معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  تبیین ویژگی های ائمه (ع) در زیارت جامعه کبیره ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم مریم میرکریمی در نشست علمی با عنوان «تبیین ویژگی های ائمه (ع) در زیارت جامعه کبیره» در تاریخ1400/11/18  به مناسبت شهادت امام هادی(علیه‌السلام)که با حضور کارکنان و اساتید مجموعه حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: از زمانهایی که توصیه به ذکر الهی شده، ماه مبارک رجب است که ماه پر برکت و هر یک از دعاهای آن منزلی از منازل سالکین الی الله و ماه درخواست انسان برای ارتقاء و ظرفیت رشد معنوی است.
وی ، زیارت جامعه کبیره را یک صحیفه کامل امام شناسی معرفی کرد و گفت: کمالاتی که در آن بیان شده برهانی، مستدل و همراه با دعوت به طور ضمنی امام معصوم به ما است که در سایه طاعت و بندگی خداوند به افق اعلای کمالات رسیدند و اگر انسان به دنبال کمال است باید از آنان تبعیت کنند.
مدیر مرکز تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه سند زیارت جامعه قطعی است،تصریح کرد: هر انسان منصفی می بیند این بیانات کار یک انسان عادی نیست و این زیارت کاملا منطبق با آیات قرآن مجید و روایات است ومقام خلیفه الله را برای پیامبران و اولیای الهی بیان می‌کند.
خانم میرکریمی در پاسخ به این شبهه که زیارت جامعه غلو است، گفت: اولا آنچه در کلام امام هادی(علیه السلام است بخشی از کمالات ائمه معصومین(علیهم السلام) است و الا فضایل ایشان بیشتر از آنچه در زیارت آمده است می باشد لذا در پایان آن گفته می شود شما بیش از آنچه گفتیم هستید؛ یعنی انسانهای کامل آیینه تمام نمای جلال و جمال الهی هستند.
وی با اشاره به فرمایش امام علی(علیه‌السلام) «در فضل و برتری ما هرچه می خواهید بگویید اما بدانید که نه تنها به حقیقت فضائلی که خدا برای ما قرار داده است نمی رسید بلکه به اندکی ازآن نیز نمی رسید» خاطر نشان کرد: ائمه معصومین(علیهم السلام)، آیات و دلایل خدا ، حجت ، وجه، چشم و زبان او هستند و ثانیا: مرز غلو خارج کردن آنان از دایره عبودیت است.
استاد حوزه ادامه داد: زائران، زیارت خود را با تکبیرات صد گانه و السلام علیک شروع می‌کنندکه صد تکبیر، اشاره به عظمت و کبربایی بودن خداوند است و عبارت""السلام علیک"” نشان می دهد ائمه معصومین(علیهم السلام)، مخلوق و نیازمند فیض هستند؛ لذا زیارت آنان با عباراتی شروع شده که شائبه هرگونه غلو درباره آنان را برطرف می کند و در این زمینه به کلام امام علی(علیه‌السلام) «ما را از مرز عبودیت خارج نکنید و به سر حد عبودیت نرسانید آنگاه هرچه می خواهید در فضیلت ما بگویید» استناد کرد.
وی با اشاره به فراز"” معدن الرحمه"” اظهار کرد: ائمه معصومین(علیهم‌السلام) دارای رحمت، عاطفی و عقلی هستند و حوائج مادی و معنوی مخلوقات را برطرف می کنند و در قرآن هم به آن اشاره شده است.
مدیر مرکز پژوهشی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان با اشاره به عبارت"” اصول الکرم"” در زیارت، خاطر نشان کرد: کرم به معنای عزیز و نفیس است و بیانگر آن است که تمام خیرات و برکات موجود در نظام هستی اعم مادی و معنوی به وساطت ائمه معصومین(علیهم السلام) افاضه می شود .
خانم میرکریمی به معنای فراز""السلام علی محال معرفه الله"” اشاره کرد و گفت: ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بهتر از هر کسی خدا را می‌شناسند و بهترین وسیله برای کسانی هستندکه با شاگردی مکتب ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در صدد شناخت خداوند هستند و از آنجا که هر موجودی مظهری از مظاهر خدا بوده ، ائمه معصومین(علیهم السلام) مظهر تام اسماءالله و صفات الهی هستند .
وی در پایان تاکید کرد: در روایات اسلامی معرفه الله به معرفت امام واجب الاطاعه تفسیر شده است که از یک سوی قرآن بهترین معرف خداوند است و از سوی دیگر ائمه معصومین(علیهم السلام) محل معرفت الهی است که حاصل این دو تاکید بر مضمون حدیث ثقلین است.

موضوعات: نشست علمی, ویژه دهه فجر
[پنجشنبه 1400-12-05] [ 10:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آینده انقلاب اسلامی در ره یافت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، دکتر محمد حکیمی در همایش"” آینده انقلاب اسلامی در ره یافت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی"” که با حضور کارکنان و طلاب مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در تاریخ 1400/11/20 برگزار شد، بیان کرد: ارزشهای معنوی در تمدن نوین اسلامی عامل وقایع انقلاب بوده و باعث پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و تبلیغ انقلاب اسلامی خواهد شد همچنان که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به آن اشاره شده است.
وی با استناد به کلام امام علی(علیه‌السلام) «هیچ سرمایه‌ای مانند عقل نیست هیچ عقلی مانند تدبیر نیست و هیچ علمی مانند اندیشیدن نیست» تصریح کرد: هر دو عقل نظری و عملی برای ما مهم و عامل رسیدن به این تمدن نوین اسلامی است.
استاد حوزه با اشاره به اینکه در قرآن بیش از ۷۰۰ بار انسان را به عقل و اندیشیدن دعوت نموده است، خاطرنشان کرد: همچنان که در بیانیه گام دوم انقلاب هم آمده است یک فرهنگ و تمدن باید بر مبنای عقلانیت بنا شود و گرنه شکست می‌خورد.
آقای حکیمی اظهار کرد: از میان انواع انقلاب ها مانند: انقلاب مادی، انقلاب سیاسی و…، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اخلاقی و ذو ابعاد است که بعد اخلاقی و ارزشی آن بر بقیه ابعاد غلبه دارد؛ زیرا مردم ما بر مبنای دیانت و ارزش‌های اسلامی و معنوی انقلاب کردند.
وی تصریح کرد: هر فرد و جامعه‌ای که بخواهد ارزش‌های اخلاقی در آن ایجاد شود نیازمند عوامل اساسی مانند عقلانیت، عدالت، احسان، تقوا و تواضع است.
استاد دانشگاه، رشد فرهنگ و تمدن نوین اسلامی را را در گرو رشد قوه تعقل دانست و افزود: برای رشد قوه عاقله باید قوه نقادی را رشد داده و دلیل و مدعای فرد مقابل را نقد منصفانه کرد و سپس بدنبال پیام آن برویم و با دلیل و مدرک، درستی و نادرستی آن را اثبات نماییم.
آقای حکیمی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما باید عقل محور باشد، البته باید به لغزش‌های آن که در قرآن هم آمده، توجه کنیم از جمله: تقلید کور کورانه، پیروی از حدس و گمان، هوا و هوس و شتابزدگی. ایشان در ادامه به سخن رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) استناد کرد که فرمودند: «اگر کسی کاری را بدون علم انجام دهد بیش از آنکه اصلاح کند، ضایع می‌کند».
وی ادامه داد: مردم ایران در خیابان‌ها شعار مرگ بر شاه داده و اعتراض کردند تا حکومت اسلام، اخلاق، معنویت و نهج البلاغه اجرا شود و اگر بخواهیم این تمدن اسلامی رشد و بقاء داشته باشد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب باید مدیران مدّبر، متخصص و مؤمن پرورش دهیم.
استاد حوزه در پایان سخنان خود تأکید کرد: اسلام، دین اخلاق و معنویت است و پایه اخلاق اسلامی، تقوا است، و تقوا با توجه به حکمت ۴۱۰ نهج البلاغه، همان خویشتنداری از آفات دیانت و آخرت است.
در ادامه این همایش آقای دکتر عباس عبداللهی‌‌فر به بحث پیرامون «نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی» پرداخته و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی استکبار ستیزی و استعمار ستیزی می‌باشد. در قرآن کریم به شدت با استکبار برخورد شده است و این امر شیوه پیامبران الهی نیز بوده است و حفظ این ویژگی وظیفه تک تک ما است.
وی به بیان نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: روحانیت به منزله رهبراست؛ لذا اولین شرط آن فرد سازی است که اگر شاگرد مستعدی پیدا شود باید او را مورد نظر قرار داد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان، جامعه سازی را گام دوم برای رهبری دانست و افزود: یک رهبر وقتی توفیق پیدا می‌کند که بتواند جامعه سازی کند به خصوص در تفکر شیعی که موضوع امامت جایگاه ویژه دارد؛ بنابراین برای اینکه روحانی در جامعه تاثیرگذار باشد باید برای هدف خود سیستم مناسبی را طراحی کند که فرد سازی و جامعه سازی، موثر واقع شود.
دکترعبدالهی فر اظهار کرد: محور فعالیت‌های فردی در جایگاه روحانیت، قطعاً تبیین عقل و تحقق آن می باشد که در قالب اخلاق و فقه عملی نمایان می‌شود.
وی با اشاره به کلام شهید مطهری که می فرمایند: «روحانیت به لحاظ تقوا، علم و معنویت در جایگاه خوبی است؛ اما به لحاظ جامعیت علمی حوزه ها باید خود را تامین کنند» تصریح کرد: جامعیت علمی در حوزه‌ها باید گسترش پیدا کند؛ لذا در حوزه علوم مختلف و نسبت آن‌ها با رستگاری، حکومت، فقه، عقیده و اخلاق باید تحقیق و پژوهش شود؛ زیرا می خواهند برای کل زندگی آحاد جامعه اثرگذار باشند نه فقط یک بخش خاصی.
استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های حوزه‌ها این است که بیشتر مبلغ و مجتهد پرورش می دهند، افزود: پرورش مبلغ و مجتهد لازم است ولی کافی نیست، باید فراگیری زبان‌های مهم دنیا و تعامل فرهنگی با فرهنگ‌های تاثیر گذار جهانی و مردمی بودن و ارتباط با توده‌ها و عدالت خواهی را مورد توجه قرار دهند.
دکترعبدالهی فر ادامه داد: حوزه‌ها باید سعی کنند با حفظ جنبه مردمی بودن، روح انسانهای تشنه ی علم و دانش را سیراب کنند که موجب تقویت پیوند بین جامعه و روحانیت شود.
وی با اشاره به کلام امام خمینی(رحمه الله‌علیه) در منشور روحانیت که می فرمایند: «اگر کسی در حوزه است و قدرت و توان علمی دارد و نیاز جامعه اقتضاء دارد، فرد نباید وظیفه اش را نادیده بگیرد برای این که معضلات جامعه را حل کند» خاطر نشان کرد: حضور در جامعه از توصیه های حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) است که نمی‌توان به بهانه درس و تدریس فعالیت‌های اثر گذار اجتماعی را کنار گذاشت.
استاد دانشگاه گفت: امروز هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد که اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها حتی ضعف در مدیریت‌ها باعث شود الفت و وحدت بین طلاب و علمای متعهد به هم بخورد یعنی نباید اختلافات سلیقه ای در شیوه اداره مملکت باعث شود آن وحدتی که عامل پایداری جامعه ماست بهم زده شود. چنین افرادی خواسته یا ناخواسته ممکن است در خدمت استکباری قرار بگیرند که می خواهد کل حکومت از بین ببرد.
آقای عبدالهی فر خاطر نشان کرد: یک مجتهد باید علاوه بر خلوص، تقوی، زیرکی، هوش و فراست را برای هدایت جامعه بزرگ اسلامی و حتی جوامع غیر اسلامی داشته باشد؛ زیرا که روحانیت خواسته یا ناخواسته نقش دارد.
وی در پایان تاکید کرد: تحقق آرمان‌های اسلام نیاز به قدرت دارد؛ اما قدرت باید ذیل حکومت باشد که در فرهنگ اسلامی تحقق حکومت به تربیت است در واقع فلسفه حکومت، تربیت و اعتلای انسان است که در بیانیه گام دوم به این موارد اشاره شده است.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, همایش, ویژه دهه فجر
[یکشنبه 1400-12-01] [ 02:02:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) تجلی جاءالحق و زهق الباطل) ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان، خانم زهرا علاءالدین در ویژه مراسم ورود امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) که با حضور کارکنان، طلاب و از سوی مجموعه حوزوی الزهراء(سلام ‌الله علیها) گرگان برگزار شد، به بحث پیرامون""امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) تجلی جاءالحق و زهق الباطل)"” پرداخت و گفت: حق به معنای ثابت و باقی است؛ لذا خدا و هرچه از سوی او باشد، حق است.
وی با بیان اینکه برای آیه شریفه «جاء الحق و زهق الباطل» مصادیقی همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکه و شکستن بت‌ها است که در همه‌ی آنها باطل شکست خورده است، افزود: آیه دارای مفهوم گسترده‌ای است که فنای باطل و بقای حق را نوید می‌دهد.
مشاور مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان تصریح کرد: بقای حق و نابودی باطل، یک سنت و قانون الهی است، نه پنداری و تصادفی، هرچند پیروان حق کم و طرفداران باطل زیاد باشند؛ زیرا حق همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانی است.
خانم علاءالدین خاطر‌نشان کرد: در بعضی از روایات این آیه اشاره به قیام حضرت مهدی(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌) تفسیر شده است که مفهوم این احادیث انحصار معنی وسیع آیه به این مصداق نیست؛ بلکه قیام امام از روشن‌ترین مصداق‌های آن است که نتیجه‌اش پیروزی نهایی حق بر باطل در سراسر جهان است.
وی ادامه داد: این یک قانون کلی الهی و تخلف ناپذیر آفرینش در هر عصر و زمانی است و مصداقی دارد که پیروزی پیامبر(صلوات الله‌علیه) بر لشکر شرک و بت پرستی و همچنین قیام امام مهدی(عجل الله) بر ستمگران و نیز قیام امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) از چهره‌های روشن این قانون عمومی است.
استاد حوزه با استناد به کلامی از امام علی(علیه السلام) به ضرورت تشخیص حق از باطل اشاره کرد و گفت: تمام انسان ها طالب سعادتند و سعادت در گروه حق محوری است؛ بنابراین حق را از باطل باید شناخت و گرنه باطل به صورت حق‌نما جلوه می‌کند ؛ زیرا جهان آمیزه‌ای از حق و باطل است.

خانم علاءالدین به بیان معیارهای شناخت حق پرداخت و افزود: نخستین معیار شناخت حق از باطل، عقل است خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده وبرای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همه انسان ها را به تفکر، تعقل و تدبر خوانده است.
وی، شناخت حق در مقایسه با باطل را یکی دیگر از معیارهای شناخت دانست و گفت: شناخت هر چیزی، آگاهی و اطلاع از ویژگی های ضد آن چیز است و جمله حکیمانه «تعرف الاشیاء باضدادها» به این نکته اشاره دارد؛ بنابراین با شناخت ویژگی‌های هریک از حق و باطل، می‌توان دیگری را شناخت.
مشاور مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان، سودمندی، مطابقت با فطرت، ماندگاری و مشاهده را از ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای حق بیان کرده است، برشمرد.
خانم علاءالدین در بحث از ویژگی‌های حق به بیان معنای سودمندی و اصلاح گری پرداخت و اظهار کرد: حق، امری صالح است و افزون برصالح بودن و دوری از فساد و تباهی، موجب اصلاحات نیز می‌شود.
وی در پایان سخنان خود با استناد به سخن امام علی(علیه‌السلام) «ان دین الله لاتعرف بالرجال بل بآیه الحق و اعرف الحق تعرف اهله» تاکید کرد: نباید انسانها را حتی با بهترین سوابق، معیار شناخت حق قرار داد؛ زیرا معیار حق، دین خدا است و شناخت حق و حقیقت نیاز به اندیشه دارد؛ لذا شخصیت‌ها و تفکر آنها را باید با معیار و ملاک حق سنجید که قیام امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) مصداق این سخن است.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه دهه فجر
[چهارشنبه 1400-11-27] [ 01:57:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش امام و انقلاب در ایجاد ارزشها در تاریخ ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء (س) گرگان خانم فرحناز رجب زاده در نشست علمی پژوهشی با عنوان «نقش امام و انقلاب در ایجاد ارزشها در تاریخ»99/11/112 که به مناسبت سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به وطن، از سوی مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان و با حضور کارکنان و شماری از اساتید برگزار شد، حضرت امام(رحمه الله علیه) را شخصیتی بی بدیل، جامع، کامل و متشکل از بُعد عقلانیت و معنویت دانست.

 وی با استناد به کلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بیان کرد: “در میان چهره های معروف عالَم، بعد از انبیاء(صلی الله علیه) و اولیاء(علیهم السلام) شخصیتی با این عظمت و خصوصیات مثبت، جامع الابعاد و جامع الاطراف سراغ نداریم “.

مشاوره حوزه، اخلاص؛ ارتباط با خدا، رضایت خداوند و تجنب از هوای نفس را از خصوصیات و ویژگی های بارز حضرت امام(رحمه الله علیه) برشمرد که موجب کسب توفیقات ایشان شد.

رجب زاده، “حضرت امام(ره) را نیایش گر ،گریان نیمه شب ها و روح بزرگ زمان “معرفی کرد و گفت: “یقیناً خصوصیات حضرت امام(رحمه الله علیه)، استثنایی، ممتاز و بی نظیر است، هر چه بیشتر در ابعاد شخصیت ایشان تأمل کنیم، این استثناء و امتیاز را بیشتر و بهتر درک می کنیم “.

رجب زاده خاطر نشان کرد: “امام خمینی(رحمه الله علیه) را امیر هوا و خواهش های نفسانی خود معرفی کرد که الگو، رهبر، پدر، معلم و محبوب ملت ایران و امید روشن همه مستضعفین جهان بود “.

وی، با استناد به کلام حضرت امام(رحمه الله علیه) “انقلاب را انفجار نور” نامید و ضمن تاکید بر حفظ و بقای انقلاب گفت: ” اگر بار دیگر اسلام، زمین بخورد، بلند شدن آن سخت و دشوار است “.

استاد حوزه، انقلاب را خروج از تاریکی و جهالت به نور و روشنایی دانست و در بحث از جاهلیت مدرن و جاهلیت اولی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) گفت: “جاهلیت صرفاً به معنای فقدان علم نیست، بلکه جاهلیت به معنای وسیع، غلبه نیروی شهوت و غضب در محیط زندگی است” معظم له “جاهلیت مدرن را سخت تر و اسفناک تر از جاهلیت اول “می دانند.

رجب زاده، در بیان فَرق جاهلیت مدرن با جاهلیت اولی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ادامه داد: “امروز دنیا با تکیه بر فرآوردهای دانش و ابزارهای اطلاعاتی، امنیتی و تبلیغاتی، همه چیز را در خدمت شهوت و غضب می دهد “.

وی در پایان بر مطالعه و بررسی وضعیت کشور در قبل و بعد از انقلاب، جهت شناخت و ادای حق امام راحل، شهدا و انقلاب تاکید و توصیه کرد.

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی, ویژه دهه فجر
[سه شنبه 1399-12-05] [ 08:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مدبرانه و عقلایی بودن دفاع مقدس ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم مریم دوست محمدیان در نشست علمی پژوهشی با عنوان” مدبرانه و عقلایی بودن دفاع مقدس” که با حضور کارکنان و شماری از اساتید و طلاب مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در تاریخ99/11/16 برگزار شد، با اشاره به دهه فجر، انقلاب اسلامی ایران را در پیدایش، کیفیت و انگیزه با دیگر انقلاب ها متمایز دانست.

وی، در بیان علت تمایز انقلاب ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران در اصل پیدایش، گرایشی به شرق و غرب نداشته و یک انقلاب مستقلی بود، حضرت امام(ره) در کیفیت پیدایش با تسخیر قلوب و دادن بینش به مردم و به لحاظ انگیزه با انگیزه الهی، این انقلاب را ایجاد کرد.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، محور اصلی حرکت حضرت امام(ره) را قرب به خداوند عنوان کرد و ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه عقلانیت استوار بود، حضرت امام(ره) نظام را مدبرانه و براساس عقلانیت رهبری کرده و امر ایشان بر رفراندوم جمهوری اسلامی با اینکه می دانست مردم طالب جمهوری اسلامی هستند، دلالت بر تدبیر و عقلانیت داشت.

دوست محمدیان، در بحث از مدبرانه و عقلانی بودن دفاع مقدس، با استناد به کلام مقام معظم رهبری(مدظله) “دفاع مقدس را یکی از عقلانی ترین حوادث ملت ایران دانست که از ابتدا تا آخر، مدبرانه و عقلایی بود “.

وی، با اشاره به علت تاکید رهبر معظم انقلاب بر عقلانیت هشت سال دفاع مقدس افزود: خطاب فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به آن دسته از افرادی است که حماسه رزمندگان ما را صرفاً یک حرکت احساسی تلقی می کردند.

استاد حوزه، از دیگر دلایل بر تاکید فرمایش رهبر معظم انقلاب نسبت به عقلانی بودن حماسه دفاع مقدس را عدم تحریف این حماسه برشمرد و خاطرنشان کرد: باید ذخایر علمی دفاع مقدس را حفظ کرده و نگذاریم مورد تحریف قرار گیرد، لذا پژوهش های علمی در موضوعات متنوع جنگ، مانع از از این تحریف خواهد شد.

دوست محمدیان توضیح داد: غالباً در مجالس و سخنرانی ها، به جنبه های احساسی رزمندگان پرداخته و به برنامه ریزی های اتاق جنگ برای طراحی عملیات و تدبیر فرماندهان کمتر اشاره شده لذا تبیین این حماسه مانع از طرح بسیاری از شبهات و انحرافات خواهد شد.

وی در پایان خطاب به حاضرین، بر طرح مباحث دفاع مقدس و آمادگی جهت پاسخگویی به شبهات توصیه و تاکید کرد.

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی, ویژه دهه فجر
 [ 08:53:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اذن ولی در نکاح دوشیزه رشیده ...

به گزارش معاونت پژوهشی مدرسه علمیه و عالی و تخصصی الزهرا(س) کرسی آزاد اندیشی «اذن ولی در نکاح دوشیزه رشیده» در تاریخ99/11/18 از طریق سامانه سیما و به صورت حضوری برگزار گردید در این کرسی خانم مهدیه محمدی به عنوان ارائه کننده بحث گفت:

زن به عنوان انسان وخلیفه الله آزاد آفریده شده و مختار است و این اختیار و آزادی در بخشی از تبیین احکام شرعی دچار محدودیت و منع شرعی می‌شود. از جمله مباحثی که در فقه شیعه بسیار مورد اختلاف است مسئله اذن ولی در نکاح دوشیزه است که آیا این ولایت به نحو استقلالی است یا به نحو تشریک؟

البته باید به چند نکته دقت داشت:

1_محل بحث حکم وضعی و ترتب اثر‌ یا‌ عـدم تـرتب اثر بـر ایـن نـکاح،بدون اذن یا اجازه‌یولی است نه حکم تکلیفی حرمت و عدم آن.

2_مورد‌ بحث‌ صرفا ازدواج دوشیزه‌ی بـالغ و رشـید است.

3_منظور از«ولی»در عـنوان بحث بنابر مذهب برخی از فقیهان فقط پدر‌ و بنابر‌ نظر جمع کثیری پدر و جدّ پدری دختری است که قصد ازدواج داردو توسعه‌ی آن به غیر این دو، مانندولی‌ قهری و حاکم شرع،نـیازمند بـحثی جـداگانه است. 

 

در مسئله‌ی مورد بـحث اقـوالی از فـقیهان متقدّم، متأخّر و معاصر موجود است. عمده‌ی اقوال از این قرار است:

ادامه »

صفحات: 1 · 2

موضوعات: كرسي آزاد اندیشی, ویژه دهه فجر
[دوشنبه 1399-12-04] [ 09:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مولفه های کلیدی در وصیت نامه امام خمینی (ره) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا (س) گرگان میزگرد علمی با عنوان « مولفه های کلیدی در وصیت نامه امام خمینی (ره) » در تاریخ99/11/21   ازطریق سامانه سیما برگزار گردید.

در ابتدای این میزگرد معاون آموزش سطح 3 و4 مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان خانم دوست محمدیان، اشاره حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به این حدیث را  دلایل مختلفی دانسته و گفت:  حضرت امام(ره) به پیروی از رسول گرامی اسلام وصیت نامه خود را با حدیث «انی تارک فیکم الثقلین » آغاز نمودند تا تأکید نمایند در هر زمان و مکان باید طبق این دو عمل کنیم که راه نجات و رستگاری در گروی پیروی از قرآنی است که اهل بیت پیغمبر بیان کننده و مفسران آن و قرآن مجسم هستند.

وی با صحیح دانستن سند حدیث ثقلین گفت: این  حدیث متواتر بین جمیع مسلمین است و سند آن معتبر بوده و در کتب اهل سنت از صحاح ششگانه گرفته تا کتب دیگر آنان با الفاظ مختلف به طور متواتر از پیامبر مکرم نقل شده است. این حدیث در روایات اهل سنت و شیعه جمعا با ۲۶۱ سند از بزرگان شیعه و سنی نقل شده است لذا این حدیث حجت قاطع برای جامعه بشری به ویژه مسلمانان مذاهب مختلف می باشد و اگر عذری برای جاهلان بی‌خبر باشد برای علمای مذاهب نیست.

ایشان در ادامه از دلایل دیگر انتخاب این حدیث با وجود احادیث معتبر دیگری مانند حدیث غدیر و سفینه و.. بحث از رحلت پیامبر و توجه عاطفی مسلمانان به آن دانسته و بیان کرد: از آنجائی که قرآن در بین مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار است لذا وقتی کنار عترت و اهل بیت قرار می‌گیرد نشانه جایگاه والاتر عترت است و همچنین این حدیث، تداعی کننده قیامت و روبرو شدن با پیامبر اکرم صلی الله است، زیرا می فرماید:” حتی یردا علیَّ الحوض".

خانم دوست محمدیان با توجه به بیانات حضرت امام«ره» حفظ و بقای اسلام را وابسته به ولایت دانسته و گفت: امام«ره» با اشاره به این حدیث در وصیت نامه قصد نشان دادن اهمیت و جایگاه ولایت را به همگان داشتند. همچنانکه در آیه66 سوره مائده خداوند به پیامبرش می فرماید: اگر امامت و ولایت علی(ع) را ابلاغ نکنی در حقیقت رسالتت را انجام نداده ای و نیز اکمال دین و اتمام نعمت به ابلاغ به ولایت منوط شده است.

ایشان وجه نامگذاری این حدیث را به ثقلین  تبیین عظمت و بزرگداشت قرآن و اهل بیت  دانست.

معاون آموزش سطح 3 و 4 در ادامه به علت تقارن کتاب و عترت پرداخته و گفت: از آنجا که رهبر بدون قانون اساسی و قانون اساسی بدون رهبر امکان ندارد ؛ لذا کتاب بدون عترت وعترت بدون کتاب معنا ندارد. علاوه بر آن لازمه کتاب صامت داشتن مفسر است که مفسران قرآن همان اهل بیت علیهم السلام هستند.

 ایشان از دیگر دلایل علت تقارن کتاب و عترت را نیاز کشف حقایق هستی را به وحی دانسته و اظهار داشت: تنها از راه پیشرفت علمی نمی  توان به اسرار هستی دست پیدا کرد و قرآن واهلبیت هردو وحی هستند. و علاوه بر اینها هر کدام از این دو حقانیت یکدیگر را ثابت می‌کند؛ لذاست که رسول خدا فرمودند: یشهد بثقل الاکبر الثقل الا صغر و یشهد بثقل الاصغر الثقل الا کبر.

وی در ادامه بیان کرد: دلیل دیگری که برای تقارن این دو ثقل می‌توان بیان کرد جاودانگی کتاب و عترت می باشد. لذا می فرماید حتی یردا علی الحوض که تا قیامت اینها با هم هستند

ایشان در ادامه با توجه به بیانات حضرت امام«ره» به بیان راز اصلی انحراف در طول تاریخ پرداخته و گفت: کنار زدن آگاهان و مفسران حقیقی قرآن یعنی اهل بیت، خارج ساختن قرآن از دستور کار جامعه و قرآ ، از همه مهمتر از بین بردن آرمان مقدس قران یعنی حکومت اسلامی و جایگزینی حکومت های طاغوتی به جای حکومت های اسلامی و دور نگه داشتن  مردم از خدا و کتاب و سنت پیامبر از جمله عوامل اصلی انحراف می باشد.

خانم دوست محمدیان چاره این درد و خارج شدن از انحراف را آمدن سفیران حقیقی قرآن به صحنه سیاسی و اجتماعی و آوردن قرآن به متن زندگی مردم به عنوان یک دستورالعمل زندگی دانست.

وی برپایی حکومت دینی که در زمان ما به حول و قوه الهی و با عنایت امام زمان و با تلاشهای پیامبرگونه حضرت امام(ره) برپا شد، را یکی از آرمان‌های قرآن دانست و وظیفه ما در برابر آن را حفظ و نگهداری آن بیان کرد.

ایشان با توجه به بیانات حضرت امام«ره» به بیان حفظ حکومت دینی پرداخته و گفت: حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر اهمیتش بیشتر است. زیرا که امام عصر خودش را فدای نظام اسلامی می کند و اگر غیر از این باشد باید در مقابل خدا به پیامبر(ص) و اهل بیت و امام و شهدا پاسخگو باشیم.

 

در ادامه خانم لادن یونسی در بحث از جایگاه حوزه های علمیه در وصیت نامه امام خمینی(ره) گفت: یکی از چیزهایی که امام متذکر می‌شوند نفوذ افراد منحرف و تبهکار در حوزه هاست. نفوذ این افراد دو اثر دارد، اثر کوتاه مدت آن بدنام شدن حوزه ها با اعمال و رفتار ناشایست افراد انحرافی است و اثر دراز مدت آن که خطر بسیار بزرگی است زمانی است که این افراد به مقامات بالای علمی و یا ریاستی برسند و در بین مردم نفوذ کنند و با کلام زیبای خود مردم و جوانان را جذب ­کنند و با رفتار غیر واقعی خود آسیب های زیادی را به وجود آورند. 

 معاون آموزش سطح 2 مدرسه با توجه به بیانات حضرت امام در وصیت‌نامه در ادامه بیان کرد:  باید حوزه‌ها هوشیار باشند و افراد را بشناسند و تصفیه افرادحوزه‌ها به عهده بزرگان حوزه است تا کار به اینجا کشیده نشود.

ایشان مولفه لازم دیگر در حوزه های علمیه را زمان شناسی با حفظ فقاهت و فقه اسلامی و سنتی دانسته و اظهار داشت: بایدفقه سنتی حفظ شود. اگر از این فقه سنتی انحراف پیدا کنیم، تحقیق و تدقیق و ارکان آن متزلزل می شود و این فقه ما باید تحقیقاتی باشد. روحانیت نبض جامعه است. روحانیت همواره چند قدم جلوتر ازجامعه باید باشد و این همان معنای به روز بودن و زمان شناس بودن است .

 وی مولفه دیگر را اهمیت علم اخلاق و تهذیب و سیر و سلوک در حوزه هابیان کرد و گفت: اگر می­خواهید رهبری خوبی داشته باشید باید تهذیب نفس داشته باشید. تباهی حوزه‌ها در بی اخلاقی است و همراه بودن عقل با علم و تهذیب نفس نیز از جمله عواملی است که باید به آن توجه کرد.

در ادامه خانم فاطمه احمدی از اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان به نقش مردم در انقلاب اسلامی در وصیت نامه امام خمینی اشاره کرده و گفت: امام خمینی در وصیت نامه الهی سیاسی خویش بر مردمی بودن انقلاب اسلامی تأکید دارند در حالی که اکثر انقلاب‌های کشورهای دیگر عنصر اصلی مبارزه نیروهای متشکل حزبی و شبه نظامی است که از طریق جنگ مسلحانه کار را تمام می کردند و نقش مردم بیشتر حمایت و پشتیبانی از آنها بوده. اما در انقلاب اسلامی مردم نقش اساسی داشتند وانقلاب با خصوصیت مردمی بودن و در سایه الهی بودن و اسلامیت به ثمر نشست.

ایشان علت جذب قلب های مردم و حکومت بر آنان را، ایمان اخلاص و صداقت و عدم وابستگی  حضرت امام «ره » را به دنیا دانسته و اظهار داشت: حضرت امام توانست به بهترین وجه ممکن و در شرایط سخت و دشوار داخلی و خارجی مدیریت و رهبری کم نظیر خود را به جهانیان نشان دهد و نقشه های دشمن را برهم بریزد.  امام در عصر خفقان از طریق نوشتن اعلامیه ها و سخنرانی به افشای ماهیت رژیم گذشته پرداختند و به صورت مستمر و شجاعانه مردم را نسبت به اعمال و کارهایشان آگاه کردند.

وی در ادامه  با بیان تأکید امام(ره) بر تعیین سرنوشت ملت به دست خود  گفت:  حضرت امام معتقد بودند که تعیین کردن سرنوشت مردم به دست خود عامل حرکت و تلاش و مشارکت و همکاری ملت می باشد.

خانم احمدی با توجه به بیانات حضرت امام«ره» رمز حفظ انقلاب و پیروزی را توجه داشتن به خدا و معنویت دانسته و بیان کرد: توجه به خدا را از دست ندهید که رمز پیروزی است و این کلید را محکم نگه دارید.  تحول باطنی و تحول روحی که در ملت پیدا شده و در شما جوان ها و مردها و زنها پیدا شده این موجب امیدواری است.

ایشان در ادامه از جمله نکات مورد توجه حضرت امام «ره» را انجام درست وظایف دانسته و اظهار داشت: هر جا هستید خوب عمل کنید آقا در محراب خوب عمل کند و شما در دانشگاه خوب عمل کند و ما هم در مدارس خوب عمل کنیم همه با هم دست به دست هم بدهیم که درست عمل بکنیم ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.

وی در پایان انگیزه و ایمان مردم و اطمینان آنان به غیب را رمز موفقیت و پیروزی دانسته و گفت: یادآوری امام به قدرت ملت و موفقیت آنان و تشویق به استقامت و پایداری در راه هدف و برتر دانستن ملت ایران و توده میلیونی عصر حاضر را از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق  در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی علیه السلام که آنها با این عزیزان مخالفت کردند اینها همه از عشق و علاقه و ایمان سرشار آنان نسبت به خداوند متعال و اسلام و حیات جاودان است در صورتی آنان نه در محضر مبارک رسول اکرم هستند و نه در محضر امام معصوم. اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانی تربیت نموده است.

 

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, میز گرد
 [ 08:08:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان جلسه هم اندیشی با عنوان « بررسی ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در تاریخ 99/11/19 در این مدرسه برگزار گردید.

در ابتدا خانم آبرین در زمینه مدیریت جهادی در بیانیه گام دوم انقلاب با توجه به کلام امام علی(ع) گفت:باید در راس هر کاری مدیری انتخاب شود که کارهای مهم، او را مغلوب و درمانده نکند و کثرت کارها او را پریشان و خسته ننماید.

ایشان مدیریت را به معنی تنظیم و تدوین تجربیات و علم مدیریت را تشکیل یک رشته مستقل علمی و یکی از منابع قدرت تولید علوم انسانی بر مبنای فرهنگ ملی و بومی ومذهبی هرکشور دانست.

وی عدم سنخیت مدیریت با فرهنگ ملی و مذهبی بر اساس ترجمه متون علمی غرب و ارائه الگوی وارداتی تربیت مدیران را دارای کارآیی لازم ندانسته و گفت: ۲۶ خرداد ۱۳۵۸ آغاز ورود مدیریت جهادی در فرهنگ مدیریت بود و شروع مدیریت جهادی با فرمان حرکت جهاد سازندگی در مناطق محروم و پیام تاریخی حضرت

امام خمینی  به وجود آمد.

ادامه »

صفحات: 1 · 2

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه دهه فجر, هم اندیشی
[چهارشنبه 1399-11-29] [ 08:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  امام و انقلاب ...

 

  به گزارش معاونت پژوهش مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی پژوهشی  امام و انقلاب که در تاریخ 14/11/99 و به مناسبت دهه فجر و بصورت پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، در بحث از رابطه بین امام(ره) و انقلاب، درک این رابطه را بسیار مهم دانست و ایجاد این انقلاب را برگفته از شخصیت بزرگ حضرت امام(ره) عنوان کرد.

وی، جهت تبیین انقلاب حضرت امام(ره)، به جریان سیدالشهداء(ع) پرداخت و افزود: حضرت سیدالشهداء(ع) در مقابل مردم آن زمان که برخی ناآگاه به عمق فاجعه بوده و برخی نیز یا خود را کنار کشیده یا با آن کنار آمده بودند، درد و عمق درد را فهمید و اقدام به قیام کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: شخصیت حضرت امام(ره) بر مبنا و اصول سیدالشهداء(ع) شکل گرفت، بدین معنا که خداوند را حاکم بر وجود خود کرده و این حاکمیت ذات اقدس الهی در تمام شوون زندگی آنان جاری بود.

 

 آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) شخصیتی بودکه زمان را دقیقا درک کرده و مشکل را با تمام وجود لمس می کرد اضافه کرد: حضرت امام(ره) دین و ادیان الهی را مجدد وارد عرصه زندگی کرده و به دین ارزش داد، بطوری که دنیا فهمیدند دین خیلی می تواند نقش ایفا کند.

 

 عضو مجلس خبرگان رهبری، “تحول “را مهمترین کار حضرت امام(ره) دانست و خاطرنشان کرد: تحول فرهنگی، تحول شخصیت جامعه و تحول شخصیت نسل جوان کاری بود که نه تنها در کشور ایران بلکه در جهان اسلام و در کل ادیان موثر بود.

وی، سردار شهید سلیمانی و دکتر چمران را انسان های ویژه، خاص، کم نظیر و خودساخته معرفی کرد که در راه دین اسلام و حفظ ارزش ها از خود گذشتند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: حضرت امام(ره)، درس آزادگی، ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آزادگی را به همه انسان ها آموخت و امروز هم همان صلابت و اهدافی که با حضرت امام(ره) همراه بود، در وجود سلف صالح مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) بوده و عینیت یافته است.                                                                                  

 

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, نشست
 [ 08:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راه‌كارهای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ازدیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ...

انقلاب جهاد اصغر است و حفظ تقوای الهی جهاد اکبر. با از بین رفتن روحیه دینی مسوولین و انقلابیون، انقلاب نیز از بین خواهد رفت زیرا از آن جا که انقلاب ماهیتاً دینی و اسلامی است تنها با حفظ همین ویژگی تداوم خواهد یافت. در این مورد با اشاره به دو آیه از قرآن کریم «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم و اخشون» «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و حوادث صدر اسلام به خصوص پس از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که به انحراف و تغییر مسیر انقلاب اسلامی پیامبر منجر شد، اگر با واقع بینی و دقت کامل با مسایل فعلی انقلاب مواجه نشویم و در آن تعصبات و خودخواهی ها را دخالت دهیم، شکست انقلاب مان بر اساس این دو آیه حتمی است.

جهت حفظ و بقای انقلاب اسلامی راه‌کارهایی وجود دارد که باید مورد توجه حامیان انقلاب قرار گیرد و غفلتی در این زمینه صورت نگیرد. برخی از این راه‌کارها عبارتند از:

راه‌كارهای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ازدیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

موضوعات: بروشور, ویژه دهه فجر
 [ 08:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت