1397-10-23] [ 09:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ابزارها و شیوه های وحدت اجتماعی با تاکید بر سیره نبوی ...

پژوهشگر: سکینه صفرپور اندواری

چکیده:

وحدت اسلامی در اجتماع مسلمین در نگاه اندیشمندان از ضروریات یک جامعه است گرچه برخی در امر باطل وحدت می کنند اما وحدت اجتماعی اسلامی مورد اهمیت و تایید قران وروایات هست وحدت و اتحاد بین مردم وگروه ها در جامعه اسلامی سبب قوام وپیروزی آن جامعه و اختلاف سبب فروپاشی و شکست آن می شود برای ایجاد وحدت و حفظ یک جامعه متحد نیاز به راهکارها و شیوه هایی است. بهترین الگوی ارائه دهنده آن روش ها خاتم النبیین می باشد که با ابزارهایی مثل  فرهنگ برادری، اصلاح ذات البین، نرم خویی و محبت و دعوت به پیروی از خدای واحد و رسول، نفی نژاد پرستی و قومیت گرایی وایجاد قانون اساسی به وحدت بین جامعه هزار رنگ آن روز پرداخته است نتیجه به دست آمده این است که پیامبر اسلام با تکیه بر کلمه توحید ودعوت امت به خدای واحد وپیردی از رسولش  و مبارزه با نژاد پرستی  و نظام قبیلگی  و جایگزین کردن نژاد مشترک جلوی خیلی از تفرقه افکنی ها و اختلافات را گرفت وبا طراحی پیمان نامه بهترین راه را برای ایجاد وحدت ملی و القای روحیه ی همبستگی دینی ایجاد کرد و با مدارا و خوش خویی و عقد اخوت بین انصار و مهاجر وحدت را در جامعه تحکیم بخشید.

کلید واژه:وحدت، ابزارها، پیامبر اکرم، تفرقه، اجتماع، وحدت اجتماعی

موضوعات: کلامی, اجتماعی
[شنبه 1397-10-15] [ 10:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت