به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان کارگاه طرحنامه نویسی با حضور آقای دکتر حسینعلی سرگزی از اساتید روش تحقیق، در تاریخ1401/9/23  در این مدرسه برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه استاد سرگزی اولین دغدغه برای نگارش یک تحقیق را انتخاب موضوع دانسته و بیان کرد: موضوع بر اساس دغدغه‌ و سوالاتی که در ذهن فرد نسبت به پدیده‌های موجود در پیرامونش وجود دارد انتخاب می شود.

استاد روش تحقیق با بیان اینکه عنوان باید جزئی و خاص باشد نه کلی، اشاره کرد: خواننده با مطالعه تحقیق باید متوجه هدف نویسنده شود و باید برداشت واحدی از موضوع برای خوانندگان ایجاد شود. برداشت متفاوت از موضوع، نشان دهنده کلی بودن موضوع است.
وی سپس به شرایط انتخاب موضوع پرداخت و گفت: موضوع کلی نباشد. مورد علاقه فرد و نیاز جامعه باشد. دارای زمان کافی باشد.

استاد سرگزی در بیان تعریف و تبیین مساله گفت: در تبیین مسئله، حرکت نوشتاری تحقیق، باید از کل به جزء باشد. در این قسمت اقدامات و مطالعات انجام شده یعنی پیشینه تحقیق بیان می شود. محقق در ادامه به تعریف متغیراصلی تحقیق پرداخته و انوع آن را نام برده، سپس به خلاء مطالعاتی اشاره کرده و در پایان سوال اصلی تحقیق می آید.
استاد روش تحقیق گفت: تعریف موضوع و بیان مساله باید با منطق و استدلال و به صورت علمی، بدون کینه و دشمنی و کاملا بی طرف نگاشته شود.

وی در توضیح اهمیت و ضرورت تحقیق گفت: ضرورت، چرایی انجام تحقیق و دغدغه ذهنی محقق یعنی همان چیزی که در ذهن محقق ایجاد سوال کرده است می باشد و باید مستند باشد.

استاد سرگزی بیان کرد: اهمیت، نتایج مثبتی است که از قبل انجام مطالعه متوجه جامعه یا خانواده یا سازمان می‌شود. در اهمیت باغ  سبز نشان داده می شود.

وی در شکل گیری اهداف فرعی گفت: اهداف از پاسخ به سوال از مطالعاتی که انجام شده بیرون می آید.

 استاد روش تحقیق در ادامه به نحوه تشکیل فرضیه پرداخت و گفت: هنگامی که سوال به شکل جمله خبری بیان شود فرضیه تشکیل می شود. اصل مهم این است که اهداف، سوالات و فرضیه ها باید با هم هم پوشانی داشته باشند.

استاد سرگزی در پایان به توضیح پیشینه اشاره کرد و گفت: در پیشینه تحقیق، به نام خانوادگی مولف یا محقق، سال، عنوان، موضوع مورد بحث، و بیان نتیجه پرداخته می شود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
[یکشنبه 1401-10-11] [ 12:33:00 ب.ظ ]