معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان، نشستی با عنوان معناداری زندگی در ساحت علم و دین  در تاريخ 14/8/96 در این موسسه برگزار نمود. آقای حکیمی در ابتدای بحث به هدف از خلقت اشاره کرده و فرمودند: مقصد و مبدأ ما خداست. ماهیت انسان و جهان از اوئی و به سوی اوست؛ این است که به زندگی معنا می دهد. کاروان طبیعت به سوی معاد در حال حرکت است و هر لحظه این کاروان عوض می شود. انسان نیز باید مانند طبیعت در خود حرکت و تحول ایجاد کند.
ایشان در ادامه گفتند: هدف از خلقت در قرآن 2 نوع است: هدف نهائی که همان قرب خداست و هدف متوسط که به 3 دسته تقسیم می شود. اولین هدف از اهداف متوسط، آزمایش انسان است که خداوند در سوره ملک آیه 2 به آنم اشاره می کند. هدف دوم از خلقت، عبادت پروردگار است. که  در سوره ذاریات آیه 56 به آن اشاره شده است. منظور از عبادت در این آیه فقط نماز و روزه نیست بلکه هر کاری که برای رضای خدا انجام شود یا ترک شود عبادت محسوب می شود. سومین هدف از اهداف متوسط خلقت، این است که او انسان را آفریده تا معرفت الله انسان نسبت به خدا افزایش یابد. اما هدف نهایی از خلقت انسان، قرب به خداست.
ایشان در ادامه به بیان معنی قرب پرداخته و فرمودند:  فاصله مادی بین دو موجود مادی است. دوری انسان از خدا دوری قلبی و فاصله حجابی است.
ایشان از گناه به عنوان عاملی که موجب دوری انسان از خدا می شود پرداخته و فرمودند: گناه دو نوع است، گناه بدنی مانند دزدی و… و گناه قلبی مانند ریا، تکبر، حسادت و ….این دو نوع گناه هر دو کبیره اند، اما گناه قلبی فاصله ما را از خدا بیشتر می کند.
 استاد حوزه در ادامه فرمودند: انسان همه نعمت ها را ازفضل پرودگار بداند تا بتواند حضور خدا را در قلبش حس کند و مشمول رحمت خدا بشود.
ایشان در پایان فرمودند: همه قرآن در سوره حمد و همه ی سوره حمد در بسم الله الرحمن الرحیم است. عالم تجلی بسم الله الرحمن الرحیم است. علت آفرینش دنیا از طرف خود خدا، رحمانیت اوست. مقصد خلقت خدا، رحیمیت خداست. جهان از رحمانیت شروع می شود و به رحیمیت ختم می شود. خدا نسبت به افراد مومن رحیم است و نسبت به همه انسان ها رحمان. او انسان را آفرید تا با اختیار خود به رحیمیت خدا برسد.

هدف از خلقت در قرآن 2 نوع است: هدف نهائی که همان قرب خداست و اهداف متوسط که شامل آزمایش انسان توسط خدا،

 

نتيجه نشست:

عبادت پروردگار و معرفت الله می شود. خدا به انسان نزدیک است، این انسان است که موجب دوری خود از خدا می شود. از جمله عواملی که موجب دوری انسان از خدا می شود گناهان  است. انسانها اگر همه نعمت ها را ازخدا بدانند حضور خدا را در قلب خود حس کنند و مشمول رحمت الهی شوند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[دوشنبه 1396-08-22] [ 10:36:00 ق.ظ ]