معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  جایگاه علم در قرآن و حدیث ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان، حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی با عنوان جایگاه علم در قرآن و حدیث که در تاریخ1402/2/13 به مناسبت روز معلم از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و با مشارکت و همکاری مدرسه علمیه امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) و مرکز تخصصی حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌) و با حضور کلیه اساتید، کارکنان و طلاب در این موسسه برگزار شد، مبنای رشد و توسعه ها را علم و دانش دانست.

وی با استناد به روایت نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) که «هرکاری که براساس بنیان دانش نباشد، مضارّش بیش از مصالحش است»، بر اهمیت و جایگاه علم و دانش تاکید کرد و با اشاره به این مطلب که« منشا علم، خداست گفت: بشریت امروز هنوز به آنجا نرسیده که بفهمد توحید و معرفت الله چه نقشی در تعالی و رشد انسان دارد».

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، در بیان ویژگی های علم بیان کرد: اگر علم و دانش حقیقی باشد، به مصداق آیه«لاریب فیه هدی للمتقین» هیچ‌گاه عوض نمی شود لذا هر چیزی که به صورت نظریات علمی در جامعه مطرح می شود مطابق با واقعیت و وجود نیست بلکه یک دورانی داشته و به تدریج از صحنه خارج می شود.

آیت الله نورمفیدی در بحث گستردگی علم افزود: علم؛ حد و مرز ندارد، منشأ علوم رازهای مخفی است، چون علم خدا بی نهایت است عالم و رازهای عالم نیز بینهایت است، چرا که همه را خداوند متعال آفریده، بنابراین علم یک دامنه بسیار گسترده ای دارد و در یک حد متوقف نمی شود.

وی، کشف رازهای عالَم را برعهده علما دانست و با استناد به آیه«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ» یکی از لذات بهشتی را کشف مجهولات برشمرد که براساس سعه وجودی انسان متفاوت است.

امام جمعه شهرستان گرگان، ریشه و مبنای همه ی رشد و توسعه ها را علم و دانش برشمرد و با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(علیه‌السلام) راه دست یابی به قدرت و غلبه بر دیگران را کسب علم و دانش برشمرد، «العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه».

آیت الله نورمفیدی، با استناد به کلام حضرت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) فقه جواهری را «یک مبنا و اصل متقن و قطعی» دانست و خاطرنشان کرد: امروزه و با توجه به شرایط موجود و با حفظ مبنا و چارچوب فقه جواهری، نیازمند فقه جدید و پویا هستیم.

وی، استاد مطهری را انسان جامع الاطراف معرفی و تصریح کرد: اگر طلبه ها می خواهند دین شناس، اسلام شناس حتی فقه شناس شوند، باید با افکار و اندیشه های شهید مطهری آشنا شوند، چراکه استاد مطهری فیلسوف، ، فقیه و اصولی، تاریخ شناس بوده که افکار و اندیشه های ایشان بعد از سالها هنوز نو و جدید است.

 موسس موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، در پایان ابراز کرد: یک استاد و معلم با اخلاق، برخورد، نگاه، رفتار، محبت خود بر محصلین اثر می گذارد، لذا با تمام وجود در کلاس درس حاضر می شود و با تمام وجود به پرورش شاگردان می پردازد، لذا چنین معلمی مصداق کلام حضرت امام(رحمة‌الله‌علیه) خواهد بود که «شغل معلم؛ شغل انبیاء است».

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 09:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  گذری بر قیام ۱۷ شهریور ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان نشست علمی با عنوان « گذری بر قیام ۱۷ شهریور» در جمع کارکنان و اساتید این مدرسه برگزار گردید.

در این نشست علمی غلامرضا خار کوهی تاریخ نگار انقلاب به بیان واقعه ۱۷ شهریور پرداخت و گفت: در تابستان ۱۳۵۷ فضای کشور برای مبارزه با رژیم پهلوی و تحت تاثیر پیام ها و اعلامیه های حضرت امام بیشتر از هر زمانی ملتهب بود. شاه قلدری می کرد و حاضر نبود کوچکترین انتقادی را بپذیرد.

خارکوهی با بیان اینکه خود شاهد بسیاری از مشکلات اخلاقی ، اعتقادی ، مسائل اقتصادی و فساد در حکومت و بین مردم آن زمان بودبه بیان وضعیت کشور در آن زمان پرداخت وگفت:  مستشاران آمریکایی در همه جا حتی در روستاها بودند و دستگاه مخوف ساواک اجازه کوچکترین اعتراض و انتقاد را به مردم نمی داد؛ چون اساس رژیم پهلوی دیکتاتوری بود و دولت خارجی آن را روی کار آورده بود و با حمایت مردم به سر کار نیامده بود.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه معمولا ماه مبارک رمضان و محرم و صفر ایام بصیرت افزایی و بیداری برای مردم است گفت: سال واقعه ۱۷ شهریور بعد از ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد. به این شکل که در اجتماعاتی که در این ایام انجام می شد مردم آگاهی بیشتری نسبت به فساد دستگاه پهلوی پیدا کرده بودند و همین امر باعث شد که تصمیم به انجام راهپیمایی در روز عید فطر بگیرند.

تاریخ نگار انقلاب ادامه داد: بعد از راهپیمایی عظیم عید فطر که با آرامش انجام گردید در روز ۱۶ شهریور نیز راهپیمایی اعتراض‌آمیز دیگری انجام شد تا اینکه تصمیم مردم بر این شد که در روز ۱۷ شهریور در میدان ژاله همگی جمع شده و راهپیمایی عظیم اعتراض‌آمیز دیگری را علیه رژیم راه بیندازند.

رژیم سفاک شاهنشاهی چون احساس خطر کرده بود در شب ۱۷ شهریور تصمیم به اعلام حکومت نظامی گرفت.در صورتی که بسیاری از مردم به جهت نبود دستگاه ها و امکانات اطلاع رسانی از حکومت نظامی مطلع نبودند؛ با عدم اطلاع مردم از این موضوع و اجتماع کثیری از آنها در میدان ژاله و خیابانهای اطراف وتصمیم رژیم سفاک شاهنشاهی به قتل عام مردم،  نیروهای نظامی  مردم معترض را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند که به جمعه خونین معروف شد.

خارکوهی در ادامه گفت: عجیب بود که بعد از واقعه ۱۷ شهریور سازمان عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر یک کلمه علیه رژیم اعتراض نکردند که چرا مردم را به این شکل به شهادت رساندند.

وی گفت:  انقلاب اسلامی مظلوم ترین انقلاب بعد از انقلاب امام حسین علیه السلام است و البته به قول حضرت امام، انقلاب اسلامی پرتوی از قیام امام حسین بود و انعکاس واقعه ۱۷ شهریور باعث تداوم انقلاب و ایجاد بصیرت و بیداری در مردم شده و می توان گفت بزرگترین راهپیمایی تاریخ ایران محسوب می شود که حدود پنج  ماه بعد از ۱۷ شهریور، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

خارکوهی به  اهمیت نقش مادری و نقش اجتماعی طلاب اشاره کرد وافزود:  نقش مادری شما بسیار مهم است زیرا از دامن زن ، مرد به معراج می رود ؛ همانطورکه قرآن انسان ساز است زن هم انسان ساز است .در عین حال در زندگی اجتماعی تان نقش مهمی دارید وآن  تبلیغ حقیقت انقلاب و نیز بیان اهداف مقدس آن برای نسل جدید است.

وی طلاب را به مطالعه و کسب معارف و اطلاعات و آگاهی بیشتر در آثار حضرت امام توصیه نموده وگفت: آثار امام، زیربنای فکری نظام می باشد و هر کس تحت هر مسئولیتی اگر بخواهد راه و اندیشه های امام را تغییر دهد خیانت کرده است. اندیشه های امام را نباید فراموش کنید زیرا با اندیشه‌های امام می توانیم انقلاب را در  مسیر صحیح هدایت کرده و به پیش ببریم.

موضوعات: نشست
[چهارشنبه 1401-06-23] [ 08:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست کتابخوان ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان به مناسبت هفته کتاب، نشست کتابخوان در تاریخ 27 آبان 1400در این مدرسه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست زهرا برغمدی در معرفی کتاب« انسان در جستجوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل، هدف خود را برای معرفی این کتاب اینگونه بیان کرد : بر ما لازم است که با مفاهیم جدید آشنا شویم و آموزه های دینی خودمان را تطبیق داده و داده هایش را با هم مقایسه کنیم وبه راستی ودرستی عقاید خود معتقد شویم.
با مطالعه این کتاب متوجه می شویم ، خود انسان است که با درک حقیقت وجودی خویش می تواند خود را از مشکلات و رنج هایی که برایش پیش می آید به سلامت عبور دهد ویا خود را باخته و حقیقت وجودی خویش را از دست دهد .
در ادامه این نشست خانم فاطمه ابراهیمی به معرفی کتاب «آداب الطلاب» از حضرت آیت الله مجتهدی پرداخته و بیان کرد: این کتاب سخنرانی های آیت الله مجتهدی در میان طلاب مدرسه خویش است که برای درس آموزی و توجه به نکات اخلاقی برای همه طلاب بسیار مناسب است و طلاب می توانند با مطالعه آن به بهره مندی بیشتری در راستای رسیدن به اهداف یک طلبه واقعی نایل شوند.
خانم مریم مردانی در ادامه به معرفی کتاب « پس از بیست سال» از سلمان کدیور پرداخته و گفت: کتاب پس از بیست سال اثر داستانی تحسین شده از طرف مقام معظم رهبری است که درآن نویسنده به بیان چرایی شهادت امام حسین علیه السلام در قالب داستان پرداخته است و نویسنده ی این رمان به شبهات مختلف در این مساله پاسخ داده است. طلابی که علاقمند به مطالعه رمان های تاریخی باشند می توانند از این کتاب بهره مند شوند.
در پایان خانم نرگس سقایی به معرفی کتاب « اعترافات غلامان » با نویسندگی حمید رضا شاه آبادی پرداخت و در بیان هدف خویش از انتخاب این کتاب اظهار داشت: نشر جذاب و محتوای قوی آن به لحاظ مضمونی که مبتنی برحقایق مسلم تاریخی و پاسخ به برخی شبهات در پذیرش ولایتعهدی امام رضا علیه السلام عامل گزینش این کتاب می باشد. این کتاب چون دارای حجم اندک است، مخاطب را برای مطالعه جذب خو اهد کرد.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[دوشنبه 1400-09-08] [ 12:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  امام و انقلاب ...

 

  به گزارش معاونت پژوهش مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی پژوهشی  امام و انقلاب که در تاریخ 14/11/99 و به مناسبت دهه فجر و بصورت پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، در بحث از رابطه بین امام(ره) و انقلاب، درک این رابطه را بسیار مهم دانست و ایجاد این انقلاب را برگفته از شخصیت بزرگ حضرت امام(ره) عنوان کرد.

وی، جهت تبیین انقلاب حضرت امام(ره)، به جریان سیدالشهداء(ع) پرداخت و افزود: حضرت سیدالشهداء(ع) در مقابل مردم آن زمان که برخی ناآگاه به عمق فاجعه بوده و برخی نیز یا خود را کنار کشیده یا با آن کنار آمده بودند، درد و عمق درد را فهمید و اقدام به قیام کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: شخصیت حضرت امام(ره) بر مبنا و اصول سیدالشهداء(ع) شکل گرفت، بدین معنا که خداوند را حاکم بر وجود خود کرده و این حاکمیت ذات اقدس الهی در تمام شوون زندگی آنان جاری بود.

 

 آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) شخصیتی بودکه زمان را دقیقا درک کرده و مشکل را با تمام وجود لمس می کرد اضافه کرد: حضرت امام(ره) دین و ادیان الهی را مجدد وارد عرصه زندگی کرده و به دین ارزش داد، بطوری که دنیا فهمیدند دین خیلی می تواند نقش ایفا کند.

 

 عضو مجلس خبرگان رهبری، “تحول “را مهمترین کار حضرت امام(ره) دانست و خاطرنشان کرد: تحول فرهنگی، تحول شخصیت جامعه و تحول شخصیت نسل جوان کاری بود که نه تنها در کشور ایران بلکه در جهان اسلام و در کل ادیان موثر بود.

وی، سردار شهید سلیمانی و دکتر چمران را انسان های ویژه، خاص، کم نظیر و خودساخته معرفی کرد که در راه دین اسلام و حفظ ارزش ها از خود گذشتند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: حضرت امام(ره)، درس آزادگی، ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آزادگی را به همه انسان ها آموخت و امروز هم همان صلابت و اهدافی که با حضرت امام(ره) همراه بود، در وجود سلف صالح مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) بوده و عینیت یافته است.                                                                                  

 

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, نشست
[چهارشنبه 1399-11-29] [ 08:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش پژوهش محور؛ چیستی، اهداف، ضرورت و راهکارهای تحقق ...

به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول مزرئی در نشست علمی پژوهشی با عنوان«آموزش پژوهش محور؛ چیستی، اهداف، ضرورت و راهکارهای تحقق» از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، به مناسبت هفته پژوهش و از طریق سامانه سیما در تاریخ 19/9/99برای عموم طلاب برگزار شد، نظام آموزشی حوزه های علمیه را آموزش محور دانست.

وی، از جمله مشکلات دانش آموختگان و طلاب حوزه های علمیه را عدم کاربردی بودن علومی برشمرد که فرا می گیرند و افزود: دانش آموختگان، ظرفیت، استعداد و قابلیت نسبی برای دریافت آموزشِ پژوهش محور را دارند، لذا ضعف به نظام و سیستم آموزشی ما بر می گردد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز کرد: آموزش و پژوهش باید مبنای تربیت قرار گیرد، تربیت مانند یک روح است که در بدنه آموزش و پژوهش نقش و جریان دارد.

مزرئی ضمن توضیح رویکرد نظام آموزش محور و بیان ویژگی های آن اضافه کرد: رویکرد آموزش محور، رویکردی انتقالی است که از طریق معلم و کتاب  به دانش آموختگان انتقال می یابد و استاد همچون یک سخنران و منبری، اطلاعات خود را به دانش پژوه منتقل می دهد، بدون اینکه دانش پژوه در این زمینه فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این رویکرد، محتوای دانش اهمیت داشته و بر مهارت ها و نگرش ها تاکید نمی شود، استاد بصورت شفاهی، اطلاعات خود را گزارش داده و ارزشیابی بر اساس حافظه قوی و حفظ کردن انجام         می شود.

استاد حوزه ادامه داد: گرچه در نظام آموزش محور، انتقال مطالب به سرعت انجام می شود اما فهم عمیق صورت نخواهد گرفت.

مزرئی، نظام آموزشیِ آموزش محور را بزرگترین آسیب  در این مقوله عنوان کرد و گفت: برای تغییر این نوع رویکرد، باید زمینه پژوهش گری در اساتید، مربیان، کادر علمی، مدیر، کادر آموزشی و پژوهشی به وجود آمده و توسعه یابد.

وی، با بیان این مطلب که آموزش و پژوهش از هم جدا نبوده و هر دو در ارتباط با هم هستند، اذعان کرد: در نظام آموزشِ پژوهش محور، تربیت به عنوان روح، پژوهش، بدن و آموزش، شاخ و برگ آن است.

عضو کارگروه تفسیر و علوم قرآنی اضافه کرد: از ویژگی های آموزشِ پژوهش محور این است که استاد باید فرایند آموزش را به دانش پژوه تعلیم دهد،در این نوع آموزش؛ شیوه و فرآیند آموزش مهم است.

مزرئی افزود: مبانی آموزشِ پژوهش محور غربی است و  به خاطر نسبی‌گرایی علمی که در آن وجود دارد، حوزه ها در مقابل آن موضع گیری هایی دارند،   اما آموزش پژوهش محور پویا و بر شیوه تراث سلف می باشد که  شیوه آن،  شیوه میرزای شیرازی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی بوده که باعث تربیت مجتهد شده است.

وی  با اشاره به این مطلب که” نگرش های متفاوتی در زمینه آموزش پژوهش محور وجود دارد” بیان کرد: نظام آموزشی پژوهش محور در کنار آموزش متن کتاب، ماهیت تحقیق را آموزش می‌دهد و کاری می‌کند که روحیات حقیقت جویی، پرسش مند بودن، پرسشگر شدن ، پشتکار داشتن و مهارت های مورد نیاز را فرا گرفتن در دانش پژوه به وجود آید.

این استاد راهنما درپایان، در بیان ضرورت‌ آموزشِ پژوهش محور اذعان کرد: وضع نامطلوب موجود در نظام آموزشی، گسست عرصه علم و عمل یا دانش و کاربرد، کارآمد بودن شیوه های تعلیم در پژوهش، اهتمام رجوع به منابع دست اول، انتخاب محتوای آموزش از مجرای پژوهش، برگشتن به شیوه تراث سلف خودمان و …. از جمله مواردی است که موجب می شود آموزش پژوهش محور ضرورت یابد.

 

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, نشست
[پنجشنبه 1399-09-27] [ 12:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب انسان در قرآن ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان نشست کتابخوان با عنوان معرفی کتاب «انسان در قرآن» شهید مطهری در تاریخ99/8/27 در این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست خانم محتاج طلبه سطح 3 این مدرسه به معرفی این کتاب پرداخته و گفت: در این کتاب مباحثی مانند انسان در جهان بینی اسلامی، ارزش های انسان در قرآن، ضد ارزشها، تفاوت میان انسان و سایر جاندارها، اصول جاذبه های معنوی انسان، توانایی های گوناگون انسان و آگاهیهای انسان مطرح شده است.

موضوعات: معرفی کتاب, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[چهارشنبه 1399-09-19] [ 01:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب «فرهنگ قرآن» ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست کتابخوان در تاریخ 99/8/28در این مدرسه برگزار گردید. در این نشست خانم ضیاء حسینی معاون محترم پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) در ابتدا به معرفی کتاب فرهنگ قرآن پرداخت و گفت:کتاب «فرهنگ قرآن» معجم معنایی معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه ای نو و بی نظیر و به صورت الفبایی ـ موضوعی سامان یافته است.
این کتاب حاوی هزاران موضوع قرآنی است که علاوه بر نقش اطلاع رسانی در زمینه معارف قرآن، خود نوعی تفسیر موضوعی است. «فرهنگ قرآن» از دستاوردهای علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که با طرح آیه الله هاشمی رفسنجانی و تألیف گروهی از قرآن پژوهان آن مرکز انجام یافته است که مجموعاً در 33 جلد، نگارش یافته است.
ایشان در ادامه بخشی از اصولی که در شکل گیری این اثر مورد توجه بوده، مانند اصول و ضوابط مدخل گزینی، اصول و ضوابط طبقه بندی اطلاعات را بیان کرد.
وی در ادامه به تفاوت المعجم المفهرس با کتاب فرهنگ قرآن پرداخته و گفت:
کتاب «المعجم‌المفهرس» در واقع نوعی کشف الآیات و معجم لفظی است. اگر بخواهید واژه‌ای از قرآن را بیابید، کافی است ثلاثی مجرد آن را در کتاب معجم پیدا کنید؛ اما فرهنگ قرآن، معجم مفاهیم قرآن کریم است اگر بخواهید مطالب پیرامون هر لفظ یا مفهومی را از قرآن پیدا کنید، می‌توانید به فرهنگ قرآن مراجعه کنید.
استاد سطح سه این مدرسه در ادامه به معرفی كتاب التحقیق فى كلمات القرآن الكريم پرداخته و گفت:این کتاب يكى از فرهنگ هاى قرآنى است كه به قلم دانشمند معاصر مرحوم استاد حسن مصطفوى در چهارده جلد به زبان عربى نگاشته شد و در سال 1362 ش به عنوان كتاب سال جمهورى اسلامى ايران از طرف وزارت ارشاد اسلامى برگزيده گرديد.
ایشان در ادامه بیان کرد: مؤلف محترم، لغات قرآن را بر حسب ريشه كلمات تنظيم كرده و ابتدا توضيحات كتابهاى معتبر لغت و ادب ( همچون التهذيب، العين، معجم مقاييس اللغة ابن فارس، لسان العرب ابن منظور، صحاح اللغة جوهرى، مصباح اللغة فيومى، مفردات راغب اصفهانى و…)رادرباره آن واژه جمع‌آورى و نقل نموده و آنگاه در قسمت «والتحقيق»، نظر خويش را از ميان اقوال، بیان و مستدل مى‌نمايد.
خانم ضیاء حسینی در پایان به معرفی کتاب المعجم المفهرس پرداخته و گفت:""المعجم المفهرس"” اثر دانشمند فقيد مصری، مرحوم “"محمد فواد عبدالباقی"” (۱۲۹۹- ۱۳۵۵ ق) مهم‌ترين، ارزشمندترين، كارآمدترين و متداول‌ترين فرهنگ واژه‌ياب قرآنی به شيوه ريشه‌ای است كه تاكنون فراهم آمده است. اين کتاب، نخستين بار در سال ۱۳۶۴ ق/ ۱۹۴۵ م در قاهره و توسط «دارالكتب المصريه» به چاپ رسيده است.
ایشان در ادامه اظهار داشت: مدخل‌های معجم المفهرس، براساس ريشه كلمات تنظيم شده است.
وی در پایان بحث خود گفت: واژه‏گزینی این کتاب، درون قرآنی است. یعنی تمام واژ‏گان خود قرآن را مرتب و نظام مند كرده است و در مورد هر واژه این اطلاعات را ارائه كرده است: متن آیه، شماره آیه، مكی یا مدنی بودن سوره، نام سوره وشماره آن. از باب نمونه در مورد واژه “"خسر"” به این آیه اشاره شده “"قد خسر الذین کذّبوا بلقاءالله"” و اینچنین آدرس داده شده:31 ک انعام 6. قابل ذکر است که حرف “"کاف"” علامت اختصاری مکی بودن و حرف “"میم"” نشانه مدنی بودن آیه است.

موضوعات: معرفی کتاب, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
 [ 01:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، نشست علمی پژوهشی با عنوان «عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی» با حضور عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در تاریخ99/8/27  برگزار گردید.
در این نشست علمی که همزمان در فضای مجازی برای علاقه مندان پخش می شد؛ خانم کشمیری ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب خوانی، گفت: در هفته ی مبارک کتاب خوانی هستیم، کتابی که منشا و حامل دانایی و معرفت بوده و از میان دانش و تجربه بشر، آن بخشی که اهمیت داشته، در کتاب و به وسیله کتاب، حفظ و منتقل شده و نسل به نسل آمده و به ما رسیده و به آیندگان خواهد رسید.
وی افزود: عموم شما حوزویان اهل درس و دانش هستید و همواره سر و کارتان با کتاب و معرفت است. شما بهتر از هر کس دیگر می دانید که کتاب چقدر اهمیت دارد. این سنت کتاب نویسی و شرح و تعلیق و تحشیه زدن بر کتاب ها که خود یک کتاب مستقل می شود، سنتی دیرین در حوزه های علمیه است.
کشمیری ادامه داد: بخش عظیمی از کتاب هایی که کتابخانه های ما را انباشته؛ همین کتاب ها و رسالاتی است که اهل حوزه پدید آورده اند. آن ها با حاشیه نوشتن و شرح و … بر کتاب ها، مانع مهمی مثل زمان را از میان برداشته اند و گفت و گوی بین نسل ها و دوره ها را در مکانی چون کتاب فراهم آوردند.
وی ضمن اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کتاب خوان کردن مردم، افزود: همان قدر که کتاب مهم است، کتابخوانی هم اهمیت دارد. خواندن هم مراتب و شیوه هایی دارد. درست خواندن هم خودش، نیازمند آموزش و دانستن است. چه خوب که در بین مطالعات مختلف خودمان، کتابی درباره خواندن و شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری را بگنجانیم تا خواندن و آموختن ما کیفی تر شود.
کشمیری با اشاره به انتخاب کتاب، گفت: کتاب شناسی هم مسئله مهمی است. ما در هر صورت وقت اندکی داریم. این مثل که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد، برای عصری که مجال کمی داریم و زمان اندک است به جا نیست. پس باید در موضوع مورد مطالعه خود، کتاب شناس خوبی باشیم یا از کتاب شناس خوب مشورت بگیریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، افزود: نکته دیگر اینکه؛ یک مطالعه خوب نیازمند «سیر مطالعاتی» خوب است. رعایت پیش نیازها و ترتیب اصولی مطالعه در کنار کتاب شناسی خیلی به ما کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه نوع خواندن و هدف خواندن هم تفاوت دارد، گفت: ما چند نوع خوانش داریم که خودش با نوع تعاملی که دارد تولید دانش می کند. این خوانش ها به نوشتن می انجامد که شرح، تفسیر، تاویل، نقد و … انواعی از خوانش است.
کشمیری با تاکید بر اینکه که دو پایه و دو نهاد دانایی جامعه ما یکی حوزه و یکی دانشگاه است، گفت: هر دو این نهاد ها کارکردهای مشترک و نیز خاصی دارند. در این میان حوزه علمیه که کارش تربیت عالم دینی است، در روزگاری که تشکیک در مبانی دینی بیش از هر زمان دیگر است و دشمنان اسلام(داخلی و خارجی) تمام توان خود را برای اسلام و دین زدایی به کار گرفته اند، وظیفه حوزه بیشتر از هر زمان دیگری است و باید به میدان بیاییم و این حضور در میدان نیازمند دانایی بیش تر است که این دانایی بیشتر قطعا با مطالعه و کتاب میسر است.
وی افزود: دانش آموخته ی حوزه اگر می خواهد به رسالت و مسئولیت خود عمل کند باید از هر نظر مجهز شود و برای مجهز شدن باید بخواند و بخواند و بخواند و بنویسد.
کشمیری با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن ظرفیت فضای مجازی، اظهار کرد: رهبری به این مسئله اهمیت نشان داده اند و باید حوزوی ها از این فضا و مکان استفاده کنند و مبلغ دین و اخلاق و ارزش ها باشند و برای حضور مفید و موثر در این فضاها، باید اول از همه اهل کتاب و مطالعه بود و در این زمینه مدام به روز شد.
در پایان این نشست علمی از کتابداران و کتابخوان برتر مدرسه تقدیر و تشکر به عمل آمد و خانم کشمیری از کتابخانه این مدرسه بازدید کرد و به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی 200 جلد کتاب تخصصی از سوی آن اداره کل تقدیم کتابخانه حوزه نمود.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[دوشنبه 1399-09-17] [ 11:34:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب قرآن در قرآن آیت الله جوادی آملی ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست کتابخوان در تاریخ99/8/27  در این مدرسه برگزار گردید. در این نشست خانم میرکریمی مدیر مجموعه حوزوی الزهراء(س) گفت: با توجه به اینکه معجزه پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب بوده و در این کتاب مقدس اولین آیاتی که بر ایشان نازل شده امر به خواندن قلم و علم است و خداوند در این آیات به قلم و آنچه می نویسد قسم یاد می کند نشان دهنده اهمیت کتاب و کتابخوانی است.
ایشان در ادامه به نقل حدیثی از امام علی (ع) در اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداخته و گفت: دانش و ادب قیمت وجودی انسان است هر اندازه به دانش انسان افزوده گردد ارزش و شخصیت وجودی ایشان بالا می رود.
وی در اهمیت کتابخوانی به بیان حدیثی دیگر از امام صادق (ع) پرداخته و گفت: اگر خداوند اراده خیری به بنده ای کند او را در دین فقیه می کند. این فقیه شدن بر اثر اندیشیدن به آنچه انسان مطالعه می کند بدست می آید.
خانم میرکریمی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری بیان کرد: طلبه باید دستش از کتاب رها نشود کتاب بخواند همه جورش را بخواند در دوره جوانی بخواند. ولی امر مسلمین امر به مطالعه دارد مخصوصا به طلبه ای که می خواهد دین شناس شود.
ایشان در ادامه گفت: اگر مطالعه به شکل مطلوب صورت بگیرد و در فضای جامعه مطالعه باشد جامعه کمتر از فرهنگ بیگانه تاثیر می گیرد .
ایشان در ادامه به اثرات مطالعه اشاره کرده و اظهار داشت: مطالعه باعث بالا رفتن سعه صدر انسان و ارتقاء باورهای دینی می شود.
ایشان بقاء علوم و اندیشه ها که باعث رشد فکری و عملی اجتماع می شود را به وجود کتاب دانسته و گفت: علم با تمام ارزش ذاتی اش اگر انتقال پیدا نکند هیچ ارزشی پیدا نمی کند. پس بقاء علوم به کتاب است.
مدیر مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان از دیگر اثرات کتابخوانی را آشنائی با تجربه های دیگران دانسته و بیان کرد:ملتی که کتاب نمی خواند باید تمام تاریخ را تجربه کند.
خانم میرکریمی یکی از کتب مورد تاکید برای خواندن را قرآن کریم دانسته و گفت: شاید سخن گفتن برترین جلوه رابطه محبت بین محب و محبوب است بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) در این زمینه می فرماید: کسی به سوی خدا مشتاق باشد کلام خدا را استماع کند.
ایشان با توجه به کلامی از آیت الله سیستانی ارتباط با سه کتاب را ضروری دانسته و گفت: برای انسان شایسته است با 3 کتاب مانوس و با تامل و تفکر از آن توشه بردارد، قرآن کریم که پیام خداوند به سوی بندگان است، نهج البلاغه که تبیین مضامین قرآن است و صحیفه سجادیه که شامل ادعیه که مضامین برگرفته از قرآن است. پس انسان باید قرآن را تلاوت و آن را بفهمد.
وی در ادامه به معرفی کتاب قرآن در قرآن حضرت آیت الله جوادی آملی پرداخته و گفت: آیت الله جوادی آملی با انس دیرین و ارتباط عملی و قلبی که با قرآن دارند به نگارش تفسیر قرآن پرداخته اند که به دو صورت ترتیبی و موضوعی است.
در تفسیر موضوعی کتاب قرآن در قرآن به بیان ویژگی ها و خصائص قرآن از طریق خود قرآن پرداخته است. که شامل پنج بخش است بخش اول کتاب در رابطه با حقیقت قرآن، مراتب قرآن، نزول سه گانه قرآن، و سایر مسائل مرتبط می باشد.
بخش دوم این کتاب در دو فصل تنظیم شده است که فصل اول آن حقیقت اعجار فصل دوم ابعاد اعجاز قرآن را پرداخته است.
بخش سوم این کتاب در رابطه با هدایت قرآن، ابعاد اخروی، دنیوی، فردی و اجتماعی می باشد.
در بخش چهارم نیز به موضوع جاودانگی قران در دو فصل کمال و خاتمیت قرآن و عدم تحریف قرآن پرداخته است.
بخش پنجم نیز شامل فهم قرآن، زبان قرآن، شیوه های بیان معارف قرآن می باشد.

 

موضوعات: معرفی کتاب, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
 [ 11:26:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش علم فقه در گسترش صلح ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی پژوهشی با عنوان «نقش علم فقه در گسترش صلح» در تاریخ 99/8/27  برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین آقای شاهینی استاد سطح 4 این مدرسه در ابتدا به تعریف صلح پرداخته و گفت: صلح و سلم به معنای زندگی مسالمت آمیز در کنار هم می باشد یعنی جوهره صلح عدم تحمیل و زندگی مسالت آمیز است.
وی در ادامه به بیان دو عنصر مهم در زندگی مسالمت آمیز اشاره کرده و گفت: اولین عنصر رواداری فکری یعنی به رسمیت شناختن مرزها و تفاوتها است. عنصر دوم مدارای رفتاری می باشد که رضایت به رفتار متفاوت می باشد.
آقای شاهینی گفت: با توجه به عنوان بحث برای اثبات آن باید از طریق منبع استنباط فقه یعنی قرآن و سنت وارد شویم. به دلیل اینکه صلح و سلم در متون فقهی مورد توجه قرار نگرفته است. 40 سال است که اندیشه فقهی، حکومت و قدرت و سیاست را به دست گرفته است. از این 40 سال اخیرا بحث فقه حکومتی مورد توجه قرار گرفته است. در فقه سنتی و فقه مصطلح نگرش های خُرد حاکم است. در حالیکه صلح و سلم یک پدیده ای اجتماعی است و نیاز به نگاهی کلان به جامعه دارد. فقه سنتی درصدد این است که با نگرشی خُرد معضلات جامعه را حل کند و این شدنی نیست. بعضی از معضلات جمهوری اسلامی بر می گردد به اینکه ما در حوزه فقه و فقاهت به سمت اسنتباط پدیده های جدید از دل منابع فقهی نرفتیم.
ایشان در ادامه گفت: برای استخراج پدیده های اجتماعی از فقه نیاز به یک فقه الاجتماع می باشد یعنی طرح پدیده های جدید جامعه محور و استنباط احکام آنها با نگاه کلان به جامعه از منابع فقهی.
ایشان اصل در روابط مسلمانان و غیر مسلمانان را صلح دانسته و اثبات قتال بین آنان را نیاز به دلیل دانسته و گفت: در خصوص این مسئله می توان به آیاتی اشاره کرد از جمله آیه 191 سوره بقره که خداوند در این آیه می فرماید: «إن قاتلوکم فاقتلوهم» این آیه با إن شرطیه آغاز شده است یعنی اگر جنگیدند بنجنگید. از إن شرطیه استنباط می کنیم که اصل اولیه بر زندگی مسالمت آمیز در کنار آنهاست.
آقای شاهینی با طرح آیه 61 سوره انفال که خداوند در این آیه می فرماید: «إن جنحوا فاجنح لها»گفت: اگر آنها برای سلم و صلح و زندگی مسالمت آمیز بال گشودند یا «آغوش باز کردند» تو هم آغوش باز کن. این آیه بین آیات قتال آمده است و نشان دهنده این است که اگر دشمنان وسط قتال از شما تقاضای صلح و سلم کردند بپذیرید.
ایشان از آیه دیگری که برای اثبات صلح استفاده کردند آیه 39 سوره حج می باشد که خداوند می فرماید:«أذن للذین یقاتلون بأنهم ظلموا» اذن داده شده با کسانی که به شما ظلم کردند بجنگید. با توجه به کلمه أذن می توان گفت قتال نیاز به اذن دارد. صلح نیاز به اذن ندارد. معنایش این است اصل اولیه در اسلام ناب بر عدم قتال و زندگی مسالمت آمیز است.
وی با توجه به آیه 8 سوره ممتحنه« لاینهاکم … أن تبروهم و تقسطوا الیهم إن الله یحب المقسطین. » گفت: کلمه قسط به کار رفته در این آیه به معنای سهم می باشد و مقسط به کسی می گویند که سهم دیگران را می دهد. نقطه مقابل آن قاسط است یعنی کسی که سهم دیگران را نمی دهد. خداوند کسانی که سهم دیگران را می دهند و زیاده خواه و زیاده طلب نیستند را دوست دارد. ابتدای آیه در مورد زندگی مسالمت آمیز با دشمنان است، ادامه آیه می فرماید خداوند شما را نهی نمی کند از اینکه بخواهید سهم آنها را بدهید نه فقط در زندگی مسالمت آمیز باشید بلکه سهم آنها را بدهید.
شاهینی آیه 20 سوره آل عمران «قل للذین اوتوالکتاب و الامیین ءاسلمتم ….» را نهایت صلح طلبی و رواداری فکری و مدارای رفتاری دانسته و گفت: این آیه تنها خطاب به مسیحیان و یهودیان و اهل کتاب نیست بلکه شامل امیین نیز می شود. امیین یعنی بت پرستها که اسلام بت های آنها را خراب کرد. چون بت اندیشه نیست وسیله انحراف و جهل است. اما هنگامی که صحبت از مواجه با اندیشه انسان ها می شود ولو اندیشه بت پرستی، اسلام اندیشه رواداری دارد. به زور اندیشه و آلودگی های ذهنی افراد را عوض نمی کند. ایشان در ادامه گفت: خداوند چیزهای مهم را با قل مطرح می کند بگو به اهل کتاب و بت پرستها اگر اسلام بیاورید هدایت شده اید اما اگر سرپیچی کردند ای رسول ما تو فقط برسان. دیگر چیزی پشت سرش نیست.
استاد سطح 4 این مدرسه با طرح آیه 46 سوره عنکبوت «و لاتجادلوا اهل الکتاب إلا بالتی هی أحسن إلا الذین ظلموا منهم و قولوا آمنا بالذین أنزل إلینا و إنزل الیکم و الهنا و الهکم واحد»گفت: این آیه جملات سلم و بردباری و رواداری را نشان می دهد. وقتی پیام اسلام اینگونه به جهان عرضه شود می تواند جذاب و شیوا باشد.
آقای شاهینی آیه 68 سوره انعام را آیه مسالمت در هنگام گفتگو نامید و گفت: در این آیه خداوند می فرماید: «إذا رایت الذین یخوضون فی آیاتنا فقد … عنهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره» وقتی جماعتی را می بینی که نشانه های ما را توطئه می کنند تمسخر می کنند از آنها اعراض کن و روی برگردان تا اینکه موضع سخنشان را عوض کنند.
ایشان با توجه به این آیه گفت: اگر افرادی آیات الهی و مباحث اعتقادی را بررسی کردند تا نقطه منفی بگیرند و شروع به مسخره کردن بکنند از آنها اعراض کن تا از حرفشان برگردند. یعنی کار فرهنگی و عملی انجام بده. هیچ جای این آیه برخورد خشونت آمیز با آنها را مطرح نکرده است بلکه مربوط می شود به اینکه انسان در مواجه با مباحث فکری و تئوریک اصل بر مسالمت را داشته باشد.
ایشان در ادامه برای اثبات صلح به روایاتی از پیامبر اکرم(ص) استناد کرده و گفت: پیامبر«ص» می فرماید: هر کس ذمی را اذیت کند من دشمنش می شوم. اگر کسی کارهای سنگین بر دوش معاهد یعنی کسی که در پناه اسلام است بگذارد من دشمنش (ص) می شوم.
در ادامه به حدیثی دیگر از پیامبر(ص) استناد کرده و گفت: هر کس ذمی و معاهدی را ظلم کند حقش رل نقض کند، کارهای فوق طاقت به او واگذار کند یا چیزی را بدون رضایتش از او بگیرد، من روز قیامت علیه او احتجاج خواهم کرد. این حدیث خطاب به مسلمانان است. با توجه به روایات مطرح شده نیز می توان گفت اصل بر صلح و زندگی مسالمت آمیز می باشد.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[چهارشنبه 1399-09-05] [ 09:06:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت