“استاد حوزه و دانشگاه:
معنویت عبارت از تعالی بخشی اهداف است
«خانم طاهره سادات موسوی »معنویت را تعالی بخشی اهداف دانست.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان « طاهره سادات موسوی» در جلسه ای که با حضور اساتید و کارکنان این مدرسه با عنوان"” راه های افزایش معنویت در حوزه های علمیه “” برگزار شد در ابتدای سخنان خود خطاب به حاضرین بیان داشت: شما اساتید و کارکنان در بین جامعه بانوان، باعث آبرو و افتخارید و سعی کنید با سلامت نفس، سعه صدر و بردباری بیش از پیش لیاقت خود را نشان دهید منتهی آنچه مهم است اینکه تنها بسنده به عناوین، مراتب علمی و مدارج نکنید بلکه در راستای افزایش همبستگی، اخلاقیات، انسان سازی و معنویات همت بگمارید و تلاش در راستای این اهداف عالیه هست که به مدارج علمی نیز اثر می دهد.
وی افزود: در جامعه امروز عناوین رونق های خود را از دست داده است چراکه خالی از معنویت است و تنها با شعار همراست و شعوری بدنبال ندارد لذا سعی در افزایش معنویات داشته باشید و معنویت را در خود پیاده نمایید.
استاد حوزه و دانشگاه به تعریف معنویت پرداخت و ادامه داد: در مجموع تعاریف بیان شده، معنویت عبارت از هرکار و رفتاری که رنگ و بوی خدایی بهمراه داشته باشد به بیانی دیگر؛ به معنای تعالی بخشی به اهداف است.
خانم موسوی افزود: تعالی بخشی معنویت به بالابردن اهداف در هر عملی است.مراد از اهداف علت غایی از فعل است، انگیزه ای است که انسان را وادار به انجام کار برای رسیدن به مقصد می کند، لذا هرچه این اهداف متعالی تر باشد نشانگر متعالی بودن فاعل است و این معیار خوبی در خودشناسی و انسان شناسی است به طوری که به تعبیر دینی از راه آمال و آرزوهای یک فرد می توان سقف و حدود او را معین نمود.
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: تعالی بخشی اهداف بدین نحو است که انسان افق دید خود را وسیع نموده و کاری که ضد شأن اوست ترک نماید البته بدست آوردن عنوان اجمالی و رسیدن به مزایای مالی و … در اهداف خللی وارد نمی کند چراکه اینها نیز مورد نیاز بشر بوده و در واقع زندگی بشر با این مسائل اداره می شود، آنچه مهم است اینکه این مسائل به عنوان هدف اصلی قرار نگیرد.
خانم موسوی در ادامه به راههای ارتقای معنویت پرداخت و گفت: از شیوه های افزایش معنویت؛ معاشرت با انسان های موفق و مطالعه زندگینامه آنان و مراوده و ارتباط با آنان است که این شیوه می تواند برای انسان بسیار راهگشا باشد. البته نه از راهی که حسادت ایجاد شود بلکه باید موجب الگو پذیری شود.
وی بر تلاوت قرآن و خواندن ادعیه روز تاکید نمود و خاطر نشان کرد: نزدیک شدن به معنویت و ارتباط با آن موجب کسب انرژی شده، خاصیت مقاوم سازی داشته، امید را در انسان احیا می کند، موجب از بین رفتن استرس و اضطراب می شود و سختی های زندگی بر انسان سهل می گردد.
مسئول پاسخگویی به مسائل دینی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: از دیگر آثار ارتقای معنویت؛ دور شدن احساس خسران و بازندگی از انسان است.همچنین معنویت؛ سلامت روحی بدنبال دارد و موجب آرامش خاطر می شود، اگر سکینه و آرامش نباشد هیچگاه فرد مفیدی برای جامعه نخواهید بود چراکه سلامت روح سلامت جسم را نیز بدنبال خواهد داشت.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1398-02-15] [ 10:24:00 ق.ظ ]