“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، دکتر محمد حکیمی در همایش"” آینده انقلاب اسلامی در ره یافت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی"” که با حضور کارکنان و طلاب مدرسه علمیه الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان در تاریخ 1400/11/20 برگزار شد، بیان کرد: ارزشهای معنوی در تمدن نوین اسلامی عامل وقایع انقلاب بوده و باعث پیشرفت نظام جمهوری اسلامی و تبلیغ انقلاب اسلامی خواهد شد همچنان که در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به آن اشاره شده است.
وی با استناد به کلام امام علی(علیه‌السلام) «هیچ سرمایه‌ای مانند عقل نیست هیچ عقلی مانند تدبیر نیست و هیچ علمی مانند اندیشیدن نیست» تصریح کرد: هر دو عقل نظری و عملی برای ما مهم و عامل رسیدن به این تمدن نوین اسلامی است.
استاد حوزه با اشاره به اینکه در قرآن بیش از ۷۰۰ بار انسان را به عقل و اندیشیدن دعوت نموده است، خاطرنشان کرد: همچنان که در بیانیه گام دوم انقلاب هم آمده است یک فرهنگ و تمدن باید بر مبنای عقلانیت بنا شود و گرنه شکست می‌خورد.
آقای حکیمی اظهار کرد: از میان انواع انقلاب ها مانند: انقلاب مادی، انقلاب سیاسی و…، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب اخلاقی و ذو ابعاد است که بعد اخلاقی و ارزشی آن بر بقیه ابعاد غلبه دارد؛ زیرا مردم ما بر مبنای دیانت و ارزش‌های اسلامی و معنوی انقلاب کردند.
وی تصریح کرد: هر فرد و جامعه‌ای که بخواهد ارزش‌های اخلاقی در آن ایجاد شود نیازمند عوامل اساسی مانند عقلانیت، عدالت، احسان، تقوا و تواضع است.
استاد دانشگاه، رشد فرهنگ و تمدن نوین اسلامی را را در گرو رشد قوه تعقل دانست و افزود: برای رشد قوه عاقله باید قوه نقادی را رشد داده و دلیل و مدعای فرد مقابل را نقد منصفانه کرد و سپس بدنبال پیام آن برویم و با دلیل و مدرک، درستی و نادرستی آن را اثبات نماییم.
آقای حکیمی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ما باید عقل محور باشد، البته باید به لغزش‌های آن که در قرآن هم آمده، توجه کنیم از جمله: تقلید کور کورانه، پیروی از حدس و گمان، هوا و هوس و شتابزدگی. ایشان در ادامه به سخن رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) استناد کرد که فرمودند: «اگر کسی کاری را بدون علم انجام دهد بیش از آنکه اصلاح کند، ضایع می‌کند».
وی ادامه داد: مردم ایران در خیابان‌ها شعار مرگ بر شاه داده و اعتراض کردند تا حکومت اسلام، اخلاق، معنویت و نهج البلاغه اجرا شود و اگر بخواهیم این تمدن اسلامی رشد و بقاء داشته باشد با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب باید مدیران مدّبر، متخصص و مؤمن پرورش دهیم.
استاد حوزه در پایان سخنان خود تأکید کرد: اسلام، دین اخلاق و معنویت است و پایه اخلاق اسلامی، تقوا است، و تقوا با توجه به حکمت ۴۱۰ نهج البلاغه، همان خویشتنداری از آفات دیانت و آخرت است.
در ادامه این همایش آقای دکتر عباس عبداللهی‌‌فر به بحث پیرامون «نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی» پرداخته و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی استکبار ستیزی و استعمار ستیزی می‌باشد. در قرآن کریم به شدت با استکبار برخورد شده است و این امر شیوه پیامبران الهی نیز بوده است و حفظ این ویژگی وظیفه تک تک ما است.
وی به بیان نقش حوزه و روحانیت در تحقق تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: روحانیت به منزله رهبراست؛ لذا اولین شرط آن فرد سازی است که اگر شاگرد مستعدی پیدا شود باید او را مورد نظر قرار داد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان، جامعه سازی را گام دوم برای رهبری دانست و افزود: یک رهبر وقتی توفیق پیدا می‌کند که بتواند جامعه سازی کند به خصوص در تفکر شیعی که موضوع امامت جایگاه ویژه دارد؛ بنابراین برای اینکه روحانی در جامعه تاثیرگذار باشد باید برای هدف خود سیستم مناسبی را طراحی کند که فرد سازی و جامعه سازی، موثر واقع شود.
دکترعبدالهی فر اظهار کرد: محور فعالیت‌های فردی در جایگاه روحانیت، قطعاً تبیین عقل و تحقق آن می باشد که در قالب اخلاق و فقه عملی نمایان می‌شود.
وی با اشاره به کلام شهید مطهری که می فرمایند: «روحانیت به لحاظ تقوا، علم و معنویت در جایگاه خوبی است؛ اما به لحاظ جامعیت علمی حوزه ها باید خود را تامین کنند» تصریح کرد: جامعیت علمی در حوزه‌ها باید گسترش پیدا کند؛ لذا در حوزه علوم مختلف و نسبت آن‌ها با رستگاری، حکومت، فقه، عقیده و اخلاق باید تحقیق و پژوهش شود؛ زیرا می خواهند برای کل زندگی آحاد جامعه اثرگذار باشند نه فقط یک بخش خاصی.
استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های حوزه‌ها این است که بیشتر مبلغ و مجتهد پرورش می دهند، افزود: پرورش مبلغ و مجتهد لازم است ولی کافی نیست، باید فراگیری زبان‌های مهم دنیا و تعامل فرهنگی با فرهنگ‌های تاثیر گذار جهانی و مردمی بودن و ارتباط با توده‌ها و عدالت خواهی را مورد توجه قرار دهند.
دکترعبدالهی فر ادامه داد: حوزه‌ها باید سعی کنند با حفظ جنبه مردمی بودن، روح انسانهای تشنه ی علم و دانش را سیراب کنند که موجب تقویت پیوند بین جامعه و روحانیت شود.
وی با اشاره به کلام امام خمینی(رحمه الله‌علیه) در منشور روحانیت که می فرمایند: «اگر کسی در حوزه است و قدرت و توان علمی دارد و نیاز جامعه اقتضاء دارد، فرد نباید وظیفه اش را نادیده بگیرد برای این که معضلات جامعه را حل کند» خاطر نشان کرد: حضور در جامعه از توصیه های حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) است که نمی‌توان به بهانه درس و تدریس فعالیت‌های اثر گذار اجتماعی را کنار گذاشت.
استاد دانشگاه گفت: امروز هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد که اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها حتی ضعف در مدیریت‌ها باعث شود الفت و وحدت بین طلاب و علمای متعهد به هم بخورد یعنی نباید اختلافات سلیقه ای در شیوه اداره مملکت باعث شود آن وحدتی که عامل پایداری جامعه ماست بهم زده شود. چنین افرادی خواسته یا ناخواسته ممکن است در خدمت استکباری قرار بگیرند که می خواهد کل حکومت از بین ببرد.
آقای عبدالهی فر خاطر نشان کرد: یک مجتهد باید علاوه بر خلوص، تقوی، زیرکی، هوش و فراست را برای هدایت جامعه بزرگ اسلامی و حتی جوامع غیر اسلامی داشته باشد؛ زیرا که روحانیت خواسته یا ناخواسته نقش دارد.
وی در پایان تاکید کرد: تحقق آرمان‌های اسلام نیاز به قدرت دارد؛ اما قدرت باید ذیل حکومت باشد که در فرهنگ اسلامی تحقق حکومت به تربیت است در واقع فلسفه حکومت، تربیت و اعتلای انسان است که در بیانیه گام دوم به این موارد اشاره شده است.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, همایش, ویژه دهه فجر
[یکشنبه 1400-12-01] [ 02:02:00 ب.ظ ]