روشهای مطالعه

مطالعه صحیح، روشهای متعددی دارد مطابق آنچه در کتاب روشهای یادگیری ومطالعه آمده روشها شامل خواندن اجمالی، تند خوانی، عبارت خوانی، دقیق خوانی، خواندن تجسسی، خواندن انتقادی و خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری مطلب می باشد.

 همانطور که اشاره شد یکی از روشهای مطالعه تندخوانی است و این روش، بر فنّ دید زدن مبتنی است. دید زدن مستلزم یک حرکت منظم و همراه با ریتم چشم بر روی صفحات است. فن دید زدن امکان مرور کردن مطالب را به طرزی بسیار سریع، میسر می سازد. نتیجه ی کار، آگاهی خیلی وسیع، ولی نه خیلی دقیق، از محتوای کتاب یا مطلب خواندنی است. روش تند خواندن مستلزم حرکت سریع چشم است. هنگام تمرین کردن روش تندخوانی، منظور شما باید کسب آشنایی و عادت کردن، حرکات چشم و جریان های فکری باشد. ممکن است در ابتدا این روش برای شما ناآشنا باشد. در ابتدای تمرینات خود، آشنایی با نحوه درست مطالعه مهمتر از درک مطالب خوانده شده است.

 در جریان تمرینات خود، متوجه خواهید شد که هرچه روش تند خوانی را بیشتر تمرین کنید، بیشتر از معانی کلمات و عبارات کلیدی آگاهی کسب می کنید و از این اطلاعات پراکنده می توانید تصوری کلی از محتوای مطالب بدست آورد. با تمرین بیشتر، اعتماد و میزان درک شما از مطالب، خصوصاً مطالب آسانتر افزایش خواهد یافت15. روش تندخوانی، از طریق انتخاب مطالب، به خواننده یا محقق کمک می کند، تا به طور خیلی سریع، اطلاعات بخصوصی را که مورد نیاز اوست بدست آورد، بدون بدون اینکه وقت خود را برای مطالب غیر مهمو غیر مربوط تلف کند. 1

پي نوشت:

1. علی اکبر سیف، روشهای مطالعه و یادگیری، تهران، موسسه انتشارات آگاه، 1380، ص221-113

موضوعات: مطالب پژوهشي, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[یکشنبه 1396-09-12] [ 11:45:00 ق.ظ ]