معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان، نشستی باعنوان عقلانیت در قیام عاشورا برگزار نمود. در این مراسم خانم احمدی به بیان جلوه های عقلانیت درقیام عاشوراپرداخته و بیان نمودند  خداوند در آیات متعددی از ما می خواهد که اهل تفکر و تدبر باشیم تا به وسیله آن شناخت پیدا کنیم و بتوانیم از دستورات الهی پیروی کینم.
علاوه بر آیات، در گفتار و سیره پیشوایان دین، نیز سفارش به تدبر و تفکر در آیات الهی شده است. امام علی (علیه السلام) در این زمینه می فرماید: پیامبران آمدند تا عقل انسان ها را رشد دهند.
ایشان در ادامه افزودند: اگر برای دارا بودن سبک زندگی دینی، باید پیرو عقل باشیم. خداوند از بین موجودات مادی و مجرد خطاب به عقل می گوید: تو از هر چیز نزد من محبوتری. این نشان دهنده ی جایگاه رفیع عقل است و من هر یک از بندگانم را بیشتر دوست داشته باشم عقل را در او کاملتر می کنم. پس انبیاء و اولیاء که محبوب خدا هستند از همه عا قلترند.
ایشان در پایان فرمودند: عده ای معتقدند قیام امام حسین (علیه السلام) از سر شور و عشق بود، اما این عقلانیت بوده است که باعث قیام امام حسین (علیه السلام) گردید. البته این سخن به این معنا نیست که امام حسین (علیه السلام) عشق در قیامش نبود. عشق در قیام عاشورا بود اما عقل در رأس بود و پیروان امام حسین (علیه السلام) چون عاقل بودند از امام اطاعت کردند تا در مسیر خدا قرار بگیرند حتی حاضر شدند با دادن خون خود، درخت اسلام را آبیاری کنند.

در آیات و روایات سفارش به تفکر و تدبر در آیات الهی شده است. عقل نزد خداوند متعال از جایگاه رفیعی برخوردار است و خداوند به بندگان محبوب خود یعنی انبیاء و اولیاء عقل کاملتری عطاکرده است. قیام عاشورا نیز از سر عقلانیت بوده و یارانش نیز با پیروی از عقل از امام اطاعت کردند و درخت اسلام را با خون خود آبیاری کردند.

 

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[جمعه 1396-07-28] [ 10:40:00 ق.ظ ]