به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان، « خانم زهرا کریمی» در نشست علمی با عنوان« نقش امنیت در اعتلای جامعه»که با حضور طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد، بیان داشت: امنیت اجتماعی همان آرامش و آسودگی خاطری است که هر جامعه ای موظف است در زمینه های مختلف اعم از اقتصادی، قضائی، سیاسی و …برای مردم آن جامعه ایجاد کند لذا می توان از امنیت اجتماعی به فراغت همگانی در قبال ترس، تهدید و نیز مصون ماندن جان، مال، ناموس، هویت و اعتقادات یاد کرد.
وی با استناد به آیه چهار از سوره مبارکه قریش به بیان دیدگاه قرآن کریم پیرامون امنیت جامعه پرداخت و افزود: آیه فوق؛ وجود امنیت و ثبات اجتماعی و نبود ترس و وحشت را از شاخصه های جامعه مطلوب و از نعمت های الهی برمی شمرد. براساس دیدگاه قرآن، استقرار امنیت و آرامش همگانی« نشانه ای آشکار از بلوغ و اعتلای جامعه و سلب این آرامش موجب سقوط تمدن ها» خواهد بود.
ایشان ادامه داد: امنیت در مفهوم قرآنی؛ در سایه پارسایی، توکل بر خدا، احترام به حقوق سایرین، اجرا و اقامه قسط و عدالت، برابری و اخوت ایمانی، دفاع و حمایت از مظلوم و محروم، برخورد با مفسد و مجرم، دفع فقر و مسکنت و تامین معیشت و رفاه عمومی و ….امکان پذیر است.
کریمی ضمن استناد به آیاتی از قرآن کریم"” خداوند متعال""را منشأ هرگونه امنیت در جامعه دانست وگفت: براساس آیه 23 حشر و 55 نور؛ خداوند اقسام گوناگون امنیت را در قالب مواهب و نعمت های خود به بندگان ارزانی داشته است.
وی ایمان توحیدی، ولایت و امامت و نیز تعهد اسلامی را از ارکان امنیت برشمرد و خاطر نشان کرد: ایمان توحیدی بن مایه های رهایی انسان از آشفتگی و سبب رسیدن انسان به آرامش و امنیت است.
دانش آموخته مدرسه علمیه عالی الزهرا( س) گرگان ادامه داد: اساس ولایت و امامت بر پایه سه ظرفیت اخلاقی، تربیتی و سازمانی است که براساس این ظرفیت ها مفهوم ولایت از جهات متعدد به اصلاح الگوی روابط میان رهبران و پیروان جامعه اسلامی می انجامد و به تَبَع آن کانونِ اصلی ظهور ناامنی و بی ثباتی را مدیریت و کنترل می کند.
کریمی تصریح کرد: پیدایش اسلام در عصر جاهلی؛ انقلابی همه جانبه و فراگیر محسوب می شد که مبانی گفتمان حاکم در تمام سطوح آن را به چالش گرفته و طرحی نو را بوجود آورد لذا طی این گفتمان؛ در اسلام که مهمترین منبع حجیت آن"” کلام الله"” به شمار می رفت، تمام سطوح و لایه های حیات انسانی از جمله امنیت معنا و مفهوم تازه ای یافته و در سایه آن ارکان امنیت شکل گرفت.
وی اذعان داشت: از دیگر ویژگی های گفتمان امنیتی قرآن و نظریه اسلامی امنیت؛ توجه هم زمان به دو اصل رحمت و شدت در قلمرو روابط مبتنی بر ایمان و کفر است که بر غیرت های ایمانی نظر دارد و جامعه اسلامی را در حکم هویت واحد می بیند.
طلبه مدرسه علمیه عالی الزهرا( س)گرگان افزود:گسترده امنیت به وسعت کرامت انسان است لذا پاسداشت کرامت هر فرد، بنیان امنیت جامعه را شکل می دهد. از نظر قرآن کریم پیوند وسیعی بین امنیت و اعتلای جامعه وجود دارد به طوری که هرچه امنیت جامعه بالاتر باشد آن جامعه متوالی تر خواهد بود چنانچه آیه 55 از سوره مبارکه نور دلالت براین مطلب دارد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[چهارشنبه 1398-02-11] [ 08:52:00 ق.ظ ]