“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان نشست علمی پژوهشی با عنوان« بررسی پول های جدید» در این مدرسه برگزار گردید. در این نشست دکتر سید ضیاء الدین کیاءالحسینی به ایراد سخنان مبسوطی در این زمینه پرداخته و گفت پول مجازی پدیده جدید است که عده ای از سال ۱۹۹۰ در پی آن شدند که پول مجازی را اختراع کنند.
وی گفت: پول در تاریخ تکاملی خود به مرحله ای رسیده است که قالب فیزیکی خود را رها کرده و آماده ایفای نقش در اقتصاد کنونی بدون حضور و نظارت دولت‌ها و واسطه‌های مالی شده است. پول های مجازی مختلفی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد که از آن جمله پول مجازی بیت‌کوین می باشد.

 


استاد این مدرسه علمیه عالی افزود: نظام ها و حکومت ها در پذیرش این پول مشکل دارند و با آن مخالفت می‌کنند؛ اما مخترعان این پول‌ها و فعالان مالی با تلاشی که برای رفع چالش ها می کنند در حال گسترش آن هستند .
کیاء الحسینی ادامه داد: نوآوری های مالی مختلفی نیز در این عرصه شده است که باعث رونق گرفتن استفاده از این پول‌ها می‌شود. وی به توضیح و تشریح چگونگی بدست آوردن این پول‌ها توسط افراد پرداخت وگفت: در شرعی بودن این پول بحث است و به همین خاطر اگر فهم صحیح و فنی از ماهیت این پول انجام پذیرد ما را در شناسایی احکام شرعی آن یاری خواهد کرد.
وی در پایان تاکید کرد: بر اساس قاعده لاضرر ، اتلاف، احترام و رعایت مصلحت ضروری است تا جریان پولهای مجازی در اقتصاد واقعی به دقت مورد بررسی قرار گیرد و توجه با فراملی و مجازی بودن این شکل پول، طراحی نظام حقوقی ملی و بین‌المللی که ضامن مصلحت عمومی باشد از ملاحظات اجتناب‌ناپذیر کاربرد پولهای مجازی است.



موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
[شنبه 1399-06-15] [ 11:27:00 ق.ظ ]