به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی پژوهشی با عنوان «شخصیت علمی حضرت زهرا(سلام الله علیها) با تأکید بر خطبه فدکیه» در تاریخ 27/10/99 به مناسبت شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) از طریق سامانه سیما برگزار گردید.  در این نشست خانم ضیاء حسینی معاون محترم پژوهش، صحبت کردن در مورد اولیای الهی از جمله حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را از توان انسان خارج دانسته و گفت: اگر بخواهیم چیزی را تعریف کنیم باید معرف اجلی از معرف و محیط به آن باشد تا تعریف حقیقی صورت بگیرد وگرنه این تعریف، تعریفی ظاهری خواهد بود و علاوه بر این در روایتی  امام صادق(ع) در مورد وجه تسمیه حضرت به اسم فاطمه فرمودند: «إن الخلق فُطِموا عن کنه معرفتها» در کلام ایشان کلمه خلق به کار رفته نه کلمه الناس که فقط شامل انسان ها بشود .عمومیت این کلمه حتی فرشتگان را هم در بر می‌گیرد ولذا صحبت از ایشان در حد توانمان و در حد تشنگیمان هست تا نسبت به وجود آن حضرت معرفت پیدا کنیم  و ازسرچشمه وجودشان سیراب شویم.

ایشان با استناد به کلام پیامبر(ص) « لو لم یُخلَق علیٌ ما کان لفاطمه کفوٌ» به صورت عام تمام مقامات ائمه (علیهم السلام) را ثابت شده برای آن حضرت دانسته و بیان داشت: در مسئله ازدواج حضرت، اگر علی علیه السلام نبود همتا و همکفوی برای حضرت وجود نداشت.  این همتایی و همکفوی می رساند که تمام ویژگی ها و فضائلی را که امامان معصوم دارند مانند مقام عصمت، حجت الهی بودن، داشتن علم الهی، مقام ولایت، از راسخین در علم بودن، هادی الی الله بودن، شاهد بر اعمال مردم بودن و…… در وجود حضرت فاطمه (س)هست. 

 استاد سطح 3 این مدرسه گفت: مقاماتی فراتر از ائمه مانند محدثه بودن در حضرت فاطمه (س) وجود دارد که بیانگر همسخن شدن ایشان با ملک می باشد.

ایشان در ادامه استمرار رفت و آمد جبرئیل نزد حضرت زهرا هنگام اندوهگین بودن ایشان در غم از دست دادن پدر را بیان داشته و گفت: امام خمینی رحمت الله این فضیلت را برای حضرت فاطمه از فضائل بی نظیر دانسته‌اند و در این زمینه  فرموده اند:«مسئله فرودآمدن جبرئیل،یک مسئله ساده نیست،خیال نشودکه جبرئیل برای هرکس امکان داردبیاید یک تناسب کامل بین روح آن کسی که جبرئیل براو وارد می شود ومقام جبرئیل که روح اعظم است،لازم است.چه ماهمچون اهل نظرقائل شویم که قضیةتنزیل جبرئیل،به واسطةروح خودولیّ یاپیغمبراست که روح ولیّ،جبرئیل راتنزل می دهدوتامرتبةپایین واردمي کندیاهمچون بعض اهل ظاهربگوئیم حق تعالی او رامأمورمی کندکه برو واین مسائل رابگو؛ تا تناسبی بین روح کسی که جبرئیل به نزد او مي آید وبین جبرئیل که روح اعظم است،نباشداین معنا امکان ندارد.این تناسب تنها بین جبرئیل که روح اعظم است وانبیای درجه اوّل بوده است؛مثل رسول خدا، موسی،عیسی، ابراهیم وامثال اینها. این تناسب برای همه کس نبوده است وبعدازاین هم،برای کسی واقع نشده است،حتّی دربارة ائمه هم من ندیده ام که چنین امری واردشده باشد.طبق آن چیزی که من دیده ام فقط برای حضرت زهرا(س) واردشده است كه جبرئيل به طورمكرر در اين 75 روز وارد مي شد ومسائل آتيه اي راكه بر ذريه اومي گذشته مي گفته است ….»

ادامه مطلب :

صفحات: 1 ·

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
[سه شنبه 1399-11-28] [ 08:32:00 ق.ظ ]