معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  مبانی قرآنی توحید در زیارت جامعه کبیره ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س)، خانم لادن یونسی در نشست علمی با عنوان «مبانی قرآنی توحید در زیارت جامعه کبیره» که به مناسبت سالروز ولادت امام هادی(علیه‌السلام)، از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام ­الله­ علیها) گرگان و با حضور کارکنان و طلاب برگزار شد، زیارت جامعه کبیره را مهم‌ترین اثر معرفتی رسیده از معصومین(علیهم‌السلام) دانست که به اعتقاد بسیاری از عالمان و حدیث شناسان از سند صحیح برخوردار است .

 وی پرداختن به توحید را مهم‌ترین ویژگی زیارت جامعه کبیره برشمرد و با استناد به فراز «والمخلصین فی توحید الله» از زیارت جامعه کبیره ادامه داد: ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در توحید به درجه اخلاص دست یافته‌اند که در آن هیچ گونه ناخالصی وجود ندارد البته این خلوص در توحید، عام بوده و همه مراتب توحید از ذاتی تا صفاتی و افعالی و غیره را شامل می‌شود.

موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام­الله­علیها) گرگان، مهم‌ترین اصل در دین داری را پذیرش کامل توحید باری تعالی برشمرد و ادامه داد: زیارت جامعه کبیره در توحید ذاتی و افعالی و مراتب آنها انطباق و هماهنگی کامل با قرآن کریم داشته که روح توحید بر همه عبارت‌های این زیارت حاکم است.

خانم یونسی اضافه کرد: در یک تقسیم بندی؛ توحید باری تعالی را می‌توان به دو بخش ذاتی و افعالی تقسیم نمود که توحید افعالی خود مراتبی را مانند توحید در خالقیت، ربوبیت، اطاعت و توحید در عبادت در برمی‌گیرد که به همه این مراتب در قرآن کریم و زیارت جامعه توجه شده است.

وی اضافه کرد: نخستین معنای توحید ذاتی؛ یگانگی و بی‌همتایی باری تعالی است که در آیات متعددی از قرآن کریم و نیز در زیارت جامعه بدان توجه شده، به گونه‌ای که برای خواندن این زیارت نخست باید به یگانگی و بی‌همتایی خداوند شهادت داد.

استاد حوزه با اشاره به عبارت «و من وحّده قبل عنکم» از زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: «هرکس خداوند را به یگانگی ستود، اعتقادش را از شما ستانده» بی شک آنان که در درک توحیدی به مقام مخلصین رسیده‌اند، بیشتر از هرکس دیگری شایستگی تبعیت و پیروی را در بیان معنای توحید دارند به همین دلیل است که از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) در این زیارت با عنوان ارکان توحید یاد شده است «و ارکانا لتوحیده».

خانم یونسی توضیح داد: توحید افعالی نمود آشکاری در زیارت جامعه کبیره دارد به گونه ای که در تمام عبارات آن، خداوند اصل و محور همه امور معرفی شده است.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی, بروشور
[چهارشنبه 1402-06-22] [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عاشورا مکتب رشد و تعالی ...

 به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س)، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در نشست علمی با موضوع « عاشورا مکتب رشد و تعالی» که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان و در جمع عموم بانوان در موسسه قرآنی این موسسه به مناسبت  عزاداری سید و سالار شهیدان برگزار شد، عاشورا را فرصتی برای خودسازی و جامعه‌سازی و امام حسین(علیه‌السلام) را انسانی در اوج قله انسانیت دانست.

وی گفت: امام حسین(علیه‌السلام) یک انسان تمام،کامل و وارث پیامبر اکرم(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌اله) است، پیامبری که بارها و در طول دوران رسالت، به مخاطبان خود اعلام کرده است «او نیز یک انسان است، نه چیزی ماورای انسان «قل إِنُّما أَنا بشراً مثلکم یوحی الیه»؛ حسین بن علی(علیه‌السلام) با همه آنچه که داشت؛ در راه ایمان، ایفای نقش امامت، احیای دین خدا و اصلاح امت جد خود به میدان آمد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان افزود: امام حسین(علیه‌السلام) بشارت دهنده هشدارگری است که می‌خواهد انسان‌ها را در هر عصر و زمانی به جنبش و تلاش درآورده و در مسیر هدایت و تکامل انسانی و تقرب الهی حرکت دهد.

 خانم حسینی واعظ ادامه داد: امام حسین(علیه‌السلام) صرفاً برای حفظ حرمت زندگی و معنا بخشیدن به آن و حیات معقول، جان خود را فدا می‌کند و با خون خود به رگ‌های خشکیده زندگی، جان دوباره می‌بخشد و اصولاً فلسفه شهادت نیز همین است.

وی تصریح کرد: عاشورا، فرصت خوبی برای تغییر دادن خود و جامعه خود و بزنگاه مناسبی برای به خود آمدن و بیدار شدن و در مسیر حق و سلامت نفس حرکت کردن است، عاشورا، فرصتی است برای حسینی شدن، که معنای حسینی شدن و هر روز را «عاشورایی» و هر زمین را «کربلایی» کردن، فقط مبارزه با ظلم و شمرهای زمانه و بیرونی نیست، بلکه مهمتر از آن این است که از «شمرهای درون» غفلت نکنی و این همان چیزی است که پیامبر(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌اله) از آن به «جهاد اکبر» تعبیر کرده است.

استاد حوزه اضافه کرد: معنای حسینی بودن این است که حسین(علیه‌السلام)، خوبی‌ها و خصلت‌های والا و انسانی او را مثل احساس مسئولیت کردن در برابر جامعه، خدمت و ایثار برای مردم، فداکاری کردن، از خودگذشتن، راست گفتن، شجاع بودن، وفادار بودن، فریفته دنیا نشدن، به آخرت اندیشیدن را در خود بپرورانیم و بارور کنیم و با شمرهای درون همچون؛ خودخواهی، جاه‌طلبی، زیاده‌خواهی، دروغ، ریا، تظاهر، توهین به مردم و غیره حسین‌وار بجنگیم. 

خانم حسینی واعظ در پایان خاطرنشان کرد: مردم و ملتی که عاشقانه حسین(علیه‌السلام) را دوست دارند و سعی می کنند قهرمانانه و شجاعانه پای آرمان‌های نظام و انقلاب ایستاده و با یزیدیان زمان و ستمگران زمین  مبارزه کنند، لایق‌ترین مردم برای شنیدن حرف‌های بیدارکننده و نجات‌بخش حسین بن‌علی(علیه‌السلام)، حرکت کردن در راه او و نیز حاکم کردن ارزش‌های حسینی در فردیت خود و گستره جامعه هستند.

موضوعات: بروشور
[یکشنبه 1402-06-12] [ 02:54:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  زندگی نامه علمی خواجه نصیرالدین طوسی ...

زندگی نامه علمی خواجه نصیرالدین طوسی

گردآورنده: فرزانه احمدی پو ر

 

چکیده

خواجه نصیرالدین طوسی از متکلمان بزرگ شیعی بوده و دارای آثار ارزشمندی است. آثار کلامی وی خصوصاً تجرید الاعتقاد همواره مورد توجه دانشمندان اعم از شیعه و سنی بوده است. احاطه او بر علوم مختلف خصوصاً علوم عقلی، وی را در عداد متکلمان پرآوازه و صاحب سبک در عالم اسلام قرار داده است. هرچند در مجموع، استدلالات کلامی  وی، عقلی محض، نقلی محض و عقلی و نقلی در کنار هم را شامل میشود؛ لکن سهم قسم اول بیش از دو قسم اخیر است. از این رو نقش عقل و استدلالات عقلی در آثار کلامی او بسیار برجسته و پررنگ است. این مقاله درصدد تبیین خطوط کلی ای است که محقق طوسی (رحمت ا لله علیه)در پژوهش های کلامی خود از آنها پیروی میکند. خطوطی همچون استفاده از قواعد و مسائل فلسفی، تاویل نقل  معارض با عقل قطعی، ابتنای حداقلی ادله بر گزاره های نظری، جامع نگری و…

واژه های کلیدی: نصیرالدین طوسی، ر وش شناسی کلامی، تعارض عقل و نقل، عقل گرایی.

ادامه

موضوعات: بروشور
[سه شنبه 1401-12-09] [ 08:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  روش صحیح مطالعه ...

 

 

مطالعه کردن برای بسیاری از افراد از سخت‌ترین کارهای دنیاست. علت این امر می‌تواند عدم آگاهی آن‌ها از روش‌های صحیح و اصولی مطالعه باشد. در واقع مطالعه هنری‌ست که ظرافت‌‌های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت ‌ها به کار گرفته شود، موفقیت حتمی است. بسیاری از افراد به دنبال روش‌های صحیح درس خواندن و یادگیری هستند و از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق استفاده می‌کنند تا مطالب را در ذهن خود ذخیره کنند. اما گاه متوجه می‌شوند تمام آنچه که خوانده‌اند فراموش کرده و تنها وقت خود را هدر داده‌اند. برای حل این مشکل چه باید کرد؟ در ادامه توضیح می دهیم که می‌توانید از روش‌های مؤثرتری در این زمینه استفاده کنید. برای شروع بحث ابتدا به بحث بهداشت مطالعه می پردازیم:

   ادامه 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, بروشور
[دوشنبه 1401-09-21] [ 08:30:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آشنایی با اصطلاح نامه ...

یکی از کتابهای مرجع و ابزار کلیدی و زیربنایی تولید علم ، اصطلاح‌نامه (تزاروس) می باشد

 

اصطلاح نامه، مجموعه ای از اصطلاحات یک رشته یا یک حوزه از دانش بشری است که میان آنها روابط معنایی، رده ای و سلسله مراتبی برقرار شده و توانایی آن را دارد که موضوع آن رشته را با همه جنبه های اصلی و فرعی وابسته، به گونه ای نظام یافته و به منظور ذخیره و بازیابی اطلاعات و مقاصد جنبی ارائه دهد.

ادامه

 

 

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, بروشور
[دوشنبه 1401-09-14] [ 11:03:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  شخصیت علامه امینی ...

شجاعت، صفتي بود كه علاّمه اميني رحمه الله به آن آراسته بود. برخورداري از اين ويژگي او را قادر ساخت كه به بزرگ ترين كارها اقدام نمايد و از جوّسازي ها و تهديد و تحريك هاي دشمنان حقيقت، هراسي به دل راه ندهد. اين امر به بهترين صورت در تدوين اثر ارزشمندي چون الغدير نمايان است.

در برخوردهاي اجتماعي نيز اين خصيصه ارزشمند به چشم مي خورد. از خود ايشان نقل شده است وقتي كه براي انجام مناسك حج به بيت الله الحرام مشرف شده بودند در عرفات صحرا را پر از جمعيت مي بينند و از كثرت جمعيّت جايي براي سكونت و نصب خيمه پيدا نمي كنند. پس از جست وجو متوجه مي شوند در گوشه اي از بيابان جاي وسيعي را مأموران حكومتي براي اشراف و خاندان سلطنتي عربستان نگه داشته اند. علامّه اميني بلافاصله وسايل خود را به آن جا منتقل مي كنند. وقتي مأموران اعتراض مي كنند كه اين جا مال امير است، با شجاعت در مقابل آن ها ايستادگي مي كند و به آن ها مي گويد: «اين جا سرزمين بندگان است به اميرتان بگوييد به جاي ديگر برود». در نهايت سربازان از آن همه شجاعت تعجب مي كنند و به او متعرض نمي شوند.

ادامه…

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, بروشور
[سه شنبه 1401-04-28] [ 11:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مختصری از زندگی نامه حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) ...

 

          به کوشش  سمانه ملامحمدزمانی 

تولد و نسب

      سیدمحمدحسین طباطبائی‌در 29ذی‌القعده ،

      1321 مصادف با 1281 ش در تبریز بدنیا آمد.

     اجداد پدری وی از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و ابراهیم بن اسماعیل دیباج، و تا ۱۴ پشت او همگی دانشمند و عالم بودند. علامه از طرف مادر نیز از اولاد امام حسین(ع) بود. سید محمدحسین، در ۵ سالگی، مادر، و در ۹ سالگی پدرش را از دست داد. برادر کوچکتر او سید محمدحسن معروف به سید محمدحسن الهی، عارف و فیلسوف بود… ادامه

 

 

 

 

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, بروشور
[چهارشنبه 1400-10-01] [ 09:35:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  برشور پرسمان دانشجویی ...

تهیه و تنظیم: فاطمه  برقرار

*کتاب  پرسشها و پاسخهای دانشجویی

مجموعه کتاب های پرسشها و پاسخهای دانشجویی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دفتر نشر معارف انتشار پیدا کرده است. آنچه این کتاب ها را از انواع مشابه برجسته می سازد، طبقه بندی موضوعی، توجه به شبهات و سوالات روز، پاسخگویی بلیغ و بر اساس نظرات علما و مراجع عظام می باشد.
لازم به ذکر است، این کتاب ها در عین حال که دانشجویی نام گرفته، اما برای هر ذهن پرسشگر و برای پاسخ به شبهات در اکثر محیط ها، مناسب می باشد. با توجه به بمباران اطلاعاتی دشمنان اسلام و شبهه افکنی روز افزون آنها، مطالعه ی چنین کتاب هایی که حجم کم، بیان ساده و حتی قیمت اندک دارد به همه و خصوصا ًفعالان فرهنگی حوزه جوان و نوجوان توصیه می شود. 

به عنوان نمونه در دفتر 45 این کتاب که مربوط به خودسازی (مجموعه اخلاق دانشجویی) می باشد، جایگاه خودسازی، تقویت معنویت، ارتباط خودسازی با شهوت، خداشناسی، سختی ها، ازدواج، گریه، انتظار و حج و هم چنین پرسش هایی درباره خودسازی پست مدرن، برنامه عملی خودسازی و مساله استاد اخلاق، عناوین برخی از موضوعاتی هستند که بدان ها پرداخته شده است. در انتخاب این سوال ها، تلاش شده تا مواردِ دارای فراوانی در میان قشر جوان کشور، انتخاب گردد و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)، به سوالات پاسخ داده شود.

کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی شامل 66 دفتر می باشد که برخی از موضوعات ان به شرح ذیل می باشد:

1. دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها « خدا شناسی »

2. دفتر دوم پرسش ها و پاسخ ها «فرجام شناسی»

3. دفتر سوم پرسش ها و پاسخ ها «راهنما شناسی»

4. دفتر چهارم پرسش ها و پاسخ ها «امام شناسی»

 

5. دفتر پنجم پرسش ها و پاسخ ها «قرآن شناسی»

6. دفتر ششم پرسش ها و پاسخ ها « دین شناسی»

7. دفترهفتم پرسش هاو پاسخ ها «پرسش ها و پاسخ های برگزیده»

و …….

*سایت پرسمان

 اداره مشاوره و پاسخ ، وابسته به معاونت آموزشی و پژوهشی استادان و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه ها، با بهره گیرى از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، زمینه مناسبى را در سایت پرسمان (https://www.porseman.com/about) فراهم ساخته تا جوانان بتوانند پرسش‌های خود را بدون دغدغه مطرح كنند و جواب‌هاى مناسب دریافت نمایند.مهم‌ترین هدف آنان ارتباط با دانشجویان جهت حل مشكلات روحى، معنوى و ارتقاء قدرت تحلیل و استدلال در میان آنان است. اداره مشاوره و پاسخ با همکاری هشت گروه علمی علاوه بر پاسخ‌گویی به پرسش‌های واصله از سوی دانشجویان، مقالات و آخرین پرسش و پاسخ‌های دانشجویی  سایت را بروزرسانی و پشتیبانی می‌کند.

 

*نرم افزار پرسمان

 در راستای بالابردن سطح اعتقادی و مذهبی دانشجویان و دانشگاهیان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) با همكاری مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی، اقدام به ارائه برنامه (پرسش­ها و پاسخ­های دانشجویی) در قالب كتابخانه دیجیتالی نور، نموده است.

معاونت پژوهش مجموعه حوزوی الزهراء (س) گرگان

پاییز 1400

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, بروشور
[سه شنبه 1400-09-16] [ 08:51:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معـرفی اجمـالی چنـد کتـابخـانه مجـازی ...

 

کتابخانه های مجازی جایگاه ویژه ای را در علم اطلاعات و دانش شناسی پیدا نموده است، جایگاهی که هر روز بر محبوبیت آن افزوده و استقبال از آن دوچندان شده است.زیرا  امکان استفاده از کتب غنی و مورد نیاز محققین، دانش پژوهان و مؤلفان حوزه های مختلف را از طریق سایت های اینترنتی در دسترس عموم مهیا نموده است  از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از چند کتابخانه مجازی مورد نیاز شما طلاب و محققین محترم که امکان دسترسی به متن کامل آنها امکان پذیر است را به اشتراک بگذاریم .

1. کتابخانه مجازی الفبا 

کتابخانه مجازی الفبا  در سال  1393  فعالیت خود را با هدف تبیین و ترویج فرهنگ اسلامی براساس مکتب اهل بیت علیهم السلام آغاز نمود؛ در گام اول ، این پایگاه، کلام، عقاید و اندیشه دینی را در دستور کار خود قرارداده و بنا دارد با استفاده از کتاب ، مقاله ، مجله وپایان نامه های علمی و تخصصی، منابع معتبر را گزینش و به صورت مجازی تولید و باز نشر نماید. (1)

2. . کتابخانه «مدرسه فقاهت»

کتابخانه «مدرسه فقاهت» متن بیش از 4801 عنوان کتاب در 9215 جلد طراحی شده است كه به صورت رایگان در اختیار محققین قرار داده و به طور مستمر منابع خود را افزایش می‌دهد.

کتاب‌های مدرسه فقاهت در موضوعاتی هم‍‌چون فقه و اصول‌، علوم حدیث، قرآنی،عقاید، سیره، فرق‌اسلامی و … دسته‌بندی شده است. كه امکان ورود به هر یک از موضوعات و مشاهده تمام کتاب‌ها‌ی آن فراهم شده است‌. علاوه بر اين، مشاهده مجموعه کتاب‌های آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مطهری و شیخ محمد سند نیز فراهم شده است.

همچنین ویکی فقه و ویکی پرسش نیز در صفحه اصلی آن قرار گرفته است.(2)

3. کتابخانه دیجیتالی تبیان

کتابخانه دیجیتالی تبیان امروز با گذشت یک دهه از فعالیت خود توانسته ضمن ارتقای استاندارهای بین المللی و ارتقای خدمات به کاربران، منابع رایگان خود را در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ منبع برساند. از جمله ویژگی های برجسته این کتابخانه میتوان به فهرستنویسی منابع براساس استاندارد بین المللی و نیز استفاده از اصطلاحنامه های فرهنگى فارسى«اصفا» و «علوم اسلامی» به سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی برای دسته بندی موضوعی منابع اشاره کرد.

مهم ترین موضوعات کتب ارائه شده در این پایگاه عبارت اند از: ادب و هنر، دانستنی ها، دائرة المعارف، زندگی نامه بزرگان، دین، قرآن، احکام، داستان ها، اخلاق و تربیت، بانوان، کتب شهید مطهری و علوم و فنون و… .(3)

4. کتابخانه دیجیتال نور

  مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي نور در شهر مقدس قم و در سال ١٣٨۵ با توجه به پیشینه نرم افزارهای مختلف ارایه شده و پایگاه های کتابخانه ای مانند پایگاه مجلات تخصصی، و به منظور دسترسي سريع و آسان پژوهشگران به منابع پژوهشي با هدف عرضه کتاب هاي تخصصي حوزه علوم اسلامي و انساني بر روي شبکه جهاني اینترنت، اقدام به راه اندازي پايگاه کتابخانه ديجيتال با امكانات پژوهشي و قابلیت های متنوع تحقیقاتی نمود.این پایگاه در مرحله اول و تاكنون، ٨٠٠٠ عنوان کتاب تخصصي بیش از ١۶٠٠٠ جلد در زمینه علوم اسلامی، و در موضوعاتي همچون: « علوم قرآن و تفسير، علوم حديث، ادعيه و زيارات، نهج البلاغه، كلام و فلسفه، جغرافيا، تاريخ و سيره، فقه، اصول، اخلاق و عرفان، ادبيات و منطق، فرق و مذاهب اسلامي و… را ارایه نموده است.(4)

 

5.کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی

کتابخانه دیجیتالی زير نظر پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در سال 1391 تأسیس ‌گردیده است.

این کتابخانه دیجیتالی در کلیه رشته‌های علوم اسلامی کاربرد دارد و اکثر مخاطبان آن را دانشجویان و طلاب تشکیل می‌دهند.

اولین و جامع ترین کتابخانه دیجیتالی در زمینه پایان نامه‌های حوزه‌های علمیه سراسر کشور است که بالغ بر 20 هزار کتابشناختی پایان نامه حوزه‌های علمیه را دسترس پذیر ساخته است.(5)

6. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام

این پایگاه به معرفی کتاب های مختلف تاریخ اسلام می پردازد که در کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام قابل دسترسی می باشند. پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کشف حجاب در دوره رضا شاه، آیة اللّه قاضی طباطبائی در وادی علم و تحقیق، انجیل سلماسی، سیری در مبارزات و مجاهدات سیاسی فرهنگی شهید مفتح، شعر نو با مضامین انقلابی و دینی و… از جمله کتب معرفی شده در این پایگاه می باشند.(6)

7. کتابخانه امام علی (علیه السلام)

پایگاه اینترنتی امام علی (علیه السلام) وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است. موضوعات کتب ارائه شده در کتابخانه دیجیتالی این سایت شامل عناوین زیر است:

امام شناسی، امام علی (علیه السلام)، نهج البلاغه شناسی و معارف آن، ترجمه و شروح نهج البلاغه، اهل بیت، حدیث، ولایت فقیه در حکومت اسلام، تاریخ اسلام و… .

 

فهرست منابع:

1. https://portal.alefbalib.com/

2. http://lib.eshia.ir

3. http://www.tebyan.net/

4. http://www.noorlib.ir

5. http://dl.islamicdoc.com/

6. www.historyLib.com

7. www.imamAlinet.net

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, بروشور
[سه شنبه 1400-09-02] [ 01:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پیامدهای مثبت و منفي اوقات فراغت ...

پیامدهای مثبت  اوقات فراغت

رشد و تعالی انسان ها با گذر زمان معنا می یابد. در این میان، پاره ای از وقت ها، به لحاظ شرایط و ویژگی های برترشان، نقش بیشتری در این مهم دارد. اثر تربیتی ساعت های فراغت، انکارناپذیر است. در حقیقت، این گونه لحظه ها، فرصتی است کم یاب برای انسان تا به ارزیابی عملکرد گذشته خویش بپردازد.

 عادت های ناپسند گذشته خویش را با رضایت و انگیزه باطنی ترک کند و برنامه های ناتمام خود را به انجام برساند. نیز به دور از فشارهای روانی و خستگی های روحی و جسمی روزانه، با نشاط و سروری باطنی و روحیه عالی به کسب عادت ها و صفت های نیک همت گمارد. از این رو، در روایت ها توصیه شده است: «رستگار، کسی است که کار روز خویش را اصلاح کند وزیاده روی ها و نقصان های دیروزش را جبران سازد».

 در حقیقت، می توان در پرتو برنامه ریزی دقیق و با عمل به آموزه های دینی، به فراغت گوارایی که امام سجاد علیه السلام آن را درخواست می کند، دست یافت؛ فراغتی که با ویژگی های زیر همراه است:

 «خداوندا! اگر برای ما فراغتی ازکارهای دنیا مقدر فرموده ای، آن را فرصتی همراه با سلامتی قرار ده که در آن رنجی حاصل نشود و ملالی به وجود نیاید. تا اینکه فرشتگانی که به ثبت گناهان مأمورند، با صحیفه ای خالی ازگناه از پیش ما بروند و فرشتگان مأمور به نیکی ها، به خاطر اعمالی که از ما نوشته اند، خوشحال از نزد ما برگردند».

 پیام متن:

اوقات فراغت، زمانی مناسب برای ارزیابی عملکرد گذشته.

 

آثار منفی اوقات فراغت

اوقات فراغت، به همراه خوبی های فراوان، می تواند بر اثر غفلت و بی توجهی انسان، عاملی برای انحراف و ارتکاب لغزش ها نیز باشد. هنگامی که انسان بی کار است، زمینه دچار شدن او به انحراف های اخلاقی و رفتاری برای او فراهم است. به همین علت، در روایت ها، امامان دین هشدار داده اند که انسان نباید فراغت محض داشته باشد. چنان که حضرت علی علیه السلام می فرماید: «سزاوار نیست که انسان زمانی داشته باشد که به هیچ کاری مشغول نباشد».

 در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام دراین زمینه آمده است:

 «اگر انسان فراغت فردی داشته باشد و به هیچ کاری مشغول نباشد، این خود، زمینه بروز انحرافات فردی و اجتماعی را فراهم می آورد».

 همچنین، اگر برنامه درستی برای اوقات فراغت ریخته نشود و سرگرمی ها و فعالیت های ناسالم جای آن را برای فرد پر کند و درباره گروه هایی که افراد در آن شرکت می جویند، مطالعه ای صورت نگیرد، در حقیقت زمینه انحراف فرد فراهم می آید.

 بنابراین، نداشتن برنامه ای برای اوقات فراغت، یا فرد را به تنهایی و سردرگمی کامل وبدون هیچ گونه نگرش مثبتی می کشاند یا زمینه های روابط ناسالم را برای او فراهم می آورد.

 

متأسفانه، برخی جوانان به علت استفاده نادرست از آزادی اجتماعی و اوقات فراغت و نیز هدایت نشدن آنها به دنبال خوشی های زودگذر رفته و سرمایه کشور را به رخوت و روزمرگی کشانیده اند. اهمیت اوقات فراغت ولزوم بهره گیری بهینه از آن، زمانی بیشتر حس می شود که صاحبان زر و زور و تزویر با شبیخون وسیع فرهنگی و با در اختیار داشتن پیشرفته ترین تکنولوژی ها، به رواج فساد و ابتذال بین نوجوانان و جوانان دامن می زنند. پس شایسته است که برنامه ریزی دقیق و کارآمدی را برای اوقات فراغتمان داشته باشیم و هماره این کلام نورانی حضرت امیر علیه السلام را در نهان خانه وجودمان بنشانیم که:

 «فراموش نکن که با بهره گیری از سلامتی، نیرو، فراغت، جوانی و شادابی است که آخرت را هم به دست می آوری».

 

پیام متن:

1. اوقات فراغت، می تواند عاملی برای انحراف اخلاقی جوانان باشد.

 2. سوء استفاده صاحبان زر و زور از اوقات فراغت برای به ابتذال کشاندن جوانان

https://hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4665/35704/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A7%D9%88%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%BA%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C

موضوعات: بروشور
[شنبه 1400-05-16] [ 09:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت