به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان خانم مهدیه محمدی طلبه سطح 4 این موسسه در مدرسه پائیزه عقل در اندیشه اسلامی به بحث پیرامون رابطه کامل شدن عقل و ظهور امام زمان (عج) در تاریخ 19 مهر 1402 پرداخت. 
طلبه سطح 4 این موسسه با توجه به روایت “"عقل ها سر تعظیم فرود می آورند زمانی که منجی ظهور می کند"” گفت: پیامبر با آمدن به مدینه، مدنیت و عقلانیت و جهل زدایی را آغاز کردند، ما قدم قدم به سمت عقلانیت پیش میرویم تا بتوانیم به زمان ظهورنزدیک می شویم.
وی با توجه به آیات قرآن منظور از اولی الابصار را نازک اندیشی دانسته و بیان کرد: انتظار آیات قرآن برای رسیدن به مقام عقلانیت افلا تعقلون است که مقدمه نزدیک شدن به زمان ظهور است.
خانم محمدی عقل نظری را بودن و نبودن ها دانسته و گفت: زیر مجموعه عقل نظری وهم، خیال و حس است و با مدیریت به درک حقایق می رسد.
طلبه سطح 4 این موسسه در ادامه در تعریف عقل عملی گفت: عقل عملی به امور عملی میپردازد و از جنس باید و نبایدهاست و حقوق مختلف اعتباری را ایجاد کرده و زیر مجموعه آن شهوت و غضب و تنظیم کننده آن عقل عملی است.
وی در ادامه گفت: معصوم، عصمت عملی و نظری دارد یعنی عقل و اندیشه محض و عقل عملی در حد کمال در معصوم قرار دارد و هیچگاه خطا و اشتباه نمیکند.
خانم محمدی با توجه به این مطلب که عقل عملی عزم و اراده را به مرحله ظهور میرساندگفت: عقل نظری و عقل عملی باید با هم تعامل داشته باشند و به یک مرحله ثبوت برسند زیرا آنچه که اندیشه و اراده می کنیم در جامعه بروز و ظهور پیدا میکند.اگر صدق عقل نظری انجام شود عقل عملی نیز صحیح عمل خواهد کرد.
طلبه سطح 4 این موسسه با توجه اینکه بعضی در جامعه در عقل نظری و عقل عملی دچار خدشه شده اند اظهار داشت: هرگاه عقل نظری و عقل عملی با هم هماهنگ شوند اساس نیاز بشر شناخته میشود و این نیاز اساسی بشر را امام کامل میتواند برآورده کند و این میتواند ما را به توحید برساند. اما اگر با هم هماهنگ نباشند ممکن است که ما را به جهالت برساند.
وی در پایان جهالت موجود در جامعه را نتیجه ناهماهنگی عقل نظری و عقل عملی و مقابل هم قرار گرفتن آن دو دانست.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[دوشنبه 1402-08-08] [ 09:26:00 ق.ظ ]