رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی با عنوان رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام» در تاریخ 3/21/ 1401 به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید. در این نشست آقای دکتر محمد حکیمی، قرآن را مرام‌نامه و دستور‌العمل اسلامی انسان بر‌شمرد که او را به مقصد رسانده و راه و هدف را تعیین می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که «رابطه ما با قرآن چطور باید باشد» با استناد به کلام امام رضا‌(علیه السلام) گفت: «از خدا پیشی نگیرید و از آن دور هم نشوید و هدایت را از غیر قرآن مجویید که در این صورت گمراه می شوید» بنابر گفته امام رضا‌(علیه اسلام) قرآن کتاب هدایت است و هدایت یعنی انسان مقصد و راهِ رسیدن به هدف را شناخته و در این مسیر حرکت کند.
استاد حوزه، هدایت را برخلاف ضلالت دانست و ادامه داد: ضلالت بدین معنا است که انسان راه را گم کرده و به طرف مقصد و هدف حرکت نکند، راه رسیدن به هدف، راهی است که قرآن کریم معرفی می کند که همان صراط مستقیم و مساوی با بندگی خداوند است و هدف «قرب و وصال خداوند» و «رسیدن به مقام ولایت اللهی» است.
آقای دکتر حکیمی، در بیان راه‌های رسیدن به خداوند خاطرنشان کرد: قدم اول؛ شناخت و معرفت نسبت به خداوند، دوم؛ محبت و قدم سوم اطاعت است و اطاعت برای این است که به مقام عبودیت نائل شویم و وقتی به مقام عبودیت رسیدیم به مقام قرب الهی نیز نائل می شویم که مقدمه فنا و وصال در حضرت حق و مقدمه مقام ولایت است.
وی افزود: قرآن کریم صورت کتبی انسان کامل است و انسان کامل صورت عینی قرآن است، به عبارتی؛ صورت کتبی شخصیت امام رضا(علیه السلام) قرآن کریم است و صورت عینی قرآن کریم، امام رضا(علیه السلام) می شود.
پژوهشگر گلستانی با استناد به کلام شمس تبریزی در کتاب مقالات بیان کرد: اولیاء خدا عین و خود قرآن هستند، همانطور که در قرآن باطل راه ندارد، در وجود امام(علیهم السلام) هم باطل راه ندارد. امام معصوم(علیه السلام) از جهت علمی و اخلاقی؛ تجلی عملی و عینی قرآن کریم است.
دکتر حکیمی با استناد به کلام امام رضا(علیه‌السلام)، مراد از نجم در آیه 16 سوره مبارکه نحل را «رسول خدا و مقصود از علامات را ائمه معصومین(علیهم‌السلام)» دانست و گفت: این مقام، مقام تاویل است، به معنی حقیقت قرآن که امام معصوم(علیه ‌السلام) به آن حقیقت آگاه است.
وی در ادامه، امام رضا(علیه‌السلام) را جانشین سیاسی و اجتماعی در امور دین و دنیای مردم دانست و تاکید کرد: حضرت، علاوه بر این دو مقام دارای مرجعیت علمی یعنی بیان حقیقت قرآن و مقام ولایت الهی و عرفانی که همان خلیفه اللهی در زمین است می باشد.
استاد حوزه با استناد به کلامی از علامه حسن زاده آملی اضافه کرد: قرآن دفترچه راهنمای وجود ما انسان‌ها است، قرآن کریم کتاب انسان شناسی، انسان سازی و جامعه سازی است، به هر آیه آن که می رسیم، باید در آن تفکر کنیم قرآن کتاب بسیار پرسود و برکت است.
دکتر حکیمی در پایان تاکید کرد: وظیفه همه ما در مقابل اهل بیت(علیهم السلام) دستیابی به معرفت، تقویت محبت و نیز پیروی عملی از دستورات اهل بیت(علیهم السلام) است که باید این مهم را به دیگران نیز به درستی منتقل کنیم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[دوشنبه 1401-03-23] [ 11:12:00 ق.ظ ]