به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان؛ خانم زهره میراحمدی در نشست علمی ابعاد شخصیت حضرت فاطمه معصومه«س» که در جمع شماری از اساتید و کارکنان مدرسه علمیه الزهرا‌(سلام الله علیها) گرگان در تاریخ1401/3/11 برگزار گردیدگفت: اگر در جامعه دختران اصلاح شده و به نقش و وظایف خود پی ببرند، جامعه نیز اصلاح خواهد شد ، زیرا خوشبختی و سعادت جامعه به نی‍‌ک‌اندیشی، وظیفه‌دانی، آزاد‌اندیشی و وسعت‌فکری دختران و زنان بستگی داشته و سعادت از طریق همین افراد به جامعه سرایت می کند.
وی ادامه داد: باید ببینیم حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) در چه مرتبه ای بوده که اگر کسی با معرفت او را زیارت کند اهل بهشت می گردد؟ در جواب این سوال باید به بررسی اجمالی زندگی کوتاه اما پرثمر حضرت معصومه‌‌(سلام الله علیها) پرداخت و ویژگیهای شخصیتی ایشان را بررسی کرد.
خانم میراحمدی در بیان ابعاد وجودی حضرت فاطمه معصومه‌(سلام الله علیها) به عبادت آن حضرت اشاره و اضافه کرد: گـر چـه مقام عصمت از گناه و مصون بودن از لغزش‌ها علیرغم قدرت بر خطا، مقامی است خاصِ انـبیای عـظام و امامان معصوم‌(علیهم السلام) اما راه هرگز بسته نیست و بودند کسانی که به دلیل طاعت و اخـلاص در بـندگی خـدا و پیروی کامل از رهروان راه پاکی و وارستگی به درجه ای از تقوا و طهارت روحی رسیدند که از معاصی و رذایل اخـلاقی دور مـانده و دامن روح و جان خویش را از ناپاکی ها زدودند.
وی توضیح داد: از دیگر ابعاد شخصیتی حضرت مـعصومه‌(سلام الله علیها) عـلم و آگاهی ایشان به علوم و معارف اسلامی است، به طوری که دومین خصوصیت عرشی حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) عالمه غیر متعلمه است، لذا شواهد و قرائنی وجود دارد که تأیید می‌کند که حضرت در همین عمر کوتاه خودشان، آن چنان در سلوک معنوی طی طریق کرده بود که مظهر اسماءحسنی الهی شده بود.
خانم میراحمدی، ویژگی دیگر شخصیت حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) را شفیعه روز محشر دانست و تصریح کرد: شـکّی نـیست که داشتن حقّ شفاعت و رسیدن به این مقام عظیم، شایستگی لازم را می طلبد، چرا‌که به استناد آیه 109 سوره طه« خداوند شفاعت کسانی را می پذیرد که مأذون و مجاز از طرف او باشند ».
طلبه سطح سه مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان ابراز کرد: از دیگر ابعاد شخصیت عرشی حضرت معصومه‌(سلام الله علیها) که می‌تواند الگو و اسوه زنان باشد؛ «تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی» در وجود ایشان است.
وی گفت: حضرت معصومه‌(سلام الله علیها ) با شخصیت اسلامی خود تفسیر سومی از هویت زن را پیش روی همه قرار داده ونشان داده زن شایسته آن بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند، عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقش آفرینی وی نشود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[پنجشنبه 1401-03-12] [ 12:39:00 ب.ظ ]