معاونت پژوهش موسسه اموزش عالی الزهراء(سلام الله علیها) نشستی با عنوان معناداری زندگی در ساحت علم و دین در تاريخ 8/8/96 برگزار نمود. در این نشست آقای حکیمی به بیان هدف زندگی پرداخت و گفت: زندگی دو مرتبه دارد. یک مرتبه زیستن است، یعنی همان بعد مادی. در این تفکر می خوریم و می خوابیم تا کار کنیم و کار می کنیم تا بخوریم و بخوابیم. زندگی حیوانات بر همین اساس است. مرتبه دیگر، زندگی کردن که همان حرکت عمودی و بالا رفتن است. یعنی انسان در زندگی خود، هدفی ماورای زیستن برای خود کشف کرده است.
 ایشان در ادامه به علت تفاوت های اقتصادی که بین انسان ها وجود دارد پرداخته و گفت: بعضی می گویند چرا خداوند بین انسان ها تبعیض قائل شده و نعمت ها را این گونه تقسیم کرده است؟ استاد حوزه در جواب این شبهه گفت: طبیعت گرایان می گویند معنای زندگی در خود زندگی است. در دین بودا، فرقه مهایانا (حلقه بزرگ) معتقد به این دیدگاه هستند. این فرقه معتقدند انسان برای این که راحت باشد باید دنیا را کنار بگذارد و زاهد باشد. آنها هیچ اعتقادی به ماورای طبیعت ندارند. گروه دیگر می گویند: هدف را باید جعل کرد، هر کس برای خودش معنائی را جعل می کند و همین حقیقت نهائی، هدف در زندگی می شود.
ایشان در ادامه فرمودند: مسلمانان فراتر از طبیعت هدف و معنای زندگی را می بینند. آنان معنای زندگی را در توحید و معاد خلاصه می کنند و معتقدند توحید و معاد به زندگی معنا می دهد. آنها معنای زندگی را در دنیا نمی دانند بلکه دنیا را مقدمه ای برای آخرت می دانند. ا
یشان در ادامه فرمودند: چون خداوند حکیم است، کار عبث و بیهوده انجام نمی دهد و کارش معلل به اغراض و هدفمند است. پس فقر و غنا فعل خداست و هدف دار است. ما اگر بخواهیم معنای زندگی را بدانیم یا باید هدف خدا را از خلقت انسان بدانیم و دنبال دین برویم یا باید پوچ گرا و لذت گرا شویم. ایشان در پایان گفتند: ما واقع گرا هستیم و معتقدیم زندگی هدف بزرگی دارد و آن هدف هم تقرب خداست.

 

نتيجه اين نشست :

زندگی دو بعد دارد، بعد مادی (زندگی حیوانات)، بعد معنوی (حرکت عمودی و بالا رفتن). در مورد هدف از زندگی  چند نظر وجود دارد. طبیعت گرایان معتقدند معنای زندگی  در خود زندگی است؛ گروه دیگر می گویند: هرکس باید برای خودش هدف جعل کند. دیدگاه دیگر معتقدند هدف را باید فراتر از طبیعت قرار داد، آنان معنای زندگی را در توحید و معاد خلاصه می کنند و دنیا را مقدمه ای برای آخرت می دانند.
برای دانستن معنای زندگی باید هدف خدا را از خلقت بدانیم. یا باید دنبال دین برویم یا پوچ گرا و لذت گرا شویم. ما واقع گرائیم و معتقدیم زندگی هدف بزرگی دارد و آن هم تقرب به خداست.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[دوشنبه 1396-08-22] [ 10:31:00 ق.ظ ]