1. کتاب و کتاب­خوانی در آیینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1377، 364 ص.

 این کتاب، مشتمل بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، اعم از بیانات، پیام­ها و احکام، نامه­ها و مصاحبه­هاست که درباره کتاب و کتاب­خوانی ایراد شده است. کتاب حاضر، دستمایه بسیار خوبی برای اندیشیدن و برانگیختن درباره این موضوع است. این کتاب در هشت محور به ترتیب زیر تهیه و تدوین شده است که عبارتند از: کتاب و کتاب­خوانی؛ کتاب و فرهنگ اسلامی؛ تولید و نشر کتاب؛ نظارت و ممیزی کتاب؛ کتاب و نویسندگان؛ ترجمه کتاب؛ کتاب، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ قصه و رمان نویسی در ایران و جهان؛ نمایشگاه کتاب.

 

2. گارثون، آلوارو، سیاست ملی کتاب: راهنمای توسعه کتاب و کتاب­خوانی، ترجمه: محمدجعفر پوینده، تهران، نشر کارنامه، 1377، 93 ص.

 موضوع بحث این کتاب، حوزه نشر، کتاب و کتاب­خوانی است. این کتاب، راه کاربرد عملی سیاست توسعه کتاب را نشان می­دهد. نویسنده، «انقلاب کتاب» را پیشنهاد می­کند. به توصیه او تمام کشورها باید یک «قانون کتاب» تدوین و تصویب کنند تا به پیشرفت و تفاهم­های بین­المللی کمک­ کند.

 

 

 

3.  قاسمی، سیدفرید، جُنگ کتاب: مقاله­ها، گزارش­ها و نکته­هایی درباره کتاب به انضمام کتاب­شناسی کتاب، تهران، خانه کتاب، 1382، 1008 ص.

 این مجموعه، دربردارنده شماری از مقاله­ها، گزارش­ها، نکته­ها، شعرها، حکایت­ها و روایت­های مرتبط با کتاب است که طی چهار دهه پیش به طور پراکنده، در نشریات فارسی­زبان کشور به چاپ رسیده است.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[شنبه 1396-08-20] [ 08:39:00 ب.ظ ]