به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان؛ خانم مریم دوست محمدیان در نشست علمی با عنوان «سیره حضرت امام‌(رحمه الله علیها) در خانواده» که در تاریخ 1401/3/14  برگزار گردید گفت: حفظ و استحکام خانواده، به شناخت صحیح و درست از آن بستگی دارد، به طوری که بدون شناخت، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نهاد خانواده در اسلام، مهم‌ترین و تاثیر‌گزارترین نهاد اجتماعی است، چنانچه در روایتی از پیامبر مکرم اسلام‌(صلی الله علیه) وارد است که می فرماید: «در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند، محبوب‌تر از ازدواج وجود ندارد».

معاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا‌(سلام الله علیها) گرگان) ادامه داد: نهاد خانواده، از جایگاه عظیمی برخوردار است که ارکان اصلی آن، مرد و زنی هستند که با پیوند زناشویی، پایه‌های این نهاد را تشکیل می دهند.

خانم دوست محمدیان، در بیان عوامل استحکام خانواده بر«دقت در انتخاب همسر» تاکید و تصریح کرد: صرف ازدواج مهم نیست بلکه دقت در انتخاب همسر اهمیت دارد که از ناحیه معصومین‌(علیهم السلام) نیز مورد تاکید قرار گرفته است، چنانچه در روایتی از امام صادق‌(علیه السلام) است که می فرماید:«نگاه کن که وجود و هستی خود را در کجا قرار می‌دهی، چه کسی را شریک زندگی، محرم‌راز و امانت‌دار خود قرار می‌دهی».

وی در بحث از «دقت در انتخاب همسر» به کلامی از  حضرت امام(‌رحمه الله علیه) اشاره کرد که فرمودند: «اسلام انسان‌ساز است، می‌خواهد انسان درست کند، قبل از اینکه شما ازدواج کنید به زن و مردگفته شده چه کسی را انتخاب کنید» از این کلام استفاده می‌شود که حضرت امام هم صرف زن و مرد بودن را کافی نمی‌داند؛ بلکه به چگونه بودن آنان توجه دارد.

عضو کارگروه فقه و اصول این مدرسه، در پاسخ به این سوال که «آیا برنامه هایی که به نام اسلام ارائه می شود و دستورالعمل‌هایی که در خانواده مسلمان به نام دین اجرا می شود، قابل اعتماد است؟» گفت: برنامه‌های اسلام، زمینه سعادت و کمال انسان‌ها را فراهم می کند و ازدواج را وسیله‌ای برای آرامش زن و مرد معرفی می کند، ولی خلاف آن در جامعه دیده می شود که علت آن؛ دوری از دستوالعمل‌های اسلام و فهم غلط از خانواده است.

خانم دوست محمدیان ابراز کرد: امام خمینی در هیچ شرایطی از خانواده و خانه غافل نبود و این نقطه برجسته در کارنامه شخصیتی ایشان است که با وجود مشغله‌های بسیار زیاد، برای خانواده وقت می‌گذاشت که حتی در زمان تبعید نیز برای آنها نامه نوشته و مرتب خانواده خود را در جریان کار خود قرار می‌داد.

وی، توجه به همسر و فرزندان، محبت و اظهار آن به همسر، توجه به نیاز‌های اساسی  فرزندان و نیز شناخت، درک و مراقبت از فرزندان را از جمله سیره علمی حضرت امام در زندگی برشمرد و اظهار کرد: ایشان پس از آشنا‍‌کردن فرزندان با ارزش‌ها، رفتار آنان را کنترل و هدایت می‌کرد.

عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا‌(سلام الله علیها) افزود: مبنای حضرت امام‌(رحمه الله علیه) در آموزش و فرا‌گیری علم این بود که انسان در هر رشته ای که تحصیل می کند، فقط یک هدف داشته باشد که آن رسیدن به قرب الهی است.

خانم دوست محمدیان در پایان متذکر شد: حضرت امام خمینی‌(رحمه الله علیه) با الهام از منبع وحی و تأسی و الگو‌گیری از زندگی اهل بیت‌(علیهم السلام) توانست برنامه‌ای جامع و کامل برای همسر و فرزندان ترسیم کند، لذا بهترین راه حل برای رفع مشکلات خانوادگی، معرفی زندگی حضرت امام‌(رحمه الله علیه) به جامعه است تا چراغ راه کسانی باشد که در‌صدد ایجاد و تقویت یک خانواده سالم، پویا، معنوی و اخلاقی هستند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[یکشنبه 1401-03-22] [ 02:10:00 ب.ظ ]