معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








بهمن 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  بررسي فقهي و حقوقي خودكشي و راه هاي پيشگيري از آن از ديدگاه ديني ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مجتبی ارشاد

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سعید شهواری

پژوهشگر: مهدیه محمدی

خودكشي يكي از جدي ترين آسيب هاي اجتماعي است كه مي توان آن را از جلوه هاي خدشه به نظم عمومي دانست از ديدگاه ها و نگرش هاي مختلفي از جمله روانشناسي جامعه شناسي مورد بررسی قرار گرفته است و.. اديان آسماني نيز نسبت به اين پديده شوم، همواره موضع گرفته اند و تدابيري را در جوامع لحاظ داشته اند كه دلالت بر نابهنجار بودن مسئله دارد، به خصوص دين اسلام كه صراحتاً اين عمل را در زمره گناهان كبيره قرار داده است و مرتكب آن را مستوجب عقاب اخروي مي داند و حرمت شرعي خودكشي با استناد به آيات و روايات به اثبات رسيده است. از آنجا كه قوانين موجود در كشور ما بر پايه فقه اسلامي استوار گرديده است، در اين پايان نامه با بررسي قوانين كيفری، هيچ ماده قانوني براي مجازات خودكشي كننده يافت نگرديد و فقط قانون مدني به ابطال وصيت خودكشي كننده اشعار داشته است. خودكشي متأثر از عوامل متعددي از جمله عقيدتي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي می باشد. از آنجايي كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و در موضوع بحث ما، شايد بتوان گفت درمان فايده اي ندارد لذا با بررسی آیات و روایات به این نتیجه می رسیم که برای پیشگیری از خودکشی باید افرادی که مسئولیت آموزش و تربیت منابع انسانی را به عهده دارند، اعم از خانواده ها، مهدها، دانشگاهها و حوزه ها و … با نگاه خاصی به مسئله خودکشی توجه کنند و در تربیت افراد اصول و قواعد اسلامی را مورد لحاظ قرار دهند تا بتوانند افراد جامعه را با شخصیت سازی سالم، به مسیر تکاملی رهنمون گردانند و این امر خود می طلبد که روح و وران انسان ها را در جوامع نادیده نگیریم.

واژگان كليدي: خودكشي، فقه ،حقوق، پيشگيري ، پيشگيري ديني.

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[شنبه 1396-11-07] [ 10:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش زنان درتحقق اهداف انبیاء باتکیه برآیات وروایات ...

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد مهاجر مازندرانی

پژوهشگر: معصومه لکزایی

هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه و نقش زنان در عصر انبیاء با تکیه بر آیات و روایات می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است و داده ها با استفاده از ابزار فیش جمع آوری شده و در تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.

زن در ادیان توحیدی و غیرآن و در ملل های مختلف به صورتهای مختلفی مورد ارزش گذاری قرار گرفته است. مجموع رفتارهای صورت گرفته با زن در جوامع دیگر بسیار تاسف انگیز می باشد، اما با ظهور اسلام زن از منزلت و جایگاه والایی برخوردار شد. زنان در تمام عرصه های تاریخ دوشادوش مردان بوده اند و در کنار هر یک از انبیاء زنی به چشم می خورد که بسیاری از آن ها نقش مثبتی در تداوم مسیر تبلیغ ادیان آسمانی داشته اند و تعداد معدودی ازآنان همچون زن نوح و لوط با ایفای نقش منفی، مانع تحقق اهداف ملکوتی پیامبران شده اند. در این پژوهش سعی گردیده با بیان چالش هایی که زن در طول تاریخ متحمل شده است، جایگاه و ارزش و اهمیت نقش زن در تربیت اجتماع، نسل و خانواده مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با نگاهی روایی و قرآنی به بیان نقش زنان در عصر انبیاء پرداخته شود تا با ارائه معرفی الگوهای مورد ستایش و مورد نکوهش و شناساندن آنها در همانندسازی زنان جامعه کنونی ما تاثیر گذار باشد.

کلید واژه: زن، انبیاء، آیات، روایات

موضوعات: پایان نامه
 [ 10:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (سلام الله علیها) نشستی با عنوان تجلی رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) برگزار گردید.
در این نشست خانم رجب زاده به بیان رضا و شکر در سیره عملی حضرت زینب (سلام الله علیها) پرداخته و گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) با دیدن مصائب و گرفتاری های بسیار مانند دیدن سر بریده برادر، راندن اسب ها بر تن ایشان، بریدن انگشت برای گرفتن انگشتر، ربودن لباس های امام(علیه السلام)، کشیدن گوشواره از گوش کودکان و آتش گرفتن لباس آنها و … صبر پیشه می کند، که این علامت شکرگذاری و رضایت ایشان به مقدرات الهی است.
استاد حوزه در ادامه گفت: حضرت زینب (سلام الله علیها) دارای القاب بسیاری است، او را نائب الزهراء می خوانند یعنی نائب و جانشین حضرت زهرا (سلام الله علیها)، او را صدیقه الصغری یعنی بسیار بسیار راستگو و عقیله النساء و مفسرالقرآن و سر أبیها می خوانند.
ایشان در ادامه به بیان دو جمله از حضرت زینب (سلام الله علیها) که نشان دهنده ی مقام رضا و شکر در سیره عملی آن حضرت (علیه السلام) می باشد پرداخته و گفت: یکی از آن دو جمله را حضرت زینب (سلام الله علیها) زمانی می گویند که پیکر بی سر برادر را دیدند و گفتند: خدایا این قربانی قلیل و کوچک را از ما قبول کن. و فرموده دیگر ایشان بعد از واقعه عاشوراست که فرمودند: (ما رأیت إلا جمیلا)
خانم رجب زاده به نقل ازعلامه جوادی آملی فرمودند: حضرت زینب این سخنان را در دیدن صحنه هایی به زبان می راند که تاریخ به تلخی آنها نه صحنه ای دیده و نه صحنه ای خواهد دید. حضرت زینب (سلام الله علیها) با شهود ملکوتی خود پروردگار هستی را می بیند و زمام عالم را در دست خدا می بیند چون آثار جمیل محض را با جمال وجودی خودش می بیند.
ایشان علت زیبابینی حضرت زینب (سلام الله علیها) را تفاوت در جهان بینی او دانست.
استاد حوزه گفت: بعضی برای رسیدن به پاداش الهی صبر پیشه می کنند، بعضی چاره ای جز صبر ندارند، بعضی برای رضای الهی صبر می کنند؛ که حضرت زینب (سلام الله علیها) جزء دسته آخر بود.
ایشان در ادامه به بیان احادیثی از امام علی (علیه السلام) برای رسیدن به مقام رضا و شکر پرداخته و گفت: امام علی (علیه السلام) می فرماید: هیچ کس از ما مزه ایمان را نچشد تا آن که بداند آن چه به او رسیده ممکن نبود از بگذرد و آنچه از او گذشته ممکن نبود به او برسد. و کسی که اطمینان دارد به این که آن چه خدا برایش مقدر کرده به او حتما می رسد آن وقت قلبش آرام می گیرد.
ایشان در پایان فرمودند: برای این که بتوانیم زینب گونه فکر کنیم باید جهان بینی خود را عوض کنیم و در عمق وجود خود به خدا معتقد شویم و به یقین برسیم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 09:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت