“مبلغ بعثه مقام معظم رهبری:
اگر کسی با شیوه های تبلیغی استاد مطهری آگاه باشد، راه دردشناسی را شناخته و مهارت کافی برای التیام درد را پیدا خواهد نمود
«خانم طاهره سادات موسوی» بیان داشت: : اگر کسی با شیوه های تبلیغی استاد مطهری آگاه باشد، راه دردشناسی را شناخته و مهارت کافی برای التیام درد را پیدا خواهد نمود.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان « طاهره سادات موسوی» در نشست علمی با موضوع« آسیب های تبلیغ دینی و راهکارها» که با حضور مبلغین مدارس علمیه خواهران استان گلستان به مناسبت هفته معلم برگزار شد در مقدمه با استناد به دو روایات از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه به بیان جمع این دو روایت پرداخت و بیان داشت: در یک روایت حضرت می فرمایند:"” اللهم نبهنی فیه عن نومةِ الغافلین"” و نیز در روایتی دیگر فرموده اند: “"مردم در خوابند و زمانی که از دنیا رفتند بیدار می شوند"” گاهی فهم ما از معنای مرگ، مرگ طبیعی است اما گاهی مرگ را مقابل حیات می دانیم و هر رشد و کمالی مردن از مرتبه پایین تر و رسیدن به حیات برتر است لذا با این معنا مرگِ حیات، مرگ طبیعی را در بر نمی گیرد.
وی افزود: اعتقاد به اینکه انسان با مرگ می میرد و دوباره در قیامت زنده می شود فهم صحیحی از معاد نیست. حقیقت انسان مردنی و مرگ پذیر نیست، حل معمای دو بیان اولیه پیامبر اکرم صلی الله علیه به فهم این دعای حضرت برمی گرددکه می فرماید: “"موتوا قبل اَن تموتوا"” .
استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروزه وضع جامعه با ارتقای سطح آگاهی های مردم و سطح نیاز مردم یک روند دیگری را می طلبد، به طوری که همه چیز به سمت تخصصی شدن در حرکت است لذا مبلغین باید تخصصی کار کنند و شیوه عملی داشته باشند.
خانم موسوی با تاکید بر دسته بندی و سطح بندی شدن مبلغین خاطر نشان کرد: آثار منفی بدتبلیغ کردن بیش از تبلیغ نکردن است چنانچه آیه 82 از سوره مبارکه اسرا آنجا که خداوند می فرمایند: “"و نُنَزِّلُ مِنَ القرآن ما هو شفاءٌ و رحمه….""دلالت بر این مطلب دارد که قرآن برای عده ای شِفا و برای برخی افراد موجب خسران و درد آفرین است چراکه شیوه استفاده از قرآن مهم است.
وی خاطر نشان کرد: اگر امروز تبلیغ ما اثر معکوس بدنبال دارد بدین جهت است که شیوه تبلیغ، شیوه صحیحی نمی باشد لذا باید در راستای تربیت مبلغ از سطحی که اجازه تبلیغ داده شده است سطح بندی درست انجام گیرد و کار تخصصی انجام گیرد.
مسئول پاسخگویی به مسائل دینی دفتر مقام معظم رهبری خطاب به مبلغین تاکید کرد: سطح مخاطبین را بالا ببینید چرا امروزه سطح آگاهی مردم بسیار بالا رفته است لذا می طلبد یک مبلغ باید سطح آگاهی خود را بیش از همیشه افزایش دهد.
خانم موسوی افزود: تا زمانی که مطالب برای خود مبلغ هضم و جزم نشود و به مرحله عمل در نیاید نخواهد توانست یک مبلغ موثر و موفقی باشد، همچنین یک مبلغ باید شیوه های ارائه تبلیغی را بیاموزد تا کلامش اثر بخش شود.
وی بیان داشت: برخی طلاب در کنار گذراندن سطح، خوب کار نموده و به رشد مضاعفی در عرصه تبلیغ دست می یابند و در مقابل عده ای صرفاً به گذراندن سطوح اکتفا می کنند لذا می طلبد حوزه های علمیه بعد از پایان سطحِ طلاب، شروع به پرورش آنان در مسائل اخلاقی، اعتقادی و … نموده، در بخش عملی کاربردی و محتوایی، مبلغین طبقه بندی شوند تا آماده اعزام گردند.
استاد دانشگاه ادامه داد: اگر کسی با شیوه های تبلیغی استاد مطهری آگاه باشد، راه دردشناسی را شناخته و مهارت کافی برای التیام درد را پیدا خواهد نمود. شیوه تفکری استاد این است که می آموزد چگونه درد شناسی شود و درمان صورت گیرد که شیوه بسیار کاربردی و موفقی است.
خانم موسوی اظهار داشت: وقتی می گوییم"” مبلغ دین “” انتظار خلق و خالق از یک مبلغ این است که کلام دین را درست از زبان مبلغ بگیرند لذا لازم است یک مبلغ با زبان دین آشنا باشد.
وی افزود: در بخش محتوایی تبلیغ، آشنایی مبلغ با مضامین ادعیه بسیار حائز اهمیت است چراکه ادعیه کنز عظیمی است و مبلغ را مایه دار و سرمایه دار می کند لذا وقتی مبلغین مایه ارزنده داشته باشند مردم خریدار کلام او خواهند شد.
مبلغ بعثه مقام معظم رهبری در ادامه ضمن تاکید بر مراجعه مبلغین به منابعی چون قرآن و ادعیه توصیه نمود: در تغذیه روح باید غذای سالم تغذیه کنید لذا با قرآن کریم و ادعیه به عنوان قرآن صاعد مانوس شده، در معانی آن تفکر کنید، از آنها تغذیه نمایید و خود را با آنها صعود و عروج دهید.
خانم موسوی در پایان افزود: برای رسیدن به حیات برتر به تعبیر قرآن کریم باید مراحل رشد و نمو را پشت سر بگذارید تا به مراتب عالی دست یابید و در این مسیر قتل نفس و از بین بردن قوای حیوانی برای رسیدن به کمالات انسانی را سولوحه کار خود قرار دهید.
وی در پایان به سوالات بسیاری که از سوی شرکت کنندگان مطرح گردید پاسخ دادند.

 

موضوعات: نشست علمی
[یکشنبه 1398-02-15] [ 10:22:00 ق.ظ ]