“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا گرگان نشست علمی با عنوان « رابطه کتابخوانی و رشد اجتماعی» در تاریخ ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای عبدالله شاهینی به بیان نکات ارزشمندی در این موضوع پرداخته و گفت: کتاب رسانه‌ای است که اطلاعات را منتقل می‌کند و معانی عامی ‌دارد که هرنوع رسانه‌ای را در بر می‌گیرد که مد نظر در اینجا معنی متفاهم عرفی آن که اوراق بین جلدین است می باشد.
وی ادامه داد: خداوند متعال در سوره یونس آیه ۶۱ مجموعه هستی را کتاب نامیده است. «وَ ما تَكُونُ‏ فِي‏ شَأْنٍ‏ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ‏ مِنْ‏ قُرْآنٍ‏ …» يعنى اى محمد تو در هيچ حالى از حالات و در هيچ كارى از كارها مانند تبليغ رسالت و تعليم شريعت و غيره نيستى، و چيزى از قرآن را تلاوت نكنى، و تو و امت تو هيچ كارى از كارها را انجام ندهيد جز آنكه ما بر اعمال شما آگاه و شاهد و ناظر آنها هستيم.
ایشان مجموعه هستی را کتاب آفاق نامیده و بیان کرد: این کتاب، کتاب بیرون نام دارد وکتاب درون هم نفس انسان است که این کتاب را در عرف به اشتباه، نامه اعمال می گویند.
استاد مرکز تخصصی الزهرا (س) اضافه کرد: کتابی که در آیه شریفه به آن اشاره می‌کند مجموعه اعمال انسان است که اسمش را کتاب نفس می گوییم و در آن از هیچ چیز دریغ نشده است و در قرآن کریم با دو اطلاق از کتاب یعنی کتاب نفس و کتاب اعمال مواجهیم.
آقای شاهینی ادامه داد: تمام هستی کلمات خدا هستند چون کلمه مظهر و اظهار کننده چیزی است که نویسنده اظهار می کند. تک تک وجودات هستی اظهارکننده صفات باری تعالی است.
ایشان افزود: در قرآن کریم واژه کتاب ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، قلم 2بار و و اقراء 3 بار تکرار شده است.
وی آیه 29 سوره صاد را محوری ترین آیه قرآن کریم دانسته و توضیح داد: این آیه زندگی انسان مسلمان را کتاب محور، تدبر محور، پند محور، خرد محور می داند.
ایشان در ادامه به بیان فواید کتابخوانی پرداخته و گفت: کتاب خواندن آرامش درونی می آورد. امام صادق علیه السلام در کافی می فرمایند: زمانی بر مردم خواهد آمد که نمی‌توانند به چیزی انس بگیرند جز به کتاب‌هایشان. مردم در آن زمان دچار به هم ریختگی ذهنی شده اند و یکی از راههای کسب آرامش مراجعه به کتاب است.
وی کتاب را عامل نظم اجتماعی دانسته و بیان کرد: امام صادق علیه السلام در کافی جلد ۵ می فرماید: خداوند منت گذاشته بر انسانها چه مومن چه کافر چه فاجر چه نیکوکار کتاب را به انسان عرضه کرده و حساب را به انسان یاد داده است. اگر حساب و کتاب در زندگی بشر نباشد همه همدیگر را به غلط و اشتباه می اندازند
آقای شاهینی در بیان فایده سوم کتابخوانی گفت: کتاب عامل انسجام علمی است. پیامبر صلی الله فرمود: علم و دانش اگر ثبت نشود به هم ریخته می‌شود.
استاد حوزه کتاب را عامل ماندگاری ملت‌ها و فرهنگ ها دانست و بیان کرد: بسیاری از فرهنگ ها که کتابت نداشتند ممکن است نامی از آنها نباشد.
ایشان در ادامه با توجه به بیان امام صادق علیه السلام که می فرماید: روح و ذهن تکیه اش به کتابت است و اگر به داشته های ذهنی خود تکیه کنیم تکیه درستی نکرده‌ایم اتکا به کتابت، روح و ذهن را قوی تر می کند. اظهار نمود: کتاب پشتوانه روح و ذهن انسان است.
وی در پایان کتاب را پیوند دهنده نسل ها دانست و دلیل انقطاع نسل ها را فاصله از کتاب دانست.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[سه شنبه 1400-09-02] [ 01:55:00 ب.ظ ]