معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  اصل برابری در حقوق شهروندی و جایگاه اقوام، ادیان و مذاهب ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان پیش نشست علمی همایش «تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی درگام دوم انقلاب» با عنوان “اصل برابری در حقوق شهروندی و جایگاه اقوام، ادیان و مذاهب” در تاریخ 28 آذر 1401 با همکاری پژوهشگاه فقه معاصر قم، جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان و مرکز تخصصی حضرت ولی عصر (عج) گرگان در مدرسه علمیه امام خمینی«ره» گرگان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر محصلی عضو گروه علمی تربیتی فقه و اصول جامعه المصطفی به عنوان دبیر علمی بیان کرد: دیرینه شناسی شهروندی را می توان مصادف با پیدایش نخستین حکومت ها دانست زیرا حکومت ها اعتبار و قدرت خود را از شهروندان می گیرند و نسبت به شهروندان دارای وظایف و مسئولیت هایی هستند و شهروندان نیز تکالیف متقابل در ارتباط با دولت دارند.

 عضو گروه علمی تربیتی فقه و اصول جامعه المصطفی مسئله حقوق شهروندی را از جمله مسائلی دانست که امروز کانون توجه قرار گرفته است.

وی گفت: نظریات و گفتمان های روز افزون از سوی فیلسوفان سیاسی، حقوقدانان و جامعه شناسان بیانگر اهمیت و ارزش این مسئله مهم است. شناخت حقوق شهروندی از آن جهت ضروری است که این حقوق در ابتدا از سوی کسانی ادعا شد که خود به راحتی حقوق شهروندی ملت های خود را در جنگ جهانی زیر پا گذاشتند و حال آنکه خاستگاه این حقوق در اسلام و اندیشه بزرگان دینی و به خصوص در نگاه اندیشمندان و فقها همواره مطرح بوده است.چنانچه بر اساس گزارش تاریخ ما می‌بینیم که در قرن ۸ میلادی فقه اسلامی به تمام و کمال تدوین گردید در صورتی که حقوق بشری مطرح در غرب، در قرن ۱۲ میلادی به سامان شد یعنی ما سابقه سیصد و اندی سال نسبت به حقوق مدون در اروپا و غرب پیشگام بوده و هستیم.

دکتر محصلی بیان کرد: اما متاسفانه در سده های اخیر مسلمانان از این مهم غافل شدند؛ غرب و مکاتب بشری خود را به عنوان داعیه دار حقوق شهروندی و حقوق بشر به جهانیان عرضه داشتند.

 عضو گروه علمی تربیتی فقه و اصول جامعه المصطفی در ادامه به تبیین حقوق شهروندی پرداخته و اظهار داشت: حقوق شهروندی به آن دسته از حقوق گفته می شود که هر شخص در کشور و جامعه خود به عنوان شهروند می تواند از آنها برخوردار شود و دولت و سایر شهروندان ملزم به رعایت آن هستند.

وی گفت: عناصر و مولفه های اصلی حقوق شهروند عبارت از حقوق مدنی، حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی حقوق مدنی ناظر بر حق آزادی، حق برابری و مساوات، ممنوعیت تبعیض و حمایت از اشخاص، حقوق سیاسی ،حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، آزادی اجتماعی و عمومی و آزادی احزاب و انجمن ها، حقوق اجتماعی، حق برخورداری از رفاه اقتصادی و اجتماعی مانند عدالت اجتماعی برابری در فرصتها، برابری در تعلیم و آموزش و برابری در بهداشت و درمان و کار و دستمزد می باشد.

دکتر محصلی در پایان گفت: اگر نگاهی اجمالی به مجموعه تشریعات اسلامی و آنچه که از سوی نظام سلطه به عنوان حقوق بشر و حقوق شهروندی مطرح است شود متوجه می شویم همه آنها در منابع فقهی و منابع تشریع اسلامی وجود داشته و دارد.

در ادامه این نشست دکتر دانش پژوه دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان ارائه دهنده اول به بحث پیرامون مبادی تصوری و تصدیقی حقوق شهروندی پرداخته و گفت: با توجه به اینکه این موضوع از نگاه اسلام باید بررسی شود کلیدواژه های اصلی این عنوان، برابری، شهروندی و حقوق آن، اقوام و ادیان و مذاهب است که باید بررسی شود.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه به انواع برابری و تعیین نوع آن در موضوع نشست پرداخت و گفت: انسان ها دارای برابری وجودی و ارزشی و برابری حقوقی و اجتماعی هستند آنچه در اینجا موردنظراست نوع دوم می باشد.

وی در ادامه به بیان ماده 1 حقوق جهانی بشر پرداخت و بیان کرد: همه افراد آزاد به دنیا می آیند و از نظر حقوق با هم مساوی اند.

دکتر دانش پژوه با توجه به ماده ۲ اعلامیه حقوق بشر، هر کسی را بدون هیچ تمایز رنگ، جنس، نژاد، مذهب، عقیده سیاسی و ملیت و… را از تمام حقوق و آزادی هایی که در اعلامیه ذکر شده، بهره‌مند دانست.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برابری نوع دوم را به معنی عدم تبعیض دانسته و اظهار داشت: تبعیض حقوقی دو نوع منفی«غیرمنطقی» و مثبت «منطقی» است.

 وی بیان کرد: هرگونه تمایز، محدودیت یا اولویتی که بر اساس رنگ، نژاد، مذهب و ثروت و غیره صورت گیرد و هدف یا اثر آن محروم ساختن افراد در حقوق در زمینه‌های اجتماعی و غیره باشد ممنوع می باشد.

دکتر دانش پژوه گفت: هرگونه تمایزگذاری در رفتار در صورتی که این تمایز ها بر پایه معیارهای معقول باشد با هدف دستیابی به آنچه که در این میثاق مشروع است به معنای تبعیض نخواهد بود.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه به تبیین اصل برابری پرداخت و گفت: اصل برابری یعنی همه در حقوق برابرند و تبعیض نباید باشد بنابراین یک فرع نابرابری هم در مباحث حقوق بشری است که باید بررسی شود.

وی مفهوم اعمِ شهروند را «تبعه»  یک دولت دانست و در ادامه به مفهوم اخص شهروند اشاره کرد و گفت: طبق این مفهوم اتباع یک دولت به دو گروه تقسیم می شوند که یک گروه اکثریت با برخورداری بیشتر شهروند محسوب می شوند گروه دیگرکه دارای برخورداری کمتر هستند، تبعه عادی به حساب می آیند.

دکتر دانش پژوه معنای اول را در اینجا مدنظر دانسته و بیان کرد: تبعه، گاهی تبعه اصلی است و ایرانی و ایرانی زاده است و گاهی از کشور دیگری است  و تبعه ایران شده است. حال تبعه اصلی می تواند رئیس جمهور شود ولی افرادی که تبعه هستند این حق را ندارند.

وی در تبیین حق شهروندی گفت: حقوق بشر از جمله حق هایی است که برای انسان هاست و ادامه داد: در این نوع حقوق ذهن انسان معطوف به حق های طبیعی می شود که انسان با طبیعت انسان بودنش از آن برخوردار است در حالی که بین حقوق بشر و حقوق طبیعی تفاوت است. حقوق بشرحقوق مشترک همه انسانهاست خواه طبیعی باشد یا قراردادی، اما حقوق طبیعی ذاتی است و وضع  در آن نیست.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان گفت: حقوق شهروندی حقوقی است که برای اتباع یک دولت خاص است، حقوق شهروندی، تجلی حقوق بشر در یک دولت خاص می باشد. در حقوق بشر و حقوق طبیعی تفاوتی بین ابناء بشر نیست ولی در حقوق شهروندی بین خودی و بیگانه تفاوت است.

دکتر تقی زاده به عنوان ارائه دهنده دوم در ادامه به بحث پیرامون حقوق اقلیت ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی پرداخت و گفت:با توجه به اینکه هنجارها سلسله مراتب دارند هنجار مجموعه قوانین و مقرراتی است که اجرا و متابعت از آن الزام آور است.

دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران در ادامه با توجه به تعداد زیاد هنجارها و رتبه‌بندی آنها به رتبه بالا و میانی و پایین گفت: غربیها معتقدند در نوک قله هنجارها قانون اساسی قرار دارد و بعضی از اندیشمندان کشور معتقدند بالاترین هنجار شرع است و هر چیزی که پایین تر از شرع است حتی قانون اساسی باید با آن مطابقت داشته باشد.

وی گفت: اگر در رتبه بندی، قانون اساسی در راس باشد قوانین عادی یعنی قوانینی که مصوب شورای اسلامی است در رتبه دوم قرار می‌گیرد و در رتبه سوم مقررات و آیین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعمل ها قرار می گیرد اما اگر شرع را در راس قرار دهیم رتبه دوم قانون اساسی و در رتبه سوم قوانین عادی قرار می گیرد.

دکتر تقی زاده اولین فائده رتبه بندی هنجارها را مرتب شدن آنها دانست و بیان کرد: فائده دیگر رتبه بندی، تبعیت رتبه پایین از رتبه بالا و نظارت شورای نگهبان از این هنجارهاست.

دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سلسله مراتب هنجارها هیچ هنجار مادونی نمی تواند مغایر با هنجار مافوق باشد گفت: اثر سلسله مراتب شدن هنجارها این است که شورای نگهبان، قانون اساسی و شرع را در نظر می‌گیرد و مصوبات مجلس را بررسی می کند که مغایر با قانون اساسی و شرع نباشد.

وی در ادامه به حقوق اقلیت های مذهبی اشاره کرد و با توجه به اصل ۱۲ قانون اساسی گفت: دین رسمی ایران اسلام و مذهب جعفری اثنا عشری است و این اصل غیرقابل تغییر است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از شافعی، حنبلی، حنفی، مالکی، زیدی دارای احترام کامل هستند و پیروان این مذاهب نیز در انجام مراسم مذهبی آزاد هستند.

 دکتر تقی زاده علاوه بر اصل ۱۲ به اصول متعدد دیگری که مربوط به حقوق اقلیت هاست اشاره کرده و بیان نمود: در اصل ۱۹ قانون اساسی نیز آمده است که مردم از هر قوم و قبیله ای از حقوق مساوی برخوردارند.

وی با توجه به اصل 20 همه افراد را در حمایت قانون دانسته و آنها را برخوردار از حقوق اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با رعایت موازین اسلام دانست.

دانش آموخته دکتری حقوق عمومی با توجه به اصل ۲۸ و ۴۷ و غیره همه مردم از جمله اقلیت های مذهبی را برخوردار از حق اشتغال، تامین اجتماعی، مسکن، آموزش، حق عدم تبعید، دادخواهی، اصل برائت، اصل ممنوعیت شکنجه و غیره دانست.

 وی در ادامه اثر مذهب شیعه، مذهب رسمی کشور را، مانعیت دستیابی به بعضی از مناصب سیاسی کشور از جمله رهبری و ریاست جمهوری با توجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی دانست و بیان کرد: در حقوق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره همه مردم از جمله اقلیت های مذهبی مساوی هستند و آنان حق دستیابی به مناصب سیاسی مانند نمایندگی مجلس خبرگان، وزیر شدن، استاندار و غیره را دارند اما فقط حق دستیابی به یک سری از مناصب سیاسی استثنا شده است.

استاد دانش پژوه در ادامه در بیان جایگاه احوال شخصیت در حقوق شهروندی با استناد به عدم جدائی دین از سیاست گفت: همه مذاهب اسلامی معتقدند حاکم اسلامی باید مسلمان باشد.

 دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقلیت ها را دو دسته اقلیت های اجتماعی، قومی، زبانی، ترک، بلوچ و کرد و اقلیت های حقوقی دانست و بیان نمود: در نظام اسلامی اقلیت حقوقی بر مبنای زبان و نژاد و.. وجود ندارد. ترک و کرد و بلوچ و فارس همه یکی هستند.

وی اقلیت حقوقی در قانون اساسی در بند 12 و ۱۳ را یک امر اختیاری دانست و ادامه داد: ترک، لر، بلوچ و… بودن در اختیار انسان نیست اما انتخاب دین و مذهب در اختیار اوست.

دکتر دانش پژوه استثنا اقلیت حقوقی در حقوق عمومی را محدود به مقام رهبری و ریاست جمهوری دانسته و اظهار داشت: در مساله ارث، نکاح و طلاق و روابط فرزندان و والدین و…. اصل بر برابری است و این امر بر مبنای دین اسلامی و مذاهب اسلامی نوشته شده است.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اختلاف حقوقی بین شیعه و اقلیت های مذهبی را تبعیض مثبت نامید و بیان کرد: این امر نه تنها منطقی است بلکه مثبت است و برابری همه شهروندان در مقابل قانون می باشد.

وی در ادامه به بیان یک تفاوت مثبت برای اقلیت های مذهبی پرداخت و بیان نمود: پیروان این مذاهب در احوال شخصیه مختار در تابعیت از قانون خود یا قانون مدنی هستند.

دکتر دانش پژوه اقلیت های مذهبی و دینی را افزون بر برخورداری از قانون مدنی خود، برخوردار از محاکم اختصاصی دانست و اظهار داشت: آنان می توانند با تأسیس شعب و دادگاه های اقلیت های مذهبی، به قضات خود مراجعه نمایند.

دانشیار گروه حقوق و فقه اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بنابر اصل برابری اقلیت های مذهبی، در صورت اختلاف دینی و مذهبی طرفین دعوا در احوال شخصیه، بر اساس قانون مدنی حکم می شود.

وی در پایان گفت:  بنابراین در جمهوری اسلامی، قانون بر مبنای مذهب شیعه چون مذهب اکثریت است نوشته شده است. اما یک تسامح وجود دارد که بقیه مذاهب دیگر هم مطابق عقاید مذاهب خودشان به روابط حقوقی شان عمل کنند.

استاد محصلی در پایان در جمع بندی مباحث برابری را به معنای عدم تبعیض دانسته و بیان کرد: برابری دو کاربرد عدم تبعیض مثبت و عدم تبعیض منفی دارد. آنچه در اینجا مورد بحث است تبعیض منفی و غیر منطقی است که در کشورها در مورد شهروندان باید از آن جلوگیری شود و با توجه به اصل برابری نیز، فرعی مطرح می‌شود که در بسیاری از کشورها یا دول، اصل برابری و تساوی رعایت نمی شود.

وی با توجه به بیانات دکتر دانش پژوه بیان کرد: شهروندی به معنای شهری بودن یا روستایی بودن نیست بلکه به معنای آبادانی و آبادی است و دو کاربرد دارد کاربرد اعم یعنی اینکه تبعه ی یک دولت، مردم یک کشور و مملکت خواهند بود و شهروندی به معنای خاص یعنی شهروند از برخی از امتیازات خاص نیز برخوردار شده و تبعه عالی کشور خواهد بود.

 دکتر محصلی در ادامه به تفاوت حقوق بشر با حقوق شهروندی پرداخته و بیان کرد: در حقوق بشر بین حق طبیعی و غیرطبیعی تفاوتی احساس نمی شود اما در حقوق شهروندی این تفاوت به صورت واضح و روشن قابل تفکیک است.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش, نشست علمی
[چهارشنبه 1401-09-30] [ 11:45:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چیستی و چرایی تحقیقات پیمایشی ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان کارگاه «چیستی و چرایی تحقیقات پیمایشی» در تاریخ 14 آذر 1401 به صورت مجازی برگزار گردید. در این کارگاه خانم عاطفه آخوندی طلبه سطح 4 فقه خانواده گفت:

تحقیق در لغت به معنای درستی چیزی را ثابت کردن است، و در اصطلاح به معنای نوعی خاص از فعالیت علمی است که با یک جستجوی منظم و تلاشی هدفمند که بر مبنای علم، استدلال، شواهد و منابع انجام می شود تا نظریه ای ثابت شود، مساله یا نکته ای کشف و یا حل شود. در تحقیقات پیمایشی که یک روش کمی و کیفی است محقق به پشتوانه ی طرح حقایق به استناد منابع وارد صحنه ی عینی میشود و با رویارویی مستقیم با جامعه ی آماری، سعی در کشف، تفسیر و تبیینِ تطبیق حقایق با واقعیت های موجود دارد. در حال حاضر در جامعه ی کنونی ضرورت تحقیقات پیمایشی به جهت علمیاتی و کاربردی کردن علوم انسانی و اسلامی بر همگان مبرهن است؛ بحمدلله در حوزه های علمیه نیز تحقیقات فراوانی با برگزاری جشنواره های متعدد و تشکل های گروهی و فردی انجام شده است. طلاب خواهر به پشتوانه ی چارچوب های برنامه ریزی شده و بهره مندی از روش تحقیق پیمایشی گام های هدفمندی در زمینه ی حل چالشهای اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، اقصادی و … برداشته اند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش, کارگاه
 [ 11:26:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اردوی علمی نشست صمیمی علمای شیعه و سنی استان گلستان ...

به گزارش  معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، اردوی علمی نشست صمیمی علمای شیعه و سنی استان گلستان  در تاریخ1400/9/25  در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) گرگان و با حضور  تعدادی از طلاب سطح3 و 4 برگزار گردید. در ابتدا یکی از علمای اهل تسنن به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ادامه ی این نشست رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه گفت: مهمترین رکن برای اسلام هراسی ایجاد تفرقه است و مهمترین ابزار برای ایجاد تفرقه استفاده از کسانی است که قدرت ایجاد تفرقه را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی افزود: دشمنان با صرف هزینه های بسیار در تلاشند به هر طریقی در جامعه اسلامی تفرقه ایجاد کنند و قوه قضائیه با تمام توان مقابل این فرافکنی ایستاده است.

او گفت: وحدت جامعه اسلامی موجب دفع تفرقه دشمنان خواهند شد.

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, اردوی علمی
[دوشنبه 1400-10-13] [ 09:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی در تاریخ1400/9/22  برگزار گردید. حجت الاسلام مرتضوی پایگاه جامع قرآنی را یکی از مهم‌ترین پایگاههای قرآنی که از دستاوردهای جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در وب می باشد به شمار آورده و گفت: این پایگاه دارای سه ویژگی جامعیت دیتا، گستردگی محتوا و ارتباط می باشد.

ایشان در ادامه در مورد گستردگی محتوا پایگاه جامع قرآنی گفت: پایگاه جامع قرآنی، بزرگ‌ترین پایگاه قرآنی جهان اسلام است؛ به بیان دیگر، از همه نوع تفاسیر مهم، دست‌اوّل و قدیمی اعم از فارسی، عربی، شیعه و سنّی در این پایگاه استفاده شده است.

وی ویژگی دیگر پایگاه جامع قرآن را، لینک یا ارتباط دانسته و بیان کرد: احادیث و آیات در پایگاه‌های: نورلایب، جامع‌ الأحادیث و جامع قرآن، دارای لینک است؛ یعنی آیات در پایگاه جامع‌ الأحادیث به پایگاه قرآن، و احادیث از پایگاه جامع قرآن به پایگاه جامع‌ الأحادیث، و آیات و احادیث از نورلایب به جامع قرآن و جامع‌ الأحادیث ارتباط دارد.

استاد مرتضوی در ادامه به توضیح بخش ترجمه پرداخته و گفت: در بخش ترجمه بیش از یکصد ترجمه به زبانهای مختلف در پایگاه ارائه شده است؛ از امکانات بخش ترجمه، فیلتر یا محدودسازی ترجمه‌ها به موارد دلخواه است؛ مثل انتخاب ترجمه بر اساس مذهب شیعی، سنی و مسیحی

ایشان درتوضیح بخش تفسیر پایگاه اظهار داشت: وقتی کاربر یک آیه را انتخاب می‌کند، می‌تواند تفسیر آن آیه را از میان هزاروششصد جلد تفسیر ببیند مثلاً اگر محقق بخواهد فقط در حوزه فقهی یا حدیثی پژوهش کند، می‌تواند کتب پایگاه را به تفاسیر فقهی یا روایی محدود کند و خیلی آسان به مطالب مرتبط و دلخواه خود دست یابد. همچنین است اگر بخواهد در منابع تفسیری قرن خاص تحقیق نماید؛ یعنی کاربر می‌تواند سیر تحول و تطور تفسیر آیات قرآن را بر اساس زمان و قرن ملاحظه نماید.

وی در پایان به پنج دسته احادیث تفسیری در تفاسیر روایی اشاره کرده و گفت: احادیث تفسیری شامل  احادیث بیانگر فضایل، احادیث گویای اسباب نزول، احادیثی که به تفسیر و توضیح آیات اختصاص دارد، شواهد، احادیث موضوعی می باشد و دستیابی به آیات مرتبط در سه حوزه مشابه لفظی، آیات همنشین در متون تفسیری و آیات مرتبط موضوعی ارائه شده است.

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
 [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رابطه بین کتاب و اثر گستری طلاب خواهر ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان ، آقای دکتر عباس عبداللهی‌فر در نشست علمی با عنوان «رابطه بین کتاب و اثر گستری طلاب خواهر» که به مناسبت هفته پژوهش به صورت مجازی در تاریخ1400/9/23 برگزار شد، بیان کرد: یکی از بسترهای بیان و نشر حقیقت، کتاب است.
وی افزود: طبیعت انسان‌ها این است که گسترش‌دهنده اطلاعات و علم خود باشند اساسا انسان میل به تعالی دارد که فطرت نامیده شده است و دارای سه بعد شناختی، گرایشی، توانشی است و اگر طلبه بخواهد در مسیر کار خود مؤثر باشد باید رسالت خویش را بشناسد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان اضافه کرد: یک طلبه بر اساس علومی که می‌آموزد و با فطرت‌شناختی خویش می‌تواند مناسبات بین خدا و جهان را درک کند و با فطرت گرایشی خویش علوم بسیاری را فرا گیرد و با فطرت توانشی خویش آن‌ها را در جامعه ارائه دهد که این مطلب با آموزش و یادگیری و مطالعه کتاب های مختلف و به خصوص قرآن کریم امکان پذیر است.
آقای عبداللهی‌فر با بیان اینکه طلبه با توجه به فطرت توانشی خویش و طبق نیاز مخاطب، می تواند مطالب را از قرآن برداشت کرده و شکل علمی و هنری به آن داده و به مخاطب عرضه کند افزود: یکی از وظایف مهم خواهران طلبه این است که نیازهای جامعه و مخاطبان را بشناسند و با بهره‌گیری از مضامین دینی و علمی، خود را به معارف قرآنی مسلح کنند مانند یک کوهنورد که باید ابزار مخصوص کوهنوردی را همراه خود ببرد ولی اگر به جای آن وسایل غیر لازم را ببرد فایده ای ندارد و نمی تواند به قله صعود کند.
وی با اشاره به اینکه رشد دیجیتال موجب عدم نیاز به کتاب شده، خاطر‌نشان کرد: مشکلات رشته هوش مصنوعی و دیجیتال را باید در نظر گرفت فضای مجازی برای کارهایی است که نمی‌خواهیم زمان زیادی بگیرد بدین علت از مطالعه در فضای مجازی استفاده می کنیم و فضای مجازی نباید مانع مطالعه و استفاده از کتاب شود.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با بیان اینکه میزان اثر گستری طلاب خواهر بسیار زیاد است، اظهار کرد: زنان توانایی، خلاقیت و هوش بسیاری برای نویسنده شدن و هنرمندی های مختلف دارند و یک طلبه خواهر با رعایت حجاب و عفاف خویش می تواند در جامعه فعالیت کرده و به اهداف تعالی بخش خویش برسد. انقلاب اسلامی زمینه آن را فراهم کرد و امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به این مطلب تاکید داشتند.
آقای عبداللهی‌فر، کتاب را منشور تربیتی خوبی برای فرزندان دانست و افزود: ما در تمام حوزه‌ها از جمله، عقاید و اخلاق و تاریخ انبیاء و احکام، نیاز به کتاب های ساده تر و مضامین سبک با تصاویر زیبا و محتوای کوتاه داریم که قابل فهم برای کودکان باشد . وی خاطر‌نشان کرد: امروزه تلاش بر این است که برای تمام مخاطبین در سنین مختلف مطالب اعتقادی داشته باشیم؛ زیرا تفکر انتزاعی در کودکان وجود ندارد و از نظر ویژگی های شناختی به لحاظ روند تکامل، یک بچه 6 ساله تفکر شهودی دارد. یک فرد ۱۲ ساله تفکر نیمه انتزاعی، شهودی دارد و یک فرد 16 ساله تفکر انتزاعی، استدلالی دارد. بنابراین می‌توانیم مطالب را برای سنین پایین‌تر اعم از کودک و نوجوان و جوان بنویسیم و به آنان عرضه کنیم.
استاد این مرکز علمی ادامه داد: چون یک طلبه که با توده مردم کار دارد تاثیر گذاری زیادی می تواند بر روی دیگران داشته باشد و خواسته یا ناخواسته برای دیگران الگو باشد.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان در پایان تاکید کرد: باید افرادی که توانایی کار دارند را شناسایی کرده و به یکدیگر آگاهی بدهیم، امروزه فضای مجازی باعث شده است که دامنه اثرگستری افراد با فشار دادن یک کلید جهانی شود و با فراگیری زبان عربی و انگلیسی می‌توان با دانشگاه‌های دنیا ارتباط برقرار کرد. شهدا برای حفظ اسلام جان خود را فدا کردند ما نیز باید فکر کنیم که چه وظیفه ای داریم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
 [ 09:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مختصری از زندگی نامه حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) ...

 

          به کوشش  سمانه ملامحمدزمانی 

تولد و نسب

      سیدمحمدحسین طباطبائی‌در 29ذی‌القعده ،

      1321 مصادف با 1281 ش در تبریز بدنیا آمد.

     اجداد پدری وی از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و ابراهیم بن اسماعیل دیباج، و تا ۱۴ پشت او همگی دانشمند و عالم بودند. علامه از طرف مادر نیز از اولاد امام حسین(ع) بود. سید محمدحسین، در ۵ سالگی، مادر، و در ۹ سالگی پدرش را از دست داد. برادر کوچکتر او سید محمدحسن معروف به سید محمدحسن الهی، عارف و فیلسوف بود… ادامه

 

 

 

 

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, بروشور
[چهارشنبه 1400-10-01] [ 09:35:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تجلی عقل و عشق در شخصیت حضرت زینب( س) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان، آقای محمد حکیمی در نشست علمی که به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب(س) با عنوان “"تجلی عقل و عشق در شخصیت حضرت زینب( س)» که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور کارکنان و عموم بانوان به صورت حضوری و مجازی در تاریخ 1400/9/21 برگزار شد، با استناد به کلام پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) حضرت زینب را شبیه حضرت خدیجه(س) دانست و گفت: «زینب مانند جده خود حضرت خدیجه است که همه هستی خود را در راه خدا تقدیم کرد».
وی با بیان اینکه الگوهای زیادی از مردان و زنان در اسلام و تشیع داریم که هر کدام برای ما سرمشق زندگی هستند و این امر یکی از ویژگی‌های مکتب‌های الهی است که در مکتب های غیر الهی وجود ندارد، افزود: ائمه معصومین(علیهم السلام) الگوی مسلمانان هستند؛ زیرا هر به دستورات الهی به طور کامل عمل می‌کردند و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نیز یکی از این انسان‌های بزرگ، و تالی تلو معصوم بود که برای مردان و زنان الگو است.
استاد راهنمای مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان افزود: اگر حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در کربلا نبود کربلا شناخته نمی‌شد، زیرا امام حسین(علیه‌السلام) خانواده خود و بانوان را عمدا به کربلا برد تا هدف قیام عاشورا به وسیله این بانوان به خصوص حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در دنیا منتشر شود.
آقای حکیمی، با بیان اینکه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دارای فضایل و القاب بسیاری است، اضافه کرد: فضیلت اول ایشان عالمه غیر معلمه است؛ زیرا امام سجاد (علیه‌السلام) در مجلس عبیدالله بن زیاد به حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «عمه جان شما عالمه غیر معلمه و فهیم غیر مفهمه هستید» چنانکه آیه ۶۵ سوره کهف راجع به حضرت خضر همین مطلب را دارد. (فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً). پس بنده‏اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خويش رحمتى بدو داده بوديم و از نزد خويش دانشى به او آموخته بوديم (65).
وی با اشاره به کلام ابن عباس که می‌گوید: «زن عاقل بین ما اهل بیت، زینب دختر علی است» بیان کرد: عقیله صفت مشبهه است یعنی عقل ثابت دارد و همیشه عاقلانه رفتار می‌کند؛ لذا عقل نظری و عملی در حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) بسیار فعال بود و در عین حالی که عاشق خدا بود و بین آنها منافاتی وجود نداشت؛ زیرا توصیه قرآن به بندگی عاشقانه است.
عضو کارگروه کلام مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان اظهار کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با اینکه عاقل بود ولی چون عاشق هم بود به خدا اعتراضی نکرد و این عشق در واقعه عاشورا با صبر و استقامت ایشان کاملا مشخص شد.
آقای حکیمی تصریح کرد: جمع بین عقل و عشق به این صورت است که ما عقل جزئی و کلی داریم، عقل جزیی: مصلحت اندیش و مصلحت گرا است مانند عقل عبیدالله بن زیاد و عمربن سعد که مصلحت اندیش بود و هرگز با عشق و از خود گذشتن جور در نمی آید و عقل کلی: عقل حقیقت طلب مانند عقل حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و امام حسین (علیه‌السلام) که از خود گذشتگی را معیار قرار می دهد و با عشق کاملا قابل انطباق است.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: عقل کلی با عشق الهی کامل مؤید یکدیگرند؛ اما عقل جزیی با عشق قابل جمع نیست، و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دارای عقل کلی ای بود که آن را با عشق خدا پیوند زده بود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش, نشست علمی
[یکشنبه 1400-09-28] [ 01:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی پایگاه قاموس نور ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی معرفی پایگاه قاموس نور در تاریخ 1400/9/21 برگزار گردید. در این کارگاه آقای مسیح توحیدی هدف اصلی از این محصول را ارائه توصیف مناسب برای لغت به کاربر دانست و گفت: همانطور که می‌دانیداستخراج توصیف از کتاب‌های لغت، کار آسانی نیست. به علاوه کتاب‌های لغت در توصیفات خود، تنها به توضیح یک مدخل نپرداخته‌اند و اطلاعات زیادی مربوط به هم خانواده و متضادها و … ارائه کرده‌اند.

ایشان در ادامه به توضیح استخراج مدخل‌ها و توصیف‌هایشان از هر کتاب پرداخت و بیان کرد: با استخراج مدخل‌ها و توصیف‌هایشان آن‌ها را تحت یک مدخل، دسته‌بندی  کرده تا کاربر بتواند ذیل مدخل مورد نظر خود، توضیحات متعددی از منابع مختلف بدست آورد. سپس به اطلاعات جانبی هر مدخل پرداخته شود. مثلاً  با مثال‌هایی که کتاب‌های لغت برای مدخل آورده‌اند یا شواهدی که از آیات قرآن کریم و روایات معصومین و اشعار و … آورده‌اند یا کلمات متضاد یا نحوه قرائت و ضبط کلمه و بسیاری از ویژگی‌ها که در توضیحات کتاب‌ها آورده شده سعی شده است همه اطلاعات را دسته‌بندی کرده و تحت مدخل مناسب به کاربر ارائه نماییم.

وی در پایان گفت:  البته همه این دسته‌بندی‌ها در حال حاضر آماده ارائه نیستند و برخی از آن‌ها به زودی در سایت قاموس عرضه خواهند شد. این هدف اصلی ما از ارائه این محصول بوده است. اما با کمک دوستان فنی، قابلیت‌های دیگری نیز به این محصول افزوده شده که شاید در هیچ کتاب یا نرم‌افزار لغتی یافت نشود. مثلاً جستجوی سریع در مدخل‌ها و ریشه‌ها، تشخیص هوشمند کلمه مورد نظر کاربر و بسیاری دیگر از قابلیت‌ها که برخی در حال حاضر عرضه شده و برخی هم به زودی افزوده خواهد شد.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
[سه شنبه 1400-09-23] [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  هفته پژوهش بر پژوهشگران گرامی باد ...

موضوعات: ویژه هفته پژوهش
 [ 09:01:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارت افزایی طرحنامه نویسی ...

 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان اولین «کارگاه مهارت افزایی طرحنامه نویسی» با حضور جناب آقای دکتر سرگزی در تاریخ99/9/23  از سامانه سیما برگزار گردید.

در این کارگاه دکتر  سرگزی در ابتدا به بیان شرایط نگارش طرحنامه تفصیلی پرداخته و گفت: برای نوشتن تحقیق لازم است آمادگی کافی داشته باشیم. لازمه آمادگی، داشتن دانش کافی در ارتباط با موضوع می باشد و برای داشتن دانش کافی، باید به شناخت برسیم.

ایشان لازمه شناخت را مطالعه در زمینه موضوع تحقیق دانسته و گفت: محقق باید موضوع تحقیق، اجزای تحقیق، بخش های مختلف تحقیق و افرادی که در این باره صحبت کرده‌اند، نظریه ها و‌ دیدگاه های مرتبط با موضوع تحقیق را بشناسد؛ بنابراین اولین گام بعد از انتخاب موضوع، مطالعه است.

وی در ادامه به بیان ویژگی های موضوع تحقیق پرداخته و گفت: اولین گام در انتخاب موضوع، علاقه می باشد که باعث ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. همچنین موضوعی انتخاب شود که منابع کافی در آن زمینه وجود داشته باشد و کاربردی باشد تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.

 ایشان راهکار برای شناخت وجود منابع کافی در زمینه موضوع را فضای مجازی دانسته و گفت: عنوان به گونه‌ای باشد که امکان جمع آوری اطلاعات در آن زمینه وجود داشته باشد. اگر منابع کافی در زمینه موضوع وجود نداشته باشد هنگام انجام کار با مشکل مواجه می شویم.

استاد سرگزی بعد از انتخاب موضوع نخستین گام برای نگارش موضوع را نوشتن تعریف و تبیین دانسته و گفت: بهتر است تعریف و تبیین در قالب چند سوال نوشته شود. تعریف و تبیین مقدمه ای برای ورود به بحث باید داشته باشد اگر پیشینه تاریخی موضوع موجود باشد همان به عنوان مقدمه به صورت کلی نوشته می شود. اگر موضوع دارای پیشینه تاریخی نباشد چهار الی پنج سطر در مورد موضوع به عنوان مقدمه نوشته می شود.

وی در ادامه گفت: اگر متغیر دارای انواع باشد انواع آن را می نویسیم ولی اگر انواع  نداشت از آن رد میشویم.

 بعد به تعریف متغیر مورد نظر با توجه به منابع معتبر موجود می پردازیم اگر تعریف در منابع معتبر موجود نبود منظور خود را به عنوان تعریف از متغیر می نویسیم.

 ایشان  در ادامه بیان کرد: در ادامه  سوال از پیشینه تحقیق می‌کنیم که پاسخ باید مثبت باشد یعنی باید مطالعه در زمینه تحقیق انجام شده باشد. اگر پاسخ مثبت نباشد باید متغیر را عوض کنیم. مطالعات انجام شده در این زمینه باید از تنوع بالایی برخوردار باشد.

وی بیان سه مورد پیشینه در تعریف و تبیین و اینکه از قدیم به جدید باشد را لازم دانسته و گفت: بعد از بیان پیشینه در تعریف و تبیین باید به نقد اقدامات انجام شده و بیان جنبه‌های مثبت و منفی کار تحقیقی که انجام گرفته وخلأ مطالعاتی پرداخته شود.

ایشان شاخصه کار علمی را نقد منصفانه دانسته و گفت:  در نقد مطالعات انجام شده، هیچ تعصبی جایز نیست، در یک نوشته علمی باید از مخالف خود با احترام یاد کنیم. بعد از دیدن نظرات دیگران به خلأ مطالعاتی اشاره می شود. نهایتاً سوال اصلی و مسئله اصلی تحقیق نوشته می شود.

استاد سرگزی اهمیت و ضرورت تحقیق را دو کلمه کاملا متفاوت دانسته و گفت:  ضرورت تحقیق همان چرایی انجام تحقیق است. مستندات مربوطه باید ارائه داده شود. ضرورت تحقیق پاسخ این سوال است که چه عامل و دغدغه ذهنی باعث گردید که این موضوع انتخاب شود.

 وی اهمیت را نتایج مثبتی که از  نگارش تحقیق متوجه جامعه هدف می شود دانسته و گفت: در حقیقت در ضرورت وحشت ایجاد می کنیم وحشتی که به نوعی مستند است و در اهمیت باغ سبز نشان داده می شود. یعنی اگر این مطالعات انجام شود چه اتفاقات مثبتی رخ می دهد.

 ایشان طرح تحقیق را نقشه و برنامه کاری دانسته و گفت: هرچه اطلاعات شما در مورد موضوع مورد مطالعه بیشتر باشد نقشه شما دقیق تر است و به اجزایش بهتر اشاره می‌شود.

 استاد سرگزی در پایان گفت: برای خواندن سعی کنید کار خود را با مطالعه مقالات شروع کنید چون در مقالات به نظرات مختلف و منابع مرتبط اشاره شده است و بهترین مقالات مقالاتی است که به سبک ترکیبی یعنی بیان چند دیدگاه در یک پاراگراف نوشته شده باشد.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
[سه شنبه 1399-10-02] [ 02:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت