www.maarefquran.com

فناوری های جهانی اطلاعات و ارتباطات، به ویژه اینترنت، تحولات فوق العاده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرن بیست ویکم را تسریع کرده است. گرچه «اینترنت» به عنوان یکی از ابزارهای انتقال اطلاعات به شمار می رود، ولی بیش از آن که یک ابزار باشد، یک رسانه است و مانند هر رسانه این امکان را دارد که هم برای انتشار موضوعات مختلف و ترویج آن و هم برای آموزش موضوعات استفاده شود. موضوعات دینی و مذهبی هم از این امر مستثنی نیستند.

دنیای مجازی در یچه دیگری برای ارائه دین در عصر جاری شده است و پایگاه های خبری، وبلاگ ها و سایت های زیادی در جهت ترویج ادیان مختلف را ه اندازی شده اند البته دین مبین اسلام نیز از این امر مستثنی نیست و افراد زیادی برای تبین و گسترش این دین الهی تلاش می کنند از جمله سایت های مربوط به ترویج معارف اسلامی سایت «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پنجره ای رو به اطلاعات قرآنی به روز و گسترده است که ذهن هر جویای حقیقت را به خود جلب خواهد کرد.

نگرش و رویکرد کلی پایگاه معارف قرآن، ارایه خدمات علمی به پژوهش گران و محققان علوم قرآنی است. در همان نگاه نخست دانشنامه موضوعی قرآنی بخش عمده ای را به خود اختصاص می دهد که حاوی هزاران مقاله در موضوعات مختلف به شکل دسته بندی شده و موضوعی درختی است.

بخش مقالات و معرفی آثار علمی قرآن پژوهشی و نیز آثار مختلف و متنوع مرکز که به صورت دیجیتالی در دسترس کاربران قرار گرفته و دسترسی به کتابخانه های مرکز فرهنگ و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که حاوی هزاران عنوان کتاب می باشد، بیانگر این مطلب است.

رویکرد پایگاه به حوزه پژوهش این امکان را به کاربران می دهد که به آسانی بتوانند به منبع غنی و کاملی از مباحث و مسایل و موضوعاتی قرآن دسترسی پیدا کنند. هر یک از کتاب هایی که در بخش آثار مرکز قرار گرفته خود مجموعه ای گرانسنگ از آخرین پژوهش های قرآنی است که با همکاری صدها محقق تدوین و تالیف شده است.

این سایت دارای بخش های متفاوتی است که از آن جمله می توان به بخش دانشنامه موضوعی قرآن اشاره کرد، این بخش بیش از 7500 مقاله علمی دارد و در دو بخش مجزای معارف و علوم قرآن دسته بندی شده است، این بخش حاوی مطالبی مانند معارف قرآن، خدا شناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی، آخرت شناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، اخلاق، عرفان وخانواده. .. می باشد.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن به منظور دسترسی آسان و استفاده بهتر کاربران شبکه جهانی اینترنت اقدام به ارایه نسخه های دیجیتالی کتب و تولیدات قرآنی خود در پایگاه معارف قرآن نموده است. بر این اساس تاکنون بخش عمده منابع و کتب تولیدی مرکز فرهنگ و معارف قرآن از جمله تفسیر بیست جلدی راهنما، پنج جلد نخست دائره المعارف قرآن کریم، نوزده جلد از فرهنگ قرآن، دوره کامل فرهنگ موضوعی تفاسیر، ترجمه بر گرفته از تفسیرالمیزان و مجموعه پرسمان های قرآنی، از جمله پرسمان موضوعی نبوت، معاد، نماز، علوم قرآنی قرائت قرآن و کتاب تحقیقی امام حسین(ع) و قرآن و نیز کتب و تفاسیر دیگر در این پایگاه قرار داده شده است.

در بخش ترجمه این پایگاه نیز، چهار ترجمه به زبان فارسی قرار دارد. ترجمه استاد فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی از دیگر ترجمه های موجود دراین بخش است. کاربران می توانند با انتخاب سوره مورد نظر و یافتن آیات به ترجمه آیه نیز دسترسی یابند. فرهنگ موضوعی تفاسیر، دایرة المعارف قرآن کریم، پرسمان های قرآنی و اطلاع رسانی از پژوهش های قرآنی از جمله بخش های دیگر سایت است.

تاکنون بیش از 2000 پایان نامه قرآنی شناسایی و چکیده نویسی شده و بیش از500 عنوان از آن ها در این پایگاه قرار داده شده است. نسخه های مکتوب پایان نامه نیز در کتاب خانه تخصصی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در دسترس محققان و دانشجویان قرار دارد.

معرفی قرآن پژوهان زنده و فعال کشور نیز از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی است. در این بخش تلاش شده است تا محققان قرآنی شناسایی و معرفی شوند. گفتنی است که مرکز فرهنگ و معارف قرآن کتاب قرآن پژوهان ایران را چاپ و منتشر کرده است که در مجلد نخست آن بیش از سیصد نفر قرآن پژوه فعال کشور معرفی شده اند.

از دیگر گزینه های بخش اطلاع رسانی می توان به معرفی پایگاه های قرآنی و نرم افزارهای قرآنی آن اشاره کرد. در این مجموعه ها تلاش شده است تا مهم ترین و جامع ترین پایگاه فعال در سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی شناسایی و معرفی شوند. پایگاه هایی در این مجموعه معرفی شده اند که بخش عمده و اصلی آن ها حوزه قرآن و علوم و معارف آن باشد. از این رو از معرفی پایگاه هایی که تنها بخش کوچک و غیر قابل توجهی را به قرآن اختصاص داده اند پرهیز شده است.

نرم افزارهای قرآنی معرفی شده در این بخش نیز از مجموعه نرم افزارهایی است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن وجود دارد و محققان مرکز از آن ها برای کارهای تحقیقاتی بهره می برند. برخی از نرم افزارها از ویژگی چند رسانه ای برخوردارند و می توانند برای اقشار مختلف سنی و علمی مفید باشند.

از دیگر امکانات پایگاه مرکز فرهنگ ومعارف قرآن دسترسی کاربران به محیطی است که آنان را با کتابخانه های دفتر تبلیغات و به ویژه کتابخانه ی تخصصی قرآن پیوند می دهد. کاربران و محققانی که در یک موضوع تحقیق می کنند می تواند افزون با آشنایی با پیشینه موضوع تحقیق و پژوهش، خود از مجموعه ی کتب موجود در کتابخانه های دفتر همراه با موضوع و شناسه کامل از کتاب اطلاع یابند. در این بخش امکان دستیابی به مشخصات کتابشناسی و نشانی کتابخانه ای با بیش از 000/20 عنوان کتاب قرآنی از طریق نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع آن فراهم شده است.

 از جمله بخش های جذاب و به روز پایگاه معارف قرآن، بخش خبری آن است. در این بخش جدیدترین اخبار قرآن پژوهی مانند: اخبار سمینارها و همایش های قرآنی، خبر انتشار جدیدترین کتاب های قرآنی، اخبار مربوط به دیدگاه های نوین قرآن پژوهان و اخبار مرکز فرهنگ و معارف قرآن به طور مستمر در اختیار قرآن پژوهان قرار می گیرد.

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه
[شنبه 1396-09-18] [ 10:30:00 ق.ظ ]