به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان، «دکتر محمد حکیمی »در نشست پژوهشی با موضوع “"نقش زنان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی “"که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان و با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، با استناد به آیه یک از سوره مبارکه نسا، زن و مرد را از دیدگاه اسلام دارای یک حقیقت واحد یعنی انسان دانست و بیان داشت: زن و مرد در اسلام از نظر هویت و جنسیت مساوی اند و هیچ تفاوتی از این جهت باهمدیگر ندارند چنانچه از جمله"” …و خلق منها زوجها"” این نکته به خوبی فهمیده می شود.
وی در بحث نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا سوالی را مطرح نموده و به پاسخ به این سوال پرداخت و افزود: در پاسخ به این سوال که"” چرا ما جهان سومی ها عقب مانده ایم و غربی ها پیشرفت کرده اند؟"” باید اذعان نمود براینکه مسائل اجتماعی تک عامل نیست عوامل زیادی در آن موثر است از جمله؛ سوء مدیریت، استعمار و استثمار و جهل. همچنین عامل مهم نبودن زن در جایگاه خود می باشد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها ادامه داد: با مرور بر تاریخ قبل از انقلاب فهمیده می شود که زنان در جامعه ما در جایگاه خود قرار نداشتند، با توجه به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند اما اجازه بیرون آمدن و تحصیل و اشتغال به فعالیت های اجتماعی فرهنگی به آنان داده نمی شد.
دکتر حکیمی حضور زنان در مسائل اجتماعی سیاسی را یکی از مهمترین اتفاقات انقلاب دانست و خاطر نشان کرد: امروز زنان در کنار مردان و دوشادوش آنان به فعالیت های مختلف مشغولند. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در این زمینه می فرمایند: “” انقلاب به زنان ما خدمت کرد همچنان که زنان به انقلاب خدمت کردند"” .
وی با استناد به کلام امام خمینی رحمت الله علیه"” مقام زنان و مردان ما را بالاتر از مقام مردم صدر اسلام برشمرد و گفت: نگاه غرب زدگی به زن یعنی نگاه آزادی زن به معنای بی بند و باری و همچنین عدم مشورت با زنان از عواملی است که در دوران قاجار و قبل از آن جامعه را به سمت عقب ماندگی سوق می داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه حکومت پهلوی به زن اضافه نمود: نگاه حکومت پهلوی به زن یک نگاه کالایی بود چنانچه هم اکنون نیز در جامعه غربی از زن به عنوان کالایی برای رسیدن به منافع مالی خود استفاده می کنند.
حکیمی خاطر نشان کرد: غرب زدگی، دوری زن از معنویت و دین از مهمترین اهداف غربی ها بود که قبل از انقلاب در جامعه ما وجود داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: در انقلاب اسلامی نگاه به زن، نگاهی قرآنی است، بدین معنا که زن و مرد هر دو با هم مساوی اند. استاد مطهری در این زمینه می فرمایند: “"زن و مرد هر دو انسانند، حقوق مساوی دارند ولی مشابه نیست، زن و مرد تنها به لحاظ جسمی و روحی باهمدیگر تفاوت دارند.
پژوهشگر فعال شهر گرگان به نقش زنان در انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: زنان مانند مردان در انقلاب اسلامی حضور داشتند، چنانچه حضور آنان موجب تحریک مردان شده و مردان را نیز به صحنه می آورد.
حکیمی تصریح کرد: انقلاب موجب نوعی تولد دوباره در زنان شد، در دوران انقلاب، شجاعت و شهامت در زنان ظهور وبروز نمود چنانچه این روحیه قبل از انقلاب در زنان دیده نمی شد.
وی گفت: دمیدن روح آگاهی، ایمان و معنویت در زنان از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان بود. انقلاب موجب شد زنان از فرهنگ غرب زده پهلوی به فرهنگ قرآنی، معنوی روی آورند، چنانچه هویت اصلی خود را بدست آوردند، مقام و جایگاه زن در اسلام چنان است که امام خمینی رحمت الله علیه می فرمایند: “"مردان از تربیت زنان است که به معراج می روند"” .
کارشناس برنامه صدا و سیما استان گلستان به بیان نمونه های متعددی از نقش زنان درگسترش و ترویج دین مبین اسلام پرداخت و حضور زنان را یکی از عوامل پیشرفت در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دانست.
دکتر حکیمی نظم پذیری و مدیریت قوی زنان را نشان دهنده روحیه هنرمندانه،کمالانه و قوی در زنان برشمرد و الگوگیری از زنان بزرگی همچون حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت خدیجه سلام الله علیها، حضرت زینب سلام الله علیها و نیز حضرت مریم و آسیه سلام الله علیهما تاکید نمود.
وی در پایان ضمن بیان قوانین مربوط به زنان با استناد به آیاتی از قرآن کریم در بحث دیه، ارث، مهریه و …به سوالات طلاب پاسخ داد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1397-12-05] [ 11:34:00 ق.ظ ]