معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی الزهراء(س)نشستی با عنوان “وظیفه جامعه منتظر ” برگزار نمود.
دکتر نائب زاده در نشست معرفتی مهدویت در جمع طلاب موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان کسب بصیرت آرمانی را اولین وظیفه جامعه منتظر دانست.
ایشان بیان داشت:حوزه های علمیه به عنوان سنگرِ دفاع از هجومِ دشمنان در برپایی جامعه منتظر، رسالت خطیری برعهده دارند لذا می طلبد در راستای تبیین و شناخت مسئولیت جامعه منتظر تلاش نمایند.
کارشناس اجتماعی بنیاد مهدویت افزود: اولین وظیفه طلبه و جامعه منتظر، ایجاد و تقویت بصیرت آرمانی برای خود و دیگران است. بدین معنا که فهم، تفکر و دانایی انسان بر مبنای آرمان الهی و اهل بیت (ع) باشد.
وی ادامه داد: علم و دانش و درس و بحث زمانی مفید خواهد بود که در مسیر قرآن و عترت قرار گیرد. آنچه حائز اهمیت است اینکه همه اینها به عنوان ابزاری است برای رسیدن به هدف نهایی که آن وصول به خداست.
دکتر نایب زاده یادآور شد:یک طلبه منتظر و آرمانی باید اخلاق و رفتار، حجاب، عفت، حیا و استفاده ابزاری از موبایل، اینترنت و برخورد و برداشت های خود را در مسیر قرآن و عترت قرار دهد و بر اساس آن عمل نماید. در این بین مطالعه کتب دینی از جمله نهج البلاغه، مطالعه تاریخ معاصر، مفاتیح و نیز دعاهای ماثوره حائز توجه و اهمیت است.
ایشان وظیفه دوم از وظایف جامعه منتظر را این دانست که انتظار هویت ساز را در جامعه ایجاد کنیم. هویت مان را از بصیرت آرمانی و قرآن و عترت اخذ نماییم.
کارشناس بنیاد مهدویت تصریح کرد: مراد از انتظار در کلام نبی مکرم اسلام (ص) که به عنوان بهترین اعمال عنوان شده است انتظار پویاست. انتظاری که موجب حرکت به سمت ظهور بوده و با جهاد تبلیغی و علمی همراه می باشد.
وی گفت:سومین وظیفه از وظایف جامعه منتظر ،آینده نگری پیش برنده است.به طوری که دید کلان نسبت به هدفی که در پیش داریم و انگیزه ورودمان به حوزه داشته باشیم و به این باور برسیم که باید اعتقادات خود را با عقل، تعقل، استدالال و منطق محکم نموده و آمادگی پاسخگویی به سوالات و شبهات را داشته باشیم و بتوانیم به درستی از دین دفاع نماییم.
دکتر نایب زاده افزود: برای کسب آمادگی در راستای پاسخگویی به شبهات روز جامعه باید محقق و پژوهشگر قوی و استدلالی تربیت شویم که البته این مهم از وظایف مسئولین حوزه های علمیه است که در این خصوص تلاش و برنامه جامعی را داشته باشند.
وی ادامه داد: گسترش روابط صالحانه در جامعه از دیگر وظایف یک جامعه منتظر است.حرکت صالحانه تلاش برای ایجاد جامعه ای پاک و صالح است که به سمت ثواب پیش می رود.آیه 5 از سوره مبارکه مائده نیز دلالت بر این مطلب دارد که خداوند متعال به مومنینی که عمل صالح انجام می دهند وعده اجر عظیم داده است چنین جامعه ای به سمت ظهور در حرکت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به منویات مقام معظم رهبری بر حفظ انقلاب اسلامی تاکید نمود و افزود: انقلاب اسلامی در واقع تحولی است اسلامی که به سمت ظهور در حرکت است. مقام معظم رهبری مبنا را در رابطه با انقلاب اسلامی ترسیم نمودند که عبارتند از: انقلاب سازی اسلامی، نظام سازی اسلامی ،دولت سازی اسلامی، جامعه سازی اسلامی و نیز تمدن نوین اسلامی، که شناخت و تبیین هرکدام از این مبانی و تلاش در راستای تحقق آنها از اهمیت فراوانی برخورداراست.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1396-09-18] [ 10:34:00 ق.ظ ]