معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








شهریور 1401
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  گذری بر قیام ۱۷ شهریور ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان نشست علمی با عنوان « گذری بر قیام ۱۷ شهریور» در جمع کارکنان و اساتید این مدرسه برگزار گردید.

در این نشست علمی غلامرضا خار کوهی تاریخ نگار انقلاب به بیان واقعه ۱۷ شهریور پرداخت و گفت: در تابستان ۱۳۵۷ فضای کشور برای مبارزه با رژیم پهلوی و تحت تاثیر پیام ها و اعلامیه های حضرت امام بیشتر از هر زمانی ملتهب بود. شاه قلدری می کرد و حاضر نبود کوچکترین انتقادی را بپذیرد.

خارکوهی با بیان اینکه خود شاهد بسیاری از مشکلات اخلاقی ، اعتقادی ، مسائل اقتصادی و فساد در حکومت و بین مردم آن زمان بودبه بیان وضعیت کشور در آن زمان پرداخت وگفت:  مستشاران آمریکایی در همه جا حتی در روستاها بودند و دستگاه مخوف ساواک اجازه کوچکترین اعتراض و انتقاد را به مردم نمی داد؛ چون اساس رژیم پهلوی دیکتاتوری بود و دولت خارجی آن را روی کار آورده بود و با حمایت مردم به سر کار نیامده بود.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه معمولا ماه مبارک رمضان و محرم و صفر ایام بصیرت افزایی و بیداری برای مردم است گفت: سال واقعه ۱۷ شهریور بعد از ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد. به این شکل که در اجتماعاتی که در این ایام انجام می شد مردم آگاهی بیشتری نسبت به فساد دستگاه پهلوی پیدا کرده بودند و همین امر باعث شد که تصمیم به انجام راهپیمایی در روز عید فطر بگیرند.

تاریخ نگار انقلاب ادامه داد: بعد از راهپیمایی عظیم عید فطر که با آرامش انجام گردید در روز ۱۶ شهریور نیز راهپیمایی اعتراض‌آمیز دیگری انجام شد تا اینکه تصمیم مردم بر این شد که در روز ۱۷ شهریور در میدان ژاله همگی جمع شده و راهپیمایی عظیم اعتراض‌آمیز دیگری را علیه رژیم راه بیندازند.

رژیم سفاک شاهنشاهی چون احساس خطر کرده بود در شب ۱۷ شهریور تصمیم به اعلام حکومت نظامی گرفت.در صورتی که بسیاری از مردم به جهت نبود دستگاه ها و امکانات اطلاع رسانی از حکومت نظامی مطلع نبودند؛ با عدم اطلاع مردم از این موضوع و اجتماع کثیری از آنها در میدان ژاله و خیابانهای اطراف وتصمیم رژیم سفاک شاهنشاهی به قتل عام مردم،  نیروهای نظامی  مردم معترض را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند که به جمعه خونین معروف شد.

خارکوهی در ادامه گفت: عجیب بود که بعد از واقعه ۱۷ شهریور سازمان عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر یک کلمه علیه رژیم اعتراض نکردند که چرا مردم را به این شکل به شهادت رساندند.

وی گفت:  انقلاب اسلامی مظلوم ترین انقلاب بعد از انقلاب امام حسین علیه السلام است و البته به قول حضرت امام، انقلاب اسلامی پرتوی از قیام امام حسین بود و انعکاس واقعه ۱۷ شهریور باعث تداوم انقلاب و ایجاد بصیرت و بیداری در مردم شده و می توان گفت بزرگترین راهپیمایی تاریخ ایران محسوب می شود که حدود پنج  ماه بعد از ۱۷ شهریور، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

خارکوهی به  اهمیت نقش مادری و نقش اجتماعی طلاب اشاره کرد وافزود:  نقش مادری شما بسیار مهم است زیرا از دامن زن ، مرد به معراج می رود ؛ همانطورکه قرآن انسان ساز است زن هم انسان ساز است .در عین حال در زندگی اجتماعی تان نقش مهمی دارید وآن  تبلیغ حقیقت انقلاب و نیز بیان اهداف مقدس آن برای نسل جدید است.

وی طلاب را به مطالعه و کسب معارف و اطلاعات و آگاهی بیشتر در آثار حضرت امام توصیه نموده وگفت: آثار امام، زیربنای فکری نظام می باشد و هر کس تحت هر مسئولیتی اگر بخواهد راه و اندیشه های امام را تغییر دهد خیانت کرده است. اندیشه های امام را نباید فراموش کنید زیرا با اندیشه‌های امام می توانیم انقلاب را در  مسیر صحیح هدایت کرده و به پیش ببریم.

موضوعات: نشست
[چهارشنبه 1401-06-23] [ 08:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  روش پاسخگوئی به شبهات دینی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه روش پاسخگوئی به شبهات دینی در تاریخ1401/6/10 از ساعت 8:30 صبح الی 18:15 عصر برگزار گردید.  حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمی جزی شناسی در ابتدای کارگاه به آشنائی با مفاهیم، کلیات بحث و ابزارهای لازم برای پاسخگوئی بحث پرداخته  و در تعریف شبهه گفت: شبهه به یک امر پوشیده و خطاانداز در مواجهه با متون و مفاهیم دینی که توسط عامل بیرونی یا عواملی دیگر برای شخص به وجود آمده است را می گویند.
وی در ادامه پرسش را طلب فهم و بیان ودر اصطلاح به معنی درخواست رفع ابهام از موضوع یا عبارتی دانست.

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب تفاوت در ساختار و مواد تشکیل دهنده، تفاوت در ادبیات، تفاوت در فضای شکل گیری را از جمله تفاوت های شبهه و پرسش دانست.

استاد هاشمی در ادامه به بیان جهات شبهه پرداخته و تصریح کرد: از جمله جهات شبهه مخاطب، جریان شناسی و روشهای طراحی می باشد.

وی در ادامه شناخت مولفه های نظری، گفتمان شناسی، شخصیت شناسی و موضوع های مورد علاقه را از جمله محورهای جریان شناسی دانست.

 استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب ترکیب پاسخگوئی را دانش تخصصی، مهارت و مدیریت دانش دانست.

وی در ادامه به شناخت جریان فمینیسم و مهمترین شبهات آنان پرداخت.

دکتر هاشمی در ادامه به بیان روش پاسخگوئی فعال و منفعل و کاربست های آن در پاسخگوئی پرداخته و  اولین راه مواجهه و شناخت شبهه را مواجهه فعال، پرسش اکتشافی، بدون قضاوت و پیش فرض و فهمیدن پرسش یا شبهه دانست.

وی هرم تحلیل شبهه را شامل ادعا، مستند و استدلال دانست.

دکتر هاشمی در دومین روش مواجهه با شبهه را پاسخگوئی منفعل دانسته و بیان کرد: پاسخگوئی منفعل دارای رویکرد مبتنی بر ارائه پاسخی روشمند و مستند در راستای خواسته پرسشگر با هدف اقناعگری او می باشد.

وی روش تهاجمی را از جمله روشهای فعال مواجهه با شبهه دانسته و گفت: مطالبه دلیل، روش نقضی، بمباران سوال،آشکارشازی تضاد درونی استدلال و کشاندن بحث و نقد لوازم شبهه  و… از جمله روش های فعال دانست.

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب دومین روش برخورد با شبهه در روش فعال را روش بومرنگی دانسته و بیان کرد: بومرنگی بازگشت دادن سخن شبهه افکن به خود او به صورت طراحی پرسش که این روش به دو صورت پرسشی کردن خود عبارت شبهه افکن و یا مبنای استدلال امکان پذیر است.

دکتر هاشمی پاسخ نقضی را یکی دیگر از روش های پاسخگوئی فعال دانسته و بیان کرد: در پاسخ نقضی بر مبنای استدلال شبهه کننده مورد نقضی را پیدا کرده تا ساختمان استدلال را فرو ریزد.

وی آشکارسازی تضاد درونی استدلال را آخرین روش پاسخگوئی فعال دانست و گفت: با شنیدن سخنان شبهه افکن تضاد بین استدلالهای او کشف شده و برای رد مبانی و استدلالهای او مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
 [ 08:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت