به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان، نشست علمی با موضوع «سیره تبلیغی و مخاطب شناسی امام صادق(ع) در نشر و گسترش معارف اسلامی» در تاریخ 1402/2/24  با همکاری و مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد.

در این نشست، که ۲۵۰ نفر از مدیران، معاونان و مبلغان مدارس علمیه خواهران استان حضور داشتند، خانم سیده طاهره موسوی با تسلیت فرارسیدن شهادت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) بر لزوم الگوپذیری از حضرت تاکید کرد و به بیان نقش اثرگذار مبلغان حوزوی و وظایف آنان پرداخت.

وی به تشریح معنای «تبلیغ» پرداخت و گفت: تحقیق درباره این کلمه را منوط به فرهنگ لغات نکنید بلکه بیندیشید آیا تبلیغ با کاری که انجام می‌دهید، قابل تطبیق است؟

استاد حوزه تبلیغ را رساندن کلام حق به سوی مردم با هدف تاثیرگذاری و سوق دادن به سوی صعود الی الله برشمرد و گفت: فرد مبلغ باید به ویژگی و نیازمندی‌های خود بیندیشد تا در امری که به عهده گرفته موفق باشد.

خانم موسوی با بیان این‌که هر حرکتی به سمت بالا و صعود به فشار مضاعف نیازمند بوده و این حرکت تکاملی و صعودی است، خاطرنشان کرد: تمام حرکت‌های انبیاء دارای دو بخش است‌ که بخش اول، مبارزه با طاغوت و بخش دوم فرهنگ‌سازی است و البته بخش اول آسان‌تر است زیرا در فرهنگ سازی بدنبال جایگزینی چیز دیگری به جای طاغوت هستید که این امر عنوان انقلاب را ندارد.

وی در ادامه به ویژگی‌های وقوع یک انقلاب پرداخت و گفت: انقلاب باید دارای محتوا باشد، زیرا همواره انقلاب به این معناست که باید به مرحله بالاتری دست یافت؛ انقلاب اسلامی که الهام گرفته از حرکت انبیاء است، با همین ایده و شعار آغاز شد و با درد و رنج‌هایی همراه بود.

مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی بانوان در دفتر رهبری، با یادآوری سختی‌های وقوع انقلاب گفت: انقلاب ما بعد از مبارزات و شکنجه‌ها و سختی‌های فراوان شکل گرفت اما این مرحله نسبت به بخش دوم یعنی فرهنگ‌سازی آسان‌تر است، مردم بعد از مبارزات، منتظر رویارویی با مدینه فاضله‌ای بودند که هیچ مشکلی در جامعه وجود نداشته باشد.

خانم موسوی با اشاره به مشکلات و شبهات موجود در جامعه به‌ویژه نسل جوان که سرمایه انسانی آن محسوب می شوند، عنوان کرد: جامعه را می توان به دو قسمت و صف تقسیم کرد که گروه اول هادیان، مربیان و مبلغان و گروه دوم متربیان و مأمومین این جامعه هستند که باید بر گروه دوم سرمایه‌گذاری کرد.

وی با تاکید بر این‌که باید در جامعه دردشناسی کرده و ریشه‌های آن را پیدا نمود، اظهار کرد: اگر برای درمان درد حرکت نکنیم رسالت تبلیغی را انجام نداده‌ایم؛ به عنوان مثال در بحث جهاد تبیین و آمرین به معروف نیازمند شیوه‌های تبلیغی نوینی هستیم که شیوه‌های سال‌های گذشته در جامعه کنونی کارآمدی ندارد که امروز نسل جوان را باید درک کرد.

خانم موسوی با تاکید بر اینکه باید برای نسل امروز به دنبال شیوه‌های جدید تبلیغی بوده و آنها را جذب کرد، توضیح داد: به سیره و کلام معصومین و پیشوایان(علیهم‌السلام) در امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر توجه کنید که تمام انبیاء(صلی‌الله‌علیهم) به دنبال پروراندن، هدایت‌کردن و تربیت بودند.

مبلغ بعثه رهبری نقش مبلغین را نقش تربیتی معرفی کرد و بار دیگر بر استفاده از شیوه‌های نوین تربیتی برای جذب نسل جوان تاکید کرد.

 استاد حوزه اذعان کرد: گاهی به جای تبلیغ از شیوه‌های ضد تبلیغ استفاده می‌شود که اثرگذاری بدنبال ندارد؛ بلکه امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد و همیشه با کلام نیست، گاهی با شیوه‌های رفتاری محقق می‌شود، باید هر مسئولی با شیوه‌های صحیح به انجام تبلیغ بپردازد، فرد تا زمانی که مَهدی نباشد نمی‌تواند هادی دیگران باشد.

خانم موسوی در پایان گفت: باید حقیقت را با کلام و شیوه‌های زیبا بیان کرد که در ابتدا پذیرش افراد مهم بوده که این امر نیازمند ایثار و گذشت است؛ حضرت موسی(علیه‌السلام) نیز در راه انجام رسالت‌شان از خداوند درخواست کردند که: «اللهم رب اشرح لی صدری» دوره‌های انبیاء و معصومین(علیهم‌السلام) همواره متفاوت بوده و به مقتضیات زمان، مکان و فرهنگ آن جامعه نیازهای تبلیغی را تهیه می‌کردند.

در پایان این نشست خانم موسوی به سوالات حاضران پاس

 

 


>

خ داد

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 09:50:00 ق.ظ ]