معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








تیر 1399
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  #تبیین مبانی فقهی بورس ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، نشست علمی پژوهشی با عنوان تبیین مبانی فقهی بورس در تاریخ99/4/15  در این مدرسه برگزار گردید.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین کیاءحسینی عضو کارگروه رساله سطح4 این مدرسه گفت: عقدی که به عنوان قراردادهای تأمین مالی در فقه است گاهی به صورت قرض است که باید به صورت قرض حسن باشد یعنی نباید زیاده ای در آن باشد که حکم ربا را که جنگ با خداست پیدا می کند و گاهی به شکل مضاربه است و یا …

ایشان در ادامه گفت: در دنیای جدید بر خلاف گذشته که تامین مالی شخصی بوده، عمومی است. امروزه یکی از راههای تامین مالی، بانکها هستند که وجوه اضافی مردم را اخذ کرده و در اختیار کسانی که تسهیلات می خواهند به صورت ربوی قرار می دهند . البته در بانکهای اسلامی این تسهیلات به صورت قرض الحسنه داده می شود.

ایشان یکی دیگر از روشهای تامین مالی را بورس دانسته و گفت: یک کارخانه یا شرکت تولیدی سهام خود را نسبت به ارزش کارخانه، قیمت گذاری می کند و افرادی که وجه مازاد دارند سهام را بر حسب پیش بینی که از شرایط اقتصادی کشور و دنیا دارند خریداری می کنند. البته در این قیمت گذاری نهادهای حقوقی، مالی و پولی کشور باید نظارت داشته باشند.

دکتر کیاءحسینی روش دیگر تامین مالی را اوراق قرضه دانسته و گفت: این شکل از تامین مالی چون مشکل ربا را پیدا می کند در کشور ایران جایگاهی ندارد.

استاد حوزه در ادامه بیان کرد: شرکتی که می خواهد سهام خود را در بورس عرضه کند باید اطلاعات مالی آن شفاف و روشن باشد و بر اساس صورت مالی آن شرکت و با نظارت نهادهای مالی و حقوقی و مالیاتی ارزش گذاری سهام صورت می گیرد.

ایشان در ادامه گفت: در صورت وجود رونق اقتصادی و یا وارد شدن سرمایه های مازاد مردم در بورس که تقاضای خرید سهام را زیاد می کند، انتظار بالا رفتن قیمت و ارزش سهام وجود دارد. اما در وضعیت کنونی که با وجود کرونا اکثر کشورها رونق اقتصادی خود را از دست داده اند و کارخانه ها نیمه تعطیل است و تولیداتشان فروخته نمی شود ارزش سهام پایین می آید لذا شبهه قمار بودن بورس منتفی است. چون معامله ای است همراه با ریسک و خطر که ممکن است روند صعودی داشته باشد یا نزولی.

ایشان در ادامه گفت: افزایش قیمت سهام که اکنون در ایران دیده می شود بخشی از آن به عرضه سهام برخی کارخانجات مانند کارخانه های تامین اجتماعی در بازار بورس بر می گردد که باعث بزرگ شدن این بازار شده و از طرفی سرمایه زیادی به سبب سهام عدالت به بورس تزریق می شود که موجب رونق آن گردیده است.

ایشان در ادامه بیان کرد: گاهی رفتارهای هیجانی در بورس اتفاق می افتد یعنی بخش عظیمی از مردم به تبع افراد دیگر وارد بورس می شوند ه در نتیجه آن نیز قیمت سهام افزایش می یابد.

ایشان در جواب شبهه اینکه در اوراق قرضه شبهه ربا وجود دارد فرمودند: توزیع این اوراق در غرب رواج دارد و در ایران چنین چیزی وجود ندارد زیرا قرض گرفتن با بهره در شریعت مصداق بارز رباست که قرآن می فرماید: «یمحق الله الربا و یربی الصدقات»

ایشان برای وحدت رویه در تطبیق معاملات با توجه به اختلاف نظر فقها گفت: در بحث معاملات اکثر فقها اتفاق نظر دارند و کمتر اختلاف دیده می شود ولی آنچه در بانکداری کشور وجود دارد نرخ بالای سود وام هاست. تنظیم قراردادها از حیث شریعت درست است ولی در میدان عمل، افراد تسهیلات را می گیرند ولی به قرارداد عمل نمی کنند یا نرخ سودهای بانکی بر تسهیلات اعطائی نسبت به تورم موجود در جامعه بالاست که به این سبب بر مردم ظلم می شود (و این ظلم مفهوم دیگری است) اما ربا و بهره نیست و طبق قرارداد بانکی عمل می شود. اعتراض فقهای معاصر نسبت به سیستم بانکی کشور نیز از حیث بالا بودن میزان نرخ سود مشارکتی و یا صوری بودن قراردادهاست که مصداق اکل مال به باطل می شود.

آقای کیاءحسینی با بیان اینکه افزایش ارزش سهام موجب فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه نمی گردد گفت: تورم و بالا رفتن ارزش کالا موجب می شود که به اقتصاد خانواده ها فشار آید و حقوق بگیرهای ثابت متضرر شوند. افزایش قیمت ارز یا افزایش حجم پولی که از جانب دولت به مردم ترزیق می شود و … سبب تورم می شود.

ایشان در بیان حکم سودهای میلیاردی که از طریق بالا پایین شدن قیمت بورس به سبب بازی سازیهایی که در خرید و فروش بورس و سبد گردانی ها صورت می گیرد گفت: این مسئله در سایر معاملات مانند مسکن و اتومبیل و … نیز دیده می شود که در این موارد هم گاهی به سود اندک اکتفا نمی شود همه اینها از حیث شریعت با هم یکسان هستند. لذا شفاف سازی اطلاعات و نظارت جدی و مستمر نهادهایی همچون بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، دادگستری بر کاهش این آسیب ها تاثیر زیادی دارد.

 

 

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست پژوهشي, نشست علمی
[یکشنبه 1399-04-22] [ 09:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راهکارهای تحقق وحدت اسلامی و موانع آن ...

محققین: دکترسيد زهير المسيليني(تونسی) و -سرکار خانم اعظم رجبلو(ایرانی)

چکیده :

وحدت ميان پيروان مذاهب اسلامی يکی از مهمترين موضوعاتی است که اذهان متفکران اسلامی را در سالهای اخير به خود مشغول کرده است . و راجع به آن در کنفرانس های متعدد گفتگو های زيادی صورت گرفته است . اما بايد توجه داشت که غرض اصلی از برگزاری کنفرانس ها و محافل علمی تحت عنوان وحدت اسلامی تنها قراءت مقالات واعتراف به ضرورت وحدت و انسجام اسلامی نيست بلکه غرض اين است که ما عملا وارد تطبيق ارزشهای وحدت اسلامی ميان پيروان مذاهب  شويم وخود را گرفتار بحث های نظری محض نکنيم .

که ابتدايي ترين مقدمات آن آشنايي با موانع و مبادی وراهکارهای تحقق آرمان وحدت اسلامی می باشد .

رویکرد اصلی در این مقاله،رویکرد تحلیلی، توصیفی واستنباطی است،وبا توجه به اهميت  موضوع ،نگارنده در اين مقاله در صدد بررسی اصول وراهکارهای  تحقق وحدت اسلامی بر آمده . وآن را در پنج راهکار زير خلاصه کرده است :

1- تقويت نقاط التقا و اشتراک

2- پذيرش وجود اختلاف و تحمل نظر مخالف

3- بحث و گفتگو در چهار چوب اخلاق علمی

4- استفاده از روش صحيح در تخطئه ديگران

5- اراده واقعی و قلبی برای فعليت يافتن وحدت 

 واژه های کليدی : وحدت،انسجام، راهکارها، موانع، اختلاف، اخلاق علمی

 




موضوعات: مقالات, اجتماعی
[دوشنبه 1399-04-16] [ 10:07:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب«مهتاب اهل‌بیت (ع): سیری در زندگانی حضرت معصومه سلام الله علیها» ...

 

 این اثر به قلم سيد حسين اسحاقي می باشد.و توسط انتشارات مختلف به چاپ رسیده است.

در کتاب مهتاب اهل بیت علیه السلام، پس از دیباچه و پیشگفتاری درباره شخصیت حضرت معصومه(س) و فضیلت قم، در سه بخش تنظیم شده که عبارتنداز:

بخش اول:نگاهی گذرا به شخصیت حضرت معصومه علیهاالسلام

بخش دوم: منزلت و کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام بزرگان دین

بخش سوم:همراه با برنامه‌سازان.

ضمنا در بخش نخست پنج فصل با عنوان‌های با جاری کوثر، منزلت و کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام در کلام بزرگان دین، آداب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام، گلبرگی از کرامات حضرت معصومه علیهاالسلام،  و فضیلت قم، آشیانه آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امده است.

در بخش دوم نیز  فصل‌های زیر دیده می‌شود:

ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم، ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام، وفات حضرت معصومه علیهاالسلام،  متون ادبی کوتاه، و  اشعار.

در بخش سوم نیز عنوان‌های موضوع‌های پیشنهادی، پیشنهاد‌های برنامه‌ای، متن برای نمایش‌نامه رادیویی، پرسش‌های مردمی، پرسش‌های کارشناسی، واپسین کلام و کتاب‌شناسی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام آمده است.

موضوعات: معرفی کتاب, ویژه حضرت معصومه(س)
[شنبه 1399-04-07] [ 09:09:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معر فی لوح فشرده کریمه عترت ...

 
  لوح فشرده کریمه عترت مجموعه مباحث در مورد خصوصیات حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) است که 

عناوین مطرح شده در نرم افزار چندرسانه ای کریمه عترت 1 عبارتند از:

عبودیت و بندگی حضرت فاطمه معصومه علیها السلاممقام علمی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

کریمه بودن حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

سیری در زیازتنامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

آثار و برکات هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

شرافت و اصالت خانوادگی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام


عناوین مطرح شده در نرم افزار چندرسانه ای کریمه عترت۲ عبارتند از:

 فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

مقام عصمت در میان فرزندان امام کاظم علیه السلام

دوران هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو

علل هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

نقش تبلیغی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در مورد هجرت امام رضا علیه السلام

علل هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از ساوه به قم 

روایتی در مورد نقش قم در آخرالزمان

محدوده ی حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

شباهت شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) با حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

کرامتی از حضرت فاطمه معصومه علیها السلام

منبع: 

http://lib.amfm.ir:8080/site/catalogue/1097397

موضوعات: معرفي نرم افزار, ویژه حضرت معصومه(س)
[دوشنبه 1399-04-02] [ 01:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معر فی لوح فشرده بانوی کرامت ...

 آشنایی با ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام)

عناوین مطرح شده در نرم افزار چند رسانه ای بانوی کرامت : عبودیت و بندگی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، مقام علمی حضرت معصومه علیها السلام، مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، سیری در زندگینامه حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، آثار و برکات هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، شرافت و اصالت خانوادگی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، نسب شناسی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، محدثین مدفون در قم، درس های هجرت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، حضرت معصومه از نگاه معصومان، فضائل زائران حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، معنویت قم پیش از ورود حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از دیدگاه علما و بزرگان، شرایط سیاسی دوران حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، آداب زیارت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و نقش زن در اسلام، تاریخچه حرم مطهر، کتاب شناسی حضرت فاطمه معصومه علیها السلام.

منبع: 

http://lib.amfm.ir:8080/site/catalogue/1097240

موضوعات: معرفي نرم افزار, ویژه حضرت معصومه(س)
 [ 01:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شخصیت فردی و کمالات روحی حضرت معصومه (س) ...

 

حضرت معصومه عليها السلام در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود.

پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگي و در روز دوازدهم ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در قم به شهادت رسيد كه امروز بارگاه ملكوتي و مرقد مطهرش همچون خورشيدي در قلب شهرستان قم مي درخشد و همواره فيض بخش و نورافشان دلها و جانهاي تشنه معارف حقاني است.

 آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه اي از وجود حضرت زهرا سلام الله عليها بود.در طهارت نفس امتيازي خاص و بسيار والا داشت كه امام هشتم برادر تني آن حضرت او را (كه نامش فاطمه بود) معصومه خواند.فرمود:  "من زار المعصومة بقم كمن زارني”  كسي كه حضرت معصومه عليها سلام را در قم زيارت كند مانند آن است كه مرا زيارت كرده است.

مقام علم و عرفان او در مرحله اي است كه در فرازي از زيارتنامه غير معروف او چنين مي خوانيم: “السلام عليك يا فاطمه بنت موسي بن جعفر و حجته و امينه ‍:  “سلام بر تو اي فاطمه دختر موسي بن جعفر و حجت و امين از جانب موسي بن جعفر.  و باز مي خوانيم: “السلام عليك ايتها الطاهرة الحميدة البرة الرشيدة التقية الرضية المرضية : “سلام بر تو اي بانو پسنديده نيك سرشت، اي بانوي رشد يافته، پاك طينت، پاك روش، شايسته و پسنديده. بدين لحاظ و مقامات عالي معنوي آن بانوست كه حضرت رضا عليه السلام در فرازي از زيارتنامه معروفش به ما آموخته كه در كنار مرقدش خطاب به او بگوييم: يا فاطمه اشفعي لي في الجنة فان لك عندالله شانا من الشان. اي فاطمه! در بهشت از من شفاعت كن چرا كه تو در پيشگاه خداوند داراي مقامي بس ارجمند و والا هستي).امام صادق عليه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه عليها السلام  در توصيف قم سخن گفته و آن مكان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودي بانويي از فرزندانم به سوي آن كوچ كند كه نامش فاطمه دختر موسي بن جعفر است و با شفاعت او همه شيعيانم وارد بهشت مي شوند.

حضرت فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر ـ سلام‌الله علیها ـ بعد از برادرش، علی بن موسی‌الرضا ـ علیه السّلام ـ در والاترین رتبه جای دارد و در روایاتی که از معصومین (ع) به دست ما رسیده مقام‌هایی را برای فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ برشمرده‌اند مقامی که نظیر آن را برای دیگر برادران و خواهران وی ذکر نکرده‌اند و به‌این‌ترتیب نام فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ را در شمار زنان برتر جهان قرار داده‌اند. حال به‌طور اختصار به بررسی بعضی از خصوصیاتی که آن حضرت را از دیگر امام زادگان جدا می‌کند می‌پردازیم.

۱. شرافت خانوادگی: تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمی‌توان انکار کرد. این تأثیرپذیری در وجود فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ از برجستگی خاصی برخوردار است. او از هر دو طرف (پدر و مادر) فضایلی را به ارث برد که تنها برادرش علی بن موسی‌الرضا ـ علیه السّلام ـ آن‌ها را به‌صورت کامل در خود جمع کرده بود و به نظر می‌رسد بتوان سر برتری شخصیت والای فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ بر دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ را در همین نکته یافت که فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ مانند برادرش از هر دو طرف پاکیزه‌ترین خصال و ویژگی‌ها را به ارث برد باوجود بانوان دیگری در خاندان امام کاظم ـ علیه السّلام ـ گویی “نجمه” ستاره پرنور بانوان امام کاظم است که به‌سان پرفروغ‌ترین ستاره‌ها می‌درخشد و به‌راستی‌که تمام فروغش را به دو پاکیزه‌گوهرش، علی بن موسی‌الرضا ـ علیه السّلام ـ و فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ منتقل کرد.

مطالعه سیره ائمه گواهی می‌دهد که طهارت و پاکی مادر شرط اساسی برای گزینش مادران امامان بوده است و سعادتی که نصیب فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ شده این بود که مادرش، مادر امام رضا ـ علیه السّلام ـ نیز بود. لذا از هر آلودگی در هراندازه‌اش به دور ماند .

۲. شفاعت گسترده: بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام است،  اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان‌شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فراگیرد: ۱. خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت زهرا ـ سلام‌الله علیها ـ ۲. شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ

در مورد شفاعت گسترده حضرت فاطمه زهرا ـ سلام‌الله علیها ـ طبق احادیث منقول از اهل سنت و شیعه هیچ شکی نیست؛ اما در مورد حضرت معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ از جهت گستردگی شفاعت، هیچ‌کس ـ حداقل هیچ بانویی ـ به شفیعه محشر معصومه نمی‌رسد که امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ در این رابطه می‌فرماید: “تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم” با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

۳. ویژگی‌های دیگر: مثل عصمت، محدثه بودن، ورود زیارت‌نامه مخصوص و … باعث شده که حضرت معصومه ـ سلام‌الله علیها ـ از دیگر امام زادگان و برادران و خواهران پیشی گیرد.  و همچون ستاره‌ای درخشان در این آسمان بدرخشد و صاحب شأن و مقام خاصی بشود همان‌طوری که امام رضا ـ علیه السّلام ـ در فقره‌ای از زیارت‌نامه آن حضرت می‌فرماید: “فان لک عند الله شانا من الشان”  یعنی تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف‌ناپذیری داری که بر خاک‌نشینان این عالم قابل‌تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن واقف‌اند.

۴- ویژگی و امتیاز منحصربه‌فرد دیگر اینکه زیارت آن حضرت است که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد : متن دقیق روایات استحباب زیارت و پاداش آن برای استفاده بیشتر مخاطبین ذکر می‌گردد : حضرت معصومه تنها امام‌زاده‌ای است که امامان معصوم به زیارت آن حضرت تأکید کرده و پاداش زیارت آن حضرت را معادل با بهشت دانسته‌اند:

۱-      بَلْدَهُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَهَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ

امام صادق (ع) قبل از تولد امام کاظم (ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه درآن؛ پاداش زیارت این با نو را ورود به بهشت معرفی کرد

۲-      «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَهِ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ» سعد اشعری که از بزرگان قم بوده است واز علمای بزرگ وصاحب نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا (ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سئال نمود امام فرمود پاداش آن بهشت است.

۳-      «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّهُ » امام جواد (ع) فرمود هرکس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است؛ زیارت بامعرفت و با حفظ جوانب و لوازم زیارت و شروط مخصوص آن مانند دیگر زیارات که اجتناب از محرمات و مراقبت از واجبات و رعایت حقوق الناس از مهم‌ترین شرایط قبولی زیارت و حفظ ثواب آن است.

۵- موقعیتی وبرتری جایگاه شهر مقدس قم و قداست و برکات آن از وجود حضرت معصومه (س) است؛ یکی از برکات حضور حضرت معصومه در ایران و قرار گرفتن قبر شریفش در قم حوزه سترگ قم است که در سایه این بانوی کریمه صدها دانشمند و عالم بزرگ تربیت‌یافته و در تولید علوم الهی و گسترش آن کوشیده‌اند؛ اهل قم باید قدرشناسی کنند از حرم این بانوی بزرگ که نام آن‌ها به جهت قبر این بانو در معراج نبوی گفته‌شده است و آیاتی از قرآن درشان این شهر مقدس توسط امام معصوم تفسیر شده است؛

۵-۱.«وَ رَوَى بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآیَهَ فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْداً مَفْعُولًا فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاکَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُمَّ»

۵-۲.شهر قم به جهت وجود قبر فاطمه معصومه (س) حرم همه اهل بیت است: «وَ رُوِیَ عَنْ عِدَّهٍ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ أَنَّهُمْ دَخَلُوا عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَقَالَ مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَقَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَأَعَادَ الْکَلَامَ قَالُوا ذَلِکَ مِرَاراً وَ أَجَابَهُمْ بِمِثْلِ مَا أَجَابَ بِهِ أَوَّلًا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّهُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَهُ وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَهُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَهُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَهَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ»  جمعی از اهل ری که از شیعیان بودند درمحضر امام صادق مشرف بودند وخود را معرفی کردند که ما از اهل ری هستیم، امام شروع کرد از تمجید اهل قم وبه آفرین گفتن به آنان وذکر ویژگی‌های آن و آنرا حرم اهل بیت شمرد وعلت آنرا قبر شریف حضرت معصومه معرفی کرد؛ اهل قم باید بدانند که امام صادق (ع) قرنها پیش به آنان آفرین گفته وتشویقشان کرده است؛ باید این رتبه استثنائی را قدر دانست؛ علما وطلاب ودانشجویان اولین مخاطب این تشویق هستند؛ باید پیام امام را که قرنها پیش داده است درک کنند ومصداق تشویق باشند؛ ودر ترویج وتبلیغ پیام اهل بیت در جهان ونجات مردم دنیا از تاریکی وجهل بکوشند؛ پیام مهم امام این است وتشویق آن حضرت جهت دارد؛ تشویق به تلاش است؛ مردم قم نیز باید این پیام را با جان ودل درک کرده اولا : قدر قبر نورانی وحرم شریف و علما ومراجع وحوزه را بدانند؛ شئونات اسلامی را در آن بیش از همه رعایت کنند والگوی عملی عفاف وحجاب وعفت و عمل به واجبات وپای بندی سرسخت به نماز باشند؛ کسبه و بازاریان قم الگوی کاسبان باشند؛ صنعتگران متدین باشند و الگو باشند وعامل احکام دین باشند؛ و در هنگام نمازها و اذان محل کسب خودرا لا اقل در اطراف حرم تعطیل ودر نماز جماعت حرم به احترام حرم آن حضرت واز باب قدر شناسی شرکت نمایند؛

۵-۳.«لولا القمیین لضاع الدین» اگر اهل قم نبودند و زحمات طاقت فرسا و وسیع آنان در راه نشر علوم و فرهنگ اهل بیت نبود؛ دین خدا از بین می رفت؛ این روایت درباره هیچ گروه جمعیتی دیده نشده است؛ منظور از اهل قم علما وبزرگان ومحدثین ومردم متدین قم هستند؛ که علما با قلم وبیان وعمل ومردم وتجار وبازاریان وکسبه با عمل واطاعت از فرامین شریعت دین را زنده داشته اند. بدون شک وتردید همه اینها از برکات وامتیازات وجود با برکت حضرت معصومه (س) هست.

۶- شخصیت فردی و کمالات روحی حضرت معصومه (س) این است که کراماتی که از آن حضرت وقبر شریفش به همه مسلمانان وعلاقه مندان اهل‌بیت واهل علم ومراجع عظام رسیده که بی مانند است که همه اهل دل آشنا هستند وهمه مردم این نورانیت را با جان ودل احساس کرده اند؛ معروف است ملا صدرای بزرگ که در کهک قم در تبعید به سر می برد در نوشتن اسفار وقتی با مشکلات وغوامض فلسفی گیر می کرد با استعانت از معنویت ونورانیت حرم کریمه اهل بیت این مشکلات علمی را حل می کرد؛ همه مراجع خاطراتی شبیه آن را دارند؛ همه طلبه ها ودانشجویان از این خاطرات زیاد دارند که اگر نوشته شود بی تردید به دهها مجلد می رسد.

منبع:

1. https://www.beytoote.com/religious/bozorgan-din/imam4-reza.html

2. https://fa.shafaqna.com/news/774305

موضوعات: ویژه حضرت معصومه(س)
 [ 01:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت