هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست

  اگر بعد از مدت‌ها تصمیم دارید که دوباره دست به کتاب شوید و به اصطلاح، کتاب‌خوان شوید با این نوشته همراه شوید.

 مواردی که برای شروع باید در کتابخوانی رعایت نمود عبارتنداز:

1.       قبل از هر چیز باید ببینیم  چه عواملی مانع مطالعه ما می شوند  تا در مورد رفع آنها فکر کنیم؛ به عنوان مثال احساس میکنیم سرعت خواندن ما بسیار کند است یا حوصله متن های طولانی را نداریم یاکتابخوانی برای ما خسته کننده است و  …

2.       با توجه به اینکه هر فردی دارای سلیقه متفاوتی است؛ ابتداء، لیستی از سوال هایی راجع به علایق و دغدغه های ذهنی خود تهیه کنید. به عنو.ان مثال شخصی علاقمند است در زمینه تاریخ مطالعه کند اما شخص دیگر مباحث اعتقادی دغدغه اوست.

3.       در مرحله بعد برای پاسخ دادن به هر سوال باید تحقیق و جستجو کنید.

4.       برای آغاز مطالعه و یافتن سوالات ذهنی ، کتاب‌های کم‌حجم‌تر که خیلی هم محتوای سنگین و ثقیلی ندارد را انتخاب کنید.

5.       در انتخاب کتاب دقت کنید کتابی را انتخاب کنید که ذهن، تخیل، اراده و تفکرِ آدمی‌ را به حرکت وادار کند.

 

  چگونه کتابخوان باقی بمانیم؟

در پاسخ به این سوال که چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم ؟ باید گفت که :

1.       کم بخوانید، ولی همیشه بخوانید. مفهوم آهسته و پیوسته پیمودن مسیر را لطفا رعایت کنید. زیرا بهترین کار برداشتن گام‌های کوچک اما پیوسته است. مفاهیمِ کتاب را آرام آرام به مغز بفرستید ؛ تا سر جایش بنشیند. هنگام خواندنِ کتاب، خوب به مطالبش فکر کنید.

2.       برای خودتان برنامه کتابخوانی تهیه کنید. برای مثال کتاب مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. سپس در دفترچه‌ای یادداشت کنید که تا پایان ماه جاری سیصد صفحه از کتاب را می‌خوانید.

اگر مقدار مورد نظر از کتاب را در تاریخ درج شده به پایان رساندید به خودتان پاداش دهید. در غیر این صورت خود را جریمه کنید. مثلا سی بار درازنشست تمرین کنید!

3.       کتاب دیجیتال بخوانید؛ اما خود را به کتابهای دیجیتال عادت ندهید زیرا برای کسانی که عادت کتابخوانی دارند، کتاب دیجیتال یا مکتوب تفاوتی ندارد. اما برای کسانی که به تازگی خود را به کتابخوانی عادت میدهند، لمس کردن برگه های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته ها، دیدن نشانه میانه کتاب که مشخص میکند بخشی از کتاب خوانده شده، باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب)، همه و همه میتوانند احساس خوب ایجاد کنند. احساسی که ما را به خواندن کتابهای بیشتر ترغیب میکند.

4.       برای اینکه تبدیل به یک کتابخوان حرفه‌ای شوید با این دید کتاب را بخوانید که باید مفاهیم آن را به صورت ساده برای دیگران توضیح دهید. این کار باعث میشود، مفاهیم را بهتر یاد بگیرید. اساسا وقتی ما یک مفهوم را بتوانیم برای دیگران هم توضیح بدهیم، یعنی آن را به خوبی یاد گرفته ایم. سعی کنید شنونده خوبی را انتخاب کنید تا ذوقِ تعریف کردنتان از بین نرود!

شاید با این تعریف کردن و توضیح دادن مطالبِ کتاب، دیگران هم به خواندنش ترغیب شدند؛ اینگونه با یک تیر دو نشان زده اید. اگر کسی از اطرافیانتان پرسید: چه کتابی بخونم، فرصت خوبی نصیبتان شده، بروید و در مورد آخرین کتابی که خوانده‌اید به او توضیح بدهید.

5.       کتاب را خلاصه کنید. (به خصوص در شروع کتابخوانی) زیرا خلاصه کردن کتاب، اولا باعث فهم بیشتر شما از کتاب می شود. البته سعی کنید از روی کتاب رونویسی نکنید. یک قسمت را بخوانید و سپس با زبان خودتان آن را خلاصه کنید. اینگونه ذهنتان بیشتر درگیرِ کتاب خواهد شد و احتمال بخاطرسپاری مفاهیمِ آن هم بیشتر است. ثانیاٌ رجوع مجدد به مطالب کتاب را ساده تر میکند. حتما در آینده نیاز خواهید داشت تا مجددا به مفاهیم این کتاب مراجعه کنید. اگر خلاصه ای از کتاب داشته باشید که خودتان آن را نوشته اید، مراجعه مجدد و مرور مفاهیم برایتان لذت بخش تر و مفیدتر خواهد بود.

البته خواندن خلاصه دیگران از آن کتاب هم میتواند مفید باشد. یک روشِ خوبِ استفاده از خلاصه های دیگران، قرار دادن آن خلاصه کنار دستتان هنگام خواندن کتاب است. اینگونه میتوانید هرجا که لازم دانستید، مطالبی را هم خودتان اضافه کنید.

6.       مفاهیمِ کتاب را زندگی کنید. اهمیت کتاب خواندن در این است که کتاب به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس سعی کنید، مفاهیمی را که فرا گرفته اید، در زندگی خودتان هم بکار بگیرید. تا میتوانید به مفاهیم فکر کنید و دنبال مصادیق آن در زندگی تان باشید.

 

منبع:

1.       http://aminaramesh.ir/

2.       http://mrshabanali.com

3.       https://bazaracademy.ir/blog

 

 

موضوعات: همایش, گزارشات
[چهارشنبه 1398-08-22] [ 01:44:00 ب.ظ ]