معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








بهمن 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  آثار اجتماعي صداقت از ديدگاه آيات و روايات ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد حسن خلیلی

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اکبر محمدی مهر

پژوهشگر: مدیحه برزگر

صداقت و راستگویی یکی از فضائل بزرگ انسانی است که در همه مکاتب الهی و حتی مکاتب مادی دارای ارزشی والاست و نوری است که شعاع آن به گستردگی عالم بوده و به تمام ظاهر و باطن انسان روشنایی می بخشد و در اهمیت آن همین بس که خدای متعال خود را راستگوترین افراد معرفی کرده و شرط لازم برای رسیدن به درجه نبوت را صداقت دانسته است.

این صفت یکی ازپایه های محکمی است که جامعة بشری برای تداوم و حیات خویش به آن نیازمند است.

اگر این صفت در ابعاد مختلف در جامعه پیاده شود موجب آرامش روانی در زندگی زوجین، جلب اعتماد والدین نسبت به فرزندان گردیده و جامعه را به سوی خیر و صلاح سوق می دهد و سطح اعتماد بین افراد و وفاداری و پای بندی به عهد و پیمان را بالا می برد، و از طرف دیگر در زندگی سیاسی باعث ایجاد اعتماد مردمی به حاکمیت می گردد و از نظر اقتصادی موجب رشد تولید و ایجاد اشتغال می گردد. صداقت باید بر فضای اقتصادی نیز حاکم شود، اگر سازنده ای از راه دروغ کالای غیرمرغوب را به جای کالای مرغوب نفروشد و از روی صداقت به ساخت با کیفیت آن اقدام کند، اقتصاد جامعه در مدت کمی به رشد مناسب می رسد.

کلیدواژگان:صداقت، آثاراجتماعی، قرآن، روایت

 

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1396-11-14] [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی مبانی فقهي هنرهاي تجسمي و بصری در فقه اماميه ...

استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مسشتاری راد

استاد مشاور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خادم الذاکرین

پژوهشگر:نفیسه سادات حسینی

یکی از مهمترین مسائل و موضوعات زندگی جمعی و متمدن بشر، مساله مجسمه سازی و نقاشی است. مجسمه سازی، تندیس گری یا پیکر تراشی، هنرشکل دهی یا ریخت(شکل) دادن به اشیاء است، مجسمه، شیئی است که از گل یا گچ یا سنگ یا فلز و یا چوب که شبیه موجود جاندار و یا بی جان است ساخته می شود. و تصویر نیز همان، نقاشی صورت اشیاء یا اشخاص برتخته یا دیوار یا مانند آن دو به وسیله قلم یا قلم مو یا یه وسیله ابزار نقاشی است.

 از آن جایی که این مسأله از امور مورد ابتلا در زمان های مختلف از جمله عصر حاضر است. رسیدگی به آن از اهمیت خاصی برخوردار است. این مساله آن قدر اهمیت دارد که در آیاتی از قرآن کریم و سنت معصومین «علیه السلام» و هم چنین در بسیاری از کتب فقهی به آن پرداخته شده است.

در این تحقیق سعی شده است به بیان حکم شرعی ساخت مجسمه و کشیدن نقاشی از منظر فقیهان پیشین و معاصر و دانستن حکم شرعی خرید و فروش و نگهداری مجسمه و نقاشی پرداخته شود.

آنچه که با بررسی و دقت نظر در آیات و روایات و مطالعه در کتب فقهی فقیهان پیشین و معاصر به دست آمد این است که نقاشی و ساختن مجسمه ی چیزهای فاقد روح مانند درختان، میوه ها، کوه ها، رودخانه، باغ و نظایر آن اشکال ندارد. محل بحث، تصویر برجسته و غیر برجسته جانداران است. نکته ای که حائز اهمیت است این است  که نقاشی و مجسمه سازی که مورد نهی واقع شده است در خصوص هیاکل عبادت و بت پرستی در دوران جاهلیت و هم چنین اظهار همانندی و خود را شریک خدا دانستن است، موارد نامبرده لطمه ای به حکم فقهی جواز مجسمه سازی و نقاشی جانداران نمی زند.

کلید واژه: مجسمه سازی، تصویر، نقاشی، تمثال، مبانی فقهی

 

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
 [ 08:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت