به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان اولین «کارگاه مهارت افزایی طرحنامه نویسی» با حضور جناب آقای دکتر سرگزی در تاریخ99/9/23  از سامانه سیما برگزار گردید.

در این کارگاه دکتر  سرگزی در ابتدا به بیان شرایط نگارش طرحنامه تفصیلی پرداخته و گفت: برای نوشتن تحقیق لازم است آمادگی کافی داشته باشیم. لازمه آمادگی، داشتن دانش کافی در ارتباط با موضوع می باشد و برای داشتن دانش کافی، باید به شناخت برسیم.

ایشان لازمه شناخت را مطالعه در زمینه موضوع تحقیق دانسته و گفت: محقق باید موضوع تحقیق، اجزای تحقیق، بخش های مختلف تحقیق و افرادی که در این باره صحبت کرده‌اند، نظریه ها و‌ دیدگاه های مرتبط با موضوع تحقیق را بشناسد؛ بنابراین اولین گام بعد از انتخاب موضوع، مطالعه است.

وی در ادامه به بیان ویژگی های موضوع تحقیق پرداخته و گفت: اولین گام در انتخاب موضوع، علاقه می باشد که باعث ایجاد انگیزه در فرد می‌شود. همچنین موضوعی انتخاب شود که منابع کافی در آن زمینه وجود داشته باشد و کاربردی باشد تا مخاطبان بتوانند از آن استفاده کنند.

 ایشان راهکار برای شناخت وجود منابع کافی در زمینه موضوع را فضای مجازی دانسته و گفت: عنوان به گونه‌ای باشد که امکان جمع آوری اطلاعات در آن زمینه وجود داشته باشد. اگر منابع کافی در زمینه موضوع وجود نداشته باشد هنگام انجام کار با مشکل مواجه می شویم.

استاد سرگزی بعد از انتخاب موضوع نخستین گام برای نگارش موضوع را نوشتن تعریف و تبیین دانسته و گفت: بهتر است تعریف و تبیین در قالب چند سوال نوشته شود. تعریف و تبیین مقدمه ای برای ورود به بحث باید داشته باشد اگر پیشینه تاریخی موضوع موجود باشد همان به عنوان مقدمه به صورت کلی نوشته می شود. اگر موضوع دارای پیشینه تاریخی نباشد چهار الی پنج سطر در مورد موضوع به عنوان مقدمه نوشته می شود.

وی در ادامه گفت: اگر متغیر دارای انواع باشد انواع آن را می نویسیم ولی اگر انواع  نداشت از آن رد میشویم.

 بعد به تعریف متغیر مورد نظر با توجه به منابع معتبر موجود می پردازیم اگر تعریف در منابع معتبر موجود نبود منظور خود را به عنوان تعریف از متغیر می نویسیم.

 ایشان  در ادامه بیان کرد: در ادامه  سوال از پیشینه تحقیق می‌کنیم که پاسخ باید مثبت باشد یعنی باید مطالعه در زمینه تحقیق انجام شده باشد. اگر پاسخ مثبت نباشد باید متغیر را عوض کنیم. مطالعات انجام شده در این زمینه باید از تنوع بالایی برخوردار باشد.

وی بیان سه مورد پیشینه در تعریف و تبیین و اینکه از قدیم به جدید باشد را لازم دانسته و گفت: بعد از بیان پیشینه در تعریف و تبیین باید به نقد اقدامات انجام شده و بیان جنبه‌های مثبت و منفی کار تحقیقی که انجام گرفته وخلأ مطالعاتی پرداخته شود.

ایشان شاخصه کار علمی را نقد منصفانه دانسته و گفت:  در نقد مطالعات انجام شده، هیچ تعصبی جایز نیست، در یک نوشته علمی باید از مخالف خود با احترام یاد کنیم. بعد از دیدن نظرات دیگران به خلأ مطالعاتی اشاره می شود. نهایتاً سوال اصلی و مسئله اصلی تحقیق نوشته می شود.

استاد سرگزی اهمیت و ضرورت تحقیق را دو کلمه کاملا متفاوت دانسته و گفت:  ضرورت تحقیق همان چرایی انجام تحقیق است. مستندات مربوطه باید ارائه داده شود. ضرورت تحقیق پاسخ این سوال است که چه عامل و دغدغه ذهنی باعث گردید که این موضوع انتخاب شود.

 وی اهمیت را نتایج مثبتی که از  نگارش تحقیق متوجه جامعه هدف می شود دانسته و گفت: در حقیقت در ضرورت وحشت ایجاد می کنیم وحشتی که به نوعی مستند است و در اهمیت باغ سبز نشان داده می شود. یعنی اگر این مطالعات انجام شود چه اتفاقات مثبتی رخ می دهد.

 ایشان طرح تحقیق را نقشه و برنامه کاری دانسته و گفت: هرچه اطلاعات شما در مورد موضوع مورد مطالعه بیشتر باشد نقشه شما دقیق تر است و به اجزایش بهتر اشاره می‌شود.

 استاد سرگزی در پایان گفت: برای خواندن سعی کنید کار خود را با مطالعه مقالات شروع کنید چون در مقالات به نظرات مختلف و منابع مرتبط اشاره شده است و بهترین مقالات مقالاتی است که به سبک ترکیبی یعنی بیان چند دیدگاه در یک پاراگراف نوشته شده باشد.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
[سه شنبه 1399-10-02] [ 02:03:00 ب.ظ ]