به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان، حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی با عنوان جایگاه علم در قرآن و حدیث که در تاریخ1402/2/13 به مناسبت روز معلم از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و با مشارکت و همکاری مدرسه علمیه امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) و مرکز تخصصی حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌) و با حضور کلیه اساتید، کارکنان و طلاب در این موسسه برگزار شد، مبنای رشد و توسعه ها را علم و دانش دانست.

وی با استناد به روایت نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) که «هرکاری که براساس بنیان دانش نباشد، مضارّش بیش از مصالحش است»، بر اهمیت و جایگاه علم و دانش تاکید کرد و با اشاره به این مطلب که« منشا علم، خداست گفت: بشریت امروز هنوز به آنجا نرسیده که بفهمد توحید و معرفت الله چه نقشی در تعالی و رشد انسان دارد».

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، در بیان ویژگی های علم بیان کرد: اگر علم و دانش حقیقی باشد، به مصداق آیه«لاریب فیه هدی للمتقین» هیچ‌گاه عوض نمی شود لذا هر چیزی که به صورت نظریات علمی در جامعه مطرح می شود مطابق با واقعیت و وجود نیست بلکه یک دورانی داشته و به تدریج از صحنه خارج می شود.

آیت الله نورمفیدی در بحث گستردگی علم افزود: علم؛ حد و مرز ندارد، منشأ علوم رازهای مخفی است، چون علم خدا بی نهایت است عالم و رازهای عالم نیز بینهایت است، چرا که همه را خداوند متعال آفریده، بنابراین علم یک دامنه بسیار گسترده ای دارد و در یک حد متوقف نمی شود.

وی، کشف رازهای عالَم را برعهده علما دانست و با استناد به آیه«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ» یکی از لذات بهشتی را کشف مجهولات برشمرد که براساس سعه وجودی انسان متفاوت است.

امام جمعه شهرستان گرگان، ریشه و مبنای همه ی رشد و توسعه ها را علم و دانش برشمرد و با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(علیه‌السلام) راه دست یابی به قدرت و غلبه بر دیگران را کسب علم و دانش برشمرد، «العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه».

آیت الله نورمفیدی، با استناد به کلام حضرت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) فقه جواهری را «یک مبنا و اصل متقن و قطعی» دانست و خاطرنشان کرد: امروزه و با توجه به شرایط موجود و با حفظ مبنا و چارچوب فقه جواهری، نیازمند فقه جدید و پویا هستیم.

وی، استاد مطهری را انسان جامع الاطراف معرفی و تصریح کرد: اگر طلبه ها می خواهند دین شناس، اسلام شناس حتی فقه شناس شوند، باید با افکار و اندیشه های شهید مطهری آشنا شوند، چراکه استاد مطهری فیلسوف، ، فقیه و اصولی، تاریخ شناس بوده که افکار و اندیشه های ایشان بعد از سالها هنوز نو و جدید است.

 موسس موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، در پایان ابراز کرد: یک استاد و معلم با اخلاق، برخورد، نگاه، رفتار، محبت خود بر محصلین اثر می گذارد، لذا با تمام وجود در کلاس درس حاضر می شود و با تمام وجود به پرورش شاگردان می پردازد، لذا چنین معلمی مصداق کلام حضرت امام(رحمة‌الله‌علیه) خواهد بود که «شغل معلم؛ شغل انبیاء است».

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 09:36:00 ق.ظ ]