معنا شناسی «معصیت» در قرآن کریم (قسمت دوم) | ... | |
واژگان متضاد «معصیت» در قران: ترکیب «عَصاني» درآیه 36 سوره ابراهیم(رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصاني فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ) آمده که تقابل دومفهوم تبعیت (تَبِعَني) وعصیان (عَصاني) در این آیه کاملاً مشهوداست، طبری آن را به مخالفت با اوامر و نپذیرفتن دعوت پیامبر(ص) تفسیرنمودهاست. (1412ق: 13/151) ابن عطیّهآن را کفر میداند؛ چون در تقابل با «تَبِعَني» است که نشانه ایمان میباشد. (1422ق: 3/341) علامه طباطبایی نیز به تقابل دو مفهوم تبعیّت وعصیان اشاره دارد. (1417ق: 12/71) قرطبی و ابنکثیر در تفسیر «عَصَوْني» در آیه 21 سوره نوح(قالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْني وَ اتَّبَعُوا…) به تبعیّت نکردن از دستورات پیامبر (حضرت نوح(ع)) و تکذیب وی توسط قوم ایشان اشاره دارد. در این آیه نیز تقابل این واژه با مفهوم تبعیّت (اتَّبَعُوا)، معنای نافرمانی را تقویت میسازد. (قرطبی، 18/306؛ ابنکثیر، 1419ق: 8/248)تقابل این دودسته ازافعال، درآیهی93سورهی طه نیزکاملاًمشهود است. تقابل دو مفهوم تبعیّت و عصیان به این موضوع دلالت دارد که منظور مطلق گناه نیست؛ بلکه کاربرد این واژه در مطلق نافرمانی است.درآیهی شش سورهی تحریم جهت تکمیل عبارت« لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ»خداوند متعال عبارت« يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ» رامیآورد، این دوعبارت،تقابل« يَعْصُونَ » واطاعت ازاوامر رابه طورواضح نشان میدهدومعنای نافرمانی راتقویت مینماید. واژگان همنشین«معصیت» در قران: درپنج آیه ( نساء/42– بقره/61– آلعمران/112– مائده/78– هود/59) واژه «عَصَوُا» آمده است که آیات مذکور ناظر به قوم بنیاسرائیل و یا قوم عاد است که مورد غضب و عذاب دردناک از جانب خدای تعالی قرارگرفتهاند. دربارهی آیهی 61 سورهی بقره(…ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ) که حاوی مشاجرهای بین حضرت موسی(ع) وبنیاسرائیل بر سر غذاهایی است که برآنها نازل میشده، طبری، واژه «عَصَوُا» را به معنای نافرمانی وکفر میگیرد. (1412ق: 1/251) همنشینی این واژه با ترکیب «كانُوا يَعْتَدُونَ» در این آیه و برخی آیات دیگر(نساء/14 ،جن/23 ،احزاب/36) مشهود است. واژهی«يَعْتَدُون» از ریشه «ع- د- و» است که لغویون آن رابه معنای تجاوزگرفتهاند. (فراهیدی، 1410ق: 2/213)این دوواژه درکنارهم، عمق بیشتری به بارمعنایی منفی یکدیگردادهاند به گونهای که خواسته بفهماند، نافرمانی مقدمهای برای تجاوزگری انسانها میباشد.دراین آیات واژهی «يَعْصِ» به خدا و پیامبرش اضافه گردیده است. شیخ طوسیو طبرسی«عَصَوُا» را به نقض عهد مانند کشتن انبیاء و خیانت به (تعطیلی) روزشنبه و غیره تفسیر مینمایند. (طوسی،بیتا: 1/279؛ طبرسی، 1372ش: 1/257) طبری درباره ترکیب «عَصَوْكَ» در آیه 216سوره شعراء(فَإِنْ عَصَوْكَ فَقُلْ إِنِّي بَريءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ)، منظور را عبادت بتها و شرک به خدا میداند. (1412ق: 19/76) شیخ طوسی و طبرسی از آن به مخالفت با دعوت پیامبراکرم(ص) به اسلام تفسیرنمودهاند. (طوسی، بیتا: 8/67؛ طبرسی، 1372ش: 7/323) قرطبی به مخالفت با دستور پیامبر(ص) اشاره دارد. (قرطبی ،1364ش: 13/144) اضافه شدن(همنشینی) مشتقّات این ریشه به شخص یا فرامین صادره از یک شخص، بیشتر به مطلق نافرمانی اشاره دارد تا عموم گناهان، زیرا اگر این نافرمانی درمقابل شیطان یا فرامین وی باشد دیگر معنای گناه نخواهد داشت؛ بلکه بارمعنایی مثبت پیدا میکند. در آیه 36سوره احزاب کسانی را که از خدا و رسولش نافرمانی میکنند را در گمراهی آشکار (فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً) میداند که در آیه 23سوره جن، ایشان را تهدید به خلود در آتش جهنم (فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَداً ) مینماید، طبریآن را به نافرمانی از اوامر و نواهی خداوند و تکذیب پیامبر(ص) و کوشش علیه اسلام تفسیرنمودهاست. (طبری، 1412ق: 29/76) طبرسی اشاره به مخالفت با امر خدا به توحید و ارتکاب کفر و گناهان دارد. (طبرسی، 1374ش: 10/563) ابنعطیه عبارت «مَنْ يَعْصِ اللَّهَ» را به دلیل آنکه وعده خلود در آتش دادهشده است، به کفر تفسیر مینماید. (ابنعطیه، 1422ق: 5/385) طباطبایی (طباطبایی، 1374: 5/54) بر این نظر است که طبق سیاق آیات ماقبل این آیات، منظور از معصیت، نافرمانی از خدا در دستوراتی است که درباره اصول دین مانند توحید، معاد و نبوت است، بهخصوص اینکه وعده و تهدید به خلود در آتش هم شده است. چنانکه مشاهده میگردد، اضافه شدن این مشتقات به خدا و پیامبرانش، یک بار معنایی منفی به آنها دادهاست؛ در غیر اینصورت این مشتقّات به خودی خود دارای بار معنایی مثبت یا منفی نمیباشند. واژه «لا يَعْصُونَ» در آیه ششم سوره تحریم آمده که نفی فعلی ازفرشتگان الهی است، همنشینی آن با واژه «امر» (لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ)معنای نافرمانی را تقویت مینماید. در آیه12سوره ممتحنه، ترکیب «لا يَعْصينَكَ» با شرط «في مَعْرُوفٍ» خطاب به پیامبر اکرم(ص) نسبت به زنان مؤمن آمده است که هر نافرمانی، معنای گناه نمییابد؛ بلکه مخالفت با امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق گناه است. همنشینی مشتقات این ریشه با «يَعْتَدُون» نشان دهندهی مکمل بودن این دوواژه دربخشیدن صبغهی منفی بیشتربه آن است. دیگرهمنشینان شامل ضمایرمتصل«ی» و«ک» که به پیامبران(ع) و«ه» که به خدابرمیگرددو«الله» ،«رَسُولُهُ»و«رَبّی» است، این همنشینان نشان میدهدکه معنای نافرمانی دراین واژه کاملاً صحیح بوده چون درهمهی آنها کسی که ازدستوراتش نافرمانی شده مشخص گشتهاست. منبع: حسيني امين، سيد مرتضي، معنا شناسي گناه در قرآن، گرگان، انتشارات نوروزي، 1395.
[سه شنبه 1397-01-14] [ 08:43:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|