پژوهشگر: نفیسه حسینی 

چکیده:

 عبور از خط قرمزهایی که قانون با قید مجازات آنها را ممنوع کرده است، جرم محسوب می‌شود و مجازات مقرر در قانون را به همراه دارد. ارتکاب جرم، نه تنها پای مرتکب را به دادگاه کیفری باز می‌کند بلکه شرکا و معاونان جرم هم محاکمه شده و در صورت ثبوت اتهام مجازات می‌شوند. اما غیر از کسانی که در ارتکاب یک جرم دخالت داشته‌اند مجازات شخص دیگری که ارتباطی با ارتکاب جرم نداشته‌اند منطقی به نظر نمی‌رسد. این قاعده که عقل کاملا آن را منطقی می‌یابد در حقوق به اصل شخصی بودن مجازات معروف است.

در این تحقیق به تعریف جرم و مجازات پرداخته شد و به نظر میرسد معنی مناسب در این خصوص این باشد که جرم از نظر لغوی همان گناه- خطا(اصطلاح حقوقی) عمل مثبت یا منفی که قانون انجام دادن یا ندادن آن را منع کرده و برای ارتکاب آن مجازاتی مقرر شده باشد و در حقوق‌ جزا،نیزتعریف مناسب این می باشد که هر فعل‌ یا ترک‌ فعلی‌ که‌ در قانون‌ برای‌ آن‌ مجازات‌ تعیین‌ شده‌ باشد.و در تعریف مجازات نیز تعریف مناسب این می باشد که : مجازات همان پاداش دادن، جزا دادن در نیکی و بدی، جزا و پاداش نیکی و بدی دادن، مکافات ، پاداش کار بد،جزا، سزا، کیفر، مشقتی که مجری قانون به مجرم تحمیل می کند.ودر اصطلاح نیز مجازات عبارت از تنبیه وکیفری است که بر مرتکب جرم تحمیل میشود مناسب باشد. در رابطه با موضوع تحقیق نیز بیان شد که اصل شخصی بودن مسؤولیت کیفری آن است که به موجب آن، مجازات فقط بر فرد مسؤول (عاقل، بالغ، آگاه و مختار) اعمال می‌شود نه هر فردی که مرتکب جرم شود؛ بنابراین، هر فرد باید در برابر اعمال مجرمانۀ خود یا نتیجۀ مجرمانه‌ای که به بار آورده است، پاسخگو باشد، نه دیگران.

و در ادامه فلسفه مجازات از دیدگاه اسلام بیان شد و به توجه اسلام به دو رویکرد مهم یکی عدالت و استحقاق مجرم و دیگری هدفمندی در اعمال مجازات پرداخته شد.

کلید واژه:  جرم-  مجازات - شخصی سازی- اسلام

موضوعات: مقالات
[سه شنبه 1399-03-06] [ 08:33:00 ق.ظ ]