به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه نقد مقاله(ژورنال کلاب) در تاریخ1400/05/08 در این مدرسه برگزار گردید. در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مزرئی به تعریف نقد پرداخته و گفت: نقد به معنای بررسی نکات مثبت و منفی و اصلاح اطلاعات نظریه در مقاله علمی می باشد.

ایشان در ادامه بیان کرد: ارزیابان در مقاله علمی از دو حیث صورت و محتوا مقاله علمی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

وی در ادامه به روش ارزیابی صورت مقاله پرداخته و گفت: در ارزیابی صورت مقاله باید عنوان، چکیده، کلیدواژه، بدنه اصلی مقاله، کتاب نامه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

استاد سطح 3 این مدرسه در ادامه اظهار داشت: برای ارزیابی محتوای مقاله علمی باید نوع مقاله مشخص شود. اگر مقاله علمی مقاله ای است که نویسنده نظریه خود را در آن ارائه می کند به گونه ای که قبل از او این مسئله مطرح نشده بود، باید مبنا و مبادی و روش آن مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و ارزیابی شود.

ایشان نوع دوم مقاله از حیث محتوا را مقالاتی دانست که به نقد نظریه ای در مقاله علمی پرداخته است. یعنی نویسنده نظریه ای را رد می کند و نظریه جدید مخالف آن نظریه ابراز می کند. در این نوع مقالات نویسنده مبنا و مبادی و روش نظریه را رد و مبنا ومبادی و روش خود را بیان می کند. ارزیاب این نوع مقالات باید با هر دو مبنا و روش آشنا باشد تا بتواند آن را ارزیابی کند.

مزرئی نوع سوم مقالات علمی را، مطرح کردن نظریه علمی جدید که باعث ارتقاء نظریه قبلی شده است دانست.  ایشان نحوه نقد این مقالات را مانند نوع اول در مبنا، مبادی و روش دانست.

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1400-06-08] [ 08:44:00 ق.ظ ]