سبک تغذیه اسلامی | ... | |
پژوهشگر: فاطمه صغری برقرار یکی ازشئونات مهم انسانها که هر روز به آن مبتلا هستند تغذیه میباشد، چگونگی تامین منابع خوردنیها و نوشیدنیها و اینکه چه بخورند و چه بیاشامند در اعصار مختلف تاریخ، یکی از عمدهترین دغدغههای بشر بوده است. از آنجایی که آخرین وکاملترین دینی که توسط پیامبران ازجانب خداوند متعال برای انسانها آورده شده، دین مبین اسلام است (مائده/3) و هیچ دینی بعد از اسلام نزد خداوند پذیرفته نیست (آلعمران/85) و با توجه به آیه «وَ نُنزلُ مِنَ الْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِين؛ اسراء/82»، انتظار میرود، اسلام به عنوان دین کامل به همهی دغدغههای بشری ازجمله مسائل تغذیه پاسخگو باشد. طراحی سبک تغذیه اسلامی عنوانی فراتر از بایدها و نبایدها است و فقط به دنبال اطعمه و اشربه حلال و حرام نیست؛ بلکه طراحی سبک تغذیه اسلامی، یعنی ترسیم و تجویز الگویی از مسائل فقهی، آداب و رسوم، اخلاقی و پزشکی است. اگر انسان با الهام گیری از دستورات حیات بخش کاملترین دین الهی به بایدها و نبایدهای تغذیه صحیح توجه نماید، به طور یقین میتواند به زندگی سالمی دست یابد. امام علی (ع) در ارتباط با اینکه انسان ها نباید سلامت خود را فدای امیال دنیوی و شکمبارگی خود کنند میفرماید: «لا تطلب الحياة لتأكل بل اطلب الأكل لتحيا؛ زندگی را برای خوردن مخواه بلکه خوردن را برای زندگی بخواه» (ابن ابى الحديد معتزلى، شرح نهج البلاغة، 20 : 333). خوردن و نوشیدن از جمله مسائل مهمی است که بارها در قرآن کریم از آن سخن به میان آمده است. مشتقات ریشهی«ش- ر- ب» به تعداد 39 بار در22 سوره از سور قرآن کریم آمده است. این تکرارها در قرآن کریم در مقایسه با تکرارهای واژگانی از ریشهی «أ- ک – ل» به معنای خوردن که به 101 بار در40 سوره میرسد، نشان از اهمیت خوردن درمقابل نوشیدن است. هرچند برخی از افراد به گیاه خواری روی میآورند و انسانها را از خوردن بقیه خوردنیها منع میکنند؛ ولی اسلام به صراحت این نظریه را رد میکند و انسانها را به انواع خوردنیها تشویق میکند. خداوند در قرآن کریم توصیه نموده است از خوراکیهای حلال و طیب مانند خرما، زیتون، انار، انگور، انجیر، چهارپایان حلال گوشت، ماهیان فلسدار، شیر و … استفاده شود. از جمله مسائلی که خداوند ما را از خوردن آن منع نموده و به عنوان تغذیه حرام از آن یاد کرده است میتوان از ربا، اموال یتیمان، اموالی که به ناحق کسب شده، شراب و …. یاد کرد. خداوند در آیه 10 سوره نساء با عبارت «سَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا» به خورندگان مال حرام میفرماید که بهخاطر خوردن مال حرام، خود را برای آتش سوزان، آماده نمایند.خداوند در بسیاری از آیات تاکید نموده است که باید در هنگام خوردن و آشامیدن تقوای الهی، شکرگزاری، عدم اسراف، انفاق را نیز رعایت نمود. در پایان باید خاطرنشان کنیم که از نگاه اسلام، تغذیه صحیح با امور معنوی و جسمی بشر نیز در ارتباط است.
[دوشنبه 1398-03-20] [ 11:41:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|